با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۳ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

انتشار اولین شماره نشریه انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران( فصلنامه نظریه و فلسفه تربیت)

 به اطلاع می رسانیم ، اولین شماره نشریه انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران با عنوان:( فصلنامه نظریه و فلسفه تربیت) به چاپ رسیده است. برای ملاحظه و دانلود مقالات لطفا به آدرس

http://pesi.saminatech.ir/default.aspx مراجعه نمایید.

با تشکر


۰ نظر ۳۰ دی ۹۵ ، ۱۰:۱۸

سی و ششمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 10 دقیقه روز سه شنبه ۲۸/ 10/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی(ارسطو)

در ادامه مبحث سعادت، این جلسه سعادت از دیدگاه ارسطو بررسی شد. برای پی بردن به معنای سعادت و جایگاه آن در نظر ارسطو کتاب اخلاق نیکوماخس مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا خیر و مراتب خیر در نظر ارسطو مشخص می شود، عقیده عمومی بر این است که هر فن و هر تجسم علمی و نظری و و هر فعل، هر انتخاب معطوف به خیری است و به خیر گرایش دارد. پس برای تعیین راه وروش زندگی، شناسایی خیر دارای اهمیت است و باید غایت خیری که هدف ماست را بشناسیم تا بتوانیم به آسانی به آن برسیم.

۰ نظر ۲۹ دی ۹۵ ، ۲۳:۱۸

تسخیر سعادت

تسخیر سعادت

نویسنده: برتراند راسل

مترجم: ع. وحید مازندرانی

نشر: امیرکبیر

تعداد صفحه: 305

در ترجمه و انتخاب عنوان این کتاب دچار اندکی تأمل و تردید شدم. در واقع معادل فارسی نام اصلی آن «تسخیر سعادت»  و یا به اصطلاح قدما تحصیل سعادت است. علاوه بر توجه کافی به این نکته و با وجود علاقه‌ی سرشاری که در حفظ تمام معانی و مضامین این اثر ممتاز داشته‌ام باز محض قبول خاطر بیشتر خوانندگان عنوان «شاهراه خوشبختی» را ترجیح داده‌ام که گمان می‌کنم دور از منظور خود نویسنده نیست بلکه بنابر توضیح مختصری که در مقدمه‌ی کتاب نوشته است عین مقصود اوست چنانکه گوید:

۰ نظر ۲۸ دی ۹۵ ، ۰۷:۰۰
بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک
نویسندگان:معصومه امیری، یحیی قائدی، سعید ضرغامی، غلامرضا حاجی حسین نژاد.
مجله علمی پژوهشی  "پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت"
دوره 1، شماره دوم، زمستان 1393
تعداد صفحه: 16
تلقی سنتی از کودکان هرگز اینطور نبوده که آنها را بعنوان افرادی صاحب حقوق مورد توجه قرار دهند، بلکه تلقی موجود این است که به کودکان به عنوان موجوداتی که باید مورد حمایت قانونی قرار گیرند نگاه شود. تصویب کنوانسیون حقوق کودک توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد بهطور مؤثر و مناسبی مفهوم کودک و حقوق او را، از حاشیه تفکر ملی و بین المللی به مرکز این تفکرات کشاند. این تغییرات منجر به تغییر نگرش و ادراک این پرسش شد که واقعاً یک کودک کیست؟
هدف اصلی این پژوهش بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی بهره گرفته شده است. مبنای اصلی برای این تحلیل کنوانسیون حقوق کودک و بندهای مرتبط این کنوانسیون با حقوق تربیتی کودک به صورت مبنا در نظر گرفته شد.
۰ نظر ۲۶ دی ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/10/28، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی( از پیش از سقراط تا امروز). 2- ارائه بحث روش تحقیق

برای آشنایی با تعدادی از منابع و دریافت برخی از آنها درباره سعادت و فضیلتهای اخلاقی، به قسمت ادامه مطلب در برنامه جلسات گروه هفته پیش مراجعه گردد. همچنین، برای بحث روش تحقیق می توان به فایل زیر رجوع کرد:

دریافت

 منتظر حضور گرم شما هستیم

۰ نظر ۲۵ دی ۹۵ ، ۰۶:۰۰


۰ نظر ۲۴ دی ۹۵ ، ۰۶:۰۰

https://www.gisoom.com/book/1324373/front/000/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D9%85%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84.jpg?size=200x

الانسان الکامل
مجموعه رسائل مشهور به کتاب الانسان الکامل

نویسنده: عزیزالدین نسفی

نشر: تهران:کتابخانه طهوری، انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران

تعداد صفحه کتاب چاپی: 556ص همراه با تعلیقات

عبدالعزیز بن محمد نَسَفی معروف به عزیزالدین نسفی نویسنده کتاب مجموعه رسائل الانسان الکامل، از عرفای فارسی‌نویس برجسته سدهٔ هفتم هجری بود. وی در فرارود ماوراءالنهر می‌زیست و در سال ۶۱۷ ه ق در زمان حمله مغول آن دیار را ترک کرد. وی منسوب به شهر نخشب (نسف یا قارشی در ازبکستان امروزی) است. نسفی را می‌توان از پیروان تحقیق علمی در مسائل مربوط به عقاید، عرفان و تصوف دانست و به نوعی پیرو مکتب عرفانی ابن عربی به حساب آورد.

۰ نظر ۲۱ دی ۹۵ ، ۰۷:۰۰

مشیت الهی بـر ایـن تعلق گرفـته کـه بهار فرحناک زندگی را خـزانـی ماتمزده بـه انتظار بنشیند و این ، بارزترین تفسیر فلسفـه آفـرینش درفـراخـنای بـی کران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی اوسـت

درگذشت دکتر شریعتمداری استاد مسلم تعلیم وتربیت کشور را به خانواده محترمشان و اساتید و دانشجویان این عرصه تسلیت عرض نموده و برایشان از درگاه خداوند متعال مغفرت ، برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم .

۱ نظر ۲۰ دی ۹۵ ، ۲۳:۰۴

مبانی و اصول اخلاق اسلامی: ارتباط معلم با دانش آموزان

نویسندگان: مسعود صفایی مقد، بهاالدین رحمانی، محمدجعفر پاک سرشت، سید منصور مرعشی

مجله علمی پژوهشی پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت

سال 6 ، شماره 1، بهار و تابستان 1395.

تعداد صفحه: 23

هدف اصلی این پژوهش، بررسی مبانی و اصول اخلاق اسلامی در ارتباط معلم با دانش آموزان میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. بر پایه نتایج به دست آمده، نخست هشت اصل اخلاقی مربوط به ارتباط معلم با دانش آموزان از متون دینی و تربیتی اسلام استنتاج شدند.  بر این اساس، هر معلمی در حرفه و محیط کار خود باید به این اصول پایبند باشد و در ارتباط با دانش آموزان رفتارهای اخلاقی زیر را از خود نشان دهد:

۰ نظر ۱۹ دی ۹۵ ، ۰۷:۰۰

بدون شرح؟!


۰ نظر ۱۷ دی ۹۵ ، ۰۶:۰۰

سی و پنجمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 10 دقیقه روز سه شنبه 14/ 10/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی.

سعادت را اکثر لغت شناسان در لغت و اصطلاح، "خوشبختی و کامرانی" معنا کرده اند.

۰ نظر ۱۵ دی ۹۵ ، ۱۴:۱۰

مبانی نظری فلسفه برای کودکان

نویسنده: دکتر یحیی قائدی

نشر: مرکز نوآوری‌های آموزشی مرآت

تعداد صفحه: 352

نویسنده، دکتر یحیی قائدی، دانشیار دانشگاه خوارزمی، در این کتاب به مواردی چون ریشه‌های تاریخی، برنامه درسی و رویکردهای متفاوت فلسفه برای کودکان می‌پردازد. وی این کتاب را در دو بخش تدوین کرده است: بخش اول به بنیادهای برنامۀ فلسفه برای کودکان می‌پردازد و در بخش دوم، نقدهای وارد بر برنامه فلسفه برای کودکان را مرور می‌کند.
بخش اول، هفت فصل دارد:

۰ نظر ۱۴ دی ۹۵ ، ۰۷:۰۰


فصلنامه "پژوهش‌نامه تربیت تبلیغی" پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام
نشانی:قم، بلوار نیایش،جنب مصلی قدس، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)

تلفن:02537740369؛ نمابر:02537742284 ؛صندوق پستی:135-37185



​فصلنامه تربیت تبلیغی در
​:



۰ نظر ۱۳ دی ۹۵ ، ۱۹:۲۸

فراتحلیل اثربخشی مداخلات آموزشی بر خلاقیت دانش آموزان

نویسندگان: الهه عنایتی، احمد عابدی

فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی

دوره ششم، شماره 1، تابستان 1395

تعداد صفحه: 18

فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از  پژوهشهای مختلف که روی نمونه های متعددی اجرا شده اند، دیدگاه جامع تری از اثر متغیرهای مختلف به دست می دهد. در واقع با در کنار هم قرار دادن نتایج حاصل از انجام یک پژوهش روی نمونه ای از یک جامعه، افراد مختلف مورد بررسی قرار می گیرند. چنین  یافته هایی در جوامعی چون جامعه ما که گوناگونی بیشتری دارد، مهم تر است چرا که این گوناگونی، تفاوت های بیشتری را به همراه دارد. به ناچار باید اطلاعات متعددی را از نمونه های مختلف این جامعه در دست داشت تا با یکپارچه کردن این اطلاعات، شباهتها را به دست آورد و با تفاوتها به طرز مناسبی برخورد کرد. پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده الگوی پژوهشی فراتحلیل، مقایسه، میزان اثرگذاری مداخلات آموزشی را بر خلاقیت دانش آموزان مورد بررسی قرار دهد.یافته های حاصل از این فراتحلیل نشان داد که مداخلات آموزشی بر خلاقیت دانش آموزان اثر نسبتاً بالایی دارد.

۰ نظر ۱۲ دی ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/10/14، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی( از پیش از سقراط تا امروز). 2- ارائه بحث روش تحقیق

برای آشنایی با تعدادی از منابع و دریافت برخی از آنها درباره سعادت و فضیلتهای اخلاقی، به ادامه مطلب مراجعه فرمایید. همچنین، برای بحث روش تحقیق می توان به فایل زیر رجوع کرد:

دریافت

 منتظر حضور گرم شما هستیم

۰ نظر ۱۱ دی ۹۵ ، ۰۶:۰۰
۰ نظر ۱۰ دی ۹۵ ، ۰۶:۰۰

سی و چهارمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 10  روز سه شنبه 07/ 10/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث دیالکتیک در اندیشه های فلسفی و روش تحقیق.

دیالکتیک در اندیشه حافظ بحثی بود که در ابتدای جلسه و برای تکمیل مباحث جلسه قبل، بدان پرداخته شد. دریافت نوعی دیالکتیک هگلی، سیالیت عرفانی و وجود گفتگو و دیالوگ در دیوان حافظ سبب نمی شود که بگوییم حافظ شیوه دیالکتیکی دارد.

۰ نظر ۰۸ دی ۹۵ ، ۱۰:۵۴
کتاب نگاهی نو به فلسفه تعلیم و تربیت نوشته دکتر شراره حبیبی
نگاهی نو به فلسفه تعلیم و تربیت
نویسنده: شراره حبیبی
نشر: آوای نور
تعداد صفحه: 203
غرض از تألیف این کتاب مطالعه‌ای مختصر پیرامون ظهور مکاتب فلسفی و آراء یا نظریه‌های تربیتی در فرهنگ‌های مختلف از جمله یونانی، ایرانی، اسلامی و غربی است. مقصود از نظریه‌های تربیتی مجموعه‌ای از افکار و عقایدی است که فلسفه تعلیم و تربیت یک جامعه معین را تشکیل می‌دهد. در این اثر فلاسفـۀ غــرب به فیلسوفان اروپا بخصـوص یونان و آمــریکا اطلاق می‌شود. از سوی دیگر فلاسفه اسلامی به اندیشمندان کشورهای مشرق زمین، علی الخصوص فیلسوفان ایران را شامل می‌شود. بر این اساس نه فصل کتاب به این شرح تنظیم و تدوین شده است:
۰ نظر ۰۷ دی ۹۵ ، ۰۷:۰۰

تأملی بر جهاد و موقعیتهای تربیتی آن از منظر قرآن

نویسندگان: طاهره رجبی، رضاعلی نوروزی

دو فصلنامه علمی پژوهشی اسلام و پژوهش های تربیتی

سال هفتم، شماره 2، پاییز و زمستان 1394

تعداد صفحه: 19

تربیت انسان فرایند پیچیدهای است. برای به نتیجه رسیدن این فرایند، روشهای متفاوت تربیتی وجود دارد که این روشها ممکن است در درازمدت، به نتیج ی مطلوب برسد و ممکن است نتیجه ای ندهد. اما دستورالعملهای تربیتی را میتوان به سهولت در شرایط خاصی در معرض تماشای انسان قرار داد تا خود به صورت ملموس درگیر شود و باید و نبایدها را تشخیص دهد هدف از این تحقیق تبیین موقعیتهای تربیتی نهفته در جهاد و چگونگی استفاده از آن است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است و با استفاده از روش «تحلیلی استنباطی» انجام گرفته است. بر اساس شیوه مبارزه در جهاد، چهار موقعیت «هجوم، دفاع، هجرت و تقیه» وجود دارد. در موقعیت دفاع، انسان در شرایط از پیش تعیین شده قرار میگیرد؛ در هجوم، موقعیت ساخته میشود. در هجرت، باید میدان را ترک کرد. و در تقیه، باید در میدان ماند و سکوت آگاهانه اختیار کرد. هر یک از این موقعیتها، زمینة تقویت ویژگیهای گوناگونی در انسان میشود و در مجموع، انسان جهادی و مبارز تربیت میشود که متناسب با ابعاد فردی و جمعی جهاد، شاخصه های اخلاقی و اجتماعی توحید و توکل، سختی پذیری، صبر و استقامت، مهر و قهر، اطاعت پذیری، ظلم ستیزی و وظیفه شناسی را کسب خواهد کرد.

۰ نظر ۰۵ دی ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/10/07، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه مبحث دیالکتیک در اندیشه های فلسفی. 2- ارائه بحث روش تحقیق

برای بحث روش تحقیق می توان به فایل زیر رجوع کرد:

دریافت

 منتظر حضور گرم شما هستیم


۰ نظر ۰۴ دی ۹۵ ، ۰۶:۰۰