با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۱۹ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

زود قضاوت کردن...!

چـــنان کــن که می پســـندی با تـــو آن کـــنند...

۰ نظر ۳۰ مهر ۹۵ ، ۰۶:۰۰

بیست و پنجمین جلسه گروه در سال 95

با سلام و عرض خیر مقدم به دوستان جدید

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9 و 40 دقیقه روز سه شنبه 27/ 07/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: نکته تربیتی(سکوت و یقین)، ادامه تبیین اندیشه کانت و ارائه بحث روش تحقیق در حوزه روش شناسی مطالعات علوم انسانی و...

نکته تربیتی:

در ادامه بررسی مؤلفه های تفکر به واکاوی تأثیر سکوت و یقین پرداخته شد. سکوت یکی از مؤلفه هاییست که در اکثر موارد نشان دهنده بالا رفتن میزان تفکر و نتیجتاً انجام کار مفید است. کسی که سکوت میکنند، بیشتر تأمل میکند و نتیجتاً بیشتر کار انجام میدهد و از ادعایی که عاری از عمل است، مبرا میشود. گفتنی است سکوت در جلسات قبلی نیز مورد واکاوی تفصیلی قرار گرفت. اما یقین که معمولاً با معرفت و علم همراه است و با عمل تو ام با سکوت همراه میگردد. یقین مرتبه ای بالاتر از ایمان دارد. لیکن باید راه رسیدن به آن را یافت. یقین یعنی تسلیم حقیقی بودن، که از راههای رسیدن به یقین، عبادت است."وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ"(99حجر) و این عبادت، در اصل به معنای عبادت و ذکر ظاهری تنها نیست بلکه یعنی هر کار که میکنیم، مبنایمان خدا باشد نه خودمان و تنها او را در تمام زندگیمان ببینیم.

۱ نظر ۲۸ مهر ۹۵ ، ۰۲:۴۴

درآمدی بر تربیت دینی بر اساس حکمت متعالیه

نویسنده: ابراهیم راستیان

نشر: دانشگاه امام صادق

تعداد صفحه: 275

کتاب تربیت دینی بر اساس حکمت متعالیه تالیف ابراهیم راستیان در مرداد ماه سال 1395 منتشر شد. همانطور که میدانیم اساس خلقت عالم بر تربیت انسان است و انسان‌ها عصاره همه موجودات هستند. حقیقت تربیت دینی چیزی جز یک سفر معنوی نیست که در این سفر، این عصاره در انسان بالفعل می‌شود و انسان به کمال نهایی خود که همان لقای الهی است، می رسد. این سفر معنوی، آگاهی‌ها و آمادگی‌هایی می‌طلبد؛ مرکب و راهنمایی می‌خواهد که بدون آنها اساساً تربیت دینی امکان پذیر نیست. در این کتاب نگارنده تلاش می‌کند که با نگاهی روشمند و نظمی منطقی، مبانی حکمی مرتبط با امر تربیت دینی را تبیین کند و بر اساس آن، به تقریر اصلی‌ترین مسائل تربیت دینی حول محور «معرفت النفس» بپردازد.

۰ نظر ۲۷ مهر ۹۵ ، ۰۷:۰۰

از پرسش های متخیلانه تا آفرینش های خلاقانه

نامدار ابراهیمی، محمود مهرمحمدی، سید مهدی سجادی، ابراهیم طلایی

مجله علمی پژوهشی "پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت"، مشهد

پاییز زمستان 1393 ، سال چهارم - شماره 8

تعداد صفحه: 21

هدف اصلی این پژوهش، تبیین و تشریح دو رویکرد تربیتی پرسش محور و پاسخ محور و پیامدهای این دو رویکرد بر رفتارهای متخیلانه و خلاقانه کودکان می‌باشد. برای دست‌یابی به این هدف از روش توصیفی – تحلیلی بهره گرفته شد. یک محیط تربیتی پاسخ محور قدرت تخیل دانش آموزان را خشکانده و خلاقیت آن ها را زایل می سازد. اگر نظام های تربیتی علاقه مند به تقویت آفرینندگی دانش آموزان هستند، باید فرصت پرسشگری را برای دانش آموزان فراهم نمایند و آن ها را برای پرسیدن پرسش های متخیلانه تشویق و تحریک کنند. در واقع، خلاقیت در یک فضای پرسشگرانه شکوفا می شود نه در محیطی که تأکید بر پاسخ های مشخص، مهم‌ترین ویژگی آن است.

۰ نظر ۲۵ مهر ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/07/27، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در سه بخش خواهد بود: نکته تربیتی، ادامه و جمع بندی تبیین اندیشه های کانت و ارائه بحث روش تحقیق در حوزه روش شناسی مطالعات علوم انسانی و...

دریافت متن مقاله

منتظر حضور عالمانه شما هستیم


۰ نظر ۲۴ مهر ۹۵ ، ۰۷:۰۰


۰ نظر ۲۳ مهر ۹۵ ، ۰۶:۰۰


دریافت مقاله غایت شناسی تربیتی امام حسین علیه السلام در جریان واقعه عاشورا

۰ نظر ۲۱ مهر ۹۵ ، ۰۶:۰۰

به مناسبت امروز:

کتاب امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت

امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت

نویسنده: علامه محمدتقی جعفری

نشر: مؤسسه نشر آثار علامه جعفری

تعداد صفحه: 630

به عقیدۀ کارشناسان و صاحب نظران ِ واقعۀ عاشورا، این کتاب را می توان در ردیف یکی از بهترین کتبی به شمار آورد که دربارۀ حادثۀ کربلا و شخصیت امام حسین(ع) منتشر شده است . کالبد شکافی ِ تاریخ نگاری امام حسین (ع) و تمرکز در سیر انسانی ِ حرکت عظیم ِ اباعبدالله(ع) از نگاه جامعه شناسی ، تکلیف گرایی ، حقوق بشر، زیبایی شناسی ، تعهدگرایی و ... گفتمان های جدیدی را سبب شده که به قلم استاد جعفری آغاز و پس از رحلت ، در ادامه با تدوین سخنرانی های ایشان تکمیل شده است. علامه جعفری دربارۀ انگیزه نگارش این کتاب فرمودند: «آرزوی قلبی‌ام از زمان طلبگی، نوشتن کتابی درباره شخصیت امام حسین علیه السلام بود».

۰ نظر ۲۰ مهر ۹۵ ، ۰۷:۰۰

تبیین رویکرد میان رشته ای از دیدگاه معرفت شناسی حکمت متعالیه

محسن ایمانی، خسرو باقری، علیرضا صادقزاده،کیانوش محمدی روزبهانی

نشریه علمی پژوهشی "پژوهشهای فلسفی"،دانشگاه تبریز

سال 5، پاییز و زمستان 90، شماره مسلسل 9.

تعداد صفحه: 25

این مقاله تلاشی در جهت تبیین رویکرد میان رشته ای از دیدگاه معرفت شناسی صدرایی است. در حال حاضر دو گرایش سیستمی تجربی و مسئله مدار از رایجترین تبیینهای میان رشته ای اند که از جهت طبیعتگرایی با یکدیگر پیوند عمیقی دارند. گرایش سیستمی تجربی که در واقع مبتنی بر اثباتگرایی است و بیشتر در علوم طبیعی مورد توجه است و نظریۀ سیستمی و پیچیدگی از مصادیق برجستۀ آنند. گرایش مسئله مدار که به عنوان مهمترین گرایش بیش از هر چیز مبتنی بر فلسفۀ نوعملگرایی است. اخیراً نیز شاهد ظهور میان رشتگی واقعگرا هستیم که آمیز های از سایر گرایش هاست و دارای تمایزات صریحی از فرضهای مابعد تجدد و نوعملگرایی است اما کماکان غلبه با گرایشهای نوعملگرایانه است.

۰ نظر ۱۸ مهر ۹۵ ، ۰۸:۳۷

گویا چرایی عاشورا هنوز بر ما ناپیداست...


خود را پیدا نمیکنیم؟!

۰ نظر ۱۶ مهر ۹۵ ، ۰۶:۰۰

بیست و چهارمین جلسه گروه در سال 95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9 و 40 دقیقه روز سه شنبه 13/ 07/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: نکته تربیتی(رابطه هیجانات و تفکر)، ادامه تبیین اندیشه کانت و بررسی روش تحقیق زمینه ای.

نکته تربیتی

یکی از معدود فیلسوفانی که احساسات و هیجنات را نه تنها مقابل عقل قرار نمی دهد، بلکه آن را جزئی از عقل می شمرد، هیوم است. او معتقد است: ما به چیزی فکر می کنیم که احساسات ما بدان تمایل دارند. باید توجه داشت: گاهی عواطف و حب و بغض را پایه مهم در تصمیم گیری ها قرار می دهیم و عقل را تعطیل می کنیم که اصلاً خوب نیست. در قرآن نیز آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ»(8-مائده) ظلم انسانها نباید باعث شود که شما نیز ظلم کنید.

۰ نظر ۱۴ مهر ۹۵ ، ۱۲:۱۳

سیاستگذاری در آموزش و پرورش

نویسندگان: ناهید نادری, رضاعلی نوروزی, سیدعلی سیادت

نشر: آموخته / یار مانا

تعداد صفحه: 272

سیاستگذاران خبره و افراد تاثیرگذار در آموزش و پرورش چنانچه بخواهند انسان ها به صورت موفق و فعال در دهکده ی جهانی نقش آفرینی کنند، باید به یکپارچه سازی آموزش بپردازند و از رویکردی سیستمی و کل گرایانه در سیاستگذاری های خود استفاده کنند . نظام آموزشی می تواند بستر و زمینه ای برای ورود انسان های رشد یافته به جامعه باشد و کلاس های درس نیز می توانند محلی برای بررسی مشکلات و همچنین آزمایشگاهی مفید برای رسیدن به پیشرفت های فنی و عملی در جامعه ی جهانی باشند.

۰ نظر ۱۳ مهر ۹۵ ، ۰۷:۰۰

با سلام

جلسه بعدی گروه روز سه شنبه 1395/07/13، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در سه بخش خواهد بود: نکته تربیتی، ادامه تبیین اندیشه های کانت و ارائه بحث روش تحقیق در حوزه روش کیفی.

منتظر حضور عالمانه شما هستیم

۰ نظر ۱۰ مهر ۹۵ ، ۰۷:۰۰
کجایند مردان بی ادعا...؟!

شرمنده ایم! آخر شما مــرد عمــل بودید بدون ادعا

لیک ما را عملی نیست! شده ایم تنها؛ ادعـــــــــا

۰ نظر ۰۹ مهر ۹۵ ، ۰۶:۰۰

فراخوان ارسال مقاله نشریه «فلسفه برای کودکان و نوجوانان از منظر تربیت اسلامی»

لینک پایگاه اینترنتی مجله

۰ نظر ۰۸ مهر ۹۵ ، ۱۳:۲۴

بیست و سومین جلسه گروه در سال 95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9 و 40 دقیقه روز سه شنبه 06/ 07/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: نکته تربیتی، ادامه تبیین اندیشه کانت و بررسی روایی تحقیقات کیفی.

نکته تربیتی:

جلسات قبل راجع به اینکه در بحث تفکر، توجه به خود در جنبه شناختی مهم است، صحبت شد.  اما در لایه دوم بحث مذکور، نیازمند به این هستیم که به اعمال و رفتار دیگران نیز توجه کنیم تا زندگی سالم و شادی داشته باشیم! اینکه در روابط اجتماعی ما، کدام افراد و با چه کدهای رفتاری، مناسب و یا مخرب هستند؟

۰ نظر ۰۷ مهر ۹۵ ، ۱۳:۲۷

مولفه ها و ویژگی های تعلیم و تربیت در مکتب انتقادی

نویسندگان: اکبر صالحی، سهیلا غلامی هره‌دشتی

نشر: ندای کارآفرین

تعداد صفحه: 128

کتاب حاضر در سال 1394، برای معرفی و تحلیل یکی از پربسامدترین نظریه‌های معاصر تعلیم و تربیت یعنی نظریۀ انتقادی و با هدف معرفی کامل نظریه‌پردازان این رویکرد در شش فصل به شرح زیر تدوین شده است:

۰ نظر ۰۶ مهر ۹۵ ، ۰۷:۰۰

با سلام

جلسه بعدی گروه روز سه شنبه 1395/07/06، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در سه بخش خواهد بود: نکته تربیتی، ادامه تبیین اندیشه های کانت و ارائه بحث روش تحقیق در حوزه روش کیفی.

منتظر حضور عالمانه شما هستیم

۱ نظر ۰۳ مهر ۹۵ ، ۰۶:۰۰


تو

همانی که

می اندیشی...


۰ نظر ۰۲ مهر ۹۵ ، ۰۶:۰۰