با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین نظرات
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۹ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

رابـطـه عقـل و دیـن




تهیه و تنظیم: شهناز شهریاری نیسیانی

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان


سخنرانی جناب پروفسور غلامحسین دینانی مورخ 26/8/94 با محوریت موضوع رابطه عقل و دین در تالار صائب دانشگاه اصفهان برگزار گردید. مباحث مورد نظر جهت بحث عبارت بود از: تکلیف عقل و دین چیست ؟ جایگاه عقل در حوزه تفسیر دین چیست؟ قلمرو آن چیست؟ حجیتش چه مقدار است؟ آیا دین بدون عقل معنی می‌دهد؟ و اینکه از آن طرف خیلی از افراد داعیه دارند که هر چیزی را که عقل نفهمد دین نیست و کأن عقل خودبنیاد است.

حق شرح و تفسیر مباحث فوق چنانچه جناب استاد در پایان سخنرانی متذکر شدند به دلیل محدودیت وقت آنچنان که باید ادا نشده است. متن ذیل گزارشی است از سخنرانی جناب استاد و پاسخ ایشان به پرسش‌های دانشجویان حاضر در جلسه. 

۴ نظر ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۸:۲۷


توکل بر خدایت کن

کفایت می کند حتما

 

اگر خالص شوی با او

صدایت می کند حتما

 

۰ نظر ۲۹ آبان ۹۴ ، ۰۶:۰۰

دوستان گرامی سلام.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، به اطلاع می رسانیم:

از این به بعد می توانید در کانال «با فلسفه تا تربیت» نیز به ما بپیوندید:


telegram.me/phedu



در ضمن کانال «مرکز مشاوره مهرآفرین» نیز با مطالب مختلف روان شناسی، تربیتی، تحصیلی، معرفی کتاب، محصولات و خدمات و... در خدمت شما عزیزان می باشد:


telegram.me/mehrafarincc


منتظر شما هستیم.


۳ نظر ۲۸ آبان ۹۴ ، ۲۱:۵۹

همراهان عزیز سلام


برنامه این هفته:

 

بخش اول: نکته اخلاقی - تربیتی 
موضوع: ادامه ویژگی های افراد اهل جبهه حق و دلالت های تربیتی آن
 بخش دوم: ادامه اندیشه های اسپینوزا

در راستای افزایش جامعیت و تعمق در مطالعات، قرار بر این است که تعداد جلساتی که به هر فیلسوف اختصاص می یابد، افزایش یابد. لذا در این جلسه نیز مطالعه دقیق سایر آثار اسپینوزا توصیه می شود.

۰ نظر ۲۸ آبان ۹۴ ، ۰۶:۴۲

۰ نظر ۲۷ آبان ۹۴ ، ۲۲:۱۰

سلام به همه دوستان عزیز، اعضای گروه و خوانندگان گرامی.


مدتی است که آمار بازدید وبلاگ افزایش پیدا کرده و این باعث خوشحالی ما است.
اما بیشتر خوشحال می شدیم اگر بازدیدکنندگان عزیز، مخصوصا اگر رشته فلسفه تعلیم و تربیت هستند، حضور فعالی در وبلاگ داشته باشند.
ما از ارسال مطلب توسط شما عزیزان برای بخشهای مختلف وبلاگ استقبال می کنیم. 
برای ارسال مطلب، لطفا قسمت «ارتباط با ما» را ملاحظه بفرمایید.

با سپاس
جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان



+ خبر: 

۰ نظر ۲۷ آبان ۹۴ ، ۰۰:۱۵





نویسنده: خسرو باقری
ناشر: سازمان تبلیغات اسلامی
304 صفحه، چاپ 1377


تربیت اخلاقی عنوان مبحثی است که در حوزه ی مشترک تربیت، روان‌شناسی و اخلاق شکل گرفته است. مبحثی که ناظر به بررسی‌های مربوط به ایجاد زمینه‌ها و دگرگونی‌های اخلاقی در سیر تربیتی فرد است. این مبحث مسائل بسیاری پیش روی محققان نهاد، مسائلی که علاوه بر تحلیل چیستی اخلاق، به چرایی آن و روش‌های دست‌یابی به آن از طریق تربیت می‌پردازد. روشن است که این مسائل همچون بسیاری از موضوعات علوم انسانی معرکه‌ی آرا و مناقشات بسیار است.

۰ نظر ۲۶ آبان ۹۴ ، ۱۴:۰۰


تاریخ: 24 / 8/ 1394  یک­شنبه. ساعت 7 تا 10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها  داوری، رضوی زاده، رجبی، شریف و عسگری.

 

قسمت اول: نکته تربیتی

در ادامه بحث از ویژگیهای جبهه اهل حق، در این جلسه آقای دکتر به دو ویژگی غیرت  و حماسه اشاره کردند. این دو صفت در داستان عاشورا و زندگی امام حسین بررسی شد و به تبیین حماسه در موقعیت های مختلف پرداخته شد. صلح امام حسن، قیام امام حسین هر کدام نمودی از غیرت و حماسه است.

قسمت دوم: اندیشه های اسپینوزا

در این قسمت قسمتهایی از کتاب اصلاح فاهمه اسپینوزا  ارائه شد. اسپینوزا در رساله ی اصلاح فاهمه چهارمرتبه برای ادراک نام می برد: مرتبه ی اول از طریق مسموعات است مثل اینکه من فلان روز به دنیا آمده ام. مرتبه ی دوم معرفتی است که از طریق تجربه ای مبهم حاصل می کنیم مثل من روزی خواهم مرد و یا آب قابلیت خاموش کردن آتش را دارد. مرتبه ی سوم ادراکی هست که در آن ذات چیزی از چیزی دیگر استنتاج می شود، ولی نه به نحو مقتضی مثل هر حادثه ای علتی دارد. مرتبه ی چهارم شیء فقط با ذات خود، یا با شناخت علت قریب خود، ادراک می شود. مثل علم ریاضی.

قسمتهایی از کتاب اخلاق اسپینوزا هم ارائه شد.«وحدت وجود»  مشهورترین نظریه اسپینوزا و مهم ترین محصول تلاش فکری او در ارائه تفسیری روشنگرانه از جهان هستی است. در ابتدای این تئوری که در کتاب «اخلاق» مورد بحث قرار گرفته، اسپینوزا ابتدا به تعاریف می پردازد: جوهر، صفت  و حالت جوهر . «جوهر (مبدأ)» همان علت العلل یا چیزی است که هستی خود را که گرو هستی غیری نمی یابد لذا مفهوم جوهر مفهومی جز خود را اقتضا نمی کند و تنها به واسطه خودش دریافته می شود. «وجود» هر موجود، عدمی را هم متصور می سازد مگر جوهر که بدون مسلم دانستن وجودش، غیر قابل پنداشت می گردد. اسپینوزا مقصود خود را از «صفت» چنین بیان می دارد که: جوهر، بی نهایت صفت دارد که بیانگر ماهیت ذاتی جوهرند و ما همه آنهار را نمی شناسیم. و بالاخره، «حالت» بعدی از صفت است که مانند خود آن یا جوهر، سرمدی (لایتناهی) نیست بلکه متناهی و مقیّد به زمان است. در این جلسه در مورد وجود در فلسفه اسپینوزا ، وحدت وجود و ... بحث شد.
با تشکر از ارائه بحث توسط خانم شریف و رجبی و حضور دوستان و وقت گذاری آقای دکتر نوروزی.


۰ نظر ۲۵ آبان ۹۴ ، ۰۷:۱۲

اول:


دوم: رونمایی از کتاب «ایمان و شناخت عقلانی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان»

۰ نظر ۲۴ آبان ۹۴ ، ۲۳:۰۸
۰ نظر ۲۲ آبان ۹۴ ، ۱۸:۳۸

بدون شرح...

۴ نظر ۲۲ آبان ۹۴ ، ۰۶:۰۰

سلام


برنامه این هفته:

 

بخش اول: نکته اخلاقی - تربیتی 
موضوع: ادامه ویژگی های افراد اهل جبهه حق و دلالت های تربیتی آن
 بخش دوم: ادامه اندیشه های اسپینوزا

در بخش دوم مطالعه کتابهای دست اول اسپینوزا (از جمله ادامه اخلاق) توصیه می شود. 


۰ نظر ۲۱ آبان ۹۴ ، ۰۶:۴۲

معرفی از: منیره عابدی

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان



5pswl88hkumz7z71agi0.jpg


مجموعه بازی های آموزشی برای کلاس جغرافی، ریاضی و فارسی

ناشر: یار مانا (آموخته)

سال نشر 1393- 1394

نویسنده: گروه نویسندگان


بچه­ ها بیش از هر چیز از طریق بازی یاد می­گیرند. آن­ها ساعت­ها بازی می­کنند، بدون آن­که احساس خستگی کنند. وقتی بچه­ ها وارد مدرسه می­شوند به طور معمول از آن­ها انتظار داریم تا حد زیادی بازی را کنار بگذارند و بیش از هر چیز با کتاب­های درسی­شان سرگرم شوند. ما ترجیح می­دهیم بچه ­هایی داشته باشیم که چیزهای زیادی می­دانند و کم­تر به قدرت بازی­ها به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری آن­ها توجه می­کنیم. این در حالی است که به راحتی می­ توان با ترکیب بازی و دانش، یادگیری را برای بچه­ ها تبدیل به امری هیجان­ برانگیز، محرک، جذاب و دوست ­داشتنی کرد. ما می­توانیم مطالب درس­های مختلف را از فارسی و علوم اجتماعی گرفته تا ریاضی و زبان­های خارجه از طریق بازی به راحتی به بچه­ ها یاد دهیم. مجموعه کتاب­های «بازی­های آموزشی» با همین هدف و تحت عناوین زیر تولید شده ­اند.

۲ نظر ۱۹ آبان ۹۴ ، ۱۲:۰۰



دریافت فایل مقاله
عنوان: واکاوی انتقادی رابطه استاد- دانشجو در پایان نامه نویسی 

۳ نظر ۱۸ آبان ۹۴ ، ۲۱:۳۵


تاریخ: 17 / 8/ 1394  یک­شنبه. ساعت 7:30 تا 10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها خاقانی، داوری، رضوی زاده، رجبی، شریف و عابدی.

 

قسمت اول: نکته تربیتی

در ادامه بحث از ویژگیهای جبهه اهل حق، در این جلسه آقای دکتر به دو ویژگی یقین و اقتدار اشاره کردند. از نظر ایشان، منظور از یقینف نیل به یقین نهایی نیست. بلکه منظور تلاش حداکثری برای وصول اطمینان قبل از سخن و عمل است که ما را از پیشداوری و تصمیمات نسنجیده باز می دارد. اقتدار نیز به برخورد قاطعانه و محکم  و در عین حال به دور از خودبزرگ بینی و تکبر اشاره دارد که حاصل آن دستیابی به عزت نفس است.


* در پایان این قسمت، خانمها خاقانی و رضوی زاده گزارشی از همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت تحت عنوان «فلسفه آموزش عالی» ارائه دادند. این گزارش ان شالله به زودی در وبلاگ با فلسفه تا تریبت منشتر خواهد شد.


قسمت دوم: اندیشه های اسپینوزا

منبع: اخلاق اسپینوزا

به منظور شناخت اندیشه های اسپینوزا، کتاب اخلاق وی، به عنوان مهمترین اثرش انتخاب شده بود. در این جلسه گزارشی از فصل اول این کتاب با موضوع خدا ارائه شد و مورد بررسی، بحث و نقد قرار گرفت.

اسپینوزا در کتاب اخلاق به شیوه ای منظم به طرح مباحث خود می پردازد. به این ترتیب که ابتدا تعریفی از واژه های مهم هر فصل ارائه می کند. سپس به بیان اصول متعارفه می پردازد؛ اصولی که از نظر اسپینوزا اموری بدیهی هستند. و بالاخره قضایایی در رابطه با موضوع مورد بحث ارائه می کند و برای اثبات انها از برهانهایی بر مبنای تعاریف و اصول متعارفه بهره می جوید. در فصل اول، او پس از مباحث مقدماتی در مورد جوهر، به اثبات برخی از ویژگیهای خدا از جمله وحدت، علت مختار همه اشیا بودن، وابستگی همه اشیا به وی و... می پردازد.

۰ نظر ۱۸ آبان ۹۴ ، ۰۶:۳۱

آموزش حل مساله به کودکان

یکی از راههای تقویت اعتماد به نفس و استقلال در کودکان این است که به جای حضور دائمی در کنار آنها و ارائه ی مداوم توصیه هایی برای رفع مسائل و مشکلاتشان، به آنها یاد دهیم که چگونه می توانند خودشان با مسائلشان درگیر شوند و آنها را حل کنند. در واقع، اگر هدف تربیت رساندن کودکان به مرحله ای باشد که بتوانند بدون وابستگی انفعالی به دیگران، از عهده زندگی خویش بر آیند، لازم است مهارتهای مورد نیاز برای تحقق این هدف به آنها آموخته شود و حل مساله یکی از این مهارتها است.

کودکان از همان ابتدا با مسائل بسیاری در زندگی خود رو به رو هستند که اگرچه ممکن است از نظر ما ساده و بی اهمیت باشند، برای خود آنها بسیار مهم و حیاتی هستند و می توانند نقش موثری در رشدشان داشته باشند. مهم این است که ما به عنوان والدین یا مربی، بتوانیم از این فرصتها به خوبی در جهت تربیت کودکان بهره بگیریم و به آنها یاد دهیم چگونه مسائل خود را شناسایی و برای حل آنها اقدام نمایند. 

از انجایی که کودکان علاقه مفرطی به بازی دارند و بخش مهمی از یادگیری آنها در جریان بازی اتفاق می افتد، می توان از این مزیت بازی ها برای آموزش هدفمند بسیاری از مهارتها، از جمله مهارت حل مساله اقدام جست.

در ادامه مطلب، چند بازی ساده برای آموزش حل مساله به کودکان  ارائه شده است.

۰ نظر ۱۶ آبان ۹۴ ، ۰۶:۳۹



 گروه «فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران» با همکاری «انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران» برگزار می‌کند:


هفتمین جلسه Journal Club گروه فلسفه تعلیم و تربیت


زمان جلسه:

دوشنبه، 94/8/18 – ساعت 10:30


مکان جلسه: 

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، طبقه دوم، دفتر گروه فلسفه تعلیم و تربیت.


ارائه توسط:

آقای مرادی (دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران)

عنـــوان مقـالـــه:Reconciling Divisions in the Field of Authentic Education


فایل مقاله را از ادامه مطلب دانلود بفرمایید

۰ نظر ۱۵ آبان ۹۴ ، ۱۶:۰۲


۰ نظر ۱۵ آبان ۹۴ ، ۰۶:۰۰

سلام


برنامه این هفته:

 

بخش اول: نکته اخلاقی - تربیتی 
موضوع: ادامه ویژگی های افراد اهل جبهه حق و دلالت های تربیتی آن
 بخش دوم: اندیشه های اسپینوزا

در بخش دوم مطالعه مهمترین کتاب اسپینوزا (اخلاق) توصیه می شود. فایل پی دی اف ترجمه کتاب از لینک زیر قابل دانلود است.

لطفا دوستان عزیز با مطالعه و آمادگی برای ارائه در کلاس حضور یابند.


دریافت
عنوان: اخلاق اسپینوزا


در ادامه مطلب، آثار دیگر اسپینوزا یا با موضوع اسپینوزا را دانلود کنید.

۰ نظر ۱۴ آبان ۹۴ ، ۰۹:۰۲


معرفی از: طاهره رجبی
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان



مولف: ولفانگ برزینکا
مترجم:  مهر آفاق بایبوردی
ناشر کتاب : مرکز نشر دانشگاهی
چاپ اول: 1371، 348 صفحه

 نویسنده طی هفت فصل، تحلیلی منسجم از آسیب‎شناسی و بحران‎های آموزش و تربیت در عصر مدرن ارایه نموده و سپس در مبحثی با عنوان تکلیف برای آینده در نه فصل راهکارهای حل بحران‎های آموزشی جوامع صنعتی و اصول نظام آموزشی صحیح و منضبط را بررسی کرده است. راهکارهایی که نویسنده برای برون رفت از بحران عصر جدید می دهد، قابل توجه است. به طور کلی می توان گفت در شیوه تربیتی ارائه شده توسط نویسنده، نقش مربی و گروههای اجتماعی در تربیت کودک و نقش ارزشها و معنویات بسیار برجسته است.

۳ نظر ۱۲ آبان ۹۴ ، ۰۷:۰۳