با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین نظرات
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۱۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

معرفی از: ساجده السادات رضوی زاده
کارشناس ارشد تاریخ فلسفه آموزش و پرورش

تبیین و بررسی جایگاه تاریخ فلسفه در برنامه آموزش فلسفه
به کودکان با تأکید بر دیدگاه هگل

دکترخسرو باقری، مراد یاری دهنوی

فرهنگ، 69؛ بهار88

تعداد صفحات: 28 صفحه

در چکیده این پژوهش آورده شده است

۰ نظر ۲۹ اسفند ۹۵ ، ۰۶:۰۰

❤❤

"فَانظُرْ إِلَی‌َّ ءَاثَـَرِ رَحْمَت‌ِ اللَّه‌ِ کَیْف‌َ یُحْی‌ِ الاْ رْض‌َ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِن‌َّ ذَ َلِکَ لَمُحْی‌ِ الْمَوْتَی‌َ وَ هُوَ عَلَی‌َ کُل‌ِّ شَی‌ْءٍ قَدِیرٌ ؛(روم‌،50)

پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می‌گرداند. در حقیقت‌، هم اوست که قطعاً زنده کنندة مردگان است و اوست که بر هر چیزی تواناست‌.


امروز جمعه بیست و هفتم اسفند، آخرین جمعه سال، آخرین هفته سال، و همه چیز بوی پایان می دهد، باشد که این پایان انتهای تمام کدورت ها و رنجش ها باشد و این چند روزه زمینه ساز تولدی تازه و شکوفایی شادمانی در زندگی من و شما باشد، امروز را عاشقانه زندگی کنیم و عشق را اولویت زندگی خویش سازیم،

روزهایتان بهاری، دلتان  آسمانی، قلبتان دریایی، لبتان شاد و رؤیایی

پایان سالتان آغاز بهترین ها 

❤❤

۰ نظر ۲۷ اسفند ۹۵ ، ۰۶:۰۰

زبان اخلاق
نویسنده: ریچارد مروین هیر

ترجمه: امیر دیوانی
نشر: کتاب طه(وابسته به موسسه فرهنگی طه)
تعداد صفحه: 304
مترجم در پیشگفتار، کتاب حاضر را چنین توصیف می کند: نوشتۀ پیشرو ترجمه ای است از کتاب  TheLanguage of Morals که یکی از آثار برجسته در فلسفۀ اخلاق است که به بحث از نظریۀ «توصیه گرایی» در قلمرو فلسفه اخلاق می پردازد و از اینرو، نوشته ای فنی و تخصصی است. آقای هیر فیلسوفی تحلیلی است که با دقت واژه ها و جمله ها را مورد تأمل قرار می دهد و با شیوۀ خاص خود به کشف زبان اخلاق می پردازد. وی گاه چندین عبارتِ قیدی و وصفی را کنار هم قرار می دهد، در نتیجه فهم کتابش نیازمند صبر و دقت نظر است.
۰ نظر ۲۴ اسفند ۹۵ ، ۰۷:۰۰
معرفی از: ساجده السادات رضوی زاده
کارشناس ارشد تاریخ فلسفه آموزش و پرورش

دکارت و نردبان معکوس
هم سخنی های فلسفه دکارت و اومانیسم رنسانس

نویسنده: حسینعلی رحمتی

فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه قم،

سال یازدهم، شماره اول.

تعداد صفحات: 26

در چکیده این پژوهش این گونه عنوان می شود که، بی تردید رنه دکارت، فیلسوف فرانسوی، یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین چهره ها نه تنها در فرآیند سیر تاریخی فلسفه غرب، که بر تمدن دوران جدید آن دیار است. از این رو، فهم فلسفه و تمدن نوین غرب بدون شناخت اندیشمندی چون او کامل نخواهد بود. از طرف دیگر، رنسانس نیز دوره نضج گرفتن مدرنیته غربی است و گوهر آن نیز انسان گرایی یا اومانیسم است.

۰ نظر ۲۲ اسفند ۹۵ ، ۰۸:۰۰

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً«72 احزاب»

*آیا همه انسان ها ظالم و جاهل(تربیت نایافته) هستند؟

*انسان نسبت به چه چیز جهل داشته یا دارد و در حق چه کس یا کسانی ظلم می کند؟
*می شود گفت: طبق این آیه، آسمان، زمین و کوه ها نسبت به انسان تربیت یافته ترند؟
*راهی برای تغییر ظلم و جهل یاد شده در این آیه به عدالت و دانایی وجود دارد؟
*می شود گفت: ظلم و جهل به کار رفته در این آیه، جنبه منفی ندارد؟! چگونه؟

برداشتتان را با تدبر در آیه و با توجه به تفاسیر بنویسید.
۳ نظر ۲۰ اسفند ۹۵ ، ۰۶:۰۰

جلسات مطالعاتی گروه در سال95
با سلام
تاریخ و زمان جلسه: سه شنبه ها 10 تا 12 و 8 تا 10،
95/1/24 تا 95/12/10.

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: روسو از سال قبل مانده بود، از او گذشتیم و به هگل رسیدیم. پس از هگل، دمی با اندیشه یاسپرس همراه شدیم. فلسفه دیویی مقصد بعدی سیر مطالعاتی ما بود. کانت را هم پس از آن خواندیم. و من نمی توانم در برابر لذتی که از مطالعه اندیشه های کانت بردم، سکوت کنم. البته این یک سلیقه است. پس از کانت اما بنا به تشخیص اعضای جلسه، سیر مطالعات موضوعی شد: دیالکتیک در اندیشه های فلسفی، سعادت از منظر فلاسفه. در کنار مطالعات فلسفی، بحث های مختلفی در حوزه روش تحقیق که بیشتر معطوف به روش های تحقیق کیفی و همینطور انواع روش شناسی ها با نگاه های متفاوت بود نیز، انجام گرفت.

۰ نظر ۱۹ اسفند ۹۵ ، ۰۱:۵۱

صد میدان

صد میدان
نویسنده: خواجه عبدالله انصاری
نشر: اساطیر
تعداد صفحه: 288

این کتاب از نفیس‌ترین و وجیزترین آثار در تربیت عرفانی در فارسی است که شاگردی از شاگردان حضرت شیخ الاسلام خواجه عبدالله انصاری آن را از گفتارها و امالی و تقاریر استاد انشا فرموده و به تاریخ اول شهر محرم سال 448 هجری نوشتن آن را آغاز کرده است. صد میدان از کتاب‌های تصوف تشریعی پیر هرات است که مراحل سیر و سلوک را از توبه شروع و به بقا ختم می‌کند و در هر میدان استدلال از آیات قرآنی می‌آورد.

۰ نظر ۱۷ اسفند ۹۵ ، ۰۷:۰۰

نقش تفکیک جنسیتی بر پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی در مدارس ابتدایی

نویسندگان: محمدحسین خانی و محسن محمدی

مجله عملی پژوهشهای تربیتی

بهار و تابستان 1394 شماره 30

تعداد صفحه: 16

دانش آموزان، بخش عظیمی از جمعیت هر کشوری را تشکیل می دهند. درصد قابل توجهی از دانش آموزان، در دبستان مشغول تحصیل هستند. در مدرسه، دانش آموزان، برای به دست آوردن دانش و تکنولوژی مورد نیاز زندگی آینده، آماده می شوند. وقتی مدارس، آمادگی پرورش دادن دانش و تکنولوژی را در دانش آموزان ندارند و دانش آموزان با عدم موفقیت تحصیلی روبرو میشوند، اثرات مخرب و هزینه هایی برای جامعه به بار می آورد.

موضوع تفکیک یا مختلط بودن جنسیت در مدارس ابتدایی، اهمیت زیادی دارد.

۰ نظر ۱۵ اسفند ۹۵ ، ۰۸:۰۰

آنگاه که غرور کسی را له میکنی،

آنگاه که بنده ای را نادیده می انگاری،

آنگاه که کاخ آرزوهای کسی را ویران میکنی،

آنگاه که شمع امید کسی را خاموش میکنی،

آنگاه که حتی گوشت را می بندی تا صدای خرد شدن غرورش را نشنوی!

آنگاه که خدا را می بینی و بنده ی خدا را نادیده می گیری ،

می خواهم بدانم، دستانت را بسوی کدام آسمان دراز میکنی تا برای خوشبختی خودت دعا کنی؟!!

پیامبر گرامی (ص) می فرماید: هر که مومنی را غمگین کند، آن گاه دنیا را به او بدهد، این بخشش کفایت عمل او نخواهد بود و برای او پاداشی به دنبال نخواهد داشت.

۰ نظر ۱۳ اسفند ۹۵ ، ۰۶:۰۰

حضرت فاطمه سلام الله علیها: إلهى وَ سَیِّدى، اءسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى اَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتى، وَشیعَةِ ذُرّیتَى.(کوکب الدّرىّ: ج 1، ص 254.)
خداوندا! به حقّ اولیاء و مقرّبانى که آنها را برگزیده‌اى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان، از تو مى خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى.

۱ نظر ۱۱ اسفند ۹۵ ، ۲۱:۰۰

چهل و یکمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 10 دقیقه روز سه شنبه 10/ 12/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی و بحث روش تحقیق

سعادت از منظر

۰ نظر ۱۱ اسفند ۹۵ ، ۱۴:۵۷

چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟

نویسنده: مارتین هایدگر

ترجمه: سیاوش جمادی

نشر: ققنوس

تعداد صفحه: 458

این کتاب در شناخت تفکر متأخر هایدگر همان‌قدر مهم است که هستی و زمان برای آشنایی با تفکر متقدم او. به باور هانا آرنت، این کتاب یگانه عرضه‌داشت فلسفه متأخر هایدگر به صورت سیستماتیک است و در ضمن شاید هیجان‌انگیزترین کتاب او. اگر این کتاب هیجانی برانگیزد، این هیجان خود از شگفتی و حیرت خواننده در برابر ادعاهایی از این دست خاستن می‌گیرد که (علم فکر نمی‌کند)، (میمون دست ندارد)، اگر نبود حضور امر حاضر (نه‌تنها موتورهای هواپیما از کار می‌افتادند بلکه اصلا موتور هواپیمایی در میان نبود) و بالأخره و عجیب‌تر از همه این‌که (اندیشه‌انگیزترین امر در زمانه اندیشه‌انگیز ما آن است که ما هنوز اندیشه نمی‌کنیم). برای اثبات همین ادعاست که بدواً باید روشن شود که (چه باشد آن‌چه خوانندش تفکر؟) این کتاب در راه پاسخ‌دادن به این پرسش است.
۰ نظر ۱۰ اسفند ۹۵ ، ۰۷:۰۰

وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در ترکیبات وصفی قرآن و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت

نویسنده: ام البنین (فاطمه) حسین زاده، محمدرضا شرفی، فاطمه زیباکلام، خسرو باقری

فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی

سال بیستم، دوره جدید، شماره 17، زمستان 1391

تعداد صفحه: 21

هدف غایی تربیت در اسلام ربوبی شدن، خداگونگی یا تشبه به زیبایی مطلق است و به همین دلیل شناسایی مرزهای دقیق مفهوم زیبایی در تربیت اسلامی از اهمیتی بنیادین برخوردار است. تحلیل وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در ترکیبات وصفی آیات قرآن به عنوان مستند ترین و متقن ترین متن دینی در اسلام، قدمی به سوی روشن نمودن هرچه بیشتر مسیر رسیدن به این هدف است؛ به این منظور از روش تحلیل مفهومی بر حسب سیاق، استفاده شده است.

۰ نظر ۰۸ اسفند ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/12/10، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه و جمع بندی مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی(از پیش از سقراط تا امروز[اسپینوزا، هیوم، کانت و...]). 2- ارائه بحث روش تحقیق با محوریت مقاله ای که به پیوست اضافه می گردد.

حضور گرمتان را چشم به راهیم.

 دریافت فایل مقاله(روششناسی فلسفی ولفسون)

۰ نظر ۰۷ اسفند ۹۵ ، ۰۷:۰۰

به یاد ماه دوازده...

رفیق حادثه هایی به رنگ تقدیری
اسیر ثانیه هایی شبیه زنجیری
در این رسانه ی دنیا میان برفک ها
نه مانده از تو صدایی نه مانده تصویری
رسیده سن حضورت به سن نوح اما
شمارِ مردم کشتی نکرده تغییری
هزار جمعه ی بی تو گذشته از عمرم
هزار سال پیاپی دچار تأخیری
شبیه کودکِ زاری شدم که در بازار...
تو دست گمشده ها را مگر نمی گیری...؟

کاظم بهمنی

۰ نظر ۰۶ اسفند ۹۵ ، ۰۶:۰۰

چهلمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95 

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9:15 روز سه شنبه 03/ 12/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی روسو و لایب نیتس

روسو: از نظر او، منافع هرچه عمومی تر، استفاده از آن نیز بهتر و راحت تر است. و این همان عشق به همنوع است که جدا از عدالت نیست. رسو انسان و اراده او را آزاد میداند البته بدون دخل و تصرف در قوانین طبیعت. از نظر روسو سعادتی بالاتر از وصال حق نیست. او زندگی دنیوی را برای خود کافی میداند اما به زندگی اخروی و گرفتن پاداش امید دارد زیرا بعضی از انسانها تحمل رنج دنیوی که دربردارنده پاداش اخرویست را داشته اند.

۰ نظر ۰۳ اسفند ۹۵ ، ۱۷:۵۸

محاسبه النفس

نویسنده: علی‌بن‌موسی ابن‌طاووس

ترجمه: عباسعلی محمودی

نشر: فیض کاشانی

تعداد صفحه: 160

این کتاب به اختصار طی 5 باب آموزه‏های قرآن و احادیث را درباره خودسازی و روش‏ها و مراحل آن بیان می‏کند. باب اول آیات قرآنی است که اهمیت محاسبه نفس را به انسان گوشزد می‏نماید. باب دوم در مورد روایاتی است که محاسبه را در شب و روز تذکر داده و انسان‏ها را از خطرات احتمالی غفلت آگاه ساخته. باب سوم در مورد روزهای خاص و آداب محاسبه در این روزهاست. باب چهارم زمان‏ها و مکانهایی را معرفی می‏کند که مراقبه و محاسبه به شیوه خاصی باید صورت گیرد. در باب پنجم وظایف و مسئولیت‏های مکلف در حفظ مراقبه و فضیلت محاسبه ارائه شده است.

۰ نظر ۰۳ اسفند ۹۵ ، ۰۷:۰۰

جایگاه فطرت در اندیشه تربیتی امام خمینی(ره)

نویسنده: محمد بهشتی

دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی

دوره 11، شماره 22، بهار و تابستان 1395

تعداد صفحه: 17

ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینیe تربیت با محوریت فطرت است و بدین علت، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و در این راستا، معنا و مفهوم، اقسام فطرت، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمی‌گرداند.  هدف از پژوهش حاضر، بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینیe فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین، دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوار است و اصولاً معنا، مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندی‌ها و قابلیت‌های فطری است.

۰ نظر ۰۱ اسفند ۹۵ ، ۰۸:۰۰