با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسات گروه

چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸ ب.ظ

سی و ششمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 10 دقیقه روز سه شنبه ۲۸/ 10/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی(ارسطو)

در ادامه مبحث سعادت، این جلسه سعادت از دیدگاه ارسطو بررسی شد. برای پی بردن به معنای سعادت و جایگاه آن در نظر ارسطو کتاب اخلاق نیکوماخس مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا خیر و مراتب خیر در نظر ارسطو مشخص می شود، عقیده عمومی بر این است که هر فن و هر تجسم علمی و نظری و و هر فعل، هر انتخاب معطوف به خیری است و به خیر گرایش دارد. پس برای تعیین راه وروش زندگی، شناسایی خیر دارای اهمیت است و باید غایت خیری که هدف ماست را بشناسیم تا بتوانیم به آسانی به آن برسیم.
لذا باید در شناسایی کلیات به ماهیت خیراعلی بکوشیم و بفهمیم خیر اعلی موضوع کدام علم و فن است. شناختن ماهیت خیر اعلی در خور علمی است که به تمام معنی اعلی بر سایر علوم و فایق تر باشد و این علم، علم سیاست است. در واقع علم سیاست سایر علوم عملی دیگر را به کار می برد و بعلاوه آنچه انجامش جایز است تجویز و آنچه را که پرهیز از آن لازم است ممنوع می سازد و غایات سایر علوم عملی را نیز شامل می شود لذا غایت سیاسی خیری خواهد بود که اختصاص به انسان دارد و همچنین با وجود اینکه خیر فرد و خیر مدینه یکی است ولی خیر مدینه مقدس تر و مهمتر از خیر فرد است. سیاستمدار حقیقی کسی است که اشتیاق وافر و خاص به مطالعه فضایل داشته باشد چرا که می خواهد هموطنان خود را مردمانی شریف و نجیب و مطیع قانون بار آورد پس باید با علوم مرتبط با نفس آشنا باشد.  در بین خواص و عوام مفهوم سعادت یکی است ولی در مورد ماهیت سعادت نظر آنها متفاوت است. نظریه های متداول درباره ماهیت سعادت: لذت، افتخار و ثروت هستند که حیاط لذی حیات عوام است و تربیت یافتگان و مردم با فرهنگ افتخار را بر لذت ترجیح می دهند. ارسطو خیر را امری شخصی می داند و معتقد است با نهایت اشکال می توان خیر را از کسی که واجد ان است سلب نمود.هر عمل و فنی دارای خیر علی حده است و در هر عمل و فن، هرگونه انتخاب غایت خیر است زیرا پیوسته به خاطر همین غایت است که انسان دیگر اعمال را انجام می دهد. مطلوبی که هرگز و به هیچ روی بخاطر چیز دیگر طلب نشود کاملتراز امور دیگر است و بر امور دیگر نیز ارجحیت دارد و این امر علی الاطلاق است و سعادت نیز از این رو که آن را به خاطر خودش میخواهیم نه غایت دیگر علی الاطلاق است و کفایت بنفس-تامیت دارد و پسندیده ترین امور است و غایت افعال انسانی است. سعادت خصیصه انسان است زیرا انسان  دارای حیات عملی مبتنی بر جنبه عقلانی است لذا خیر و کامیابی او نیز در عمل خاصی است. حیات عقلانی حیاتی است که عمل و تمرین در آن ملحوظ باشد و در جهت کمال انسان و بر وفق عقل انجام شود. خیر فعالیت نفس بر وفق فضیلت است و در مواردی که فضایل متعدد است خیر عبارت است از: فعالیت نفس توام با عالی ترین و کاملترین فضایل. و کسی را می توانیم سعادتمند بدانیم که تا پایان عمر از فعایت نفس توام با فضیلت برخوردار باشد نه این که یک یا چند روز سعید باشد. همیشگی بودن از ویژگی های اساسی فضیلت است لذا سعادت از نظر ارسطو فعالیتی عقلانی توام با کمال و فضیلت در تمام عمر است و سعادت مبدا حرکت و آغاز نظریه اخلاقی است. سعادت نیکوترین، زیباترین و مطبوع ترین امور است که از مجموعه افعال فضیلت و فرزانگی و حکمت (و به عقیده برخی لذت) تشکیل شده است. همچنین سعادت معلول صدفه نیست و ناشی از نوعی کمال است. فرد سعادتمند به دلیل ممارست و استمرار فعل های منتج به سعادتمندی در تمام عمر و ملکه شدن عالیترین افعال، هم در حیات سعادتمند است و هم بعد از مرگ. سعادت جز آن دسته اموری است که زیبنده احترام و تکریم است و امری غایی و نهایی است و سایسته تکریم.
فضیلت مورد بحث ما فضیلت انسانی و آنچه در جستجوی آن هستیم خیر انسانی و سعادت سعادت انسانی است.
از نظر ارسطو خرد برترین جنبه روان، راهبر و راهنمای طبیعی انسان و عنصری خدایی است، از این رو بهترین زندگانی، همانا زندگانی به رهبری خرد است.  کمال انسان در بکار آوردن خرد و کمال خرد در نظاره حقیقت است و انسانی که به این کمال دست یابد نیکبخت و سعادتمند است و در نهایت سعادت بالاترین خیر انسانی است.

در بخش روش تحقیق و پژوهش بخش اول مقاله روش شناسی ویلیام چیتیک در بررسی و تفسیر متون حکمی و عرفانی مورد بررسی قرار گرفت. چیتیک خاورشناسی است که مطالعه دائم، قریحه ذاتی و حافظه قوی وی را از دیگران متمایز گرده است. وی هرمنوتیک مولف محور را برای تفسیر متون و فهم نیت مولف پیشنهاد می کند. چیتیک توجه ویژه به ویژگی فردی و اجتماعی مخاطبانش دارد و نوشته های خود را با زبانی ساده و عاری از اصطلاحات و مفهوم های پیچیده ارائه می کند. در بخش اول مقاله: آسیب شناسی فهم نیّت مؤلف از دیدگاه وی، موارد: تقلیلگرایی، فهم تقلیدی آرای مؤلف از طریق فهم دیگران، بررسی متون کهن با عادات فکری دوران نو، با شناخت عقلی به مثابه شناخت نقلی برخورد کردن، تحمیل علائق شخصی بر آرای مؤلف، ناکافی بودن تبیین تحت اللفظی از متون عرفانی و حکمی، انحراف در ریشه یابی اندیشه، مواجهه با متون دینی و عرفانی به مثابه مخزن داده های تاریخی، حکم قطعی صادر کردن در بیان نیّت مؤلف، مورد بحث و تامل قرار گرفتند. وی معتقد است در بررسی ذات پیچیده مفاهیم حکمی و قرآنی باید رویکردی کلی نگر را که در آن رابطه اندام وار اجزا نیز لحاظ شده است در نظر گرفت. چیتیک مهم ترن جنبه تفکر اسلامی را داشتن ماهیت عقلانی می داند لذا برای بررسی آنها باید از تفکر عقلی استفاده کرد و نباید به مثابه مفاهیم نقلی با آنها برخورد کرد. او متون دینی و اسلامی را سنتی زنده می داند که فلسفه وجودی اش تحول روح انسانی است و معتقد است بسیاری از مفاهیم و استدلالهای رایج امروزی اساسا در اسلام مطرح نبوده اند و هر متن در ظرف زمانی و مکانی خود پیام و معنای درست و واقعی دارد و معرفت اندیشمند نسبت به تفسیر متون باید از طریق تحقیق در معنای مصطلح سنت معرفتی دانشمندان مسلمان حاصل شود و نه تقلید. چیتیک معتقد است سنت در کلیت خود درک ناشدنی و تعریف ناپذیر است اما برای ایجاد یک نگرش کلی ناگزیر از تلخیص و ساده سازی آموزه های آن هستیم تا بتوانیم برای اصطلاح ها، تعریف هایی هر چند ابتدایی فراهم کنیم .
ادامه دارد....

با تشکر از حضور دکتر نوروزی و دوستان

۹۵/۱۰/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی