با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


مجله علمی « پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی»

 نشریه‌ای دانشگاهی  وابسته به سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها است که با هدف معرفی آخرین یافته‌‏های پژوهش‌گران و صاحب‌نظران در حوزه‏ کتاب دانشگاهی منتشر می‏‌شود و مقالات آن دستاورد طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و نقد و بررسی علمی، در حوزۀ کتب دانشگاهی است.

این نشریه در راستای اهداف سازمان سمت در سال 1375 به منظور کمک به انعکاس روند تولید علم، زیر عنوان «سخن سمت» و از سال 1388با هدف تغییر وضعیت و تبدیل به فصل‌نامه علمی پژوهشی، با نام«عیار»، منتشر شد و در مورخ 20 دی 1391 از سوی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با نام «پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی»، به مدیرمسئولی و سردبیری دکتر احمد احمدی و تحریریه جدید، به اعتبار علمی پژوهشی دست یافت.

۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۲۳
 

 

 

باز کن پنجره را...

بوی «رضا» می آید.

سلام آقاجان...


۴ نظر ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۰

برنامه مطالعه این هفته:

ا- بخش اول:  اندیشه های افلوطین

2- بخش دوم:  فلسفه اخلاق


- جلسه ساعت 7.30 روز یکشنبه در دانشگاه تشکیل خواهد شد.

- بنا به درخواست دوستان، در ابتدای جلسه از نکات تربیتی اخلاقی توسط استاد بهره خواهیم برد.

- پیشنهاد استاد برای بخش دوم فلسفه اخلاق می باشد و منابع معرفی شده فلسفه اخلاق شهید مطهری، فلسفه اخلاق ویلیام فرانکنا و مقالات مرتبط با این موضوع است.هدف، شناخت اجمالی از فلسفه اخلاق و موضوعات مطرح در آن می باشد.

- مطالب پیوست پیشنهاداتی مرتبط با موضوع این جلسه جهت مطالعه دوستان  می باشد.


کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری

پاورپوینت  فلسفه اخلاق شهید مطهری

موضوع فلسفه اخلاق و حیطه آن - صادق لاریجانی

سیری در فلسفه اخلاق- محسن غرویان

تحولات اخیر در فلسفه اخلاق- روبرت ال. آرینگتن ترجمه صادقی

الزام و انگیزش در فلسفه اخلاق متاخر-ویلیام فرانکنا ترجمه اکرمی


۰ نظر ۲۹ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۹

معرفی از : زهرا عسگری


عنوان اصلی کتاب: What Is This Thing Called Science?

نویسنده: آلن اف. چالمرز
مترجم: دکتر سعید زیباکلام
انتشارات
: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه (سمت)
چاپ اول
: ۱۳۷۸
چاپ دوازدهم: ۱۳۹۰
محل انتشار:تهران


کتاب "چیستی علم، درآمدی بر مکاتب علم شناسی فلسفی"   اثر آلن ف. چالمرز است که در سال 1982 به چاپ رسیده  و در سال 1374 (1995) توسط آقای سعید زیبا کلام به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات علمی و فرهنگی در تهران، در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. این کتاب سبکی ساده و روان داشته و در نهایت اختصار و ایجاز به بحث درباره علم میپردازد.بی جهت نیست که از زمان انتشار اولین ویرایش آن در سال 1976 تا سال 1986 ویرایش های اول و دوم آن مجموعا هفت بار تجدید چاپ شده است. چالمرز در این کتاب،  در قالب چهارده فصل ، به توضیح چیستی علم و نظریات مختلف در این باره میپردازد. در ادامه معرفی مختصری از هر یک از فصول ارائه میشود.

۳ نظر ۲۷ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۰۰

 نویسنده گزارش: ساجده رضوی زاده

جلسه ای که در روز یکشنبه ۲۵ مرداد ماه با حضور  آقای دکتر نوروزی و ۹ نفر از دوستان در دانشگاه تشکیل شد، در سه بخش متفاوت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بخش اول در مختصر کلامی دکتر نوروزی به ضرورت صبور بارآوردن فرزندان و دانش آموزان اشاره کردند و این نکته را بیان کردند که عجله خود جزئی از دارایی های انسان است و لازم نیست ما آن را مجددا به او بدهیم و در تمامی عرصه های تربیتی معلمان و والدین سعی در ترویج ویژگی عجول بودن دارند که این برعکس اصول تربیتی صحیح به شمار می رود و آن چه مربیان باید مد نظر قرار دهند رشد ویژگی صبوری در فرد است و ما به عنوان دانشجویان حوزه تربیت باید در فرد یک سرعت مطمئنه ایجاد کنیم تا افراد بتوانند در مسیر صحیح رشد و انتخاب های درست قرار بگیرند.

و در بخش دوم برای ادامه و جمعبندی آگوستین، بخش های دیگری از اعترافات و شهر خدا، تاریخ فلسفه ملکیان، سیر تربیتی غرب کاردان و کتابی از یوستین گوردر که شامل نامه های فلوریا معشوقه آگوستین به او بود، مطرح و مورد بحث قرار گرفت. کلیتی که در اعترافات به چشم می خورد نشان دهنده ناآرام بودن همیشگی روح او و پی جویی حقیقت بر اساس عقل و توانایی خودش، است. او به دنبال ارائه دین مسیح است و اوج تربیت او، یک مسیحی کامل شدن است اما در نوشته هایش عشق به خدا، به انسان های دیگر، به مسیحیت و... مشاهده می شود و بیشتر به نظر می رسد که او یک سرگشته و عاشق و حیران و شاعر باشد تا یک انسان مسیحی و ایمانش هم از روی عشق و عاطفه است. و اما مواردی که در این مباحث بدان اشاره شد سرانجام به این سوال ختم شد که آیا کتاب اعترافات یک نوشته تربیتی است؟ که در نهایت پاسخ ها به نظر می رسد که این کتاب یک الگوی تربیتی است و با هدف اصلاح انجام گرفته است. در شهر خدا نیز بحث ها بر محورهای کلامی بنا شده بود.

۲ نظر ۲۶ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۴۶

پانزدهمین کنفرانس  بین المللی دو سالانه

شبکه فیلسوفان تعلیم و تربیت  (INPE)

17 الی 20 آگوست 2016

دانشگاه ورشو لهستان


با موضوع:

Philosophy as Translation and the Understanding of Other Cultures




جهت اطلاعات بیشتر از جزییات به فایل پیوست یا سایت شبکه فیلسوفان تعلیم و تربیت  رجوع نمایید.
دریافت- جزییات فراخوان مقاله


۱ نظر ۲۵ مرداد ۹۴ ، ۲۱:۵۰

مهم ترین نظرات ارسطو در حکمت عملی، در دو کتاب اخلاق نیکوماخوس و سیاست ارائه شده است. هدف ارسطو در اخلاق رساندن فرد و در سیاست رساندن جامعه به سعادت است و از این رو این دو کتاب ارتباط مفهومی با هم دارند. در فرصتی که برای مطالعه اندیشه های ارسطو در جلسات گروه فراهم شد، از بین آثار ارسطو به مطالعه این دو کتاب پرداخته شد. همچنین از آن جایی که ارسطو واضع منطق می باشد و منطق ارسطو همچنان مورد استفاده است، به مباحث منطق هم نگاهی کلی شد.

در اینجا خلاصه ای از ارائه های صورت گرفته در جلسات برای استفاده سایرین می آید:

اخلاق نیکوماخوس- کتاب چهارم - منیره عابدی

اخلاق نیکوماخوس- کتاب پنجم- منیره عابدی

اخلاق نیکوماخوس- کتاب هفتم -زهرا اسحاقیان

اخلاق نیکوماخوس- کتاب هشتم و نهم - زهرا عسگری

سیاست- کتاب اول - ساجده رضوی زاده

سیاست - کتاب هفتم و هشتم - طاهره رجبی

منطق ارسطو - فاطمه داوری


۱ نظر ۲۴ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۰

سلام  دوستان.

برنامه مطالعه جلسه بعد:

بخش اول  - آگوستین

بخش دوم -  پارادایم پیچیدگی و فلسفه تعلیم و تربیت

......................................

- محل تشکیل کلاس در دانشگاه و ساعت 7.30 صبح می باشد.

- اندیشه های آگوستین در این جلسه جمع بندی خواهد شد.جهت جمع بندی بهتر، دوستان می توانند غیر از کتابهای اصلی آگوستین(اعترافات و شهر خدا) به سایر منابع هم رجوع نمایند.

- در نظریه پیچیدگی به کتاب معرفی شده در وبلاگ و مقالات پیوست رجوع نمایید.



  مؤلفه های پارادایم پیچیدگی- رضا محمدی
  تحول تربیتی در پارادایم پیچیدگی- رضا محمدی
  منظری معرفت شناختی از استلزام های تدوین نظریه تربیتی در پارادایم پیچیدگی- رضا محمدی و همکاران
  مقایسه پیش فرضهای نظریه پیچیدگی و پست مدرنیسم- حسن دانایی فرد
  چالشها و افقهای نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی- احمد سلحشوری و معصومه خنکدار



۰ نظر ۲۳ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۰۰
بدون شرح!


بدون شرح
نه از نظر بدیهی بودن شرح
از این نظر که شما، شرح دهید
فرقی ندارد، یا در ذهن و یا در عین...
۲ نظر ۲۳ مرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۰
معرفی از: کمال نصرتی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

نظریه پیچیدگی و فلسفه تعلیم و تربیت

Complexity theory and the philosophy of education

نظریة پیچیدگی راه جدیدی برای نگاه کردن به پدیده ها و نظریه ی تغییر، تکامل، انطباق و رشد برای بقااست. این نظریه از مفاهیم ساده ی الگو های توالی علت و معلولی، قابل پیش بینی بودن به صورت خطی و رویکردهای تقلیلی (کاهشی) برای درک پدیده ها جدا می شود و در عوض رویکردهای ارگانیک، غیرخطی و کلی را جایگزین آن روش ها می کند. شکل سیستم پیچیده، مهمترین و جدیدترین نوع در نظریة پیچیدگی محسوب می شود. در اینجا محدودیت های داخلی سیستم های بسته (نظیر ماشینها) با تکامل خلاقانة سیستمهای باز (نظیر مردم) با همدیگر تلفیق می شوند.

در این دیدگاه سیستم با محیط خود تکامل می یابد به گونه ای که پس از مدتی، دیگر سیستم در طبقه بندی قبلی خود نمی گنجد و عملکردها و وظایف سیستم به گونه ای تعریف می شوند که چگونگی ارتباط آنها با جهان وسیع خارج از سیستم، مشخص شود. این سیستم دارای ویژگی های بسیاری همچون انعطافپذیری، تنوع، انطباق پذیری، پیچیدگی و مرتبط بودن هستند، که سازمانها در آرزوی دستیابی به آن هستند. اما نکته اصلی در درک این سیستم های پیچیده آن است که علاوه بر فهم رفتار عناصر و عامل های که منجر به بروز رفتار هر یک از عناصر و عامل های سیستم می شود، فهم چگونگی تعامل آن عناصر و عامل ها که منجر به بروز رفتار کلی سیستم می شود، نیز ضروری است.

امروزه در مدارس، کودکان به خانواده ها، معلمان، همسالان، جامعه و گروه ها مرتبط هستند، معلمان نیز به سایر معلمان، گروه های حمایتی (مثل خدمات اجتماعی و روانشناختی)، مراجع تصمیم گیری و سیاست گزاری، مراجع تأمین بودجه و قانونگذاری و غیره مرتبط هستند. لذا کودک و در واقع مدرسه یک جزیره ی مجزا نیست؛ بلکه به صورتی بیرونی و درونی به طرق مختلف دارای ارتباط هایی است و اگر یک جزء دچار آشفتگی شود، گونه یا سیستم باید سازگاری یابد و یا احتمالاً نابود گردد؛ گرچه این پیام بیرحمانه است...

۲ نظر ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۰۰

نویسنده گزارش: زهرا عسگری

این جلسه در روز یکشنبه مورخ هجده مرداد، از ساعت هفت و نیم تا ده صبح در دانشگاه اصفهان و با حضور آقای دکتر نوروزی و خانمها عابدی، رجبی، اسحاقیان، رضوی زاده، شفیعیون و عسگری برگزار شد.در بخش اول این جلسه به معرفی اجمالی آگوستین، بیان قرائت کاپلستون از آگوستین و بابهایی از کتاب اعترافات او پرداخته شد و در بخش دوم بر روی مقاله زمینه ای واقع گرا/سازه گرا درباره چیستی علم و عناصر آن بحث شد.

معرفی اجمالی آگوستین:

آگوستین یکی از بزرگترین ادبا و کلامیون آبای کلیسا است.او در کودکی تحت تعالیم مادر مسیحیت را آموخت ولی در روزگار جوانی به هرزگی روی آورد و دچار عشقی ناپاک شد.او در آن دوران برای رفع تناقضات آیین مسیحی، به آیین مانوی گرایید.در ادامه آگوستین به واسطه آشنایی با تعدادی از کشیشان، دوباره به آیین مسیحیت متمایل شد.در این زمان او با ترجمه آثار افلوطین با اندیشه های او آشنا و در نتیجه آموزه های او از مادی گرایی رها شد و حقیقت غیر مادی را دریافت.آگوستین در مصاحبتش با کشیشان درنهایت، به تحولی فکری و تحولی عاطفی دست یافت.او در ماجرای تحول عاطفی خود با مورد عنایت خدا قرار گرفتن، به ایمان نایل آمد.

۱ نظر ۱۹ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۵۳

ما و اینک یاد یاران حسین(ع) ...


زنده شو ای شهر دل مرده که باز       کـــاروانــی از شهیـــدان آمده

ای شـــکسته اسخـوانـها، السلام       السلام، ای قهـرمانـــها السلام


۹ نظر ۱۶ مرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۰

سلام  دوستان.

برنامه مطالعه جلسه بعد:

بخش اول کلاس -  آگوستین

بخش دوم - بررسی مقاله بازاندیشی در آموزش علوم از سعید ضرغامی


- محل تشکیل کلاس در دانشگاه و ساعت 7.30 صبح می باشد.
 - فایل کتاب اعترافات آگوستین، جهت استفاده دوستان، به پیوست آمده است.
- در بخش دوم ضمن مطالعه مقاله، روش تحقیق مقاله را هم بررسی نمایید.

کتاب  اعترافات آگوستین

زمینه ای سازه گرا/واقع گرا درباره چیستی علم و عناصر آن - سعید ضرغامی


۰ نظر ۱۵ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۰۰

معرفی از: زهرا عسگری
یکی از مهمترین مسائلی که از دیرباز در زمینه علم و تعلیم و تربیت مورد توجه بوده، مقوله آموزش علوم است. اینکه آموزش علوم در حالت کلی و برای هر علم در حالت اخنصاصی خودش باید به چه صورت انجام گیرد تا متعلم به خوبی با آن علم ،ماهیت و محتوایش آشنا شود.در این راستا پژوهشگران در پی آن بوده اند راهی پیدا کنند که به جای انتقال اطلاعات علمی، روحیه علمی را در فراگیران پرورش دهد.

آموزش علوم با دیدگاههای گوناگونی در قلمرو فلسفه و فلسفه علم پیوند و بستگی دارد و این دیدگاههای فلسفی الزامهای معینی درباره درس و شیوه تدریس به همراه دارند.مثلا جان استوارت میل، ریاضی را پدید آمده از تجربه های حسی و دارای زمینه های روانشناسی میدانست؛ در صورتی که فرگه گزاره های ریاضی را از نوع گزاره های تجربی ترکیبی ندانسته و بلکه آنها را از گونه گزاره های تحلیلی و مانند فکر و منطق میداند.

۵ نظر ۱۳ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۰۰

نویسنده گزارش: فاطمه داوری

جلسه این هفته گروه در ساعت 7 و 30 دقیقه صبح روز یکشنبه 11 مرداد در دانشگاه اصفهان، با حضور آقای دکتر نوروزی و جمعی از اعضای گروه آغاز گردید. و طی آن کتاب اول سیاست توسط خانم رضوی زاده، قسمت ارسطو از کتاب سیر آرای تربیتی غرب کاردان توسط خانم رجبی، مقاله ارسطو و هیوم، اخلاق و فضیلت اثر زهرا خزاعی توسط خانم عابدی و مقاله حیث التفاتی ادراک از نگاه ارسطو از  منوچهر صانعی توسط خانم رجبی شرح شد و سپس توسط گروه مورد بررسی و نقد قرار گرفت. در پایان جلسه مقرر شد برای جلسه بعد آثار آگوستین قدیس مطالعه گردد. همچنین برای قسمت دوم کلاس، مقاله هایی مرتبط با بحثهای به روز رشته با تأکید بر بررسی محتوا و همچنین روش تحقیق به کار رفته در آنها، مطالعه گردد. گفتنی است جلسه این هفته ساعت 10 پایان یافت. با تشکر از حضور و راهنماییهای استاد آقای دکتر نوروزی و همچنین سپاس از حضور دوستان و ارائه بحثِ خانمها رضوی زاده، رجبی و عابدی.

۰ نظر ۱۲ مرداد ۹۴ ، ۲۱:۴۶


سلام دوستان.برنامه این هفته:

تاریخ فلسفه غرب: بررسی اندیشه های ارسطو از نگاه دیگران


- مقرر شد اندیشه های ارسطو بر اساس منابع رشته ( کتب کاردان، گوتک و ...) و همچنین بر اساس مقالات با تاکید بر  آثار نویسندگان مهم بررسی شود.

- همه دوستان ضمن مطالعه، مطالبی برای ارائه داشته باشند.

- در این هفته برای بخش دوم مطلبی در نظر گرفته نشد.

- کلاس این هفته روز یکشنبه ساعت 7:30 در دانشگاه برگزار خواهدشد.



۰ نظر ۰۹ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۰۸





اگر جمعیت، آنگاه تربیت؟
اگر جمعیت، آنگاه معیشت؟
اگر جمعیت،آنگاه سلامت؟
...
آنگاه جمعیت، اگر و تنها اگر

۲۰ نظر ۰۹ مرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۰
توسط: فاطمه داوری


"در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد/ عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد"/حافظ



نام کتاب: «تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان»

نویسنده: بابک شمشیری(عضو هیأت علمی علوم تربیتی دانشگاه شیراز)

ویژگیهای کتاب: نشر طهوری، تهران، چاپ اول 1385، قطع وزیری. 334 صفحه.

۲ نظر ۰۶ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۳۶

نویسنده گزارش: طاهره رجبی

این جلسه ساعت 7:30  روز شنبه در مرکز مهرآفرین و با حضور آقای دکتر نوروزی و دانشجویان گروه ، تشکیل گردید. ابتدای جلسه به ادامه فلسفه ارسطو و ارائه  کتاب اخلاق نیکوماخوس پرداخته شد.خانم ها عسگری، اسحاقیان و منیره عابدی  بخشهای با قی مانده از کتاب را ارائه دادند.سپس بخشی از کتاب سیاست ارسطو هم مورد بحث واقع شد.  در خلال مباحث صورت گرفته، نوع نگاه ارسطو به واقعیات جامعه و نحوه ارتباط این واقعیات با آرمانها و مصالح جامعه بررسی شد. ارسطو بر اساس این دو آثارش بیش از اندازه وارد جزییات جامعه می شود و موضوعات مختلف را بر اساس واقعیتهای موجود و مصادیقی از گذشته و عرف جامعه تحلیل می کند از این رو جامعه مد نظر ارسطو و اخلاقیات آن با اندیشه های افلاطون تفاوت بسیار دارد و نوع نگاه زمینی و مصلحت اندیشانه ارسطو در آثارش مشهود است. این نحوه نگاه ارسطو به واقعیات این سئوال را مطرح کرد که تا چه اندازه مربی می تواند در فرایند تربیت متربی بر این واقعیات و عرف جامعه تکیه کند و به ترسیم آن بپردازد و آرمانها را به دلیل دست نیافتنی بودن مدنظر قرار ندهد؟ استاد ضمن قبول واقعیات جامعه و ذکر مصادیق متعدد از جامعه کنونی، تبیین وضعیت موجود را مقدمه ای برای تغییر وضعیت و رسیدن به جامعه مطلوب دانستند. در ادامه ارسطو را هم نظریه پرداز مهم غرب معرفی کردند با این تفاوت که بر خلاف افلاطون که نگاه رو به بالا دارد،ارسطو فلسفه را زمینی کرد.

این جلسه حدود ساعت 11 پایان یافت. با تشکر از وقت گذاری استاد و حضور و ارائه بحث توسط دوستان. در جلسه بعد اندیشه های ارسطو از نگاه دیگران بررسی خواهد شد و جمع بندی نهایی صورت خواهد گرفت.

در ادامه مطلب خلاصه ای کلی از مباحث ارائه شده در این جلسه خواهد آمد.

۰ نظر ۰۳ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۲۰


سلام دوستان.جلسه این هفته  فردا شنبه  سوم مرداد ، ساعت 7:30 در مرکز مهرآفرین برگزار خواهد شد.

برنامه این هفته:

 1-فلسفه غرب:  ادامه بحث ارسطو و جمع بندی کتاب اخلاق نیکوماخوس و  سیاست

2-  مقالات مرتبط با علوم شناختی و ارائه آن



۲ نظر ۰۲ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۳۳