با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۱۷ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است


سلام دوستان.

با عرض قبولی طاعات و تبریک عید، برنامه این هفته را به اطلاع می رساند:


1- تاریخ فلسفه غرب: فلسفه ارسطو

2- مروری بر علوم شناختی (فلسفه ذهن، هوش مصنوعی،آگاهی ، ادراک و ...)


-  در این هفته کتاب اخلاق نیکوماخوس و سیاست ارسطو بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته بین دوستان،ارائه می گردد.

- همه دوستان جهت آشنا شدن با موضوع علوم شناختی و گستره آن، حداقل یک مقاله در این موضوع  مطالعه نمایند.(بر اساس مقالات پیوست در مطلب قبل)

-  جلسه ساعت 7.30 در مرکز مهرآفرین. دوستان حتما سر موعد حضور یابند.


۷ نظر ۲۸ تیر ۹۴ ، ۱۹:۵۸

                                                                                                 

علوم شناختی که به طور ساده به صورت «پژوهش علمی درباره ذهن و مغز» تعریف می‌شود، شاخه‌ای میان‌رشته‌ای است که از رشته‌های مختلفی مانند روان‌شناسی، فلسفه ذهن، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی تشکیل شده است و کاربرد وسیعی در رشته های فرعی مانند پزشکی، آموزش و پرورش، جامعه شناسی، سیاست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه های گروهی و حتی علوم دفاعی و جنگ پیدا کرده است.

 مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاههای بسیاری به تحقیق در زمینه علوم شناختی اشتغال دارند و در تلاشند تا راز بزرگترین سرمایه آدمی یعنی «مغز» و «ذهن» را کشف کنند و کارکردهای آنرا به عنوان عالی ترین و پیچیدهترین ودیعه الهی بشناسند. سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته در زمینه این دانش نو بسیارچشمگیر است و رقابت شدیدی در دست یابی به اسرار مغز و استفاده کاربردی از آن در میان کشورها وجود دارد.

و برای درک بیشتری از این موضوع و مسائل مرتبط با آن، به مقالات زیر که توسط استاد معرفی شده است، رجوع نمایید.

پیوندگرایی

روایت افراطی از هوش مصنوعی و وضوح ناپذیری ذهن

رهیافت های بنیادین فلسفی در هوش مصنوعی

دین و هوش مصنوعی         
پوپر و آگاهی

موضع ویتکنشتاین در باب علوم معرفتی

برنتانو و نظریه التفاتی بودن آگاهی

حیث التفاتی ادراک در نظر ارسطو و نتایج عملی آن

هوسرل و مسئله شناسایی

فلسفه نفس

رابطه نفس و بدن و رهیافت های موفق و ناموفق آن

۰ نظر ۲۸ تیر ۹۴ ، ۰۵:۴۰

... یا أَیُّهَا الْعَزیزُ

مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ ، فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقینَ.

 اى عزیز، ما و کسانمان به گرسنگى افتاده ‏ایم و با سرمایه ‏اى اندک آمده ‏ایم. پیمانه ما را تمام ادا کن و بر ما صدقه بده، زیرا خدا صدقه‏ دهندگان را دوست دارد.یوسف/88





 شب عید فطر را لیله الجوائز می نامند
و خداوند در این شب، بی حساب عطا می کند
جوایز خوبی در انتظارتان...
پیشاپیش عیدتون مبارک.


۲ نظر ۲۶ تیر ۹۴ ، ۰۶:۰۰

    نویسنده گزارش: زهرا اسحاقیان

چهاردهمین جلسه گروه در ساعت 8 صبح سه شنبه دردانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان با حضور هشت نفر از دانشجویان و آقای دکتر نوروزی برگزار گردید .مطابق روال جلسات قبل در ابتدای جلسه از فیوضات قرآنی  استاد گرامی بهره مند شدیم. ایشان ضمن آرزوی قبولی طاعات وعبادات دوستان ،درموردتمثیلهای قرآن صحبت نمودند که درادامه به خلاصه ای از آن اشاره خواهیم کرد.

در قرآن ازتمثیلهای گوناگونی ازجمله بهشت ،جهنم ،حوری های بهشتی ، نهرهای پرآب و... سخن به میان آمده است .در واقع فضای جهنم وبهشت برای ما قابل درک نبوده و اینها همه نوعی تمثیل است برای اینکه ما بتوانیم تصویری از آن درذهن خودترسیم کرده وبه درکی از آن برسیم، متصدی امر تعلیم و تربیت در جامعه هم باید همانند این تمثیل ها را برای درک بهتر مفاهیم آموزشی خود به کاربندد تا امر آموزش ویادگیری به سهولت انجام گیرد. همچنین وظیفه دیگر او این است که راههای افزایش ظرفیت متربی، برای رسیدن به بهشت وعده داده شده را با اصولی که از قرآن و متون دینی استخراج می نماید به متربی بشناساند وچراغهای این راه را برای او روشن نماید.

در ادامه مباحث تاریخ فلسفه غرب، منطق ارسطو مورد بحث قرار گرفت و خانم داوری به ارائه مباحث کلیدی علم منطق پرداختند که به شرح ذیل است:

۰ نظر ۲۵ تیر ۹۴ ، ۰۴:۴۹


برنامه مطالعاتی این هفته:

ا- تاریخ فلسفه غرب : فلسفه ارسطو

2- مطالعه و بررسی  در موضوع فلسفه ذهن



1- مقرر شد نظرات ارسطو در دو کتاب اخلاق نیکوماخوس، سیاست و منطق بررسی شود.

 2- مقالات پیوست که توسط استاد ارسال شده است، در جهت فهم بهتر  فلسفه ذهن و زیر مجموعه  آن مانند هوش مصنوعی، می باشد.

3- در آخرین جلسه گروه در ماه مبارک رمضان، از نکات قرآنی توسط استاد بهره مند خواهیم شد.



فلسفه ذهن در زبان فارسی( معرفی کتاب فلسفه ذهن از محمود خاتمی)

رهیافت های بنیادین فلسفی در هوش مصنوعی

دین و هوش مصنوعی

علوم شناختی

۰ نظر ۲۱ تیر ۹۴ ، ۰۰:۵۶

نویسنده گزارش: طاهره رجبی


این جلسه در ساعت7.30 صبح سه شنبه  و در موسسه مهرآفرین  با حضور هفت نفر از اعضا و آقای دکتر نوروزی تشکیل گردید .مطابق روال جلسات قبل در ابتدای جلسه از نکات قرآنی توسط استاد بهره مند شدیم. استاد با اشاره به آیه والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا به بیان چگونگی هدایت خداوند پرداختند و مصادیقی از این هدایت را با ذکر آیات دیگری از قرآن بیان نمودند و ادامه دادند که این نگاه حمایتی خداوند منوط به نحوه و نیت جهاد انسان دارد که خودمحورانه یا خدامحورانه باشد.

بعد از نکات قرآنی، بنا به درخواست دانشجویان استاد از  ضیافت افطار اساتید در محضر مقام معظم رهبری سخن گفتند و خلاصه ای از بیانات ایشان را مطرح نمودند.

در ادامه جلسه و در ادامه تاریخ فلسفه غرب به موضوع فلسفه ارسطو پرداخته شد. خانم اسحاقیان بر اساس مطالعات خویش از کتاب سیر حکمت در اروپا به کلیاتی درمورد ارسطو و معرفی اهم نظریات ایشان پرداختند. بعد از ایشان خانم رجبی عقل و احساس را از منظر ارسطو بررسی کردند.  ارسطو در کتاب بوطیقای خود به طور اختصاصی مسئله هنر را مطرح می کند و غایت هنرهای زیبا را لذت معرفی می کند بر خلاف افلاطون که هدف را سودمندی می دانست. ارسطو معتقد است که کاشفان هنرهای زیبا فرزانه تر از کاشفان هنرهای مفید هستند. در تربیت کودک چون عقل هنوز به رشد کافی نرسیده است باید از احساس کودک بهره جست و با ابزار هنری مانند شعر و داستان بیداری حسی را در کودک ایجاد کرد و در مراحل بعدی رشد عقلانی را وارد کرد.

۲ نظر ۲۰ تیر ۹۴ ، ۱۳:۰۰

کارکرد معمول نقشه در پیدا کردن آدرس و مسیر برای رسیدن به مقصدی است. وقتی صحبت از نقشه علمی شود، حتما باید آدرس و مسیر علم را به ما نشان دهد! البته به نظر استفاده از نقشه و راهنما  بستگی به افق دید فرد دارد،  اگر در مسیر علم آموزی، افق دید در حد گرفتن مدرک و منصب باشد؛  طبیعی هست که به  نقشه خاص و کلانی نیاز نیست، اما گاهی افق دید از حد فرد و خواسته هایش بالاتر می رود و چشم اندازی رو به جامعه دارد و گاهی هم از جامعه خویش  فراتر و عالم انسانی را فرا می گیرد. نقشه جامع علمی کشور، بر اساس اهداف کلان کشور تدوین شده است. خوب هست،  بسته به وسعت دیدمان نگاهی به نقشه کنیم و حتی آن را نقد و ارزیابی کنیم و در ساده ترین حالت،  به حکم کنجکاوی و اطلاع نقشه را مرور سریعی کنیم!

«چند تا جوان دور هم می‌نشینند، میگویند آقا ما نقشه‌ی جامع علمی کشور را با نگاه خودمان میخواهیم فراهم کنیم. البته قول نمیدهیم که حتماً آن نقشه‌ی جامع پاسخگوی نیاز ما به یک نقشه‌ی جامع باشد - ممکن است اطلاعاتشان محدود باشد - اما این گستاخی، این بلندپروازی، این همت، این اعتماد به نفس برای ما خیلی مطلوب و جذاب است.»89/7/14مقام معظم رهبری

«نقشه‌ی جامع علمی با زحمت و تلاش دوستان تکمیل شد و به جایی رسید و یک سند کاملِ خوب تهیّه شد برای کشور که خیلی مغتنم است. آن کسانی هم که صاحب‌نظر هستند، بعد از اینکه نقشه‌ی جامع علمی کشور تهیّه شد، تأیید کردند؛ منتها این نقشه‌ی جامع علمی باید عملیّاتی بشود که قدم اوّلش، گفتمان سازی است. می‌شنوم من که دوستانی که به شهرستان‌ها مسافرت میکنند، در دانشگاه‌های کشور حضور پیدا میکنند، میگویند بسیاری از اساتید -چه برسد به دانشجویان- و حتّی مدیران، درست اطّلاعی از نقشه‌ی جامع علمی کشور ندارند.» 94/4/13مقام معظم رهبری


نقشه جامع علمی کشور

سند راهبردی علوم و فناوریهای شناختی

سامانه نقشه جامع علمی کشور

۲ نظر ۱۹ تیر ۹۴ ، ۱۹:۰۰


                                                                                گاهی خواب روزه دار،

عبادت نیست!

                                                                
۲ نظر ۱۹ تیر ۹۴ ، ۰۶:۰۰

از موضوع تاریخ فلسفه غرب ، دوره آثار افلاطون به پیشنهاد استاد و طی چهار جلسه مورد مطالعه اعضای گروه قرار گرفت. این برنامه ، ضمن اینکه تمرینی بود برای اعضا که در شناخت اندیشه های فلاسفه به آثارشان رجوع نمایند؛ افق های علمی  را وسعت بخشید و مباحث متنوع تربیتی و کاربردی را حول موضوعات خود ایجاد کرد و نشان داد که آثار افلاطون ظرفیت تحقیق های عمیق تری را دارد. ضمن تشکر از استاد که این موقعیت را فراهم کردند، خلاصه برخی از  رساله های افلاطون که توسط دوستان در جلسات گروه، ارائه  و مکتوب گردید؛ جهت استفاده سایرین می آید. خلاصه سایر دوستان دیگر نیز  در صورت دریافت، در اینجا قرار خواهد گرفت.


رساله اویتیفرون - شهناز شهریاری

رساله لیزیس - شهناز شهریاری

رساله منون - شهناز شهریاری

رساله پارمنیدس -  مریم خاقانی

رساله کراتیلوس  - زهرا اسحاقیان

کتاب اول قوانین - فاطمه داوری

کتاب دوم قوانین- فاطمه داوری

کتاب دوم جمهوری- طاهره رجبی

کتاب سوم جمهوری- طاهره رجبی

رساله تیمائوس -  ساجده رضوی زاده



۵ نظر ۱۴ تیر ۹۴ ، ۰۵:۲۶

برنامه مطالعه دوستان در این هفته:

1- تاریخ فلسفه غرب:  ارسطو

2- مطالعه و بررسی مقاله جلسه قبل:   

The Need for a Biopolitics of Scientific Discourses on Emotion and Affect

On the Gap Between Philosophy of Friendship and Political Philosophy



-همه دوستان در مورد ارسطو و اندیشه هایش با رجوع به آثار ارسطو و یا کتب تاریخ فلسفه، مطالبی جهت ارائه داشته باشند.
-دوستانی که دو مقاله انگلیسی  هفته قبل را مطالعه نکرده بودند، این هفته مطالعه نمایند تا موضوع جمع بندی گردد.
-با توجه به نزدیکی ایام قدر، حجم برنامه این هفته اضافه نشد تا دوستان فرصت انجام سایر برنامه های عبادی خود را داشته باشند.
- اگر دوستان در مورد بحث و گفتگوی جلسه قبل، سئوال یا نکاتی داشتند، می توانند در این جلسه مطرح نمایند.
-در ابتدای این جلسه هم از نکات قرآنی استاد، استفاده خواهیم برد.


۳ نظر ۱۳ تیر ۹۴ ، ۱۹:۲۲

چه خداوند رحیم و مهربانى و چه پروردگار پر مهر و محبتى:

  قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ

 إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ


بگو: اى بندگان من که بر زیان خویش اسراف کرده‏اید، از رحمت خدا مأیوس مشوید. زیرا خدا همه گناهان را مى‏آمرزد. اوست آمرزنده و مهربان. زمر/53




قرارمان باشد که در ایام قدر دعا برای همدیگر را فراموش نکنیم.
۱۰ نظر ۱۲ تیر ۹۴ ، ۰۶:۰۰

نویسنده گزارش: ساجده رضوی زاده


جلسه روز سه شنبه در دانشگاه اصفهان و با حضور آقای دکتر نوروزی تشکیل شد. استاد در ابتدای جلسه با اشاره به آیاتی از قرآن، در مورد اولوالالباب صحبت کردند و اشاره ای به ارزش و اهمیت صاحبان خرد داشتند و این نکته را عنوان کردند که واژه اولوالالباب به دفعات(بیش از صد بار) در قرآن تکرار شده است و صاحبان خرد آن قدر با تدبیر عمل می کنند که حتی خوابشان نیز ذکر است و آن ها انسان های سعادتمندی هستند و در نهایت به اولوالنهی اشاره ای داشتند و بیان داشتند که از لحاظ مرتبه ای نسبت به اولوالالباب در مکان بالاتری قرار دارد. و جای بحث را در این موارد و آیات مربوطه باز گذاشتند که چگونه ظرفیت اولی الالباب را در خودمان ایجاد کنیم.

بعد از  آن ادامه رساله های افلاطون به عنوان جمع بندی سیر مطالعاتی آثار افلاطون مورد بحث قرار گرفت.

لاخس(شجاعت(- مرضیه عابدی

لاخس یکی از سرداران آتنی معاصر سقراط است.بین او و سقراط و چند تن دیگر، درباره مفهوم«شجاعت» گفتگو درمی‏گیرد.باز هم تعریف درستی به دست داده نمی‏شود.ولی گویا این تعریف که از زبان نیکیاس در می‏آید، معقول باشد که:شجاعت آن است که آدمی، خطرناک را از بی‏خطر تشخیص دهد و موارد و مواضع ترس را دریابد و به یاری اندیشه به دفع آن برخیزد.در این صورت، شجاعت فقط به انسان اختصاص دارد.

پارمنیدس(واحد و ایده )- خاقانی

بحث معروف مثل و ارجاع کثرات به ایده‏ها-مثل و بازگشت همه مثالها(مثل)به مثالی واحد، موضوع این رساله است. و سقراط در برابر پارمنیدس و زنون ، عنوان می کند که رابطه ایده ها طولی است و گر چه در این راستا شاخه های فرعی به خود می گیرند و کثرت پذیرند در راستای یک ایده واحد هستند.

۲ نظر ۱۰ تیر ۹۴ ، ۱۴:۴۲

1- تاریخ فلسفه غرب : دوره آثار افلاطون

2- مطالعه و بررسی مقالات پیوست

3- بحث و گفتگو : تربیت شدن یا تربیت کردن؟     

                                                                                                                                         

- در این جلسه آثار افلاطون، جمع بندی خواهد شد، دوستان تلاش نمایند از رساله های باقیمانده گزارشی ارائه نمایند.

- برای بخش دوم جلسه دو مقاله انگلیسی که در پیوست آمده است، توسط استاد معرفی شده است.

- مدیریت بحث و گفتگوی این هفته با موضوع " تربیت شدن یا تربیت کردن" با خانم زهرا عسگری می باشد. همچنین برای این موضوع مقاله ای به پیشنهاد ایشان، جهت مطالعه به پیوست آمده است.

- در ابتدای این جلسه نیز  از نکات تفسیری قرآن، توسط استاد بهره مند خواهیم شد.


The Need for a Biopolitics of Scientific Discourses on Emotion and Affect

On the Gap Between Philosophy of Friendship and Political Philosophy

چه هراسی دارد، تربیت کردن!-  عبدالعظیم کریمی

۴ نظر ۰۷ تیر ۹۴ ، ۱۸:۱۰

                                              

                      تربیت شدن یا تربیت کردن؟


نویسنده: زهرا عسگری


از ابتدای انسانیت تاکنون، حقیقت ، دانایی و دستیابی به آن را میتوان مهم ترین دغدغه آدمی دانست. یکی از راههایی که از آن برای رسیدن به حقیقت می توان بهره گرفت؛ «گفت و گو» است. در یونان باستان علاوه بر استفاده از کتاب و محتوای مکتوب، به این روش توجه خاصی می شده است.افزون بر عامه مردم یونان، فرهیختگان به این روش اهتمام خاصی داشتند. آنها نه تنها اوقات فراغت خود را با گفت و گو درباره معارف عمیق انسانی می گذراندند؛ بلکه گفت و گو را راهی به سوی علم و دانایی می دانستند.

در مجامع علمی و فرهنگی رسمی و غیر رسمی امروز ایران، کمتر به گفت و گو به عنوان ابزاری برای نیل به حقیقت توجه میشود.در صورتی که در تاریخ تعلیم و تربیت، گفت و گو در مسیر دانایی ، اهمیت خاصی داشته است که آثاری از آن را در شیوه علم آموزی نظام حوزوی میتوان مشاهده کرد.در حوزه های علمیه، برای دستیابی به حقیقت، علاوه بر محتوای مکتوب، به اشخاص نیز عنایت ویژه ای دارند و سعی میشود در قالب گفت و گو بین استاد و شاگرد و یا بین شاگردان، حقیقت را از دریچه نگاه مستقیم و زنده آدمی کشف کنند.

در مسیر گفت و گو برای حقیقت، روش سقراطی ویژگی خاصی دارد.سقراط اینچنین گفت و گویی را به دانشمندان و اصحاب علم محدود نمی کرده است؛ بلکه معتقد بوده با گپ و گفتی - به روش دیالکتیک - با عامه مردم هم میتوان به حقیقت رسید.

با توجه به این مقدمه و به پیشنهاد دکتر نوروزی، اعضای گروه در پی آنند هر جلسه زمانی را به گفت و گوی سقراطی اختصاص دهند و در باره مسائل عمیق تعلیم و تربیت به گفت و گو بپردازند.از دوستان عزیز انتظار میرود علاوه بر مطالعه درباره موضوع انتخاب شده ، درباره آن تفکر هم داشته باشند تا بتوانیم با هم افزایی افکار، قدمی به دانایی و حقیقت نزدیکتر شویم.

درباره سیر موضوعی این جلسات پیشنهاد میشود ابتدا از موضوعات کلی و اساسی تعلیم و تربیت شروع کرده و در مسیر کار به مسائل و مشکلات تربیتی روز جامعه و کاربردی بپردازیم.از این رو در این جلسه گروه،  موضوع «تربیت کردن یا تربیت شدن» را به بحث خواهیم گذاشت و درباره وجوه مختلف این مسئله از منظر متربی، مربی و والدین و بررسی چگونگی این امر در انسانهای وارسته تاریخ گفت و گو می کنیم.

۹ نظر ۰۶ تیر ۹۴ ، ۰۱:۰۰

 

 

 

وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ

 

وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً

و آنان که می گویند: اى پروردگار ما، از همسران و فرزندانمان دلهاى ما را شاد دار، و ما را پیشواى پرهیزگاران گردان- فرقان/74

 

 

......................

 ما را توفیق ده تا در راه انجام خیرات و به دست آوردن رحمتت از یکدیگر سبقت گیریم، در نتیجه

دیگران که دوستدار تقوایند از ما بیاموزند و ما را پیروى کنند،

هم چنان که قرآن کریم درباره ایشان فرموده:َ

 

فاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ- بقره/ 148

 

و نیز فرموده:

سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ- حدید/21

 

و نیز فرموده:

وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ واقعه/11
 

                                                                                                                               ترجمه المیزان، ج‏15، ص:339

 

 

 


خاطره ای از رضا امیرخانی- زمان:3 دقیقه و 37 ثانیه


 

۱ نظر ۰۵ تیر ۹۴ ، ۰۶:۰۰
نویسنده گزارش: مریم خاقانی

جلسه روز سه شنبه در دانشگاه اصفهان و با حضور آقای دکتر نوروزی تشکیل شد. ابتدای جلسه  با اشاره استاد در مورد آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره آغاز شد: قرآن همه را هدایت نمی کند، هدی للمتقین!  متقین کسانی هستند که ایمان به غیب دارند، نماز به پا می دارند، و مال دوست نیستند(انفاق می کنند)، نتیجه روزه نیز تقوا است، پس باید صفات متقین در ما ایجاد شود.

بعد از  آن رساله های افلاطون به عنوان جمع بندی سیر مطالعاتی آثار افلاطون مورد بحث قرار گرفت.

رساله ی مهمانی: شروع از عشق مجازی و حرکت به سمت عشق حقیقی... دو نفر از طرفداران سقراط به او می رسند که درباره شب مهمانی به او گزارش می دهند. سقراط مریدان سرسختی داشته است که سقراط را در اوج و بقیه را در پست بداند. سقراط به معشوق خود عشق و اشتیاق بسیار می ورزیده است. مهمانان در مهمانی می گویند امشب شراب ننوشیم و پای کوبی نداشته باشیم و بیشتر گفتگو کنیم -به عقیده ی خانم عسگری مشکل امروز ما هم عدم گفتگو و تبادل انرژی است. موضوع بحث مهمانی ستایش خدای عشق است، که عمیق و بطن اندر بطن است. به عقیده ی فایدروس ارس کهن ترین خداست و سرچشمه ی والاترین نعمت هاست. در پرتو عشق است که آدم از کار ننگین شرم می کند. حیا از معشوق و نه از مخلوق. بهترین لشگر، لشگر است که عاشق است در برابر معشوق که هیچ جنگی صورت نمی گیرد. مهم این است که معشوق ابراز عشق داشته باشد چون عاشق، به خدا نزدیک تر است و به خدایش ارادت دارد.

به عقیده ی پوزانیاس دو خدا داریم، خدای آسمان و خدای زمین. کاربرد عمل موجب خوب یا بد شدنش می شود. مهم این است که چگونه به طرزی زیبا چیزی را دوست داشته باشیم. در عشق باید به دنبال مرد باشیم نه زن(چون به عقیده ی اصحاب مهمانی مرد قوی و خردمند تر از زن است.) پس باید به پسر جوان عشق ورزید ولی عاشق پسر نورس نباشیم چون به بلوغ خرد نرسیده است. در شهرهای مختلف قانون عشق ورزی متفاوت است. در آتن عشق متناسب با خرد معشوق است. کارهای نکوهیده در مقام رسیدن به عشق نکوهیده نیست مثل التماس و زاری برای رسیدن به معشوق. به عقیده ی آریستوفانس قبلا زن و مرد و زن-مرد وجود داشته است. وقتی گناه می کنند زن-مرد نصف می شوند و چون از هم دور می شوند، به دنبال هم می روند.آگاتون که مردی زیبا و معشوق سقراط بوده است می گوید ارس بسیار زیبا و لطیف است تا حدی که پا بر قلب انسان های خردمند میگذارد.


دریافت -خلاصه قوانین کتاب نخست- فاطمه داوری


۱ نظر ۰۳ تیر ۹۴ ، ۱۸:۳۸


سلام دوستان، ضمن قبولی طاعات و عبادات شما به اطلاع می رساند:

جلسه این هفته گروه، سه شنبه ، ساعت 7:30 در دانشگاه تشکیل خواهد شد.

برنامه مطالعاتی:  ارائه رساله های باقیمانده از دوره آثار افلاطون


- با توجه به تغییر روز جلسه و عدم زمان کافی، در این هفته مقاله ای برای بخش دوم ارائه نگردید.

- در ابتدای این جلسه هم از نکات قرآنی استاد، استفاده خواهیم کرد.

- دوستان تلاش نمایند، رساله های باقیمانده را مطالعه و در این جلسه گزارشی ارائه نمایند.


۰ نظر ۰۱ تیر ۹۴ ، ۰۰:۴۸