دوستان سلام.
برنامه این هفته:
دوستان سلام.
برنامه این هفته:
معرفی از: ترکان عینی زاده
انسان شناسی تربیتی
جورج فردریک نلر
ترجمه دکتر محمد رضا آهنچیان و دکتر یحیی قائدی
تهران:انتشارات آییژ،1388
نویسنده در این کتاب که به زعم وی، اولین اثری است که به بررسی مباحث مربوط به تعلیم و تربیت از منظر انسان شناسی می پردازد، ابزارهای انسان شناسی را در مطالعه آموزش و پرورش به کار گرفته است. این بررسی نه تنها برخی مفاهیم و رویکردهای نظری این حوزه، بلکه جنبه عملی و کاربردی آن را نیز تشریح می کند. نکته قابل توجه در این کتاب این است که در آن نویسنده بیشتر تحلیل های خود را بر اساس تطبیق دیدگاه های پیشرفت گرایان و محافظه کاران بنا کرده است.
جورج نلر، استاد دانشگاه کالیفرنیا و لس آنجلس، که چهره شناخته شده ای در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت است، برای اولین بار زمانی که تحت نظارت و راهنمایی برانیسلاو مالینوفسکی به مطالعات تربیتی در آلمان نازی مشغول بود، به فکر ارتباط بین آموزش و پرورش و انسان شناسی افتاد. پس از آن در 1942 و در جریان مطالعه موردی در زمینه آموزش و پرورش مکزیک، دریافت که تنها استفاده از رویکردهای تاریخی، فلسفی و سیاسی برای انجام مطالعات تطبیقی کافی نیست؛ بلکه تنوع آموزش و پرورش فقط بر اساس تضاد فرهنگ ها قابل درک است و در این ارتباط تاکید می کند که انسان شناسی علمی است که ما را با گوناگونی فرهنگ ها و تاثیر آن بر رفتار افراد آگاه می کند و قادر است تا با مطالعه روش های تربیتی فرهنگ های بدوی و مدرن، به آموزش و پرورش کمک کند. به این ترتیب وی با بهره گیری دانش و مبانی انسان شناختی، به نگارش کتاب آموزش و پرورش مردم مکزیک پرداخت که در سال 1951 توسط انتشارات دانشگاه کلمبیا منتشر شد.
این کتاب در مجموع شامل 8 فصل می باشد که سه فصل اول آن بیشتر به کلیاتی
درباره انسان شناسی و نظریه هایی درباره فرهنگ اشاره دارد و پنج فصل دیگر
آن به طور خاص به آموزش و پرورش می پردازد.
تاریخ: 26 / 7 / 1394 یکشنبه. ساعت 7:30 تا 9:30
مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها رضوی زاده، شریف و عابدی،
قسمت اول: نکته تربیتی
در قسمت اول کلاس دکتر نوروزی در ادامه ی بحث جلسات قبل، دو ویژگی دیگر برای افرادی که در جبهه حق هستند برشمردند. این دو ویژگی عبارتند از:
- آزادی: این آزادی با آزادی مورد نظر لیبرالیسم که در اندیشه کسانی چون لاک بروز و ظهور داشته است تفاوت دارد. در این جا، منظور، آزادی معنوی است که به شدن در مسیر کمال کمک می کند. چنین آزادی با رهایی از تعصب و منفعت طلبی همراه است، فضای لازم برای بیان نظرات، انتقاد سالم و تبادل نظر را فراهم می کند و به این ترتیب به انسان احساس آرامش و امنیت می دهد و باعث رشد بصیرت وی (ویژگی دوم جبهه اهل حق) می شود.
- خیرخواهی و دیگرخواهی به جای تخریب دیگران، منفعت طلبی، طرفداری از باطل و...
در ادامه، این دو ویژگی در زندگی عملی و روابط موجود در خانواده بررسی شد.
قسمت دوم: بحث و گفت و گوی آزاد
موضوع: چگونگی ارتقای سطح علمی و آموزشی دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت به ویژه در دانشگاه اصفهان
معرفی از: زهرا عسکری
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
اهداف واسطی تربیت در دوران کودکی، بر اساس رویکرد اسلامی عمل
مقاله " اهداف واسطی تربیت در دوران کودکی، بر اساس رویکرد اسلامی عمل" ، نوشته نرگس سجادیه، مرتضی مدنی فر و خسرو باقری، در سال 1394، به وسیله مجله دو فصلنامه تربیت اسلامی به چاپ رسیده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با مفروض انگاشتن نظریه اسلامی عمل و چارچوب انسان شناختی آن، تصویری از دوران کودکی و اهداف فعالیتهای تمهیدی در آن فراهم آورد. روش مورد استفاده، روش بسط مفهومی است. در این راستا، ابتدا در تحلیلی استعلایی، شرطهای ضروری اهداف واسطی تربیت،استنباط شده و تلاش شده تا از میان آنها، آن دسته از شرطهایی که در دوران کودکی امکان تحقق دارند، در مقام اهداف تمهید در دوران کودکی تبیین شوند.
از منظر نظریه اسلامی عمل آنچه ملاک شخصیت فرد میتواند باشد، عمل اوست.اینچنین عملی لزوما بر اساس سه مبدا معرفتی، گرایشی و ارادی تحقق میابد. در این نظریه، از دوران بلوغ به بعد است که مبانی عمل به تمامی در وجود آدمی شکل گرفته و میتوان تربیت را در وجود او شروع کرد.دوران کودکی صرفا دوران تمهیدی برای تربیت بوده و کودک برای تربیت آماده میشود. در این مقاله تلاش شده است که اهدافی برای دوران تمهید کودکی بیان شود به این صورت که این اهداف جهت بخش تربیت در دوره های بعدی تربیت باشند. این اهداف در هشت دسته مورد بحث قرار میگیرند: سلامت، پاکی و قوت جسم، اندیشه ورزی و کسب دانش نسبت به آموزه های دینی و افزایش قابلیت انتخاب، تدبیر اخلاقی تمایلات درونی، اندیشه ورزی و کسب دانش نسبت به پدیده های طبیعی، مهارت تصرف مسئولان هدر پدیده های طبیعی، اندیشه ورزی و کسب بینش و دانش نسبت به پدیده های انسانی، افزایش قابلیت مشارکت و مداخله موثر اجتماعی،قابلیت درک و تمیز میان زشت و زیبا و گرایش به امر زیبا.تا به حال به آپارتمان دقت کردی
سقف زندگیه یکی، کف زندگی دیگریست!!!!
دنیا به طور شگفت آوری شبیه یک آپارتمان است؛
سقف آرزو های یکی، کف آرزو های دیگریست...
آدم خوبــــــــــی باش
ولی
وقتت رو
برای اثباتش به دیگران
تلف نکن .... !
همیشه آنچه که درباره " من " میدانی باور کن,
نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای
" من " همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای.......!
سلام و سپاس از همراهی دوستان عزیز.
برنامه این هفته:
+ طبق روال گذشته، جلسه این هفته یکشنبه 26 مهر ساعت 7.30 در دفتر آقای دکتر نوروزی تشکیل خواهد شد.
+ آثار جان لاک را می توانید به صورت آنلاین از لینک زیر بخوانید یا کتابهای او را به صورت پی دی اف از ادامه مطلب دانلود کنید (همه این آثار انگلیسی است):
معرفی از:منیره عابدی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان
فلسفه تربیت اسلامی
تألیف دکتر ماجد عرسان کیلانی
ترجمه، نقد و اضافات بهروز رفیعی
ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
سال نشر: 1389
تعداد صفحات: 595 صفحه
دریافت
عنوان: خلاصه کتاب فلسفه تربیت اسلامی کیلانی
با سلام و احترام
با توجه به ظرفیت محدود کارگاه (فبک در ترازو: نگرشی انتقادی به برنامه فلسفه برای کودکان) و اولویت شرکت با ثبت نام کنندگان اولیه، علاقه مندان لطفا جهت ثبت نام خود هر چه سریعتراقدام نمایند!
با تشکر
تاریخ: 19/ 7 / 1394 یکشنبه. ساعت 7:30 تا 9:30
مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
حاضرین: آقای دکتر نوروزی و دانشجویان: خاقانی، رجبی، شریف، شفیعیون، منیره عابدی و عسگری،
قسمت اول: نکته تربیتی
در این قسمت آقای دکتر نوروزی در ادامه بحث جلسه قبل به بیان و توضیح برخی از ویژگی های ایجابی افرادی که در جبهه حق هستند پرداختند. شجاعت و بصیرت و ژرف اندیشی دو ویژگی اساسی بود که از بعد تربیتی و اجتماعی بررسی شد و موانع و آفات آن بیان گردید.
قسمت دوم: فلسفه غرب
موضوع: ادامه اندیشه های دکارت
منابع: کتابهای دکارت شامل: گفتار در روش؛ قواعد هدایت ذهن، تاثرات نفس
1. اثبات جوهر نفس و خدا
دکارت بر اساس روشی که بنا می نهد به جست وجو می پردازد. اولین دستاورد وی این است که حتی اگر به همه چیز شک کنم، شخص خودم که دارم به این چیزها فکر می کنم باید چیزی باشم. و از این جا به اولین اصل فلسفه اش می رسد: می اندیشم پس هستم. سپس در بررسی این که من چه هستم خود را جوهری اندیشنده می بیند که هستی اش محتاج مکان و قائم به ماده نیست.
بر اساس این اصل، وی برای دستیابی به یقین، قاعده ای کلی را در نظر می گیرد: هر چه را به روشنی و آشکاری دریابم حقیقت است. برای رسیدن به چنین یقینی باید تصوری از کمال داشته باشیم که توسط موجودی کامل (خدا) در ما گذاشته شده است. ما به کمالاتی علم داریم که خود فاقد آنیم. پس باید وجود دیگری باشد که این کمال از او کسب شده باشد و اگر این کمال را از خود می گرفتیم، می توانستیم تمام کمالات دیگر را نیز از خود به دست آوریم و همه کمالات خدا را داشته باشیم.
...مادرم سینی چایی در دست،گل لبخندی چید، هدیه اش داد به من.
خواهرم تکه نانی آورد، آمد آنجا. لب پاشویه نشست.
پدرم دفتر شعری آورد،تکیه بر پشتی داد،شعر زیبایی خواند و مرا برد، به آرامش زیبای یقین
با خودم می گفتم:
زندگی راز بزرگی است که در ما جاریست...
کانون خانواده هایتان گرم گرم ...
دوستان سلام.
برنامه این هفته:
+ طبق روال گذشته، جلسه این هفته یکشنبه 19مهر ساعت 7.30 در دفتر آقای دکتر نوروزی تشکیل خواهد شد.
+ خوانش آثار نوشته شده در مورد دکارت، به منظور نقد آن بر اساس متون دسته اول نیز توصیه می شود.
معرفی از: فاطمه داوری
از جمله کتابهای پارسی امام غزالی کیمیای سعادت است که از ارزش زیادی برخوردار است. این کتاب لطیف و زیبا از جمله گرانبهاترین آثار قرن پنجم هجری به شمار می رود که از لحاظ فصاحت کلام، سلاست انشا و خالی بودن از تکلف و تصنع کمتر نظیری در زبان پارسی دارد. کیمیای سعادت چکیده ایست از کتاب بزرگ احیاء علوم الدین که به زبان عربی توسط ابوحامد امام محمد غزالی نگاشته شده است.. در مورد احیاء علوم الدین ستایشهای زیادی صورت گرفته چنانکه بعضی گفته اند: «اگر علوم اسلامی نابود شود، همه را می توان از کتاب احیاءالعلوم الدین برون کشید.» که این گفته در مورد کیمیای سعادت نیز میتواند صدق کند و دانشوران کیمیای سعادت را «دایرة المعارف اسلامی و عرفانی» خوانده اند. مقدمه کتاب در چهار عنوان: خود شناسی، خدا شناسی، دنیا شناسی و آخرت شناسی است. متن کیمیا مانند احیاء به چهار رکن تقسیم شده: عبادات، معاملات، مهلکات و منجیات. هریک از این چهار رکن به ده اصل تقسیم گردیده است. در بیان این چهار رکن امام غزالی می فرماید: «و اما ارکان این معاملتِ مسلمانی چهار است: دو به ظاهر تعلق دارد و دو به باطن. آن دو که به ظاهر تعلق دارد، رکن اول گزاردن فرمان حق است که آن را عبادات گویند و رکن دوم نگاه داشتن ادب است اندر حرکات و سکنات و معیشت، که آن را معاملات گویند.
و اما آن دو که به باطن تعلق دارد: یکی پاک کردن دل است از اخلاق ناپسندیده؛ چون خشم و بخل و حسد و کبر و عُجب و ریا، که این اخلاق را مهلکات و عَقَباتِ راه دین گویند و دیگر رکن آراستن دل است به اخلاق پسندیده، چون صبر و شکر و محبت و رضا و رجا و توکل، که آنرا مُنجیات گویند»
تاریخ:12/7/1394 یکشنبه. ساعت 7:30 تا 9:30
مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
حاضرین: آقای دکتر نوروزی و دانشجویان: خاقانی، رجبی، رضوی زاده، منیره عابدی ، عسگری و شریف
قسمت اول: یک نکته تربیتی
در ابتدای جلسه آقای دکتر نوروزی به بررسی موانع موجود در مسیر ایجاد ارتباط حقیقت مدار با خود و دیگران پرداختند. موانعی که به رابطه صادقانه در حوزه خانواده و اجتماع آسیب می رساند و آنها را از حقیقت دور می کند. در این جلسه به دو مانع «تعصب» و «منفعت طلبی» اشاره گردید. می توان علت اصلی منفعت طلبی انسانها را در هوای نفس و خودخواهی آنها تحلیل کرد. عدم خودسازی کافی قبل از ورود به حوزه ارتباطات اجتماعی آسیب زا خواهد بود. افراد در طول زندگی نسبت به «تقدم حقیقت بر منفعت» مواضع متفاوتی از خود نشان می دهند و این نسبت در شرایط گوناگون و به علت منافع موجود برای اشخاص برعکس خواهد شد. ضمن توجه به در نظر داشتن این عوامل در سنجش افراد، در حوزه روابط خانوادگی در نظر گرفتن اصولی مانند «تغافل» لازم است. اما می توان گرایش و رفتار واقعی افراد به حقیقت را بر اساس میزان تعصب و منفعت طلبی آنها سنجید.
قسمت دوم: فلسفه غرب
موضوع: اندیشه های دکارت
منابع: سیر حکمت در اروپا: کتاب گفتار در روش درست راه بردن عقل دکارت
دکارت یک ریاضی دان و مبدع هندسه تحلیلی به شمار می رود و تلاش می کند که فلسفه را هم مانند ریاضیات با داده هایی یقینی جلو ببرد. در این جلسه سه بخش اول از شش بخش کتاب گفتار در روش توضیح داده شد. دکارت مانند کسی که برای دوستانش خاطره ای تعریف می کند آن را نوشته است. اصلی ترین بحث این کتاب، روش دکارت است. این روش می تواند در نظام دهی به ذهن انسان و چگونگی ساختاردهی به محتوای علمی کمک موثری کند. دکارت در بخش دوم کتاب این چهار روش خود را این گونه بیان می کند:
The Scientific Revolution
I. The Aristotelian Universe
II. Scientific “Revolutionaries”
III. Causes of the Scientific Revolution
IV. Consequences of the Scientific Revolution
The Enlightenment
I. What was it
II. Key Ideas
III. An Attack on the Old Regime
IV. The Philosophes
V. The Problem of Censorship
VII. Diderot’s Encyclopedia
VIII. Famous Enlightenment Thinkers
IX. Enlightened Despotism
دریافت
عنوان: The Scientific Revolution.pdf
حجم: 7.9 مگابایت
منیره عابدی
چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم؟
در بحث تربیتی قبل، در مورد ضرورت پرهیز از ایجاد وابستگی در کودکان سخن گفتیم. امروز نیز به ارائه توصیه های عملی برای مستقل بار آوردن کودکان می پردازیم:
1. ویژگی های رشدی و شخصیتی کودک خود را بشناسید تا بدانید در هر برهه زمانی، می توانید انتظار انجام چه کارهایی را از او داشته باشید و چه کارهایی را نباید انتظار داشته باشید. اگر پیش از زمان مناسب، از کودکتان توقع انجام کاری را داشته باشید که تواناییش را ندارد به اعتماد به نفس او لطمه می زنید و حتی ممکن است باعث شوید او هرگز از عهده آن کار برنیاید. از سوی دیگر یادگیری برخی از مهارتها مربوط به زمان خاصی است و اگر در آن زمان به کودک آموزش لازم را ندهید و از او نخواهید برخی از تکالیف را بر عهده بگیرد، در واقع زمان را از دست می دهید.
عشق، یعنی عهد بستن در غدیر
بارش ابر کرامت در کویر
که ما را دوستدار و شیعه علی(ع) قرار داده ای.
دوستداران علی!
عیدتان مبارک...
سلام بر دوستان گرامی.
برنامه این هفته:
جلسه این هفته یکشنبه 12 مهر ساعت 7.30 در دفتر آقای دکتر نوروزی تشکیل خواهد شد.
دریافت- خلاصه تاملات دکارت- زهرا نادری دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان
دریافت خلاصه کتاب قواعد ذهن- زهرا نادری.