با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ

به مناسبت امروز:

کتاب سبک زندگی در آموزه های نهج البلاغه

سبک زندگی در آموزه های نهج البلاغه

نویسنده: حامد رستمی

نشر: معارف

تعداد صفحه: 272

این نوشتار محصول نکته‌برداری‌ها و تجارب ۱۰ ساله نگارنده طی دوران تحقیق و تدریس بوده و در سه بخش «کلیات»، «مبانی نظری سبک زندگی» و «منش‌ها و مهارت‌های سبک زندگی» سامان یافته است. در بخشی از این اثر آمده است:

نهج‌البلاغه، قطره‌ای از اقیانوس بی‌کرانه مردی است که به راه‌های آسمان آشنا‌تر از راه‌های زمین است و همچون چراغی در تاریکی، روشنی‌بخش و راهگشای انسان‌هاست. کتابی است متنوع، با ترکیبی زیبا و چینشی هنرمندانه شامل مطالبی عالی و عمیق که هندسه هستی و چرایی آفرینش را به‌زیبایی ترسیم می‌کند و توحید را در همه ابعاد زندگی جاری می‌سازد و سبک چگونه زیستن و کاربست دین در مدیریت امور دنیوی و اخروی برای رسیدن به «حیات طیبه» را ترسیم می‌کند. دنیا در فرهنگ علوی «دار مجاز» است و آخرت «دار قرار» و هنر توشه برداشتن از این «گذرگاه»، برای سعادتی ابدی در آن «قرارگاه» را می‌توان به‌زیبایی از گلستان نهج‌البلاغه چید. 

از این‌رو برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی بایسته است آموزه‌های ناب نهج‌البلاغه در قالبی نو نگریسته شود تا به الگویی کارآمد از سبک زندگی اسلامی دست یافت و نیاز جامعه امروز را تأمین کرد و توطئه نظام سلطه به‌منظور دیکته نمودن مادی‌گرایی و سبک زندگی غربی را خنثی ساخت. چنانکه سالیانی است رهبر فرزانه ایران اسلامی در مجامع مختلف علمی و فرهنگی به ضرورت پیشرفت در این مهم اشاره فرموده است. 

بیان ابعادی از سبک زندگی اسلامی در سیره و سخنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه است. در کتاب حاضر ابتدا به توصیف کتاب نهج‌البلاغه و آموزه‌های مختلف مندرج در آن پرداخته شده و اسلوب ادبی، بلاغی و معرفتی این کتاب مورد ستایش قرار گرفته است. آن گاه به تبیین ابعادی از شخصیت امام علی و علم و دانش و نیز اخلاق و معنویت ایشان پرداخته شده و مبانی فکری و عملی مربوط به سبک زندگی اسلامی از دیدگاه ایشان بیان شده است. نویسنده به همین منظور به بیان مسائلی مانند: اعتقاد به توحید و معاد، اعتقاد به نبوت و امامت، ولایت و عصمت اهل‌بیت(ع) و ارتباط با آنان به عنوان رهبران الهی از منظر امام علی پرداخته و پس از آن منش‌ها و مهارت‌های سبک زندگی مانند: مدیریت نفس، اخلاق فردی، تهذیب و خودسازی، رعایت اخلاق و معاشرت اجتماعی، حضور و مشارکت سیاسی و اجتماعی، اصلاح و تربیت فرزند، رعایت اخلاق خانوادگی، اصلاح جهان‌بینی و کار و تلاش سالم اقتصادی را از بایسته‌های سبک زندگی از دیدگاه ایشان ذکر نموده است.

۹۵/۰۶/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی