با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۱۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

به مناسبت امروز:

کتاب سبک زندگی در آموزه های نهج البلاغه

سبک زندگی در آموزه های نهج البلاغه

نویسنده: حامد رستمی

نشر: معارف

تعداد صفحه: 272

این نوشتار محصول نکته‌برداری‌ها و تجارب ۱۰ ساله نگارنده طی دوران تحقیق و تدریس بوده و در سه بخش «کلیات»، «مبانی نظری سبک زندگی» و «منش‌ها و مهارت‌های سبک زندگی» سامان یافته است. در بخشی از این اثر آمده است:

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۰۰

  «اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین والائمه علیه السلام»

۰ نظر ۲۹ شهریور ۹۵ ، ۱۷:۰۰


۰ نظر ۲۶ شهریور ۹۵ ، ۰۶:۰۰

بیست و دومین جلسه گروه در سال 95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 10 روز سه شنبه 23/ 06/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

اعضای حاضر گروه: آقای دکتر نوروزی. همچنین خانم ها داوری و رضوی زاده.

موضوعات مورد بحث: نکته تربیتی و بحث فلسفی کانت.

در قسمت اول همراه با دکتر نوروزی به تکمیل نکته تربیتی مطرح شده در جلسه قبل در رابطه با تفکر، پرداختیم و در قسمت دوم به قسمت هایی از کتاب " فلسفه کانت، بیداری از خواب دگماتیسم" اشاره شد. و بحث تفکر همچنان ادامه دارد و بحث کانت را نیز در جلسات آینده جمع بندی و تکمیل خواهیم کرد.

۰ نظر ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۲۰

photo_2016-09-06_19-31-51

تعلیم و تربیت اقتصادی 1 و 2

نویسندگان: دکتر عادل پیغامی، دکتر مهدی طغیانی

نشر: دانشگاه امام صادق(ع)

تعداد صفحات:جلد اول: 366 و جلد دوم: 303

این دو کتاب مجموعاً هفت فصلی، حاصل ده ‌سال فعالیت مستمر نگارندگان در حوزه تعلیم و تربیت اقتصادی است که به‌ راستی می‌توان این مجلدات را گامی اولیه در مسیر تبیین سواد و تربیت اقتصادی مورد نیاز در اقتصاد مقاومتی دانست.

۰ نظر ۲۳ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۰۰

از امام صادق(ع) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیده‌اند؟ حضرت فرمود: «جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز عرفه به این مکان(عرفات) آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد»(اصول کافی، ج 96، ص 259.)

عرفه، از «من عرفه نفسه، عرف ربّه»، جان می گیرد. پس ابتدا خود را بشناس. سپس از خویشتن بگذر و با اشتیاق به دیدار حق خو بگیر که دیدار لبخند شیرین یار، پاداش همین «اشتیاق و از خود گذشتن» است. و چه خوش نیایشی دارد بانوی آب و آیینه(س)، با خدای خویش: «خدایا! نگریستن به رویت و شوق دیدارت را از تو درخواست می‏کنم» (بحارالأنوار، ج ۹۴، ص ۲۲۵)


۰ نظر ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۰۰

با سلام

جلسه بعدی گروه روز سه شنبه 1395/06/23، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در سه بخش خواهد بود: نکته تربیتی، بحث فلسفی کانت و ارائه بحث روش تحقیق در حوزه روش کیفی.

منتظر حضور عالمانه شما هستیم

۰ نظر ۲۰ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۰۰

باشد که شکرگزار باشیم....


۱ نظر ۱۹ شهریور ۹۵ ، ۰۶:۰۰

بیست و یکمین جلسه گروه در سال 95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 10 تا 12 روز سه شنبه 16/ 06/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

اعضای حاضر گروه: آقای دکتر نوروزی. همچنین خانم ها داوری و رضوی زاده.

موضوعات مورد بحث: نکته تربیتی و بحث فلسفی کانت.

در قسمت اول دکتر نوروزی

۰ نظر ۱۷ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۰۳

ارکان تعلیم و تربیت

ارکان تعلیم و تربیت

نویسنده: علامه محمدتقی جعفری

نشر: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری

تعداد صفحه: 244

یکی از موضوعات که از سوی انبیاء، اولیای الهی ، حکما، انسان شناسان ، روان شناسان، جامعه شناسان و بسیاری دیگر از ارباب علوم و صاحبان بصیرت مورد طرح و بررسی و دقت منظر قرارگرفته است و همچنین یکی از دیگر از معدود موضوعاتی که در طرح آن ، علی رغم انبوهی از مطالب فراوان و نظریه پردازی های گوناگون ، هم در موضوع مورد بررسی و هم در ماهیت شناخت موضوع و هم در کیفیت دیدگاه های ارائه شد تفاوت های بسیار چشمگیری دیده می شود ، موضوع تعلیم و تربیت است . موضوع انسان ، خصوصا تعلیم و تربیت که نزدیک ترین موضوع از موضو عات انسانی به انسان دیگر است ویژگی های نادری دارد.
اثری که پیش رو دارید مجموعه ای از کوتاه و برگزیده از نوشته های محمد تقی جعفری است که به بحث و بررسی و چشم اندازهای موضوع تعلیم و تربیت می پردازد.
تعلیم و تربیت، امروزه مانند دیگر شئون انسانی از توجه فراوانی برخوردار است، اما این توجه فراوان ، نتایج درخشانی را مطابق صرف انرژی های مالی و معنوی کلان در بر نداشته است.

توضیح تفصیلی در مورد کتاب:

۰ نظر ۱۶ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۰۰

با سلام

جلسه بعدی گروه روز سه شنبه 1395/06/16، ساعت 10 تا 12 در سایت دکترای گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در سه بخش خواهد بود: نکته تربیتی، بحث فلسفی کانت و ارائه بحث روش تحقیق با رویکردهای کیفی و موضوع دیرینه شناسی یا تبارشناسی فوکو.

منتظر حضور پرشور و متفکرانه شما هستیم.

۰ نظر ۱۳ شهریور ۹۵ ، ۰۶:۰۰

تتتتتتت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام جواد علیه السلام: الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.(بحار‌الانوار، ج۷۵، ص۳۵۸)

مؤمن نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظى از درون خود، پذیرش نصیحت کسى که او را نصیحت نماید.

۱ نظر ۱۲ شهریور ۹۵ ، ۰۶:۰۰

بیستمین جلسه گروه در سال 95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 10 تا 12 روز سه شنبه 09/ 06/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

اعضای حاضر گروه: آقای دکتر نوروزی. همچنین خانم ها داوری، ساجده السادات و یاسمن زهرا رضوی زاده.

موضوعات مورد بحث: نکته تربیتی و بحث فلسفی کانت.

در قسمت اول دکتر نوروزی به تکمیل نکته تربیتی مطرح شده در جلسه قبل در رابطه با تفکر، پرداخت و در قسمت دوم نیز خانم ها داوری و رضوی زاده قسمت هایی از کتاب " فلسفه کانت، بیداری از خواب دگماتیسم" را ارائه دادند. و مجددا بحث تفکر و بحث کانت هر دو باز ماند تا در جلسات آینده تکمیل شود.

در ادامه بحث تفکر

۱ نظر ۱۰ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۲۷

هویت علم دینی

نویسنده: خسرو باقری

نشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد

تعداد صفحه: 223

صحبت بر سر ماهیت علم دینی و امکان آن، از جمله مباحث روز حوزه ی فلسفه ی علم است. این کتاب، در پی آن است تا  ضمن بررسی مفهوم علم و سازو کارهای آن، از یک سو و بحث درباره ی  ماهیت دین و لوازم آن از سوی دیگر، امکان دینی بودن علم مورد بحث قرار دهد. اثر حاضر  با کاوش درباره ی ماهیت علم، فرایندهای جاری در آن و نسبت این فرایندها با فلسفه آغاز می شود. در این بخش تلاش می شود تا با سیری تاریخی در فلسفه علم و بررسی نظریات مختلف درباره ی ماهیت علم، ضمن تبیین چیستی علم، رابطه ی آن با فلسفه نیز مورد بحث قرار گیرد.  بر این اساس، ابتدا هویت علم در دو روایت اثبات گرا و مابعداثبات گرا مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی، برخی مسائل مانند رابطه ی مشاهده و نظریه، رابطه ی علم و متافیزیک و نیز ارتباط علم و ارزش محور قرار گرفته اند.

پس از آن، هویت دین و معرفت دینی در سه رویکرد دائره المعارفی، هرمنوتیکی و قبض و بسط تئوریک شریعت بررسی و تبیین شده است. سپس تلاش شده است تا با بازسازی نظریه آخر، رویکرد محقق تحت عنوان نظریه گزیده گویی مطرح شود. نظریه ی گزیده گویی ناظر به معرفت دینی است و دین را مستعد حضور در عرصه ی علم می داند و معتقد است گزاره های مبنایی دینی، می توانند در نقش پیش فرض های عالِم، در علم نقش آفرینی کنند و در نهایت و پس از طی طریق مرسوم در علم تجربی، موجد دست آوردهایی علمی باشند. این دست آوردها را به جهت برآمدن از این پیش فرض ها، می توان علم دینی خواند.

در بخش آخر کتاب نیز نمونه ای از پیش فرضی انسان شناختی برآمده از متون اسلامی ارائه شده که به ادعای نویسنده، می تواند سنگ بنای علوم تجربی ناظر به تعلیم و تربیت باشد.

۰ نظر ۰۹ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۰۰

با سلام

جلسه بعدی گروه روز سه شنبه 1395/06/09، ساعت 10 تا 12 در سایت دکترای گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در سه بخش خواهد بود: نکته تربیتی، بحث فلسفی کانت و ارائه بحث روش تحقیق با رویکردهای کیفی و موضوع دیرینه شناسی یا تبارشناسی فوکو.

منتظر حضور پرشورتان هستیم.

۰ نظر ۰۶ شهریور ۹۵ ، ۰۶:۰۰


۵ نظر ۰۵ شهریور ۹۵ ، ۰۶:۰۰

نونزدهمین جلسه گروه در سال 95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 10 تا 12 روز سه شنبه 02/ 06/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

اعضای حاضر گروه: آقای دکتر نوروزی. همچنین خانم ها داوری، عابدی، کریمی و رضوی زاده.

موضوعات مورد بحث: نکته تربیتی و بحث فلسفی کانت.

در قسمت اول دکتر نوروزی به طرح یک نکته تربیتی در رابطه

۰ نظر ۰۳ شهریور ۹۵ ، ۱۶:۰۴

پرسیدن مهم تر از پاسخ دادن است

پرسیدن مهم‎تر از پاسخ دادن است

نویسنده: دنیل کلاک - ریموند مارتین

مترجم: حمیده بحرینی

نشر: هرمس

تعداد صفحه: 198

نویسندگان این کتاب با طرح پرسش‌هایی درباره‌ مسائل مختلف نشان می‌دهند فلسفه، مجموعه‌ای از اطلاعات نیست، بلکه پرسشگری و خردورزی است و توجه دانشجویان را به مهارت‌هایی جلب می‌کنند که برای برخورد نقادانه با مطالبی که معمولاً در دوره‌های مقدماتی فلسفه مطرح می‌شود، مورد نیاز است. این اثر دربرگیرنده ۱۴ فصل است که می کوشد مفروضات ما را درباره بدیهی ترین پرسش های جهان شناسی به چالش بگیرد. نویسندگان در پی آنند تا سنت پرسیدن را احیا کنند و به مخاطب یادآور شوند هیچ پاسخی، پاسخ نهایی و قطعی نیست. نویسندگان این کتاب کوشیده‌اند به شیوه‌ای‌ سقراطی به عرصه داشته‌ها و دانش‌های ما بپردازند تا در نهایت «نمی‌دانم» سقراط را به یادمان آورند.

۰ نظر ۰۲ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۰۰