با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ

http://www.adinehbook.com/images-1/images/products/9644590465._SS,240_.jpg?pid=9644590465

تفکر منطقی روش تعلیم و تربیت

نویسنده: هنری گوردون هولفیش، فیلیپ اسمیت

مترجم: علی شریعتمداری

نشر: سمت

تعداد صفحه: 284

نگارنده با ذکر عوامل موثر در تعلیم و تربیت، مقوله تشویق و تنبیه را بررسی می‌کند به نقش آن‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت اشاره می‌نماید و بیشتر از دیدگاه تعالیم مذهبی، به ویژه دیدگاه قرآن و روایات اهل بیت، تشویق و تنبیه کودکان را ارزیابی کرده نکاتی در باب تعلیم و تربیت اسلامی مطرح می‌سازد.

این کتاب، تحقیقی درباره شیوه‌های تفکر منطقی و نقش آن در یادگیری و تعلیم و تعلم است. نویسنده که تفکر را اساس تعلیم و تربیت می‎داند و نقد و تفکر منطقی را موجب گسترش فرهنگ، آموزش و پیشرفت علمی یک جامعه ارزیابی کرده و سطوح مختلف دانشگاهی در سطح کارشناسی، دبیران و معلمان را مخاطب خود دانسته، در بخش اول، ضمن بررسی ماهیت تفکر، به شیوه‌های استقرایی و فرضیه‌ای قیاسی در جریان تفکر و به چگونگی تشکیل مفاهیم, زبان، تفکر, یادگیری و تعهد معلم در برابر تفکر منطقی پرداخته و تلاش نموده تا معلمان را با شیوه‌های صحیح تفکر و آموزش آشنا سازد. وی در بخش دوم به انواع تفکر و صورت‌های مختلف آن اشاره کرده و عناصر تفکر در فرآیند شخصیت و مبانی فرهنگی و رشد همه جانبه جامعه را عنوان کرده است. مولف در بخش سوم ابتدا به ابزارهای تفکر و یادگیری پرداخته و استنباط قیاسی, استقرایی و فرضیه‌ای - قیاسی را از جمله این ابزارها به‎شمار آورده و سپس فرق میان سفسطه و استنباط را تبیین کرده و در ادامه به رابطه میان معنا و زبان اشاره کرده و زبان و واکنش مفهومی را یکی دیگر از وسایل تفکر عنوان کرده است. او همچنین در این بخش به تحلیل نظریه یادگیری برای معلمان پرداخته و نتایج قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی این نظریه را یادآور شده است. نویسنده در بخش چهارم با هدف انتقال نوع نگرش خود درباره رسالت آموزشی به معلمان و تبیین روش‌های تربیت عقلانی به متعلمان توسط آنان، به اهمیت کلاس درس، تقویت مبانی و روش‌های تفکر اشاره کرده و مدعی شده است که هر کلاسی می‌تواند مرکز تفکر باشد و فرصت‌های مناسبی برای تفکر خلاق ایجاد کند.

نقاط قوت:
از نظر ارزشی و مطلوب و قابل تحسین است.
دارای انسجام و نظم منطقی است. مستندات و ارجاعات آن از غنای لازم برخوردار می‌باشد. مفروضات آن متأثر از مکتب شناختی است که در زمان حال نیز مورد توجه می‌باشد.

 
نقاط ضعف:
این کتاب از لحاظ قواعد زبان فارسی، کاربرد اصطلاحات تخصصی، و فنون ترجمه از قوت لازم برخوردار نیست. محتوای آن با سرفصلهای ماده درسی نطابق کامل ندارد. از لحاظ تاریخی نیز عمری چهل ساله دارد.

پیشگفتار مترجم
پیشگفتار مؤلفان


بخش اول: مقدمه 

فصل اول: تفکر مسأله اساسی تربیتی
فصل دوم: مسأله در زمینه‌های مختلف
 
بخش دوم: تحلیل تفکر 
فصل سوم: اندیشیدن یا تفکر کنترل شده
فصل چهارم: باور داشتن، گرایشی به سوی عمل
فصل پنجم: عقاید مدلل: عمل ترکیبی
فصل ششم: عقاید مدلل: عمل تحلیلی
فصل هفتم: عقاید مدلل: قضاوتهای ارزشی
 
بخش سوم: ابزارهای تفکر و یادگیری 
فصل هشتم: استنباط و سفسطه
فصل نهم: معنا و زبان
فصل دهم: واکنش مفهومی
فصل یازدهم: یک نظریة یادگیری برای معلمان
 
بخش چهارم: تفکر منطقی به منزلة هدف و روش 
فصل دوازدهم: کلاس به منزلة ادامه تفکر
فصل سیزدهم: هر کلاسی ممکن است مرکز تفکر باشد
فصل چهاردهم: رهبری تربیتی و جریان تفکر
فصل پانزدهم: تعهد در برابر چه کسی و برای چه؟

۹۵/۰۹/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی