با سلام
جلسه بعدی گروه، روز سه شنبه1395/01/31ساعت10 برگزار خواهد شد.
مکان برگزاری: دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سایت دکترا
موضوع بحث: شروع بحث درباره آراء و اندیشه های هگل
منتظر حضور آماده و پرشورتان هستیم.
با تشکر
اولین جلسه مطالعاتی گروه در سال 1395
این جلسه روز سه شنبه1395/01/24 ، ساعت 10 تا 11 برگزار شد.
حاضرین در جلسه: دکتر نوروزی و خانم ها عسگری و رضوی زاده
در این جلسه یک جمع بندی بسیار مختصر از ژان ژاک روسو شد. در یک جمله کوتاه روسو یک فرد رنج دیده، با روحیاتی حساس و در نهایت باهوش به نظر آمد. و به برداشت خانم عسگری کلید واژه اصلی روسو بیش از آزادی، مفهوم انتخاب است. این ها نکاتی بود که بدان اشاره شد و ادامه جلسه به یک بازنگری مختصر راجع به جلسات و نحوه کار آن گذشت.
برنامه بعدی گروه و موضوع به زودی اعلام خواهد شد.
با تشکر از حضور دکتر نوروزی که باعث دلگرمی بیشتر ما می شود.
پیر فلسفه اسلامی
(مروری بر زندگی و آثار ابویوسف یعقوب معروف به کندی)
ناشر: همشهری
مجموعه اندیشمندان ایران و اسلام برای آشنایی نسل جوان و دانش دوست با
بنیادگذاران ایرانی - اسلامی فرهنگ و تمدن بشری، نه فقط از جنبه شناخت
تاریخ، افکار و آثار این بزرگان، بلکه برای ساختن پایگاهی که با تکیه بر آن
و با توجه به دانش های روز بتوانند به قله های جدید معارف بشری صعود کنند،
منتشر شده است. این دفتر به مرور زندگی و آثار «ابویوسف یعقوب» معروف به «کندی» (185 - 252 ق) اختصاص یافته است.
مطالب کتاب در پنج فصل تدوین شده و طی آن ها پس از تبیین و شرح زندگی و
شخصیت فرهنگی و پایگاه اجتماعی کندی، کتب و تألیفات وی معرّقی شده و سپس،
مطالبی پیرامون پیدایش نخستین گفتمان های کلامی و فلسفی در جهان اسلام
عنوان شده است. پژوهش در اندیشه های فلسفی کندی و هستی خدا از دیدگاه فلسفی کندی از دیگر مطالب مندرج در این اثر است.
با سلام به همراهان همیشگی
اولین جلسه در سال 1395، روز سه شنبه1395/01/24 ساعت10 برگزار خواهد شد.
مکان برگزاری: دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سایت دکترا
موضوع بحث: جمع بندی آراء و اندیشه های ژان ژاک روسو
منتظر حضور گرم و ذهن لبریزتان هستیم.
با تشکر
|
انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، با همکاری دانشگاه خوارزمی برگزاری کارگاه آموزشی ابزارها و روش های وب برای یادگیری و تحقیق در رشته فلسفه تعلیم و تربیت
اعضای انجمن جهت ثبت نام در کارگاه پس از تکمیل فرم ثبت نام آن را به ایمیل انجمن ارسال نمایند.
هزینه شرکت در هر کارگاه40000تومان به صورت حضوری دریافت می شود.
برای اطلاعات بیشتر با شماره09388868086 تماس بگیرید.
دریافت فرم ثبت نام
نویسنده: سید مهدی میرهادی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان
الف) مقدمه وخلاصه تاریخی:
معروف ترین انقلاب قرن هجدهم، انقلاب فرانسه (1789) بوده که سیری پر فراز و نشیب داشته است . این انقلاب ملهم از آرا وعقاید عصر روشنگری و بویژه اندیشه های لاک ، ولتر و بخصوص روسو بوده است . انقلاب فرانسه به دلیل ابعاد، نحوه بروز ومراحلی که طی کرده است ونیز میزان تاثیر گذاری بر جهان پس از خود، بزرگترین رویداد سیاسی عصر جدید و مدرنیته نام گرفته است . (زرشناس ،1387،ص91)
در سال 1789 لویی شانزدهم با بحرانی اقتصادی مواجه شد .این امر او را مجبور کرد تا مجلس عمومی را احیا کند .این مجلس ، مجلسی ملی بود که سه قشر جامعه فرانسه یعنی روحانیون ، اشراف ومردم عادی در آن حضور داشتند. بحث و مشاجره در باره این که اداره این مجلس چگونه باید باشد ، آشوبی عمومی بدنبال آورد که سرانجام منجر به یک حرکت انقلابی شد. عوام از حکومت جدا شدند ومجلس خود را تشکیل دادند .
در چهاردهم ژوئیه 1789 مردم پاریس به زندان باستیل یورش بردند و آنرا تسخیر کردند . در پایان ماه اوت، بساط امتیازات فئودالی و اشرافی فرانسه جمع شده و اعلامیه حقوق بشر وشهروند به قانون تبدیل شد. این اعلامیه ،حقوق طبیعی انسان یعنی آزادی، مالکیت و امنیت را مقدس وغیر قابل سلب اعلام کرد.
این اعلامیه به آرمان ها ی عصر روشنگری اشاره می کرد و آن ها را به همه جهان عرضه می داشت. در مدت ده سال آینده ،انقلاب با تحرکات شدید خود فرانسه را به چالش وعذاب افکند ونیز مجبور شد تا در برابر حملات سایر قسمت های اروپا از خود دفاع کند . ناپلئون در سال 1799 به قدرت رسید و این بدان معنی بود که انقلاب وهمچنین میراث تغییر ماهیت داده عصر روشنگری به فرجامی ناخوشایند انجامیده است.(اسپنسر،1391، ص167)
با موفقیت انقلاب فرانسه، سرمایه داران فرانسوی موفق به در دست گرفتن قدرت سیاسی شدند و بر پایه ایده های لیبرال – سرمایه دارانه ای نظیر حکومت پارلمانی، حقوق بشر ومفهوم لیبرالی آزادی، ضمن حذف گمرکات و موانع فئودالی که مانع بسط تجارت و صنعت بورژوایی در فرانسه می گردید، فضا را بر پایه یک رژیم مدرنیست سکولار، برای انباشت گسترده سرمایه توسط کاپیتالیست های فرانسوی ونیز پیشبرد منافع تجاوزکارانه وتوسعه طلبانه طبقه سرمایه داری فرانسه در قالب جنگ های ناپلئونی فراهم ساخت . پس از پیروزی انقلاب فرانسه و به قدرت رسیدن بورژواها وحذف اشراف، مبارزات اعتراضی مردمی توسط اقشار فرودست علیه سرمایه داران حاکم آغاز گردید که توسط نیروهای نظامی جمهوری فرانسه وبعدها امپراطوری ناپلئونی سرکوب شد. (زرشناس ، 1387، ص91)
در جریان انقلاب فرانسه ،رهبری با سرمایه داران وبازرگانانی بود که ایده های عصر روشنگری را در سر داشتند وتحت شعار برابری، خواهان حقوق برابر با اشراف ولغو امتیازات ویژه فئودالی بودند .سرمایه داری ذیل شعار محدود شدن قدرت سلطنت،گسترش نفوذ صاحبان سرمایه (بازرگانان، رباخواران، صاحبان صنایع)را طلب می کرد وتوده های مردم که اکثرا از دهقانان فقیر وپیشه ورزان خرده پا وگروه کم جمعیت کارگران صنایع تشکیل می شد ،در آرزوی لغو مالیات های فئودالی وعشریه های اجباری به کلیسا بودند .
جان لاک ،مونتسکیو ، ولتر، و روسو مهمترین اندیشمندانی بوده اند که مبانی نظری انقلاب فرانسه را به آن ها منتسب می نمایند . از این میان لاک و مونتسکیو عمدتا مبانی نظری سیاسی و لیبرالیسم، ولتر مبانی تساهل، تسامح و سکولاریسم و روسو مبانی اجتماعی وتربیتی را تدوین نموده اند .
با رشد و شکوفایی سریع تمدن غرب و عقب ماندن مسلمانان از کاروان پیشرفت و تمدن، روحیه یأس و خودباختگی در میان مسلمانان پدید آمد و نگاه دولتمردان و اهل قلم به سوی تمدن غرب معطوف گشت تا حدی که تمدن غرب غایت تمدن بشری و فرهنگ و فرهنگ و منش آنها قله فرهنگ انسانی قلمداد گردید و عامل عقب ماندگی مسلمین اسلام و تعالیم آن و راه نجات و پیشرفت آنها پیوستن به فرهنگ و تمدن غرب تلقی گردید. در نتیجه مسلمانان با تاریخ، افتخارات و استعدادهای خویش بیگانه و شیفته تمدن غرب شدند. در این کتاب تاریخ مدارس، دانشکده ها، دانشگاه ها و کتابخانه ها و تاریخ علوم مختلف همچون جامعه شناسی جغرافیا، نجوم، ریاضی، موسیقی، شیمی، فیزیک، جانورشناسی، گیاه شناسی، طب و فلسفه بررسی شده است
نظریه تربیت عقلانی بصیرت گرا
Insight-oriented Rational Education Theory (IRET)
این نظریه، حاصل پژوهشی
بنیادی است که عهدهدار تحلیل معناشناختی مفهوم تعقل و بررسی اهمیت و نقش آن در
متون موثق اسلامی است و ضمن بررسیهای توصیفی–تحلیلی با رویکردی فلسفی، حاصل آمده است. بر اساس این نظریه، در فرهنگ اسلامی، عقل
و پدیدار آن یعنی تعقل، از معنایی ویژه برخوردار است که در فرهنگهای دیگر همتایی
ندارد. این معنا که صرفا از طریق تبیین مفهوم عقل در متون موثق اسلامی قابل حصول
است، تمایز میان عقل نظری و عملی را امری اعتباری میداند.
به اعتقاد من، در متون اسلامی، عقل به
عملکرد آن معنا میشود؛ بنابراین شناخت عقل، منوط به شناخت تعقل و به تبع آن،
کردار عقلانی(یعنی اتخاذ روش عقلانی) است. مطابق این برداشت، تعقل، از چنان اهمیت
و نقشی برخوردار است که میتوان ادعا کرد: تربیت اسلامی، تربیت عقلانی است. بدین
معنا که هدف اساسی آن، پرورش تعقل و روش اساسی آن، روش عقلانی است.
معتقدم که با تبیین مفاهیم
«تعقل»، «تربیت عقلانی» و «بصیرت»، امکان تدوین یک نظریة اساسی در تعلیموتربیتاسلامی
را برای سازماندهی و تسهیل عمل تربیت فراهم میکند. مطابق این نظریه، برای یک
مربی مسلمان، «یادگیری نافع» و «نافعیت
یادگیری»، متکی و مبتنی بر اصول و موازینی برگرفته از اسلام است. در این نوع
تربیت، آموزش(یا به تعبیر من «تدارک تربیت») به منظور ایجاد نوعی از یادگیری صورت
میگیرد که مورد تأیید و تأکید آموزه های مندرج در منابع موثق اسلامی است. این کلیترین
تعریفی است که میتوان از تربیت اسلامی ارائه داد اما ارائة تعریفی دقیق، صرفا
منوط به برقراری ارتباط منطقی میان دو مفهوم «تربیت» و «تعقل» است
اثر حاضر تلاش دارد تا با تکیه بر روانشناسی رشد به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی و با مطالعه چگونگی درک و نوجوانان از مفاهیم دینی به شیوه های مناسب آموزش معارف اسلامی در این دوره های سنی را پیشنهاد نماید.
این کتاب به دو سؤال مهم که در طول یکدیگر واقع شدهاند پاسخ می گوید: 1ـ کودک در رشد و تکامل دینی از چه دورههایی عبور میکند و ویژگیهای آن چیست؟ 2 ـ با توجه به ویژگیهای این دورهها و درک او از مفاهیم دینی، آموزش مفاهیم دینی چگونه باید صورت گیرد.