با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین نظرات
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

گزارش از: فاطمه داوری


زمان:  ساعت 8 تا 10 یکشنبه 29 آذرماه 1394

مکان: دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضران: آقای دکتر نوروزی و خانمها: عابدی، عسگری، رضوی زاده، رجبی و داوری


نکات تربیتی:

استاد در ادامه برشماری شاخص های افراد جبهه حق، به «داشتن نگاه اصلاحگری» و «لزوم تعریف صحیح شاخصهای حق توسط افراد» پرداختند و فرمودند: افراد جبهه حق روحیه اصلاحگری دارند و نه حذفی. آنها به ظرفیت افراد توجه کرده و سعی در رشد دهی آنها می کنند. افراد جبهه حق، شاخص های استاندارد حق را تعریف می کنند و بر مبنای ان عمل کرده جامعه را به پیش می برند، نه اینکه خود را ملاک حق بدانند و بقیه را در قالب جایگاهی که نسبت به آن ها دارند، قضاوت کنند. همچنین نگاه اصلاحی در اهالی جبهه حق تنها مربوط به نگاه ایشان به جامعه نیست بلکه ابتدا از اصلاحگری خود شروع میکنند تا به اصلاح جامعه برسند.  


اندیشه های لایب نیتس:

منابع: منادلوژی، تاریخ فلسفه غرب راسل، تاریخ فلسفه غرب ملکیان و...


۲ نظر ۲۹ آذر ۹۴ ، ۲۱:۲۶

نقد طبقه بندی های موجود از رویکردهای تربیت دینی

و ارائه یک طبقه بندی مفهومی جدید

معرفی از: طاهره رجبی

کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

 

این مقاله ابتدا رویکردهای عمده در ساحت تربیت دینی را از منظر صاحب نظران داخلی مطرح می کند و به نقد رویکردهای مذکور می پردازد. در انتها به تبیین یک طبقه بندی مفهومی دوگانه با عنوان رویکرد وظیفه گرا در مقابل نتیجه گرا می پردازد. رویکرد نتیجه گرا بر جهان بینی مادی و نگاه ابزاری و سودانگارانه به انسان مبتنی است در حالی که رویکرد وظیفه گرا بر جهان بینی فرامادی و اراده و اختیار انسان مبتنی است. براساس انطباق دیدگاه وظیفه گرا با مستندات اسلامی، رویکرد مورد نظر این تحقیق برای تربیت دینی ، رویکرد وظیفه گرا است. در این رویکرد هرگز اصول به قیمت چشم پوشی از نتیجه، نادیده گرفته نمی شود.نتیجه نامطلوب حمل بر شکست نیست و گرچه پاسخگویی در برابر نتیجه تربیت، جایگاهی ندارد، اما در مقابل پاسخگویی در برابر حق، اهمیت زیادی دارد. در رویکرد وظیفه گرا متربیان با یک انگیزه درونی هدفهای هدایتی را تعقیب می کنند. انگیزه درونی، گرایش به سوی هدفی است که فرد آن را به عنوان هدف خود در نظر میگیرد.نخستین چیزی که در این رویکرد از طریق معیار انگیزه درونی باید کنار گذاشته شود، الزام بیرونی است.


۰ نظر ۲۸ آذر ۹۴ ، ۱۹:۱۷

۲ نظر ۲۷ آذر ۹۴ ، ۰۶:۰۰

سلام.


این هفته خوانش آثار لایبنیتس را با محورهای قبلی ادامه می دهیم.


جهت افزایش سطح کیفی کلاس پیشنهاد می شود تا حد امکان برای مطالعه به آثار خود لایبنیتس مراجعه و با عمق و دقت نظر کافی مطالعه شود.


بدون شک حضور همراه با مطالعه همه دوستان به غنای دوره می افزاید.


ممنون از همراهی و تلاش شما برای بهبود کیفی هر چه بیشتر کلاس.

۰ نظر ۲۶ آذر ۹۴ ، ۱۰:۲۱

معرفی از: خانم شریف

دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان



عنوان اثر:  مکتب فرانکفورت

مؤلف/ مترجم: تام باتامور / محمود کتابی

 ناشر/ سال نشر: پرسش/ 1373

 

 

کتاب باتامور را در سال 1373 محمود کتابی به فارسی برگردانده است، ضمن نگاهی تازه و بحث‌برانگیز به نقش مکتب فرانکفورت در گسترش و تکامل جامعه‌شناسی نوین، به بررسی و ارزیابی موضوعات و مقولات عدیده‌ای می‌پردازد که تا پیش از این، در جای دیگری بررسی نشده بود. وی غفلت نظریه پردازان انتقادی از تاریخ و اقتصاد سیاسی را مورد بحث قرار داده و به بررسی رابطة مکتب فرانکفورت با جنبش‌های رادیکال دهة 1960 و دوران حاضر می‌پردازد.

تحلیل انتقادی باتامور از آراء نویسندگان مکتب فرانکفورت از طریق ارزیابی آثار آنان و کشف رابطة نظریة انتقادی با سایر اشکال تفکر جامعه‌شناختی، به ویژه پوزیتیویسم و مکتب ساختگرا، موجب قابل فهم شدن نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های نویسندگان این مکتب گشته است.

۰ نظر ۲۴ آذر ۹۴ ، ۱۱:۵۱

متن گزارش از: مریم خاقانی

دانشجوی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

تاریخ:  22 /9/ 1394  یک­شنبه. ساعت 8 تا 10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها  خاقانی، عابدی،  رضوی زاده، رجبی، شریف و داوری.



قسمت اول: بحث تربیتی

در این بخش از مباحث بر دو ویژگی مدارا و تواضع تاکید شد. در قرآن هم بسیار بر این دو تاکید شده است. کاربرد این دو ویژگی در تمامی ابعاد زندگی بشری او را به کمال سوق می دهد، در بعد سیاست موجب می شود که انسان این منش را در جبهه ی حق به کار بندد. اما توجه به این نکته ضروری است که گاه مدارا جایز نیست، و آن زمانی است که فساد به صورت سازمان یافته در بافت یک نهاد ریشه دوانده باشد. همان طور که خاتم رسل ص فرمودند(إذا رأیتم المتواضعین من أمتی فتواضعوا لهم و إذا رأیتم المتکبرین فتکبروا علیهم فإن ذلک لهم مذلة و صغار) هر گاه به اهل تواضع از امت من رسیدید برای ایشان فروتنی کنید و هرگاه به متکبران رسیدید با ایشان تکبر کنید، زیرا تکبرتان بر آنها سبب خواریشان می گردد.

در جبهه ی سیاسی اجتماعی هم باید سعی در رعایت تواضع و مدارا نمود؛ باید فضای حق را برای عموم تبیین نمود، نامه ی مقام معظم رهبری به جوانان اروپا در همین خصوص بوده است. به طور کلی وظیفه ی ما نفوذ در فسادهای سازمان یافته و خنثی سازی اهداف آنهاست.


قسمت دوم: لایب نیتز

در خصوص هستی شناسی لایب نیتز، کتاب منادولوژی توسط خانم عابدی ارائه شد که بیشتر رو به حق تعالی است. 

۰ نظر ۲۳ آذر ۹۴ ، ۰۶:۱۵



تقدیر ما در دست تو؛ زنجیر بر دستان ما


ما را رها کن از عدم؛ هستی بده بر جان ما



۲ نظر ۲۰ آذر ۹۴ ، ۰۶:۵۱

سلام به دوستان عزیز.


ان شالله این هفته با خوانش آثار لایبنیتس (با محوریت هستی شناسی و معرفت شناسی) کلاس را ادامه می دهیم.


به منظور آشنایی بیشتر با آثار لایبنیتس، به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.


۰ نظر ۱۹ آذر ۹۴ ، ۰۶:۴۹

معرفی از: شهناز شهریاری
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان


 

کتاب «نگاهی به نگرش‌های فلسفی سده بیستم» تألیف دکتر میرعبدالحسین نقیب‌زاده دربردارنده اندیشه‌های غالب سده بیستم در عرصه فلسفه است. نگاه ویژه و اختصاصی نویسنده به فلسفه سده بیستم به خوبی بیانگر محرز بودن اهمیت غیرقابل انکار این سده نزد نویسنده است. توضیح مطلب آنکه در سده 20 با جنبش‌های فلسفی در جهت احیای فلسفه مواجه هستیم؛ احیاء از این جهت که سده 19 از لحاظ فلسفی و عمومی فضای علم است و این تصور رایج است که علم در عمل می‌تواند نتایج قابل اهمیتی کسب کند و فلسفه اگر موضوعیت دارد باید توجهش به علم باشد و به عبارتی فلسفه باید خادم علم باشد. اما در اواخر سده 19 نهضت‌های فلسفی به منظور احیای فلسفه ایجاد می‌شوند و وضع موجود را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند.
صرف‌نظر از عمق کم برخی مطالب و گذر سطحی نویسنده از آن‌ها، احاطه کامل نویسنده به بیان مباحث فلسفی سده بیستم، داشتن نگاه نقادانه و به ویژه بیان روان و بدون ابهام آن از نقاط قوت این کتاب است. در ادامه به منظور آشنایی بیشتر دوستان به دیدگاه‌های مطرح در این اثر اشاره می‌گردد.
۷ نظر ۱۷ آذر ۹۴ ، ۰۶:۳۶

تاریخ: 15 /9/ 1394  یک­شنبه. ساعت 8 تا 10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها  عابدی،  رضوی زاده، رجبی و شریف.

 

قسمت اول: نکته تربیتی

در ادامه بحث از ویژگیهای جبهه اهل حق، در این جلسه آقای دکتر به انتقادپذیری و خودانتقادی اشاره کردند و در این رابطه به بحث و گفت و گو با حاضرین پرداختند. از نظر ایشان، خودانتقادی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این معنی که فرد باید به طور مداوم در مورد رفتارها، برخوردها، تصمیمات و سخنان خود به طور عمیق و جامع بیندیشد و آنها را از ابعاد مختلف بررسی کند تا بتواند اشتباهات خود را به خوبی درک کند و متوجه شود چه رفتارهای جایگزینی می توانست به نتایج بهتر بینجامد. بر این اساس، فرد می تواند به خوداصلاحی بپردازد.

انتقادپذیری نیز از اهمیت برخوردار است. ولی از نظر آقای دکتر، خودانتقادی در اولویت است. به این معنی که افراد باید نظرات و انتقادات دیگران را با روی باز بپذیرند و جویای آن باشند، ولی نباید صرفاً بر اساس این نظرات در مورد خود قضاوت کنند یا تغییری در خود به وجود آورند. بلکه این نظرات، بخشی از داده هایی هستند که ما می توانیم از آنها برای عمق و جامعیت بخشیدن به تفکر در مورد خودمان از آنها استفاده کنیم. در نهایت این خود فرد است که باید در مورد رفتارهای خود بیندیشد، از خود انتقاد کند و برای تغییراتی که لازم می داند برنامه ریزی نماید.


قسمت دوم: جمع بندی اندیشه های اسپینوزا

۴ نظر ۱۶ آذر ۹۴ ، ۰۶:۲۰

نوشتن در اسارت خواندن

خلاصه متن سخنرانی دکتر خسرو باقری
دانشگاه تربیت مدرس- 7 اذر 94



نوشته خانم حمیده فرحبخش
برگرفته از گروه رویکرد اسلامی عمل در شبکه اجتماعی تلگرام
 
موضوع سخنرانی نوشتن در اسارت خواندن بود. عنوان بحث یک پارادوکس بود. به نظر دکتر باقری وقتی می خواهیم چیزی بنویسم اگر اول برویم سراغ خواندن، اسیر می شویم در دام خواندن و دیگر نمی توانیم از ایده های خودمان بنویسیم. سخنرانی در مورد این بود که چگونه یک نوشته اصیل داشته باشیم؟ نوشته اصیل هم نوشته ایست که در آن عنصر آفرینندگی باشد. اما ما در این زمینه دچار آسیب شدیم. بعد استاد در مورد عوامل این آسیب بحث کردند که 1- اول تقدم خواندن بر نوشتن بود. 2- کثرت نوشته ها در عالم مجازی که فرصت فکر کردن را از ما می گیرد و ما تسلیم نوشته های دیگران می شویم. 3- بد خواندن، که ما منفعلانه یک متن را می خوانیم بدون خواندن همدلانه و خواندن انتقادی و خواندن خلاقانه 4- بد نوشتن که زود دست به قلم می بریم و عجله می کنیم.. بعد استاد مراحل خوب نوشتن را توضیح دادند که 1- اول ننویسیم. اول خوب فکر کنیم و ایده هایمان را مشخص کنیم با فکر فردی یا همکاری. بعد بنویسیم. 2- نخوانیم و بنویسیم، ایده های خام خود را جدی بگیریم و آن ها را نگهداری کینم و سازماندهی و پرورش بدهیم و 3- بخوانیم و بنویسیم، یعنی در این مرحله  خواندن آثار دیگران را آغاز کنیم و خوب بخوانیم (همدلانه، انتقادی، و خلاقانه) 4- بی محابا بنویسیم. ترس را کنار بگذاریم و  بنویسم و پاره کنیم دوباره بنویسیم 5- کتاب بسته بنویسیم- پس از مراجعه به کتاب آن را ببندیم و بعد بنویسیم. 6- نگارش نخست را نوشتنی بخوانیم. یعنی با دقت بخوانیم. ایده هایمان را اصلاح کنیم. از دیگران بازخورد بگیریم. مرحله آخر هم نگارش نهایی است. اینکه اصول نگارشی را رعایت کنیم.
با تشکر از خانم رجبی

۱ نظر ۱۴ آذر ۹۴ ، ۰۷:۲۷


۴ نظر ۱۳ آذر ۹۴ ، ۰۶:۰۰

سلام به دوستان گرامی


جلسه آینده علاوه بر ادامه بحث تربیتی آقای دکتر، تلاش می شود نکته های پایانی در مورد اندیشه های اسپینوزا بحث و جمع بندی شود.


علاوه بر این، نگاهی کلی به اندیشه ها و آثار لایب نیتس توصیه می شود تا در جلسات آینده به این فیلسوف بپردازیم.


در لینک زیر می توانید آثار لایب نیتس را به انگلیسی دانلود کنید.

http://www.earlymoderntexts.com/authors/leibniz


در لینک زیر نیز لیستی از آثار انگلیسی لایب نیتس قابل مشاهده است:

https://www.goodreads.com/author/list/1340566.Gottfried_Wilhelm_Leibniz


۷ نظر ۱۲ آذر ۹۴ ، ۱۲:۱۳




از پا حسین افتاد و ما بر پای بودیم 


زینب اسیری رفت و ما بر جای بودیم


در برگریز باغ زهرا برگ کردیم 


زنجیر خائیدیم و صبر مرگ کردیم

چون بیوه گان ننگ سلامت ماند برما 


تاوان این خون تا قیامت ماند برما


(علی معلم)


۲ نظر ۱۱ آذر ۹۴ ، ۰۶:۱۸

معرفی از: ساجده رضوی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

مروری بر کتاب ِ «ترس و لرز» نوشته‌ی سورن کی یرکگور

کتاب ِ پرسش ها: در ستایش ِ ایمان ِ مردی به نام ابراهیم 

ترس و لرز. سورن کیرکگور. ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی. چاپ ششم: 1386. 1650 نسخه. 173 صفحه.

فهرست: مقدمه /ترس و لرز: پیشگفتار/ سرآغاز/ مدیحه برای ابراهیم/ مسائل/ پیشگفتار/ مساله یکم/ مساله دوم/ مساله سوم/ پایان سخن/ یادداشت ها

کی یر کگور در کتاب ترس و لرز، رابطه فرد با امر واقع و رابطه او با زمان را مطرح می کند و پس از آن در پیوند این دو، پرسش درباره رابطه فرد با امر کلی را بیان می کند.

کی یرکگور می کوشد خصلت اصل لحظه نخست،

۰ نظر ۱۰ آذر ۹۴ ، ۱۰:۰۷


تاریخ: 8 /9/ 1394  یک­شنبه. ساعت 30:7 تا 10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها  عابدی، خاقانی ، داوری، رضوی زاده، رجبی، عسگری وشریف.

 

قسمت اول: نکته تربیتی

در ادامه بحث از ویژگیهای جبهه اهل حق، در این جلسه آقای دکتر به دشمن شنای و دلالتهای تربتی آن اشاره کردند..

قسمت دوم: اندیشه های اسپینوزا

منابع: اخلاق اسپینوزا، تاریخ فلسفه غرب راسل، تاریخ فلسفه غربملکیان


در این قسمت فصل پنجم کتاب اخلاق اسپینوزا  ارائه شد که از قدرت عقل و تسلط آن بر عواطف صحبت می کند.برای روشن شدن بحث قضایا و براهین زیر مطرح می شود .

قضیه 1 : همانطور که افکار و تصورات اشیا در نفس منتظم و مرتب شده اند ، احوال بدن نیز در بدن ارتباط و انتظام یافته اند. 

قضیه 2:اگر ما یک تاثر را از فکر یک علت خارجی جدا کنیم و آن را با سایر افکار مرتب سازیم در این صورت عشق یا نفرت به آن علت خارجی از بین خواهد رفت.

۱ نظر ۰۹ آذر ۹۴ ، ۰۷:۳۴

تحلیلی کوتاه بر فرایند پایان نامه نویسی از آغاز تا فرجام

نویسنده: طاهره رجبی

ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

 


پایان نامه، آخرین دغدغه دانشجویان مشغول به تحصیل است تا سرانجام تحصیلشان را با دفاع از کارشان مشاهده کنند. این پایان نامه برای عده ای از دانشجویان کوهی است که با فتحش، کوله باری از فشارهای جسمی و روحی را به زمین می گذارند و اگر از شوق دفاع و اتمام کار، ناخودآگاه از کوه سقوط نکنند، حداقل مدت کوتاهی پس از دفاع بی خیال هر چیز خواهند شد.
در اینجا قصد داریم کمی واقع بینانه تر به این فرایند نگاه کنیم و مشکلات موجود در سر راه دانشجو را با تجارب خود و دیگران، به منظور آسیب شناسی مساله طرح نماییم.
انتخاب موضوع: اگر دانشجوی اهل فکر و مساله داری باشیم که با شناخت قبلی دست به انتخاب رشته زده باشیم، حتما با مساله های مختلفی وارد رشته می شویم و یکی از دغدغه های ذهنی می تواند موضوع پایان نامه ما شود. اما ممکن است دانشجوی اهل فکری باشیم ولی با مساله ای که ما را به تلاش برای پاسخگویی به آن در قالب پایان نامه بکشاند، مواجه نشده باشیم. در چنین موقعیتی دانشجو تا به یک نتیجه قطعی بر سر موضوع برسد، فرصتهای زیادی را از دست می دهد. در چنین موقعیتی نقش اساتید در هدایت ذهن دانشجویان به سمت انتخاب موضوعات کاربردی و مفید چه اندازه است؟ تا چه اندازه یک استاد می تواند با بیان پیشنهادات کلی نه جزیی و دقیق، ذهن دانشجو را به سمت مشخصی هدایت کند تا در صورت علاقمندی، دانشجو به موضوع مشخصی در آن راستا برسد.

انتخاب استاد راهنما:  کار پایان نامه، که معمولا در همان ترم اول استارتش می خورد، مسابقه سرعتی است بر سر انتخاب استاد خوب. در این مرحله بین دانشجویان بر سر انتخاب اساتید، چالش ایجاد می شود ولی معمولا ، دانشجو شناخت کافی از اساتید بدست نیاورده است و بدون توجه به شیوه کار اساتید و تنها با شناخت ظاهری، دست به انتخاب استاد راهنما می زند و ممکن است در ادامه کار با مشکل مواجه شود. البته برای کسانی که موضوعشان برای خودشان قطعی است، انتخاب استاد راهنما ساده تر است و بر اساس تجارب کاری اساتید، می توان به این کار اقدام کرد. تجربه ای که ما در گروه  خود در انتخاب استاد راهنما داشتیم این بود که در یک جلسه با حضور همه دانشجویان، بر سر انتخاب اساتید توافقی کلی حاصل کردیم.
۱۵ نظر ۰۹ آذر ۹۴ ، ۰۰:۳۷


الهی...
دردهایی هست که نمی توان گفت
و گفتنی هایی هست که هیچ قلبی محرم آن نیست!

الهی...
اشک هایی هست که با هیچ دوستی نمی توان ریخت
و زخم هایی هست که هیچ مرحمی آنرا التیام نمی بخشد....
و تنهایی هایی هست که هیچ جمعی آنرا پر نمی کند!

الهی...
پرسش هایی هست که جز تو کسی قادر به پاسخ دادنش نیست؛
درهایی هست که جز تو کسی آنرا نمی گشایدو
قصد هایی هست که جز به توفیق تو میسر نمی شود!

الهی...
تلاش هایی هست که جز به مدد تو ثمر نمی بخشد؛
تغییراتی هست که جز به تقدیر تو ممکن نیست
و دعاهایی هست که جز به آمین تو اجابت نمی شود!

الهی...
قدم های گمشده ای دارم که تنها هدایتگرش تویی
و به آزمون هایی دچارم که اگر دستم نگیری و مرا به آنها محک بزنی، شرمنده خواهم شد.

الهی...
با این همه باکی نیست
زیرا من همچو تویی دارم!
تویی که همانندی نداری
رحمتت را هیچ مرزی نیست...
ای تو خالق دعا و مالک " آمین"...

صحیفه_سجادیه

۶ نظر ۰۶ آذر ۹۴ ، ۰۶:۰۰

سلام گرامیان.


جلسه این هفته نیز همچون گذشته در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان (سالن اساتید) برگزار می شود.


موضوعات مورد بررسی در این جلسه، نکته اخلاقی تربیتی و اندیشه های اسپینوزا است.


منتظر حضور «مسوولانه» دوستان عزیز هستیم!!!

۴ نظر ۰۵ آذر ۹۴ ، ۰۶:۳۳
معرفی از: مریم خاقانی
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان



شرح مراتب طهارت

نویسنده : داود صمدی‌آملی

محل نشر: قم

تاریخ نشر: 81

تعداد صفحه: 380

آنگاه که انسان چشم و دل از خارج فرو بسته و نظری به اندرون خویش داشته باشد خود را حقیقت بوالعجبی مشاهده کند که افعال و آثار بسیار شگفت آوری از آن صادر است. به راستی این چه حقیقتی است که در میان انواع اربعه موجودات حائز بیشترین و کاملترین کمالات بوده و انواع ثلاثة مادون را برای رسیدن به اهداف خویش به استخدام در آورده است؟!


دریافت فایل کتاب
حجم: 5.75 مگابایت

۰ نظر ۰۳ آذر ۹۴ ، ۱۱:۵۰