با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است


۰ نظر ۲۸ اسفند ۹۴ ، ۰۶:۰۰


کتاب زندگی


در آخرین سه شنبه سال

کتاب عمرمان را ورقی بزنیم

و قصه هایی که آفریدیم را بخوانیم

که چرا و چگونه گذشت؟!


لحظه ها می گذرد
آنچه بگذشت، نمی آید باز
قصه ای هست که هرگز دیگر
نتواند شد آغاز...

سهراب سپهری

۱ نظر ۲۵ اسفند ۹۴ ، ۰۷:۰۹
۱ نظر ۲۳ اسفند ۹۴ ، ۰۷:۵۹

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و عضو انجمن فلسفه و تعلیم و تربیت ایران که بر اثر بیماری ناگهانی در بیمارستان بستری بود، دار فانی را وداع گفت.

این استاد رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران، دارای تألیفات و ترجمه های شاخصی در حوزه مبانی فلسفی تعلیم و تربیت بود از جمله: وایتهد و تعلیم و تربیت، مکتب فلسفی و تربیتی لندن، اسلام و لیبرالیسم آموزشی، مبانی فلسفی آموزش و پرورش ایران، نظریه آموزش و پرورش آزاد، در آمدی بر آموزش و پروش اخلاق، فلسفه تاریخ و نقش آن در تدریس تاریخ.

از دست دادن فردی در جامعه علمی تمام کشور و نیز نسل های بهره مند از او را در سوگ می نشاند و می شود یک جای خالی که پر نمی شود ولی نبودنش حس می شود و یادش در اذهان باقی خواهد ماند.


وبلاگ با فلسفه تا تربیت این ضایعه را بر خانواده ایشان و تمام سوگوارانشان تسلیت عرض می کند و آرزوی صبر برای دانشجویان، اساتید و بازماندگان این عزیز درگذشته را دارد و امید است که روحشان قرین رحمت و شادی باشد.

إنا لله و إنا إلیه راجعون...

وبلاگ  با فلسفه تا تربیت

۰ نظر ۲۲ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۲۹

 









۰ نظر ۲۲ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۳۳


۰ نظر ۲۱ اسفند ۹۴ ، ۰۶:۰۰

چهل و هفتمین جلسه گروه  به بحث در مورد روسو گذشت تا سال 94 را با کتاب  امیل و قراردهای اجتماعیش به پایان ببریم.

بخشی از قراردادهای اجتماعی روسو توسط خانم عسگری ارائه گردید که بحث برانگیز شد. رعایت حقوق و انجام تکالیف برای شهروندان و غیر شهروندان در جامعه فعلی با شرایط قراردادهای اجتماعی روسو مقایسه گردید. روسو  قرارداد اجتماعی را انتخاب مردم جامعه می داند که آنها را ملزم به وظایفی می کند و هر کس در این قرارداد وارد نشود هیچ حقوقی ندارد. رعایت حق و انجام تکلیف دو روی یک سکه است و بسیاری از معضلات اجتماع به علت عدم توازن در حق و تکلیف است که در جامعه فعلی مشهود است.

در مورد تربیت اخلاقی روسو  از کتاب امیل هم مباحثی ارائه گردید. روسو تربیت امیل را بر اساس سناریوهای مختلفی که میچیند انجام می دهد که مبنای اصلی در این سناریوها رعایت آزادی کودک است. تعلیم کودک به گونه ای است که کودک خودش نیاز به تعلیم را حس کند نه اینکه برداشت نماید از طرف بالا به او دستوری داده شده است. در رعایت اخلاق اجتماعی اولین نکته فهم مالکیت و عدم تعرض به حقوق دیگری است، که با کاشتن بذری توسط امیل و مراقبت از آن و سپس خراب کردن گیاه تازه روییده برای فهم  مفهوم ظلم و ضرورت قرارداد اجتماعی توسط کودک این سناریو انجام می شود. روسو دستورهای دیگری برای تربیت کودکان سرکش و عصبانی ارائه می دهد و در  عناوین آموزشی به کودک عدم ضرورت مباحثی مانند تاریخ را توضیح می دهد و ضرورت پرورش دقیق حواس کودک را آموزش می دهد. سناریوهای مختلف برای تربیت کودک روشی است که روسو در این کتاب ارائه می دهد تا کودک هیچگاه احساس نکند به او دستوری داده شده است. البته امیل روسو با امیل های زمان فعلی متفاوت هستند و قطعا در تربیت کودک فعلی سناریوهای پیچیده تر و متنوع تری مورد نیاز است.

این جلسه از ساعت 10 الی 12 در کلاس ارشد روانشناسی و با حضور خانم ها رضوی زاده، رجبی و عسگری و آقای دکتر نوروزی تشکیل گردید.

جلسات بعدی گروه در سال آینده به شرط حضور جدی تر اعضا  ادامه خواهد یافت.

با آرزوی سالی خوش برای همگی.

۲ نظر ۱۹ اسفند ۹۴ ، ۱۶:۵۷






روسو در امیل، به دنبال ساخت نوع جدیدی از سازمان تعلیم و تربیت است که البته برای این کار می بایست ابتدا تصور مشخص خود را از انسان به ما هو انسان ارائه دهد. تصور عمومی از روسو این است که پیشنهادش بازگشت به وضع طبیعی ست. اما با مراجعه به متون او، لایه های پیچیده تری از مقصود واقعی او دیده می شود. از نظر روسو، می توان و باید با تقریر مجدد وضع طبیعی و تمدنی و مراجعه به طبیعت، طرح نویی را هم در تعلیم و تربیت اشخاص و هم ایجاد نظم نوین اجتماعی در انداخت

۰ نظر ۱۸ اسفند ۹۴ ، ۰۷:۱۷

با سلام

جلسه بعدی گروه: روز سه شنبه 1394/12/18، ساعت 10

محل برگزاری: دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

موضوع بحث: ادامه بررسی آثار روسو

امید است که با حضور خود و آمادگی بیشتر در تقویت جلسات یاری نمایید.

۰ نظر ۱۵ اسفند ۹۴ ، ۱۴:۳۹









برگرفته از کانال خبری رب

۰ نظر ۱۵ اسفند ۹۴ ، ۱۳:۱۸


۰ نظر ۱۴ اسفند ۹۴ ، ۰۶:۰۰

چهل و ششمین جلسه مطالعاتی گروه

 

تاریخ:  11 /12/ 1394  سه شنبه ساعت 10 تا12

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، کلاس ارشد روانشناسی

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها عسگری، عسکرپور، رجبی، داوری و رضوی زاده

این جلسه موضوع بحث همچنان ادامه موضوع بحث برانگیز ژان ژاک روسو و آثار و نظراتش بود. در این جلسه کتاب هایی که در هفته قبل بحث شده بود به صورت دقیق تری عنوان شد. هر چه بیشتر در آثار فلاسفه تربیتی متمرکز می شویم قضاوت ها پخته تر و متفاوت تر نسبت به آنچه مطرح بوده، می شود. در رابطه با روسو شاید بیش ترین مسئله ای که ذهن را درگیر می کند این باشد که فردی با این همه گسیختگی و فراز و نشیب اخلاقی چگونه می تواند حرف تربیتی بزند و گفته هایش نیز الگویی برای تربیت باشد؟ اما گویی که درد و رنج برایش نتیجه بدی در پی نداشته است!!!! نکته سوال برانگیز دیگر در این هفته مطلبی بود که در کتاب تفرج گر انزواجو در رابطه با بحث تکلیف و آزادی مطرح شد و به نظر می رسید که عقیده روسو این باشد که اگر جایی کاری( حتی یک کار خیرخواهانه) به یک وظیفه تبدیل شد دیگر آن را انجام نخواهد داد زیرا که فکر می کند مانعی است بر آزادی فرد. اما این بحث تمام نشد و برای پاسخی دقیق تر قرار بر این شده است که با نگاه دقیق تری نسبت به قبل آثار مطالعه شود.

زمان جلسه به زودی در وبلاگ اعلام خواهد شد.

با تشکر از حضور دکتر نوروزی و همراهی سایر دوستانی که سعی برای فهمیدن را به بی تفاوتی نسبت به ندانستن ترجیح دادند.

 


۰ نظر ۱۲ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۲۹



۰ نظر ۱۲ اسفند ۹۴ ، ۱۶:۲۲


                                                                     


ماهیت تربیت دینی و نسبت آن با سایر انوع تربیت در برنامه درسی و نیز رابطه ی تربیت دینی با عقلانیت از جمله چالش های مهم تربیت دینی در دنیای امروز است. این چالش ها در مکاتبات متناوبی میان پروفسور پاول هرست نظریه پرداز فلسفه تعلیم و تربیت و دکتر خسرو باقری استاد فلسفه تعلیم و تربیت در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. کتاب حاضر، مجموعه ای از این مکاتبات به همراه فصل های دیگری است که در راستای تبیین مفهوم تربیت دینی توسط دکتر باقری نگاشته شده است.

کتاب در چهار فصل تدوین یافته است. فصل نخست کتاب که دنیوی کردن تربیت نام دارد، حاوی دیدگاههای عمده ی پاول هرست درباره ی نسبت بین تربیت دینی و تربیت دنیوی (سکولار) است. هرست سخن از تربیت دینی برای نمونه تربیت مسیحی- را بی معنا می داند. در فصل بعد، دکتر باقری تلاش می کند تا امکان، معنا و سازواری در اخلاق و تربیت اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. در این فصل، هدف آن است تا طرحی از تربیت دینی ارائه شود که با عقلانیت در تعارض نباشد. همچنین در این فصل، تردید هرست در ناسازواری مفهوم تربیت اسلامی، معطوف به بُعد تلقینی مفروض در آن در نظر گرفته می شود و بر این اساس، الگویی از تربیت اسلامی ارائه می شود که از تلقین مبری باشد. در فصل سوم، هرست استدلال های دکتر باقری را مورد بحث قرار می دهد و پاسخ خود را تبیین می کند. در فصل چهارم نیز در نگاهی کلی، دین، تربیت و الگوهای عقلانیت مورد بررسی قرار می گیرند. در این فصل نیز امکان ارائه ی تصویری از دین و تربیت که با عقلانیت سازوار باشد، مثبت قلمداد می شود.

توضیح تفصیلی تری از کتاب در ادامه مطالب می آید:

۰ نظر ۱۱ اسفند ۹۴ ، ۰۷:۲۲

با سلام

جلسه بعدی گروه روز سه شنبه1394/12/11 ساعت 10 برگزار خواهد شد.

محل برگزاری: دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سایت دکتری

موضوع بحث: ادامه بررسی آثار دسته اول ژان ژاک روسو

با تشکر از همراهی شما دوستان

۰ نظر ۰۹ اسفند ۹۴ ، ۱۲:۵۹


۰ نظر ۰۹ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۱۸


۰ نظر ۰۹ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۱۶


نه، این ها همه هست و این همه فاطمه نیست...

فاطمه فاطمه است...

۰ نظر ۰۷ اسفند ۹۴ ، ۰۶:۰۰

چهل و پنجمین جلسه مطالعاتی گروه

تاریخ: 1394/12/04 سه شنبه ساعت 10 تا 12

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، سایت دکترا

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها عسگری، رجبی و رضوی زاده

این جلسه موضوع بحث ادامه ژن ژاک روسو و آثار و نظراتش بود. در این جلسه خانم عسگری مطالبی از کتاب خیال پروری های تفرج گرانزواجو، خانم رجبی مطالبی از کتاب امیل(کتاب اول) و خانم رضوی زاده نیز مقدمه کتاب قرارداد اجتماعی را مطرح کردند. بخشی از نکات ارائه شده در جلسه از این قرار بود:

درارائه خانم عسگری اشاره ای مختصر به ده گردشی که این کتاب را شامل می شود داشتند و این ده گردش عبارت بود از:مطلوب من، سرنوشت من، ایمان من: شناختن خدا در عزلت و از خلال طبیعت، حقیقت از نظر من، سعادت من، آزادی من،مشغله من، بی قیدی من، دوستی من با کودکان و مردم رنجبر، عشق من. و در کتاب امیل صحبت از عصر طبیعت با دوره تغذیه طبیعی کودک بود و حرف از این بود که روسو به دنبال تربیت یک انسان ازاد است که بنواند در مقابل تمام زور گویی ها از خود دفاع کند و به طور کامل یک انسان ازاد و بدون قید و بند باشد. او توجه و دقت زیادی به کار می برد که به نیازمندی های طبیعی کودک احترام بگذارد و به عقیده او آزادی کودک دومین مرحله نیازمندی وی به شمار می رود. و اما در مقدمه کتاب قرارداد اجتماعی روسو مالکیت را مهم ترین مسئله اجتماعی و علت العلل اختلافات طبقاتی دانسته و عنوان می کند که جامعه اصولا فاسد و معیوب است و هر چه بیشتر ترقی می کند فاسدتر می شود. از نظر روسو تفاوت بین زندگی طبیعی و متمدن بسیار زیاد است و برگشت از دومی به اولی محال است. بچه را باید از تاثیر جامعه دور کرد. او آزادی را به معنای اطاعت از اراده خود می داند. او هیچ یک از اقسام حکومت را بد نمی داند و فقط به طرز حکومت ایراد دارد. این ها از جمله نکاتی بود که در این جلسه بیان شد و در جلسه بعدی نیز برای تفهیم بهتر اندیشه های روسو همچنان در آثار دست اول او متمرکز خواهیم شد و در همین محور بحث خواهیم کرد.

زمان جلسه به زودی در وبلاگ اعلام خواهد شد.

با تشکر از حضور دکتر نوروزی و سایر دوستان

 


۰ نظر ۰۵ اسفند ۹۴ ، ۱۷:۳۸

۰ نظر ۰۵ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۲۶