با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

قرار جمعه ها

جمعه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۰۰ ق.ظ

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً«72 احزاب»

*آیا همه انسان ها ظالم و جاهل(تربیت نایافته) هستند؟

*انسان نسبت به چه چیز جهل داشته یا دارد و در حق چه کس یا کسانی ظلم می کند؟
*می شود گفت: طبق این آیه، آسمان، زمین و کوه ها نسبت به انسان تربیت یافته ترند؟
*راهی برای تغییر ظلم و جهل یاد شده در این آیه به عدالت و دانایی وجود دارد؟
*می شود گفت: ظلم و جهل به کار رفته در این آیه، جنبه منفی ندارد؟! چگونه؟

برداشتتان را با تدبر در آیه و با توجه به تفاسیر بنویسید.
۹۵/۱۲/۲۰

نظرات  (۳)

سلام
ایه ای نیست
پاسخ:
سلام شاید عکس باز نشده براتون. متن آیه رو هم میگذارم لینک عکس رو هم جابجا میکنم شاید مشکل حل بشه.
خیر ... همه ی انسان ها جاهل نیستند ... بر اساس این آیه ی شریف می توان گفت :(( انسان اختیارش باعث نابودی اش می شود در حالی که کائناتی که روح فرو مایه ای دارند همچو فرشتگان از اختیار الهی محروم هستند و توانایی پذیرفتن ندارند... جهل انسان به معنای داشتن اختیارش (اختیاری که نه کوه ها دارند و نه آسمان ها و زمین) است که گاهی او را به سوی تباهی می کشاند)).
سلام
1- اینکه با توجه به این آیه و خطاب ظلوم و جهول به "انسان" که ال جنس گرفته و نوع انسان را میگوید، بگوییم تمام انسان ها ظالم و جاهلند، از دید بعضی مفسیرین و مترجمین رد شده است. "نوع انسانها و نه تک تکشان، تربیت نایافته اند"، شاید بهتر باشد.
2- حرف از امانتی است. امانتی که با مراجعه به آیه قبل، گره به اطاعت از خدا و رسول و انجام عمل بر مبنای پاداش و آمرزیده شدن گناهان خورده است. امانتی که پایانش پاداش باشد، حتماً رشد را دربردارد و اصل اختیار را میطلبد. چون کاری که بر مبنای جبر باشد، پاداش لازم ندارد. انسان احتمالاً بر مبنای تفاسیر، عهده دار طی درجات و رشد بر مبنای عقلی که در آن اختیار نیز تعبیه شده گردیده است. آسمان و زمین نپذیرفته اند چون فاقد شعوری با مزایای شعور انسانی هستند و استعداد قبول چنین امانتی را ندارند. حال اگر انسان با توجه به همان اختیار که دوستمان گفتند، راه صحیح که راه پیامبران و اطاعت از خداست را نشناسد و نرود، جاهل است و با اعمال خود، در حق خود و بقیه ظلم کرده است.
3- آسمانهای و زمین تربیت یافته اند در حدی که بدانند استعداد برداشتن بار امانت الهی و طی مراتب رشد را ندارد! آنها میدانند که تنها شامل تربیت تکوینی الهی میشوند و ته تشریعی.
4- خودشناسی، شناخت خدا و برنامه ای که برای تربیت یافتن انسانها فرستاده است و پایبندی در عمل به آنها و تصحیح نیات به صورت تدریجی(بندگی) و مرحله ای، تدبیر در رفتار را بالا برده و ظلم و جهل را به عدل و دانایی تبدیل میکند.
5- کار نشد ندارد.... بحثش مفصل است. اگر بحثها توسط بقیه دنبال شود، میتوانیم به آن بپردازیم و همچنین در مورد موارد قبلی نیز نگاه کاملتر و دقیقتری پیدا کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی