با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین نظرات
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است


معرفی از: طاهره رجبی
در 18 سالگی، نخستین کتابش را به رشته تحریر درآورد!
تا نخستین نیازانسان و زیربنای حرکتش را معرفی کند:
«مسئولیت و سازندگی»


                                      


« مرادم از تربیت، از آهن، ماشین ساختن است و از بشر، «آدم» آفریدن!
 آدم، کسى است که بر تمام استعدادهایش مدیریت و رهبرى داردو به آن‏ها جهت مى ‏دهد.
مرادم از انسان رشد یافته، موجودى است که از سطح «غریزه» بالا آمده و در حدّ «وظیفه» و «انتخاب» زندگى مى ‏کند.»



این کتاب در ده فصل با عناوین: مسئولیت، تربیت، مربی کیست، روش تربیتی اسلام، روش شناخت، جهان بینی اسلامی،آرمان ها، روحیه ها، هنگام تربیت، نگارش یافته است و توسط انتشارات لیله القدر چاپ گردیده است. در ادامه توضیح مختصری از فصول این کتاب می آید:

۵ نظر ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۰۶:۰۰

تاریخ:29/6/1394  یک­شنبه.ساعت 7:30 تا 9

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

با حضور خانمها: رجبی، رضوی زاده، منیره عابدی ، داوری، عسگری و شریف

 

قسمت اول: فلسفه غرب

موضوع: اندیشه های فرانسیس بیکن

منابع: ارغنون نو، تاریخ فلسفه راسل، سیر حکمت در اروپا

در این قسمت به معرفی فرانسیس بیکن و آرای تربیتی او پرداخته شد. فرانسیس بیکن معتقد بود که «علم بر انسان و جهان تسلط دارد» و «بر طبیعت نمی‌توان مسلط گشت مگر آنکه از قوانین آن آگاهی یابیم» و در رد اندیشه کلیسا چنین عنوان کرد که «اگر انسان ذهن خود را معطوف به ماده کند در حدود آن کار می‌کند و از حدود ماده تجاوز نمی‌نماید». وی معتقد بود که ادراک ما از حقیقت تنها در همان حدی است که مشاهدات ما اجازه می‌دهد و «خارج از حیطه مشاهدات» نه تنها نمی‌توانیم چیزی بدانیم، شاید اصولاً شایسته دانستن آن نباشیم. از نظر او ذهن مسئول یافتن روابط در ماده به وسیله مشاهده و تجربه‌است و میان علم و عمل و مشاهده فرقی نیست. راهی که وی برای رسیدن به بصیرت و ادراک بهتر از جهان پیرامون پیشنهاد می‌کند چنین است: «با کسب دانش طبقه‌بندی ماده بر اساس ارزش و اعتبار آن، ذهن خود را از تزویر دور دار» .در این راستا او روش استقرایی را جایگزین روش قیاسی صرف و انتزاعی کرده و به دسته بندی علوم پرداخت.

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۰۱:۳۹

زهرا عسگری

«وابستگی» مانع «بالندگی در تربیت» است!

« پدر و مادر در اثر محبت خود نمی گذارند که کودک به خودش واگذاشته شود. او در خانواده، خودش نیست؛ نمی گذارند که خودش باشد. کودک، هرگاه از اعمال پدر و مادر بر حسب تقلید و اقتباس همسویی می کند، او را تشویق می کنند و هر چه قدر در اعمال و رفتار خود همانند سازی مکانیکی از والدین را به نمایش بگذارد، وی را تقویت می نمایند.»

گاهی اوقات والدین به جای فرزند خود، می بینند، می شنوند، می فهمند، لذت می برند، انتخاب می کنند و حتی درس می خوانند تا آن جا که اگر فرزند آن ها درس می خواند، دیگر برای خود نمی خواند بلکه برای ارضای آرزوها و خواسته های والدین و فرار  از فشار و تنبیه آن ها می خواند.مدرسه نیز غالبا به یک محیط سلطه پذیر و رام کننده تبدیل شده است. متولیان جامعه نیز به دنبال آن هستند که افراد را همرنگ و هم نوا با خود پرورش دهند.

آزاد سازی فرد از وابستگی و برون رفت او از چارچوب ها به معنای بی بند و باری، لا ابالی گری، عصیان گری، قانون گریزی نیست، بلکه سازگاری فعال و پویا در یک چرخه چالش انگیز با این واقعیت هاست.

رهایی از وابستگی ها جدایی از دیگران و طرد قوانین و مقررات اجتماعی نیست، بلکه جلوگیری از وابسته شدن و بسته شدن در قالب های انتخاب شده است.


منبع: اثرات پنهان تربیت آسیب زا، دکتر عبدالعظیم کریمی



۰ نظر ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۵۹


۰ نظر ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۰۶:۰۰

سلام دوستان عزیز.

برنامه این هفته:

بخش اول: نکته تربیتی

 بخش دوم: اندیشه های بیکن

بخش سوم: تربیت شهروند جهانی (و چالشها و فرصتهای آن برای تربیت دینی )


- جلسه این هفته  نیز روز یکشنبه ساعت 7:30 در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

فرانسیس بیکن - زهرا نادری دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان



۴ نظر ۲۶ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۳۷

معرفی از زهرا عسگری

سه مغالطه رایج در مفهوم اجتماعی بودن‏ حضور«در»جمع،ارتباط«با»جمع و سیطره«بر»جمع

در این مقاله دکتر خسرو باقری به شیوه های مختلف اجتماعی بودن پرداخته و آنها را در سه دسته تقسیم میکنند و هرکدام را مورد نقد و بررسی قرار میدهند .این مقاله در سال 1373 و در مجله تربیت، شماره 90 به چاپ رسیده است.با توجه به اینکه اکثر انسانها در یکی از این شیوه های اجتماعی بودن گرفتارند، و دکتر باقری در این نوشتار ی با عنایت به گفتمان دینی به نقد آنها پرداخته اند، این مقاله میتواند علاوه بر فایده فکری و فلسفی، فواید تربیتی نیز داشته باشد.

۴ نظر ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۰۴

معرفی از: منیره عابدی



عنوان کتاب: داستان های فکری برای کودکان ایرانی (مجموعه 10 جلدی)

نویسندگان: دکتر نوروزی و همکاران

ناشر: آموخته (اصفهان)

مخاطب: مربیان و والدین، کودک و نوجوان

موضوع: فلسفه برای کودک، تفکر، ادبیات کودک و نوجوان


۲ نظر ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۰۶:۰۰

نویسنده گزارش: منیره عابدی


تاریخ:94/6/22 یک­شنبه.ساعت7:30تا 11

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

با حضورآقای دکتر نوروزی و خانمها: رجبی، رضوی زاده، منیره عابدی و عسگری

قسمت اول: نکته تربیتی 

در قسمت آقای دکتر نوروزی در مورد ضرورت گذر از سطحی نگری و تعجیل در قضاوت در مورد دیگران، به ضرورت نگاه وسیع تر به انسان ها، تلاش در شناخت بیشتر و بنا نهادن قضاوت ها بر این شناخت تأکید کردند و ضمن بحث و گفت و گو با دانشجویان مرز این تلاش برای شناخت با جست و جوگری در زندگی دیگران را روشن نمودند.

۰ نظر ۲۳ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۴۰
              

تکنیک های پذیرش احساسات                                                                                                                                                   
منیره عابدی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

۱. به جای انکار احساسات، آنها را در قالب کلمات به کارببرید. مثلا وقتی کودک موقع مطالعه می گوید: «از این داستان بیزارم.» به جای این که بگویید: «اشتباه می کنی؛ وقتی کمی بیشتر بخوانی عاشقش می شوی.» جواب دهید: «این داستان مطالبی دارد که تو از آنها خوشت نمی آید.»

۲.به جای انتقاد و اندرز احساسات را با اصوات و کلماتی مثل «اوه، هوم، متوجهم و...» تصدیق کنید. مثلا وقتی کودک می گوید: «یک عالمه مشق دارم.» به جای این که بگویید: «پس بهتر است امروز کمتر تلویزیون ببینی تا به کارهایت برسی.» بگویند: «آهان.»

۳. به جای دلیل آوردن و توضیح دادن، آنچه را در واقعیت نمی توانید ارایه دهید، در خیال بگنجانید. مثلا وقتی کودک می گوید: «دلم درد می کند، نمی توانم به مدرسه بروم.» به جای این که بگویید: «اگر در خانه بمانی، مدام به آن فکر میکنی و بدتر می شوی.» جواب دهید: «حتما دلت می خواست الان ظهر بود و تو از مدرسه به خانه برگشته بودی! عالی بود؛ مگر نه؟»

۴. به جای نادیده گرفتن احساسات آنها را طوری بپذیرید که گویا از رفتار ناپسند جلوگیری کرده اید. مثلا وقتی کودک مدام روی مبل بالا و پایین می پرد به جای این که بگویید: «بس است دیگر! بهتر است بنشینی سر جایت» به او بگویید: «می دانم دوست داری بالا و پایین بپری؛ ولی قانون این است:بالا و پایین رسیدن روی مبلها ممنوع.»

منبع:به بچه ها گفتن از بچه ها شنیدن'ترجمه نفیسه معتکف
۴ نظر ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۱۴


بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 

وَ قَالَ [علیه السلام]

مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ

أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ

وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ

وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.

 و درود خدا بر او، فرمود:
کسى که میان خود و خدا را اصلاح کند،
خداوند میان او و مردم را اصلاح خواهد کرد
،

و کسى که امور آخرت را اصلاح کند ، خدا امور دنیاى او را اصلاح خواهد کرد،
و کسى که از درون جان واعظى دارد، خدا را بر او حافظى است.

نهج البلاغه، حکمت 89


۰ نظر ۲۰ شهریور ۹۴ ، ۰۱:۳۵

سلام دوستان عزیز.

برنامه این هفته:

بخش اول: نکته تربیتی

 بخش دوم: اندیشه های آکویناس

بخش سوم: «زیست جهان» در پدیدارشناسی هوسرل


- جلسه این هفته  نیز روز یکشنبه ساعت 7:30 در دانشگاه برگزار خواهد شد.

-  مقالات پیوست مربوط به بخش دوم می باشد که توسط استاد معرفی و ارسال شده است و طبق توضیح استاد، مقاله مناسبات بیمار و پزشک برای الگوگیری معلم و شاگرد یا والدین و فرزند مفید می باشد.

- در ابتدای جلسه نیز از نکات اخلاقی و تربیتی دکتر نوروزی بهره مند خواهیم شد.



مساله زیست جهان در پدیده شناسی هوسرل
ارتباط میان ذهنی در زیست جهان در پدیدارشناسی هوسرل
اهمیت زیست جهان در مناسبات بیمار و پزشک

۰ نظر ۱۹ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۴۹

معرفی از  زهرا عسگری

معرفی مقاله " پژوهش تربیتی، چیستی و روش شناسی"

مقاله "پژوهش تربیتی، چیستی و روش شناسی" ، توسط دکتر خسرو باقری و دکتر زهره خسروی در سال 1386 کار شده و در مجله نو آوری های آموزشی چاپ شده است. در این مقاله به بررسی پژوهش تربیتی از دو منظر اثبات گرایانه و حکمت عملی پرداخته میشود و در نهایت رویکرد "عمل پژوهی ارزشی مضاعف" در این رابطه معرفی میشود.

در رابطه چیستی پژوهش تربیتی، دو رویکرد عمده مطرح شده اند: رویکرد علتجو و فناورانه و  رویکرد حکمت عملی. بر اساس رویکرد نخست که نمونه آن اثبات گرایی است، چیستی پژوهش تربیتی را باید در ویژگی کاربردی آن جستجو کرد.ابزار نگاری در قالب رابطه وسیله-هدف در این رویکرد جایگاهی اساسی دارد.دیدگاه دوم- به طبع ارسطو- ویژگی ابزار نگارانه پژوهش تربیتی را انکار میکند و پژوهش تربیتی را متناسب با حکمت عملی میداند.در حکمت عملی، ساختن مطرح نبوده و بلکه عمل کردن مهم است.طبق این دیدگاه پزوهش تربیتی نمیتواند در قالب روشهای وسیله-هدف انجام گیرد؛ بلکه باید معطوف به بررسی خصایص عمل آدمی باشد.

۲ نظر ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۱۸




مؤلف: ایزابل شفلر
مترجم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه - زیر نظر دکتر خسرو باقری
 
انتشارات: سمت

 

هدف اساسی از ترجمه این کتاب آشنایی با دستاوردهای جدید فکری غربیان درباب‏ یکی ازموضوعات محوری درتعلیم وتربیت، یعنی مفهوم استعداد و مفاهیم وابسته به آن بوده است. در ضمن تلاش شده است با ضمیمه کردن نقدی نسبتا مفصل، موارد سازگاری وناسازگاری نظریه مطرح شده در کتاب، با مبانی فکری و فرهنگی اسلام مورد بحث قرارگیرد. این کتاب در درسهای «فلسفه تعلیم و تربیت»، «مکتبهای فلسفی» و «آرای تربیتی» برای دانشجویان قابل استفاده است.


۰ نظر ۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۰۰

نویسنده گزارش: طاهره رجبی


تاریخ:94/6/15 یک­شنبه.ساعت7:30تا10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

با حضورآقای دکتر نوروزی و خانمها: رجبی،رضوی زاده، منیره عابدی ،شریف و نادری

قسمت اول: نکته تربیتی ارائه شده توسط آقای دکتر نوروزی

افزایش ساحت ذهنی خود، به مظور عدم قضاوت عجولانه نسبت به دیگران، مقایسه تصویر های ذهنی خود از دیگران با واقعیت رفتارشان، توجه به رفتار دیگران، مهارت نحوه برخورد با افراد در موقعیت های مختلف از اهم مباحث مطرح شده توسط استاد بود.

قسمت دوم: فلسفه غرب

موضوع: سیری بر مکاتب دوره هلنیزم

ارایه دهندگان: رجبی. منیره عابدی

در این قسمت مکاتب کلبیان، هدوئیسم، اپیکوریان، رواقیون مورد بحث واقع شد.کلبیان فضیلت را تنها در غنای نفس می دانستند، عمده تعلیمات آنها، زهد و ریاضت، خودبسندگی فردی و پشت پا زدن به مقررات اجتماعی بود. علت نامگذاری آنها یا به محل زندگی آنها در حاشیه شهر اشاره می کند و یا منظور تعلیم زندگی بی مبالات است. بنیانگذار آن دیوژن می باشد.

۰ نظر ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۱۳

احساساتت را تجربه کن!

منیره عابدی

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

- «تو دختر بزرگی هستی. نباید از آمپول بترسی.»

- «پسرها که گریه نمی کند.»

- «دلیلی ندارد از معلمت ناراحت شوی. او خوبی تو را می خواهد.»

- «وقتی کارت را شروع کنی می بینی که خیلی هم دوستش داری.»

- «بیخود شلوغش نکن. فقط یک زخم کوچک است. الان خوب می شود.»


این جمله ها را در زمان کودکی تان چند بار از پدر و مادر و بزرگترها شنیده اید؟ شنیدن آن ها چه احساسی به شما می داد؟ آیا همین که بزرگتری به شما خبر می داد که دختر بزرگی هستید ترستان از آمپول تمام می شد یا همین که به خاطر پسر بودنتان گریه تان را فرو می خوردید غصه هایتان به پایان می رسید؟ مسلما نه!

حالا فکر کنید خودتان به عنوان یک پدر، یک مادر، یک معلم و یک بزرگتر چند بار از این جملات و جمله های شبیه به آن برای بچه ها استفاده کرده اید؟ اگر با خودمان صادق باشید، حتما مواردی از این دست را به خاطر می آوریم. پیغامی که این جملات برای کودکان دارد در واقع این است که:

« توحق نداری این طور احساس کنی.»

با این حال واقعیت این است که:

در مورد تجربه ی احساسات چیزی به عنوان «باید و نباید» وجود ندارد. احساسات فقط هستند. همین!

۲ نظر ۱۴ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۱۶
 اولین کنگره بین المللی حکمت ناب
The First International Congress of Pure Wisdom

با سلام و احترام
اولین کنگره بین المللی حکمت ناب تمدید شد. پژوهشگران محترم می توانند از طریق سامانه کاربر، ضمن ثبت نام نسبت به ارسال مقاله اقدام نموده و پیگیر فعالیتهای جاری کنگره نیز باشند.
اولین کنگره ملی حکمت ناب فرصتی است تا شاهد دستاوردها و تعاملات پژوهشگران این حوزه باشیم.
عنوان کامل کنگره: اولین کنگره بین المللی حکمت ناب 
- سازمان برگزار کننده: اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، کانون مناجات اردبیل و بنیاد نخبگان استان اردبیل
- آدرس پست الکترونیکی کنگره: hekmatenabc@gmail.com
 - آدرس وب سایت: www.hekmatenab.ir  
 
محورهای اصلی کنگره:
۰ نظر ۱۲ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۰۰

برنامه گروه در یکشنبه 15 شهریور

سلام دوستان،

برنامه این هفته

1. کلبیان، رواقیان، اپیکوریان

2. فلسفه اخلاق مور و فرانکنا

- جلسه این هفته روز یکشنبه ساعت 7:30 در دانشگاه برگزار خواهد شد.

- در بخش اول اندیشه های کلبیان، رواقیان، اپیکوریان با تکیه بر کتب تاریخ فلسفه بحث خواهد شد.

-  در بخش دوم فلسفه اخلاق با توجه به دیدگاه های فرانکنا و مور ادامه خواهد داشت.

در ابتدای جلسه نیز از نکات اخلاقی و تربیتی دکتر نوروزی بهره مند خواهیم شد.


۱ نظر ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۲۶

معرفی از: زهرا عسگری


نگاهی انتقادی به رویکرد فیض محور در فلسفه اسلامی و پیامدهای آن درتعلیم و تربیت

مقاله "نگاهی انتقادی به رویکرد فیض محور در فلسفه اسلامی و پیامدهای آن در تعلیم و تربیت " کاری از دکتر خسرو باقری و محمد زهیر باقری است؛ که در سال 1390 در مجله پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت ،دانشگاه فردوسی مشهد به چاپ رسیده است.در این مقاله دو پرسش اساسی مورد توجه است:  نخست این که چه شباهتهایی میان رویکرد فیض محور و  تشکیکی به هستی و معرفت در فلسفه نو افلاطونی و فلسفه صدرا وجود دارد. دوم این که استلزامهای رویکرد تشکیکی به هستی و معرفت، در قلمرو آموزش و پرورش چیست.

۱ نظر ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۴۹

معرفی از: ساجده السادات رضوی زاده

دانشجوی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش




مراقبت و تنبیه: تولد یک زندان(1977)

کتاب مراقبت و تنبیه اثر میشل فوکو، فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی، یک نمونه بارز تبارشناسی است که در چهار بخش به بررسی روند شکل گیری زندان می پردازد و تنبیه را از شکل ابتدایی آن تا شکل کنونی اش، مورد بررسی و واکاوی قرار می دهد.

از جمله نکاتی که در این کتاب می توان به آن اشاره کرد: 

  • تبارشناسی دانش و قدرت

  • فناوری های به وسیلۀ دانش به وجود می آید تا قدرت بیشتری به دست آید.

  • تولد زندان در جامعۀ مدرن بیانگر چگونگی بهره گیری از قدرت در گذشته و حال است.

  • در گذشته، قدرت برای کنترل بدن مورد استفاده قرار می گرفت، و اکنون قدرت برای کنترل ذهن و جان مورد استفاده قرار می گیرد.

  • قدرت نظارتی دوران مدرن

  • سراسر بینی

  • چرخش فوکو از روابط گفتمانی به کردارها و روابط غیرگفتمانی

  • روابط بین قدرت، معرفت و بدن

  • موضوع تحلیل در این کتاب، کاربرد روابط قدرت و معرفت و کاربرد فناوری های قدرت بر روی بدن

  • تبدیل آدمی به ابژه از طریق سوبژه ها (تبهکار، بزهکار، شهروند خوب و...)


دامی ین به جرم سوء قصد به جان پادشاه فرانسه محکوم شد که " با یک تا پیراهن و مشعلی از موم مشتعل به وزن نزدیک به یک کیلو در دست ، در یک گاری به میدان گرو برده شود و بر قاپوقی که در آنجا بر پا شده ، با انبری گداخته و سرخ سینه ، بازوها ، ران ها و ماهیچه های ساق هایش شکافته شود ، و دست راست اش در حالی که در آن چاقویی را گرفته که با آن به جان شاه سوء قصد کرده ، با آتش گوگرد سوزانده شود و روی شکاف های ایجاد شده در بدن اش سرب مذاب ، روغن جوشان ، صَمغ گداخته و موم و گوگرد مذاب ریخته شود ، و سپس بدن اش با چهار اسب کشیده و چهار شقه شود و اندام ها و بدن اش سوزانده شود ، خاکستر شود و خاکسترهایش به باد سپرده شود . "

۲ نظر ۱۰ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۱۳

نویسنده گزارش: منیره عابدی


تاریخ:94/5/8 یک­شنبه.ساعت7:30تا10

مکان: دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

با حضور خانمها: داوری،رجبی.رضوی زاده، منیره عابدی وعسگری

 

قسمت اول:فلسفه غرب

موضوع:فلوطین

منابع: اثولوجیا (فلوطین)، تاریخ فلسفه (کاپلستون)، تاریخ فلسفه غرب (راسل)، در آمدی به فلسفه افلوطین (نصراله پورجوادی)، مقاله مقایسه­ تطبیقی مراحل صعود و نزول عرفانی در اندیشه فلوطین و سهروردی (سید مهدی ساداتی نژاد) و...

ارایه دهندگان: داوری،رجبی.رضوی زاده، منیره عابدی وعسگری

موضوعات مورد بحث:

1.      واژه ­شناسی اقانیم سه گانه:

مابعدالطبیعه فلوطین با تثلیث مقدس شروع می شود که عبارت است از واحد، روح و نفس. این سه اقنیم با واژه ­های متفاوتی ترجمه شده ­اند.

-        واحد یا احد

-        روح یا عقل یا ذهن (ترجمه nous)

-        نفس یا جان (ترجمه soul)

۳ نظر ۰۹ شهریور ۹۴ ، ۰۶:۲۱