با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۱۴ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است




نظریه اسلامی تعلیم و تربیت (مبانی آموزش رسمی)

نویسنده: جمیله علم الهدی

ناشر: دانشگاه امام صادق(ع)

تعداد صفحه: جلد اول: 519، جلد دوم: 648

امروزه مطالعات نظری درباره تعلیم و تربیت اسلامی به طور شایسته رواج دارد، ولی با گسترش این نوع مطالعات، پرسش های تازه و فراوانی مطرح می شوند که بخش وسیعی از آن ها به تعلیم و تربیت رسمی مربوط می شود. اگرچه اندیشمندان مسلمان درباره تعلیم و تربیت به عنوان یک موضوع مستقل یا در ذیل مباحث فقه، اخلاق، عرفان، معارف اجتماعی و غیره، آثار علمی درخوری پدید آورده اند، ولی هنوز از بحث های تفصیلی، نظام مند، دقیق و متکی بر آموزه ها و مبانی اسلامی درباره آموزش رسمی، خبری نیست. مؤلف در کتاب حاضر بر آن است تا با بررسی موشکافانه نظریات مختلف حوزه فلسفة تعلیم و تربیت و نقد و تبیین متون روایی و اسلامی (با تکیه بر آراء ملاصدرا) در نهایت به دیدگاهی جامع در خصوص نظریه تعلیم و تربیت اسلامی دست یابد.

۰ نظر ۲۶ تیر ۹۷ ، ۰۰:۰۰

فراتحلیل اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر ارتقای بازده­‌های یادگیری

نویسندگان: دکتر آمنه عالی، ریحانه مبارک قمصری

فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت، دوره 24 شماره 1

تعداد صفحه: 17

در دهه اخیر اجرای ارزشیابی توصیفی، به منزلۀ تغییری چشمگیر در نظام آموزشی، توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده و تاکنون مطالعات بسیاری به منظور ارزیابی موفقیت این طرح نوین انجام گرفته و نتایج متنوع و گاه متضادی در این زمینه گزارش شده است. فراتحلیل حاضر برای دستیابی به نتیجه ای کلی و قضاوتی صحیح درباره میزان اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر سه بازده اساسی یادگیری یعنی بازده‌­های شناختی، عاطفی و اجتماعی انجام گرفته است.

۰ نظر ۲۴ تیر ۹۷ ، ۰۸:۰۰

http://ahlolbait.com/files/u65/shahid-motahari50.jpg
۰ نظر ۲۲ تیر ۹۷ ، ۰۶:۰۰


علوم اعصاب ، علوم تربیتی و مغز : معرفی تحقیقات عصبی- تربیتی

Introducing Neuroeducational Research : Neuroscience, Education and the Brain from Contexts to Practice

نویسنده : پاول هوارد- جونز

مترجم : دکتر سید کمال خرازی

انتشارات: سمت

تعداد صفحه: 368

این باور در میان مربیان، دانشمندان و سیاستگذاران در حال گسترش است که حوزه تعلیم و تربیت می‌تواند از شناخت مغز سود برد. با این حال، تلاشها برای اینکه علوم اعصاب و تعلیم و تربیت در کنار هم قرار گیرند، به دلیل تفاوتهای جدی آنها از نظر مفاهیم، زبان و فلسفه با مانع رو به رو بوده است. پاول هوارد ـ جونز در این کتاب این تفاوتها را براساس نظرات مربیان و دانشمندان علوم اعصاب می‌کاود تا مدعی حوزه تحقیقاتی جدیدی به نام تحقیقات عصبی ـ تربیتی شود. کتاب علوم اعصاب، علوم تربیتی و مغز پل معناداری را بین دو چشم‌انداز متفاوت درباره یادگیری، فراهم می‌سازد.

۰ نظر ۱۹ تیر ۹۷ ، ۲۳:۵۹
امکان تربیت اخلاقی کودکان تا هفت سال براساس آموزه‌های اسلام (آیات و روایات)
نویسندگان: طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی, فاطمه موحدی پارسا, بختیار شعبانی ورکی, خسرو باقری نوع پرست, علی همت بناری
دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی دوره (13), شماره (26), سال و ماه (2018-4)
تعداد صفحه: 17

تربیت اخلاقی به عنوان یکی از اجزای تربیت دینی در کنار تربیت اعتقادی و تربیت عبادی از همان ابتدای کودکی مطرح است، زیرا بنا بر استنادات ارائه شده مبنی بر تشکیک اراده و فهم در انسان، از همان آغازین لحظه های تولد، مراتبی از عمل اخلاقی در کودکان قابل درک و فهم است. هرچند این اعمال ممکن است در قالب آداب بیان نشده باشد، ولی از آنجا که ادب ناشی از اخلاق است، بنابراین تأدیب نه تنها مربوط به دوره اول زندگی نیست بلکه در همه مراحل زندگی وجود دارد و خود جزئی از تربیت اخلاقی است.
۰ نظر ۱۷ تیر ۹۷ ، ۱۲:۱۹

نظرات هربارت در باب تعلیـــم و تربیــت

جان دیویی معتقد است ، هربارت اولین کسی بوده که تعلیم و تربیت را از صورت امری اتفاقی و بدون نقشه بصورت منظم در آورد ، هربارت برای تعلیم روشی مطرح ساخت که پشتوانه اش روان شناسی تداعی گرایانه بود، او معتقد بود که آموزش فکری باید پیوند تنگاتنگی با آموزش اخلاقی داشته باشد و به هدف واقعی و اصولی آموزش و پرورش ،که همانا رشد دادن شخصیت باشد کمک می کند.

۰ نظر ۱۶ تیر ۹۷ ، ۱۵:۴۵

تنها کسی که با من درست رفتار می‌کند خیاطم است که هر بار که مرا می‌بیند، اندازه‌های جدیدم را می‌گیرد. بقیه به همان اندازه قبلی چسبیده‌اند و توقع دارند من خودم را با آنها جور کنم.
 جورج برنارد شاو
۰ نظر ۱۵ تیر ۹۷ ، ۰۶:۰۰


مدرسۀ دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، چهارمین دورۀ آموزشی تخصصی تزکیه و تعلیم را ویژۀ بانوان برگزار می‌کند. محوریت آموزش‌ها و سیر مطالعاتی این دوره، روش‌های تدبر در قرآن است.

دوره‌های آموزشی تزکیه و تعلیم با هدف تربیت نیروی خبرۀ قرآنی در حوزۀ تعلیم و تربیت کودک و نوجوان، بر اساس سند تعلیم و تزکیه و با افق دید تحول نظام آموزش‌وپرورش طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند.

 

برای آگاهی بیشتر و نام‌نویسی به صفحۀ دورۀ تزکیه و تعلیم سر بزنید.

۰ نظر ۱۳ تیر ۹۷ ، ۱۷:۲۰
تربیت دینی بر مبنای رویکرد هرمنوتیک
نویسندگان: دکتر بابک شمشیری و زهره همایون
انتشارات: کویر
تعداد صفحه: 155
نویسندگان این کتاب را تکیه بر اندیشه‌های هرمنوتیکی محمدمجتهد شبستری و نصرحامد ابوزید در قالب کتاب تربیت دینی: بر مبنای رویکرد هرمنوتیک روانۀ بازار نشر شد.نویسندگان در مقدمۀ کتاب و در معرفی و ضرورت نگارش این اثر چنین می‌نویسند: 
۰ نظر ۱۲ تیر ۹۷ ، ۰۷:۰۰

تنبیه کودک به منظور تربیت و تأدیب از منظر احادیث

دو فصلنامه آموزه های تربیتی قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1395، صفحه 77-92

مقاله پژوهشی

نویسندگان

عبدالجبار زرگوش نسب ؛ فرهاد جلیلیان

در چکیده این پژوهش این گونه عنوان می شود که، در پی آن است تا برداشتی نو از احادیث درباره‌ی تنبیه کودک، به‌منظور تربیت و تأدیب او ارائه دهد. احادیث مرتبط به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته­ای بر عدم مشروعیت تنبیه کودک دلالت دارند و دسته‌ی دیگر بر خلاف دسته‌ی اول، بر جواز و مشروعیت راهبرند. هر دو دسته از لحاظ دلالت و راه‌حل تعارض میان آن‌ها، بررسی می­‌شوند. بر مبنای آنچه از مفاهیم احادیث پیامبر (ص) و معصومین (ع) برمی‌آید، نباید به شخصیت کودک لطمه‌ای وارد شود؛ زیرا دارای عواطف لطیفی است که در بستر زمان گام­به‌گام شکل‌گرفته و به رشد می‌رسد. شکوفایی وی نیازمند محیط آموزش ‌و پرورش سالم و مناسب است. در دوران معاصر، با توجه به پیچیدگی جوامع بشری و افزایش جرائم و بزهکاری، لازم است برای تربیت کودکان، تنبیه مناسب با وضعیت روحی و عاطفی آنان و راهکارهایی مناسب از منظر احادیث به‌دست آورد. نوشتار حاضر با هدف بررسی تنبیه کودک از منظر احادیث به شیوه توصیفی_تحلیلی انجام گرفته است.


۰ نظر ۱۰ تیر ۹۷ ، ۰۹:۳۸

طرح مسائل دینی به دور از تنگ نظری

هنگام طرح مسائل دینی با نوجوانان، تعصب های شخصی خود را کنترل و در بحث های دو طرفه، وقار و آرامش خود را حفظ کنید. به طور قطع، در یک فضای آرام و متعادل و به دور از مقاومت و تعصب، پیام ها نافذتر و دل نشین تر است.

نکته مهمی که در آموزش مسائل دینی باید مدنظرتان باشد این است که: فرزندان شما در ابتدای مسیر، علاوه بر تاثیرپذیری از محیط مدرسه و دوستان و فامیل، از رفتار شما در مسائل دینی تاثیر میپذیرند. کیفیت و حتی نیات شما در انجام مناسک دینی و همچنین زمان و موقعیت انجام آنها توسط شما، تحت رصد دقیق فرزندان شماست.

📋 برای مطالعه بیشتر کلیک کنید

بی صبرانه منتظر نظرات شما در این بحث برای تکمیل نکته این هفته هستیم.

۰ نظر ۰۹ تیر ۹۷ ، ۰۸:۰۰

اِنَّ لِلقُلُوبِ شهوَةً وَ کِراهةً وَ اِقبالاً وَ اِدباراً فَأتوُها مِن اقبالِها وَ شَهوَتِها،

فَاِنَّ القَلبَ اِذا اُکرِهَ عَمِیَ.

علی  علیه السلام فرمود : 
دل ها را حالت خواستن و ناخواستن و روی آوردن و پشت کردن است. از راه خواسته­ها و تمایلات، سراغ قلب­ها بروید،

چرا که اگر دل را به کاری مجبور کنند، کور می­شود.
غرر الحکم 6/206 . نهج البلاغه، صبحی صالح، حکممت 193


پ ن: در دنیای اجبارهای این روزهای ما که علیرغم میل و مسیر تلاشمان است، چه خوب که بدانیم امام علی(ع) از میل و رغبت گفته اند.

۰ نظر ۰۸ تیر ۹۷ ، ۰۶:۰۰

پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی،علوم تربیتی و سبک زندگی

آدرس سایت همایش

۰ نظر ۰۶ تیر ۹۷ ، ۲۳:۵۹

بسم الله الرحمن الرحیم


پس از وقفه ای در به روزرسانی وبلاگ «با فلسفه تا تربیت»، که به دلیل مشغله های تحصیلی مسؤولان وبلاگ پیش آمده بود، کار به روزرسانی وبلاگ را از سر میگیریم و منتظر مطالب ارزشمند شما نیز که میتوانید از طریق کامنتی و یا مکاتبه با آدرس ایمیل sajedeh.razavi69@gmail.com با ما دز میان بگذارید. هستیم.


نکته: به علت مشغله های استاد گرامی سایر مسائل، جلسات حضوری فعلاً برگزار نمی شود.


برنامه فعلی وبلاگ:

شنبه: نکته ها و بحثهای آزاد تربیتی

یکشنبه: معرفی مقاله

سه شنبه: یک سه شنبه یک کتاب

چهارشنبه: معرفی همایشها، سایتها و مجلات تخصصی

جمعه: قرار جمعه ها

۰ نظر ۰۶ تیر ۹۷ ، ۲۱:۳۳