با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۵ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

آگاهی و مسؤولیت

نویسنده: محمد محمدی ری شهری

نشر: دار الحدیث قم

تعداد صفحه: 120

هدف نویسنده از تألیف این اثر، آن بوده تا بر پایه منابع اسلامى، احساس مسئولیتى را که امروزه بیش از هر زمان دیگرى بدان نیازمندیم، در دل‌ها زنده سازد. در کتاب حاضر، مؤلف کوشیده است تا به این پرسش اساسی پاسخ دهد که با توجه به عنایت ویژه ای که اسلام نسبت به «دانش » و «دانشمند» دارد و نیز از آن همه آیات و روایاتی که درشان علم و عالم آمده، تاجایی که امام صادق (ع) درتعبیری فرموده اند: «باید علم را ولو به قیمت ریختن خون ها و پیمودن اقیانوس ها فراگرفت. منظور کدام دانش و کدام دانشمند بوده است؟  حجت الاسلام ری شهری دراین پژوهش با تکیه بر منابع اصیل اسلامی و از منظر اسلام، پاسخ های متین و محکمی به پرسش پیش گفته داده و معتقد است: اسلام با تمامی ارزشی که برای علم و عالم و آگاهی قایل است، ارزش انسان را با معیار تعهد و مسئولیتی که آگاهی برای او ایجاد کرده می سنجد، نه با معیار علم و آگاهی او...»

۰ نظر ۳۰ آذر ۹۵ ، ۰۷:۰۰

برگزاری نشست ژورنال کلاب پیرامون مقاله ای با عنوان( روانشناسی زدگی در تعلیم و تربیت معاصر و افق نوین مطالعات کودکی)


 



۰ نظر ۲۸ آذر ۹۵ ، ۱۰:۴۸

تبیین و مقایسه رویکرد انتزاعی کانت و رویکرد انضمامی علامه جعفری
به تربیت زیباییشناختی

علیرضا بیده، علیرضا صادق زاده قمصری، سید مهدی سجادی.

مجله علمی پژوهشی پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت

سال 5، شماره 2، پاییز و زمستان 1394

تعداد صفحه: 20

هدف اصلی این پژوهش، تبیین چیستی زیبایی و متناظر با آن استنتاج دلالتهایی در با تربیت زیباییشناختتی از منظرر کانت و علامه جعفری (ره) هست. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل محتوا و روش تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شد.
هریک از رویکردهای زیباییشناسی موردبحث و مجموعه مدلولات تربیتی آنها از ابعاد گوناگون مورد واکاوی و نقد قرارگرفته اند که در اینجا به گوشه ای از این نقدها اشاره میشود. در نظر گرفتن آدمی به منزله تافته ای جدا بافته و جدایی از تأثیرات عالم توسط کانت سبب شد تا تربیت زیبایی شناختی موردنظر او نیز «داوری ذوقی آزاد در برخورد با زیباییهای طبیعی و هنری» را به عنوان هدفی که دستیابی به آن ممکن است، قلمداد کند.

۰ نظر ۲۸ آذر ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/09/30، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه مبحث دیالکتیک در اندیشه های فلسفی. 2- ارائه بحث روش تحقیق

برای بحث روش تحقیق می توان به فایل زیر رجوع کرد:

دریافت


در آخرین روز پاییز منتظر حضور گرم شما هستیم


۰ نظر ۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۴:۰۰

برگزاری کارگاه «آسیب شناسی پژوهش های تربیت دینی» انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران(شاخه فارس)


۰ نظر ۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۰:۱۱



«و اعتصَموا بِحَبل الله جَمیعاً ولاتَفرّقوا واذکُروا نِعمت الله عَلیکم إِذ کُنتم أَعداءً فَألَّفَ بَین قُلوبکم فَأَصبحتم بِنعمته إِخواناً و کُنتم عَلی شَفا حُفرة مِن النّار فَأَنقذکم مِنها کَذالک یُبیّن اللهُ لَکم ایاته لَعلّکم تَهتدون؛ آل عمران / 103

همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یادکنید؛ آن گاه که دشمنان یک دیگر بودید, پس میان دل های شما اُلفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید. این گونه, خداوند, نشانه های خود را برای شما روشن می‏کند؛ باشد که شما هدایت یابید».



۰ نظر ۲۶ آذر ۹۵ ، ۰۶:۰۰

سی و دومین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 10 دقیقه روز سه شنبه 23/ 09/ 1395،

مکان جلسه: دفتر دکتر نوروزی در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث دیالکتیک در اندیشه های فلسفی و بحث روش تحقیق.

در ابتدای بحث قسمتی از فصل اول کتاب پل فولکیه، ارائه شد. در بخش اول منشاء دیالکتیک در عصر فیلسوفان پیش از سقراط، بررسی شد. ارسطو ابداع دیالکتیک را به زنون ایلیایی، شاگرد پارمنیدس، نسبت می دهد. ایونی ها و ایلیایی ها قرن ششم قبل از میلاد شروع به ساختن دستگاه فکری منسجم کردند. ابتدا در سرزمین میله فیزیکدانان یا طبیعی دانان

۰ نظر ۲۴ آذر ۹۵ ، ۱۲:۱۷

کتاب  معراج السعاده (علم اخلاق اسلامی و اخلاق عملی) خرید اینترنتی کتاب

معراج السعاده

نویسنده: ملا احمد نراقی

نشر: بهار دلها

تعداد صفحه: 879

کتاب شریف اخلاقی- تربیتی معراج السعاده، اثر عالم بزرگوار مرحوم ملا احمد نراقی، از علمای بزرگ قرن سیزدهم قمری و فرزند ملا محمدمهدی نراقی است. ملا احمد نراقی، سال 1185 ق در نراق کاشان متولد شد و پس از کسب علم از محضر پدر، به نجف اشرف رفت و از محضر علمایی چون سید بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء و آقا سید علی طباطبایی (صاحب ریاض) بهره ها برد و از اجل علما گردید. وی در سال 1245 قمری در نراق وفات نمود. بدن شریفش را به نجف انتقال داده، در صحن حضرت امیرالمؤمنین(ع) دفن کردند.

۰ نظر ۲۳ آذر ۹۵ ، ۰۷:۰۰

بررسی هرمنوتیک به مثابه بستری برای پژوهش های تربیتی

نویسندگان: سید نورالدین محمودی، افضل السادات حسینی

مجله علمی پژوهشی اندیشه های نوین تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی

دانشگاه الزهراءس، دوره 12 ، شمارة 1، بهار 1395

تعداد صفحه: 26

در تاریخ فلسفه علم، در قرن بیستم، از چهار تحول مهم میتوان سخن گفت که هریک دربرگیرنده گفتمان خاصی در عرصه فلسفه علم هستند. گفتمان نخست، پوزیتیویسم و استقراگرایی؛ گفتمان دوم، ابطال گرایی کارل پوپر و قواعد ریاضی گونة لاکاتوش؛ گفتمان سوم، ساختارگرایی و نسبیت گرایی تامس کوهن و گفتمان چهارم، هرمنوتیک. هدف از مقاله حاضر بررسی تاریخچه و ریشه هرمنوتیک و استخراج آن در حوزه تعلیم و تربیت است. در واقع هدف از این پژوهش، بررسی هرمنوتیک به عنوانی گفتمانی است که تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار داده است، با توجه به اینکه مباحث و مبانی هرمنوتیک در اشکال مختلف آن به مسئله محوری فهم و تأویل صورت تفکر آدمی نظر دارد، یکی از ایده های مهم در فرآیند تعلیم و تربیت میباشد و دلالتهای آن در زمینه برنامه درسی، ارزشیابی و روششناسی فراوان است. برای تحقق این مهم و رسیدن به هدف این پژوهش از روش تحلیلی-استنباطی استفاده شده است.

۰ نظر ۲۱ آذر ۹۵ ، ۰۸:۰۰

با سلام

جلسه این هفته گروه روز سه شنبه 1395/09/23، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه مبحث دیالکتیک در اندیشه های فلسفی. 2- ارائه بحث روش تحقیق

برای بحث روش تحقیق می توان به فایل زیر رجوع کرد:

دریافت


در این روزهای سرد پاییز منتظر حضور گرم شما هستیم


۰ نظر ۲۰ آذر ۹۵ ، ۰۶:۰۰


۲ نظر ۱۹ آذر ۹۵ ، ۰۶:۰۰

سی و یکمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9 دقیقه روز سه شنبه 16/ 09/ 1395،

مکان جلسه: دفتر دکتر نوروزی در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

این جلسه حول محور نکات تربیتی چرخید. نکاتی همچون خودمحوری، انتقاد دیگران قبل از خود، اعتماد بیش از حد به افعال خود، اطمینان به رسیدن به رشد کافی و... مواردی بود که به آن اشاره شد. روز 16 آذر روزی بود که سه تن دانشجوی غیور در راه باورها و اعتقادات خود جان دادند. خواسته های خودخواهانه خود را کنار گذاشتند و چشم به منفعتی بزرگتر و عمومی تر دوختند. برای آن چه درست می پنداشتند جان دادند. اراده شان اراده باد نبود که هر سمتی وزید راه کج کنند و انگیزه فروکاهند. ولی اکنون همه چیز عوض شده، دیگر هیچ تعصبی در هیچ جایی دیده نمی شود و انگیزه های خودخواهانه و منفعت طلبانه شان بر هر ارزشی سایه افکنده است. از دانشجو بودن فقط نامش را بر داشتیم. در همه چیز فقط مدعی هستیم و به دیگران انتقاد می کنیم بدون این که گاهی انگشت های اشاره به سمت خودمان را ببینیم. هر از چند گاهی لازم است خود را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم تا شاید پیشرفتی حاصل شود. آدمی در هر مرحله از رشد متوقف نمی شود و هنوز برای رشد باید قدم های بسیاری بردارد و گاهی اعتماد بیش از حد به خود باعث می شود خود را بی نیاز از حرکت و رشد بداند. رشته فلسفه تعلیم و تربیت فقط یک رشته نیست بلکه یک رسالت است و ما مدعیان این عرصه چه در مقام دانشجو و چه در مقام استاد و مربیان حوزه تربیتی باید قبل از هر چیز خود را انتقاد کنیم و از خود شروع کنیم. برداشتن گام های اساسی از خود شخص و کم شدن ادعا و بیشتر شدن عمل، آغاز می شود. ظهور و بروز ما در گرو مدرک تحصیلیمان نیست بلکه در میزان شعور تحصیلیمان است.

التماس تفکر

با تشکر از زحمات دکتر نوروزی

 


۰ نظر ۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۴:۵۲

سلام و عرض تبریک به مناسبت روز دانشجو و گرامیداشت یاد دانشجویانی که با ذره ذره وجودشان هر یک به نحوی، به مقام "دانشجو" ارزش و تقدس بخشیدند و ضمن آرزوی اینکه همگیمان بتوانیم به معنای واقعی کلمه دانشجو شویم؛ به همین مناسبت، مصاحبه ای را با عالم بزرگوار، شهید ثانی ترتیب داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم:

سلام خدمت شما استاد گرامی و عالم بزرگوار. از این که وقتتان را به همصحبتی با ما اختصاص دادید، سپاسگزاریم. به عنوان سؤال اول: 1-گاهی حس رقابت و هوای نفس مانع بزرگی روح و داشتن هدف خدایی در امر دانشجویی میشود. توصیه شما برای رفع این زنگارها چیست؟

۱ نظر ۱۶ آذر ۹۵ ، ۰۹:۰۰

http://164.138.18.205/database/BookImages/94/94B13105.jpg

فلسفه تربیتی فارابی

نویسنده: محمد حسن میرزامحمدی

نشر: دانشگاه شاهد

تعداد صفحه: 148

در میان فیلسوفان تعلیم و تربیت کسانی هستند که به این امر بنیادی از بعد، معنا و مفهوم، اهداف و اصول و روش‌های آن به‌گونه‌ای جامع نگریسته‌اند. از جمله فلاسفه مسلمان که درباره تعلیم و تربیت به فلسفه‌ورزی پرداخته، ابونصر فارابی ملقب به معلم ثانی است ولی تاکنون سهم اندیشه فارابی در فضای تربیتی کشور اندک بوده است و کتاب «فلسفه تربیتی فارابی» از تلاش‌های آغازین برای رفع این کم‌بود به شمار می‌آید. نویسنده در مقدمه کتاب به بحث در مورد اجزای عنوان کتاب یعنی فلسفه، تربیت و فلسفه تربیت پرداخته و بحث در مورد فارابی و فلسفه تربیتی وی را به متن کتاب سپرده است. افکار و آراء فارابی را در بخش‌ها و فصول کتاب به تفصیل بررسی شده است. روش تحقیق در این کتاب متأثر از روش‌شناسی تکثرگرایانه فارابی است و از روش تحقیق توصیفی، استنتاجی و تحلیل مفهومی استفاده شده است. روش تحلیل مفهومی برای جبران کاستی‌های روش استنتاج به کار رفته است.

۰ نظر ۱۶ آذر ۹۵ ، ۰۷:۰۰

تبیین مبانی فلسفی (معرفت شناسی) آموزش فلسفه برای کودکان در ایران

زهرا جبل عامل فروشانی، علیرضا یوسفی، یحیی قائدی، نرگس کشتی آرای

فصلنامه عملی پژوهشی پژوهش در برنامه ریزی درسی

پاییز 1394 , دوره  12 , شماره  19.

تعداد صفحه: 9

یکی از برنامه های موثر در پرورش تفکر، فلسفه برای کودکان است و برای دستیابی مطلوب به نتایج آن بایستی، ابتدا مبانی این برنامه با مبانی برنامه درسی ملی سازگار و سپس بر اساس مبانی بومی شده به تدوین محتوا پرداخته شود. هدف پژوهش حاضر، ارائه مبانی فلسفی (معرفت شناسی) برنامه فلسفه برای کودکان در ایران است که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی و ترکیب سازوار انجام شده است. اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه ای جمع آوری شده و با به کارگیری نظام مقوله بندی قیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

۰ نظر ۱۴ آذر ۹۵ ، ۰۸:۰۰


۰ نظر ۱۲ آذر ۹۵ ، ۰۶:۰۰

سی اُمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

               جلــوه گاه رخ او دیده من تنــها نیست

                            ماه و خورشید هم این آینه می‌گردانند

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9  روز سه شنبه 09/ 09/ 1395،

مکان جلسه:  گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: دیالکتیک در اندیشه های فلسفی و روش شناسی در تعلیم و تربیت اسلامی.

دیالکتیک در اندیشه های فلسفی:

"دیالکتیک هگلی و عرفان نظری": هگل و عرفان و اندیشه او زمینه سیاسی فاشیستها در اروپا شد و عرفان صدرایی نیز زمینه حکومت پس از انقلاب 57 در ایرن گشت

۰ نظر ۰۹ آذر ۹۵ ، ۲۲:۵۲

http://www.adinehbook.com/images-1/images/products/9644590465._SS,240_.jpg?pid=9644590465

تفکر منطقی روش تعلیم و تربیت

نویسنده: هنری گوردون هولفیش، فیلیپ اسمیت

مترجم: علی شریعتمداری

نشر: سمت

تعداد صفحه: 284

نگارنده با ذکر عوامل موثر در تعلیم و تربیت، مقوله تشویق و تنبیه را بررسی می‌کند به نقش آن‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت اشاره می‌نماید و بیشتر از دیدگاه تعالیم مذهبی، به ویژه دیدگاه قرآن و روایات اهل بیت، تشویق و تنبیه کودکان را ارزیابی کرده نکاتی در باب تعلیم و تربیت اسلامی مطرح می‌سازد.

۰ نظر ۰۹ آذر ۹۵ ، ۰۷:۰۰


ارسال مقاله به دومین همایش ملی تربیت اخلاقی واحد میبد

conf.maybodiau.ac.ir


۰ نظر ۰۸ آذر ۹۵ ، ۰۰:۱۹
۰ نظر ۰۷ آذر ۹۵ ، ۱۹:۰۰