با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/12/03، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه و جمع بندی مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی(از پیش از سقراط تا امروز[هیوم، اسپینوزا، لایب نیتس و...]). 2- ارائه بحث روش تحقیق با محوریت مقاله ای که به پیوست اضافه می گردد.

حضور گرمتان را چشم به راهیم.

 دریافت فایل مقاله(روششناسی فلسفی ولفسون)

۰ نظر ۳۰ بهمن ۹۵ ، ۰۶:۰۰

وَلَقَدْ کَرَّمْنَابَنِی‌ءَ ادَمَ... وَ فَضَّلْن'هُمْ عَلَی‌' کَثِیرِ مِمَّنْ خَلَقْنَاتَفْضِیلاً
«و ما فرزندان‌ آدم‌ را بسیار گرامی‌ داشتیم‌... و بر بسیاری‌ ازمخلوقات‌ خود برتری‌ و فضیلت‌ بزرگ‌ بخشیدیم‌.» سوره اسراء، آیه 70

سپیده که سر بزند

در این بیشه زار خزان زده

شاید گلی بروید

مانند گلی که در بهار روییده

پس به نام زندگی

هرگز مگو هرگز


۰ نظر ۲۹ بهمن ۹۵ ، ۰۶:۰۰

سی و نهمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95 

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9:10 روز سه شنبه 26/ 11/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی و بحث روش تحقیق

سعادت از منظر لاک، توماس هابز و بارکلی:

جان لاک: وی بنیان گذار لیبرالیسم است و نظریه لوح نانوشته و کاغذ سفیدی که داده های تجربی بر روی آن ثبت می گردد را مطرح می کند. او سرچشمه کلیه معرفت انسان را از ادراکات حسی می داند و می گوید شخصیت انسان از راه تجربه شکل می گیرد. مفاهیم بنیادین لیبرالیسم، مفاهیم حکومت بر پایه  آراء مردم و حقوق اساسی افراد، است.

۰ نظر ۲۷ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۳۰

فطرت بنیاد تربیت  رویکردی به تعلیم و تربیت اسلامی

فطرت بنیاد تربیت: رویکردی به تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده: رحمت اله مرزوقی، سیروس حدادنیا

نشر: آوای نور

تعداد صفحه: 168

لازمه هدایت و تربیت انسان در گرو شناخت و توصیف صحیح از اوست. انسان به حکم رابطهٔ خالقیت و مخلوقیت، آفریده و بنده خداوند است. چنین انسانی می‌تواند در پرتو وحی الهی به خرد و اندیشهٔ خود نورانیت بخشد و در راستای پیمودن راه‌های کمال و سعادت، به اوامر خداوند ملتزم و از پیشگاه او مدد می‌جوید. بدین منوال انسان خداجو، ارزش‌های الهی را در رفتار و گفتار خویش لحاظ کرده و گرایش‌ها و امیال خود را با اتکاء به عنایات خداوندی سمت و سوء می‌بخشد. البته این در صورتی است که دربارهٔ انسان و مبانی انسان‌شناختی بر پایهٔ نگرش دینی و با پشتوانه گرایش‌های دینی داوری کنیم. به همین دلیل است که توصیف و شناخت از انسان و در نتیجه تربیت او، در مکاتب مختلف با نگرش‌هایی مانند لائیک و سکولار، به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

۰ نظر ۲۶ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۰۰

آموزش فلسفی کودکان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده: هادی سلیمانی ابهری

مجله علمی پژوهشی پژوهش های فلسفی-کلامی دانشگاه قم

سال دهم پاییز 1387 شماره 1

تعداد صفحه: 20

دردو دهه اخیر، بعد از ورود مباحث اموزش فلسفی کودکان به عرصه مطالعات وپزوهشهای اهل نظر در ایران، بویژه با استقبالی که از رویکرد P4C (philosophy for children) به عمل آمد، تلاشهایی در تحلیل وبررسی ومعرفی وحتی اجرای آن به اشکال گوناگون، مانند ارائه مقالات در نشریات، تشکیل همایش ها و کارگاه های آموزشی، تالیف وترجمه کتب صورت گرفت. درسنوات اخیر این همت ها به سطحی رسیده است که برنامه ریزی درحد پذیرش دانشجودرسطحPHD برای آن صورت می گیرد . جای خالی بررسی نظرات لیپمن (بانی این نوع از آموزش درنیم قرن اخیر)، در مقایسه با نظام تعلیم وتربیت اسلامی، مارا برانگیخت تا با تاملی در آموزه های وحیانی، جایگاه آموزش تفکر خلاق وانتقادی درتعلیم وتعلم اسلامی را بازشناسی کنیم. در این بررسی ومقایسه، نزدیکی شیوه های تربیت دینی برای فراهم کردن بسترهای آموزش تفکر خلاق واکتشافی، با روش ها ودیدگاه های لیپمن (lipman ) آشکار گردیده است.

۰ نظر ۲۴ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/11/26، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه و جمع بندی مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی(از پیش از سقراط تا امروز[لاک، اسپینوزا، توماس هابز و...]). 2- ارائه بحث روش تحقیق با محوریت یک مقاله ای که به پیوست اضافه می گردد.

حضور گرمتان را چشم در راهیم. 

دریافت فایل مقاله(نمونه گیری در پژوهشهای کیفی)

۰ نظر ۲۳ بهمن ۹۵ ، ۰۶:۰۰

( لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ: که ما انسان را در رنج آفریدیم/ سوره بلد آیه 4)


خاک تو آن روز که می بیختند
از پی معجون دل آمیختند
خاک تو آمیخته رنجهاست
در دل این خاک، بسی گنجهاست
قیمت این خاک به واجب شناس
خاکسپاسی بکن، ای ناسپاس!

(نظامی)

۰ نظر ۲۲ بهمن ۹۵ ، ۰۶:۰۰

*سالروز دمیدن فجر پیروزی انقلاب اسلامی و همراه شدن اراده ملت با عنایت حضرت حق، بر شما مبارک*

۰ نظر ۲۱ بهمن ۹۵ ، ۱۶:۰۷

خرد پروری

نویسنده: سید عبداله امیرآزاد

نشر: نیلوفر

تعداد صفحه: 586

اساساً و اصالتاً می‌توان گفت که در زندگی بشری حیات سایر ابعاد وجودی او هم در گرو حیات اندیشه‌اش است. با عقل و اندیشه سالم، دین سالم (اسلام)، رفتار درست، تغذیه سالم و... در تمام جوانب زندگی انسان متبلور می‌شود. هم چنان که ابوذر بر اساسی اندیشه زنده و درست، رسول اکرم (ص) را شناخت و مسلمان گردید و در پی آن عزیز هر دو جهان شد. خردورزی و خرد پروری سبب می‌شود که آدمی در صراط مستقیم گام بردارد و این راه و روشی، شیوه زیگزاگی، سینوسی، هفت خطی، هفت رنگی، نیرنگی، بدرنگی و پر ننگی نیست. بلکه راه ادب، کمال، عزت و شرف است، در سایه آن، تمیز این دو (ضلالت و هدایت) حاصل شده و راه کمال پیموده می‌شود.

۰ نظر ۱۹ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۰۰

تبیین و تحلیل ماهیت و کارکرد میان رشته ای فلسفه تعلیم و تربیت

نویسنده: سید مهدی سجادی  و سولماز نورآبادی

دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی

سال دوم بهار 1389 شماره 2

تعداد صفحه: 23

از مباحث مطرح در نظام های آموزشی، استفاده از «رویکرد میان رشته ای» است. مطالعات میان رشته ای خواهان تلفیق، ترکیب و تعامل میان دانش و مهارت ها در رشته های مختلف مرتبط است که به منظور افزایش درک و فهم ابعاد مختلف موضوعات مورد مطالعه، رشد توانایی تحلیل صحیح امور، توسعه تفکر انتقادی و قدرت خلاقیت و ...، استفاده از آن متداول شده است. از طرفی؛ فلسفه تعلیم و تربیت به منزله ی یکی از حوزه های معرفت بشری نیز با این مفاهیم سروکار دارد.

۰ نظر ۱۷ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۰۰

امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: کسی که به خودشناسی دست یابد، به بزرگ ترین سعادت و کامیابی رسیده است.


دارم فکر میکنم،
اگر زمین هم مثل آسمان بود چه می شد؟

اگر هر کسی راه خود را می رفت،

و هیچ راهی برای ادامه دادن و گذر از آن،

باقی نمی گذاشت.

مثل پرنده ها، که از آسمان می گذرند.

و هیچ راهی به جا نمی گذارند

تا دیگر پرنده ها آن را دانبال کنند.

آسمان همیشه خالی است،

و هر پرنده مجبور است راه خود را پیدا کند

آیا این طوری بهتر نبود ؟؟؟

۱ نظر ۱۵ بهمن ۹۵ ، ۰۶:۰۰

سی و هشتمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 10 روز سه شنبه 12/ 11/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی و بحث روش تحقیق

سعادت از منظر افلوطین، آکوئیناس، بیکن و دکارت:

افلوطین: او به روح بیش از هر چیزی بها می دهد

۰ نظر ۱۳ بهمن ۹۵ ، ۱۴:۳۸

ادب الهی - کتاب سوم: تربیت فرزند

نویسنده: مجتبی تهرانی

نشر: مصابیح الهدی

تعداد صفحه: 376

آیت الله مجتبی تهرانی در سال های پایانی عمر شریفش، مباحثی را پیرامون تربیت نفس و دیگران مطرح کرده اند، این بیانات در قالب مجموعه «ادب الهی» که شامل 5 جلد کتاب است منتشر شده است. سومین کتاب از این مجموعه، «تربیت فرزند» است که حضرت استاد(ره) برای اولین بار با ایجاد طبقه بندی دقیق در مسأله تربیت فرزند، راه را برای درک مسیر صحیح تربیت روشن کرده اند و می فرماید: والدین تنها باید استعدادهای درونی فرزند خود را شکوفا کنند که ما از آن به «آبیاری زمین وجود کودک» تعبیر می کنیم، زمین وجودی کودک آماده است، بذر هم آماده است، در این حال والدین اگر به این زمین آب ندهند، خیانت کرده اند.

۰ نظر ۱۲ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۰۰

فرا ـ فلسفه تربیت دینی

نویسنده: کیوان بلندهمتان؛ میرعبدالحسین نقیب‌زاده

دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی

دوره 3، شماره 6، تابستان و پاییز 1387

تعداد صفحه: 18

پژوهش در هر حوزه‌ای نیازمند تأمل و دقت فراوان است. پژوهش در تربیت دینی از این قاعده مستثنی نیست. مهمترین تأمل لازم در این حوزه، اندیشه درخصوص رویکرد پژوهشی است. بخشی از این گونه اندیشه‌ورزی بر عهده «فراـ فلسفه تربیت دینی» است؛ بحثی درجة دوم درخصوص ماهیت و قلمرو تربیت دینی. در این راستا، این نوشتار درصدد است تا با تعیین حوزه‌های مختلف تربیت دینی، رویکردهای پژوهشی هریک را بررسی کند تا پژوهشگران این حوزه، با دقت بیشتر به کاوش در آن بپردازند.

نویسنده مقاله خود هدف از تقریر این مقاله را در قالب دو نکته  بیان می دارد:

۰ نظر ۱۰ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/11/12، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه و جمع بندی مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی(از پیش از سقراط تا امروز[افلوطین، بیکن، دکارت، آکوئیناس و...]). 2- ارائه بحث روش تحقیق با محوریت دو مقاله ای که به پیوست اضافه میگردد. همچنین با توجه به شروع ترم جدید و تغییر برنامه ها، در این جلسه در مورد تغییر و یا عدم تغییر زمان جلسات گفتگو میشود.

حضور حداکثری دانشجویان ارشد و دکتری جهت تعیین زمان جلسه را خواهانیم

دریافت فایل مقاله(نمونه گیری در پژوهشهای کیفی)

دریافت فایل مقاله(نوشتن به منزله روش تحقیق)

۰ نظر ۰۹ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۰۰


«وَ الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ [مومنون/3] و آنها که از لغو و بیهودگى روى‏گردانند»

یکی از موانع کمال و رسیدن به سعادت و رستگاری اشتغال به کارهای لغو و بیهوده است. کسانی که در دنیا نتواسته‌اند مرز میان کارهای خوب وکارهای لغو و بیهوده را جدا کنند خود را از درجات سعادت محروم ساخته است.



منتهای سعادت، این است که آدمی در ناحیه عمل، دارای نیکوترین عمل ها باشد.

(شهید مطهری)

۰ نظر ۰۸ بهمن ۹۵ ، ۰۶:۰۰

سی و هفتمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 10  روز سه شنبه 05/ 11/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی و تکمیل بحث روش تحقیق هفته گذشته

سعادت از منظر کلبیان، رواقیان و اپیکوریان و اوگوستینوس:

کلبیان: دیوجانس که از مهمترین کلبیان است و طرفدارانش به تمایزهای عالم توجه نداشتند.

۰ نظر ۰۶ بهمن ۹۵ ، ۱۱:۳۶

کتاب برنامه درسی و فرهنگ نوشته دکتر مصطفی قادری

برنامه ی درسی و فرهنگ: رویارویی ها و هم آوری ها

نویسندگان: مصطفی قادری، سودا کرم کار

نشر: آوای نور

تعداد صفحه: 188

کتاب «برنامه درسی و فرهنگ»(رویارویی ها و به هم آوری ها) نوشته دکتر مصطفی قادری و سودا کرم کار به همت انتشارات آوای نور چاپ شده  است. در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: فرهنگ به عنوان امری واقعی روند زندگی غالب مردم را شکل می دهد. فرهنگ در برنامه درسی به دو دلیل حائز اهمیت است: نخست اینکه روابط فرهنگی درون یک جامعه یا کشور مستقیما مسائل برنامه درسی را تحت تأثیر قرار می دهند و دوم اینکه چگونه تأثیر فرهنگهای جهانی بر محیط های آموزشی می توانند در آموزش و پرورش کشورها تحلیل شوند و نگرانی ها در مورد انتقال فرهنگی تا چه مرزهایی قابل تسری است. هر چند در مورد پدیده های فرهنگی نظرات و چشم اندازهای گوناگون و متفاوتی وجود دارند اما در این خصوص همفکری وجود دارد که بدون اطلاع از پدیده های فرهنگی نمی توان درک درستی از دانش ارزشمند در برنامه درسی داشت.

۰ نظر ۰۵ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۰۰

کارپوشه الکترونیکی: ابزاری برای بهبود باورهای انگیزشی دانشجویان

نویسندگان: علی دانا، نسرین ترک و عیسی رضایی

فصلنامه علمی پژوهشی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی

دوره 6، شماره 1، پاییز 94

تعداد صفحه: 16

در قرن اخیر، علم و فن آوری به طور روزافزونی در حاد پیشرفت و تحول است و روزبه روز بر پیچیدگی محیط زندگی انسان افزودن می شود. برای همین ضروری است انسان برای برخورد مناسب با این، محیط پویا و کنترل عوامل مؤثر بر آن چارن ای بیندیشد و راهبردهایی ابداع کند تا به هدف خود برسد.
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر به کارگیری کارپوشه الکترونیکی بر راهبردهای انگیزشی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود.

۰ نظر ۰۳ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/11/05، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه و جمع بندی مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی( از پیش از سقراط تا امروز). 2- ارائه بحث روش تحقیق

 همچنین، برای بحث روش تحقیق ، هنوز انواع روش های کیفی مطرح است.

 منتظر حضور گرم شما هستیم

۰ نظر ۰۲ بهمن ۹۵ ، ۰۶:۰۰