با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است


مولف: احمدرضا اخوت 

ناشر کتاب: قرآن و اهل بیت نبوت

سال نشر: 1394

۰ نظر ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۰۷:۰۰

با سلام

جلسه بعدی گروه، روز سه شنبه1395/01/31ساعت10 برگزار خواهد شد.

مکان برگزاری: دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سایت دکترا

موضوع بحث: شروع بحث درباره آراء و اندیشه های هگل

منتظر حضور آماده و پرشورتان هستیم.

با تشکر   

۰ نظر ۲۸ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۲۸


از خدا خواستن شجاعت است

اگر بدهد رحمت است

 اگر ندهد حکمت است.

 از خلق خدا خواستن ذلت است

 اگر بدهد منت است 

اگر ندهد خفت است.

 امام علی (ع)

۰ نظر ۲۷ فروردين ۹۵ ، ۰۶:۰۰

اولین جلسه مطالعاتی گروه در سال 1395

این جلسه روز سه شنبه1395/01/24 ، ساعت 10 تا 11 برگزار شد.

حاضرین در جلسه: دکتر نوروزی و خانم ها عسگری و رضوی زاده

در این جلسه یک جمع بندی بسیار مختصر از ژان ژاک روسو شد. در یک جمله کوتاه روسو یک فرد رنج دیده، با روحیاتی حساس و در نهایت باهوش به نظر آمد. و به برداشت خانم عسگری کلید واژه اصلی روسو بیش از آزادی، مفهوم انتخاب است. این ها نکاتی بود که بدان اشاره شد و ادامه جلسه به یک بازنگری مختصر راجع به جلسات و نحوه کار آن گذشت.

برنامه بعدی گروه و موضوع به  زودی اعلام خواهد شد.

با تشکر از حضور دکتر نوروزی که باعث دلگرمی بیشتر ما می شود. 

۰ نظر ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۲۷

فراخوان مقاله اولین همایش ملی اخلاق و جامعه ایرانی




۰ نظر ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۵۵

پیر فلسفه اسلامی

(مروری بر زندگی و آثار ابویوسف یعقوب معروف به کندی)

مولف: غلامرضا جمشید نژاد

ناشر: همشهری

سال: 1392


مجموعه اندیشمندان ایران و اسلام برای آشنایی نسل جوان و دانش دوست با بنیادگذاران ایرانی - اسلامی فرهنگ و تمدن بشری، نه فقط از جنبه شناخت تاریخ، افکار و آثار این بزرگان، بلکه برای ساختن پایگاهی که با تکیه بر آن و با توجه به دانش های روز بتوانند به قله های جدید معارف بشری صعود کنند، منتشر شده است. این دفتر به مرور زندگی و آثار «ابویوسف یعقوب» معروف به «کندی» (185 - 252 ق) اختصاص یافته است.

  مطالب کتاب در پنج فصل تدوین شده و طی آن ها پس از تبیین و شرح زندگی و شخصیت فرهنگی و پایگاه اجتماعی کندی، کتب و تألیفات وی معرّقی شده و سپس، مطالبی پیرامون پیدایش نخستین گفتمان های کلامی و فلسفی در جهان اسلام عنوان شده است.  پژوهش در اندیشه های فلسفی کندی و هستی خدا از دیدگاه فلسفی کندی از دیگر مطالب مندرج در این اثر است.

۰ نظر ۲۴ فروردين ۹۵ ، ۰۷:۰۰

۰ نظر ۲۲ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۲۷

با سلام به همراهان همیشگی

اولین جلسه در سال 1395، روز سه شنبه1395/01/24 ساعت10 برگزار خواهد شد.

مکان برگزاری: دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سایت دکترا

موضوع بحث: جمع بندی آراء و اندیشه های ژان ژاک روسو

منتظر حضور گرم و ذهن لبریزتان هستیم.

با تشکر                    

۰ نظر ۲۱ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۴۰


www.joih.ir

مجلـه‌ علمی تخصصی علوم انسانی اسلامی

مجله علمی تخصصی علوم انسانی اسلامی

به عنـوان یکی از مجـلات علمـی در سال 1394 متناسب با نیازها و اقتضای زمان، فعالیت خود را آغاز کرد، و در پی آن، إن شاء الله با هدف تکمیل رسالت علمی فرهنگی خود به حیات خود ادامه خواهد داد. 0

هدف این مجـله انعکاس دستاوردهای علمـی پژوهشگران سراسر کشور در زمینه های مختلف علوم انسانی و بالاخص علوم اسلامی می باشد. این مجله امید دارد با فعالیت خود و با دریافت مقالات و انتشار منظم بصورت ماهانه، دستاوردهای علمی محققان کشور را به نحو شایسته ایی در اختیار علاقه مندان به موضوع پژوهش قرار دهد و در پایگاه های داده یی معتبر کشور نمایه نماید.0

بدین وسیله از تمامی پژوهشگران گرامی به منظور ارسال مقالات تحقیقاتی خود به مجله علوم انسانی اسلامی دعوت به عمل می آید. 0

مدت زمان داوری مقالات کمتر از یک ماه خواهد بود.0

مجلـه‌ علمی تخصصی علوم انسانی اسلامی
TEZPDF.COM
ارسـال مقاله به نشــریه
اطلاعات نشــریه
www.joih.ir
کانال اطلاع رسانی مجله در تلگرام

:شماره تماس

09109616114

025-32400285

Email: 3minar89@gmail.com


۰ نظر ۲۱ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۰۴

انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، با همکاری دانشگاه خوارزمی برگزاری کارگاه آموزشی ابزارها و روش های وب برای یادگیری و تحقیق در رشته فلسفه تعلیم و تربیت


اعضای انجمن جهت ثبت نام در کارگاه پس از تکمیل فرم ثبت نام آن را به ایمیل انجمن ارسال نمایند.


هزینه شرکت در هر کارگاه40000تومان به صورت حضوری  دریافت می شود.


برای اطلاعات بیشتر با شماره09388868086 تماس بگیرید.

دریافت فرم ثبت نام

۰ نظر ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۰۶

آرزویت را برآورده می کند، آن خدایی که آسمان را برای خنداندن گلی می گریاند...

۰ نظر ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۰۶:۰۰





کتب جدید:




۰ نظر ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۰۰:۲۰




نویسنده:
کاترین لوئیس
مترجم: حسین افشین منش - شیده ایلبگی طاهر ( افشین منش )
ناشر: ساز و کار

این کتاب، تلاش دارد تا در ابعاد مختلف و با نگرشی علمی، به پاسخ این پرسش بپردازد و با تحلیل چگونگی شکل گیری زمینه های ابتدایی نظام اموزشی ژاپن، به شناخت روح حاکم بر آن حرکت ملی دست یابد.مترجم در مقدمه ای تلاش می کند تا در سه صحنه متفاوت از زندگی کودکان و دانش آموزان ژاپنی در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی، طلوع تدریجی اعتماد به نفس، شکوفایی، خلاقیت، رشد روح گروهی و تقسیم کار اجتماعی، نظافت و پاکیزگی و در پی آن ها، بهبود روحی و روانی را در رفتارهای خانوادگی و اجتماعی فرزندان آن دیار نشان دهد.
۲ نظر ۱۷ فروردين ۹۵ ، ۰۷:۰۰

نویسنده: سید مهدی میرهادی

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان


الف) مقدمه وخلاصه تاریخی:

     معروف ترین انقلاب قرن هجدهم، انقلاب فرانسه (1789) بوده که سیری پر فراز و نشیب  داشته است . این انقلاب ملهم از آرا وعقاید عصر روشنگری و بویژه اندیشه های لاک ، ولتر و بخصوص روسو بوده است . انقلاب فرانسه به دلیل ابعاد، نحوه بروز ومراحلی که طی کرده است ونیز میزان تاثیر گذاری بر جهان پس   از خود، بزرگترین رویداد سیاسی عصر جدید و مدرنیته نام گرفته است . (زرشناس ،1387،ص91)

     در سال 1789 لویی شانزدهم با بحرانی اقتصادی مواجه شد .این امر او را مجبور کرد تا مجلس عمومی را احیا کند .این مجلس ، مجلسی ملی بود که سه قشر جامعه فرانسه یعنی روحانیون ، اشراف ومردم عادی در آن حضور داشتند. بحث و مشاجره در باره این که اداره این مجلس چگونه باید باشد ، آشوبی عمومی بدنبال آورد که سرانجام منجر به یک حرکت انقلابی شد. عوام از حکومت جدا شدند ومجلس خود را  تشکیل دادند .

     در چهاردهم ژوئیه 1789 مردم پاریس به زندان باستیل یورش بردند و آنرا تسخیر کردند . در پایان ماه اوت، بساط امتیازات فئودالی و اشرافی فرانسه جمع شده و اعلامیه حقوق بشر وشهروند به قانون تبدیل شد. این اعلامیه ،حقوق طبیعی انسان یعنی آزادی، مالکیت و امنیت را مقدس وغیر قابل سلب اعلام کرد.

     این اعلامیه به آرمان ها ی عصر روشنگری اشاره می کرد و آن ها را به همه جهان عرضه می داشت.   در مدت ده سال آینده ،انقلاب با تحرکات شدید خود فرانسه را به چالش وعذاب افکند ونیز مجبور شد تا  در برابر حملات سایر قسمت های اروپا از خود دفاع کند . ناپلئون در سال 1799 به قدرت رسید و این بدان معنی بود که انقلاب وهمچنین میراث تغییر ماهیت داده عصر روشنگری به فرجامی ناخوشایند انجامیده است.(اسپنسر،1391، ص167)

     با موفقیت انقلاب فرانسه، سرمایه داران فرانسوی موفق به در دست گرفتن قدرت سیاسی شدند و بر پایه ایده های لیبرال سرمایه دارانه ای نظیر حکومت پارلمانی، حقوق بشر ومفهوم لیبرالی آزادی، ضمن حذف گمرکات و موانع فئودالی که مانع بسط تجارت و صنعت بورژوایی در فرانسه می گردید، فضا را بر پایه یک رژیم مدرنیست سکولار، برای انباشت گسترده سرمایه توسط کاپیتالیست های فرانسوی ونیز پیشبرد منافع تجاوزکارانه وتوسعه طلبانه طبقه سرمایه داری فرانسه در قالب جنگ های ناپلئونی فراهم ساخت . پس از پیروزی انقلاب فرانسه و به قدرت رسیدن بورژواها وحذف اشراف، مبارزات اعتراضی مردمی توسط اقشار فرودست علیه سرمایه داران حاکم آغاز گردید که توسط نیروهای نظامی جمهوری فرانسه وبعدها امپراطوری ناپلئونی سرکوب شد. (زرشناس ، 1387، ص91)

     در جریان انقلاب فرانسه ،رهبری با سرمایه داران وبازرگانانی بود که ایده های عصر روشنگری را در سر داشتند وتحت شعار برابری، خواهان حقوق برابر با اشراف ولغو امتیازات ویژه فئودالی بودند .سرمایه داری ذیل شعار محدود شدن قدرت سلطنت،گسترش نفوذ صاحبان سرمایه (بازرگانان، رباخواران، صاحبان صنایع)را طلب می کرد وتوده های مردم که اکثرا از دهقانان فقیر وپیشه ورزان خرده پا وگروه کم جمعیت کارگران صنایع تشکیل می شد ،در آرزوی لغو مالیات های فئودالی وعشریه های اجباری به کلیسا بودند .

    جان لاک ،مونتسکیو ، ولتر، و روسو مهمترین اندیشمندانی بوده اند که مبانی نظری انقلاب فرانسه را به آن ها منتسب می نمایند . از این میان لاک و مونتسکیو عمدتا مبانی نظری سیاسی و لیبرالیسم، ولتر مبانی تساهل، تسامح و سکولاریسم و روسو مبانی اجتماعی وتربیتی را تدوین نموده اند . 

۰ نظر ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۳۰

گفتم: خدایا همنشینم باش...

گفت: من مونس کسانی هستم که مرا یاد کنند!

گفتم: چه آسان به دست می آیی؟!

گفت: پس آسان از دستم نده!

۰ نظر ۱۳ فروردين ۹۵ ، ۰۶:۰۰




زهرا بهانه ای ست که عالم بناشود

او آمده که مادر آئینه ها شود...

سلام مادر

۰ نظر ۱۱ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۰۰


 

اندیشه اسلامی؛ خاستگاه ها و دستاوردها: سیری در تاریخ علم و فلسفه در جهان اسلام

مولف: میان محمد شریف

مترجم:   علی منصوری

ناشر کتاب : دانشگاه امام صادق(ع(

سال نشر 1390:

با رشد و شکوفایی سریع تمدن غرب و عقب ماندن مسلمانان از کاروان پیشرفت و تمدن، روحیه یأس و خودباختگی در میان مسلمانان پدید آمد و نگاه دولتمردان و اهل قلم به سوی تمدن غرب معطوف گشت تا حدی که تمدن غرب غایت تمدن بشری و فرهنگ و فرهنگ و منش آنها قله فرهنگ انسانی قلمداد گردید و عامل عقب ماندگی مسلمین اسلام و تعالیم آن و راه نجات و پیشرفت آنها پیوستن به فرهنگ و تمدن غرب تلقی گردید. در نتیجه مسلمانان با تاریخ، افتخارات و استعدادهای خویش بیگانه و شیفته تمدن غرب شدند. در این کتاب تاریخ مدارس، دانشکده ها، دانشگاه ها و کتابخانه ها و تاریخ علوم مختلف همچون جامعه شناسی جغرافیا، نجوم، ریاضی، موسیقی، شیمی، فیزیک، جانورشناسی، گیاه شناسی، طب و فلسفه بررسی شده است

۰ نظر ۱۰ فروردين ۹۵ ، ۰۷:۰۰



نظریه تربیت عقلانی بصیرت گرا

Insight-oriented Rational Education Theory (IRET)


این نظریه، حاصل پژوهشی بنیادی است که عهده‌دار تحلیل معناشناختی مفهوم تعقل و بررسی اهمیت و نقش آن در متون موثق اسلامی است و ضمن بررسی‌های توصیفیتحلیلی با رویکردی فلسفی، حاصل آمده است. بر اساس این نظریه، در فرهنگ اسلامی، عقل و پدیدار آن یعنی تعقل، از معنایی ویژه برخوردار است که در فرهنگ‌های دیگر همتایی ندارد. این معنا که صرفا از طریق تبیین مفهوم عقل در متون موثق اسلامی قابل حصول است، تمایز میان عقل نظری و عملی را امری اعتباری می‌داند.

به اعتقاد من، در متون اسلامی، عقل به عملکرد آن معنا می‌شود؛ بنابراین شناخت عقل، منوط به شناخت تعقل و به تبع آن، کردار عقلانی(یعنی اتخاذ روش عقلانی) است. مطابق این برداشت، تعقل، از چنان اهمیت و نقشی برخوردار است که می‌توان ادعا کرد: تربیت اسلامی، تربیت عقلانی است. بدین معنا که هدف اساسی آن، پرورش تعقل و روش اساسی آن، روش عقلانی است.
معتقدم که با تبیین مفاهیم «تعقل»، «تربیت عقلانی» و «بصیرت»، امکان تدوین یک نظریة اساسی در تعلیم‌وتربیت‌اسلامی را برای سازمان‌دهی و تسهیل عمل تربیت فراهم ‌میکند. مطابق این نظریه، برای یک مربی مسلمان، «یادگیری نافع» و «نافعیت یادگیری»، متکی و مبتنی بر اصول و موازینی برگرفته از اسلام است. در این نوع تربیت، آموزش(یا به تعبیر من «تدارک تربیت») به منظور ایجاد نوعی از یادگیری صورت می‌گیرد که مورد تأیید و تأکید آموزه های مندرج در منابع موثق اسلامی است. این کلی‌ترین تعریفی است که می‌توان از تربیت اسلامی ارائه داد اما ارائة تعریفی دقیق، صرفا منوط به برقراری ارتباط منطقی میان دو مفهوم «تربیت» و «تعقل» است

۰ نظر ۰۸ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۳۲





السّلامُ علیک یا ربیعَ الاَنام و نضره الایّام.

سلام و درود بر بهار انسانها و شکوفایى دورانها


در هیاهوی شب عید تو را گم کردم

غافل از اینکه شما اصل بهاری آقا...

۰ نظر ۰۶ فروردين ۹۵ ، ۰۶:۰۰




مولف:  ناصر باهنر
ناشر  :  شرکت چاپ و نشر بین الملل
سال نشر: 1387


اثر حاضر تلاش دارد تا با تکیه بر روانشناسی رشد به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی و با مطالعه چگونگی درک و نوجوانان از مفاهیم دینی به شیوه های مناسب آموزش معارف اسلامی در این دوره های سنی را پیشنهاد نماید.

این کتاب  به دو سؤال مهم که در طول یکدیگر واقع شده‌اند پاسخ می گوید: 1ـ کودک در رشد و تکامل دینی از چه دوره‌هایی عبور می‌کند و ویژگی‌های آن چیست؟  2 ـ با توجه به ویژگیهای این دوره‌ها و درک او از مفاهیم دینی، آموزش مفاهیم دینی چگونه باید صورت گیرد.

۰ نظر ۰۳ فروردين ۹۵ ، ۰۶:۰۰