با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است


سلام دوستان.

برنامه مطالعاتی گروه برای روز پنجشنبه سوم اردیبهشت ماه :

1- مطالعه ادامه مباحث تاریخ فلسفه غرب: فیثاغورث و...

2-مطالعه و بررسی  مقاله دکتر بختیار شعبانی ورکی: تکثر رشته ای، علیه فهم رایج از همکاری رشته ها

 

دریافت مقاله: تکثر رشته ای؛ علیه فهم رایج از همکاری رشته ها- بختیار شعبانی ورکی- امین بابادی

۱۸ نظر ۳۰ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۴۹

کتب تاریخ فلسفه، چه کتابهایی که توسط غربی ها نوشته شده و چه کتابهایی که به جانبداری از غربیان به زبان فارسی تألیف شده است، القاء کننده این نگرش است که فلسفه و تفلسف ابداع و اختراع یونانیان بوده است ولی مراجعه به کتب تاریخ کهن و متون دینی حوزه مشرق زمین، به وضوح چنین ادعایی را ابطال می کند؛ چنانکه برخی از تاریخ فلسفه نویسان غرب هم که تعصب کمتری به خرج داده اند، معترف به این امر و تأثیر حکمت های مشرقی در شکل گیری تفکرات اولیه یونانی هستند؛ گرچه این افراد هم فلسفه یونان را فلسفه به معنای خاص معرفی می کنند و تفکرات فلسفی شرق را فلسفه به معنای عام حکمت(که شامل هرگونه تفکر عقلانی می شود)می شمارند...

برای آگاهی بیشتر در مورد سهم ایرانیان در پیدایش فلسفه به مقاله پیوست رجوع نمایید. در این مقاله نویسنده تلاش دارد؛ نشانه هایی از وجود فلسفه به معنای خاص در مشرق زمین و به طور اخص در ایران  و تأثیر آن بر تفکر یونان را ردیابی کند و خطای تاریخ نویسان غرب را نشان دهد.


دریافت درآمدی بر سهم ایرانیان در پیدایش و گسترش قلمرو فلسفه - دکتر مقصود محمدی و مهدی سلطانی

۴ نظر ۲۸ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۲۹

این کارگاه به همت دانشگاه تربیت مدرس و با حضور دکتر خسرو باقری در تاریخ بیست و سه فروردین در این دانشگاه برگزار گردید. کارگاه در دو بخش اجرا شد در بخش اول خسرو باقری به بیان ویژگی های مسائل فلسفی پرداختند و سپس خصوصیات پرسشهای فلسفی را مطرح کردند و بر اساس پرسشهای فلسفی به دسته بندی نسبت به پژوهش های فلسفی پرداختند و در ادامه به پژوهش در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت پرداخته شد...

 دو نفر از اعضای گروه، خانم ها عسگری و خاقانی در این کارگاه حضور داشتند و گزارش مختصری از این کارگاه توسط خانم زهرا عسگری تهیه شده است که در پیوست جهت دریافت دوستان آمده است. با تشکر از ایشان که متن گزارش را تهیه و در اختیار سایر دوستان قرار دادند.


دریافت- متن گزارش کارگاه پژوهش

۲ نظر ۲۸ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۰۹

طالس وقتی غرق نظاره آسمانها بود، به چاهی درافتاد و کنیزکی او را به ریشخند گرفت که

«کسی که زیر پای خویش نمی بیند، در آسمانها چه می کند!»

...................

گفته اند طالس  به واسطه  داشتن مهارت در نجوم و شناخت جو، وقتی هنوز زمستان بود پیش بینی کرد که محصول زیتون فراوان خواهد شد؛ بنابراین سپرده مختصری برای کرایه تمام دستگاههای روغن کشی در شهر میلتوس پرداخت کرد. وقتی محصول زیتون به دست آمد توانست با واگذاری آنها پول هنگفتی بدست آورد. بدین گونه وی می خواست ثابت کند که برای فلاسفه کسب مال اگر بخواهند آسان است اما این کار هدف آنان نیست و چنانچه ارسطو در رساله سیاست خود می گوید این داستان پاسخ طالس به کسانی بود که او را به سبب تهیدستی سرزنش می کردند و البته ارسطو این داستان را چنین تفسیر می کند که این یک شیوه بازرگانی است ولی مردم این کار را به حساب خردمندی طالس گذاشتند. 

منبع: مقاله «سرآغاز فلسفه و نخستین متفکران یونانی» از دکتر جلال الدین مجتبوی

دریافت اصل مقاله

۳ نظر ۲۸ فروردين ۹۴ ، ۰۷:۱۶

دومین جلسه گروه، ساعت 8 صبح امروز در موسسه مهرآفرین تشکیل شد. در این جلسه، ذیل موضوع پیش سقراطیان،  با ارائه بحث توسط خانم شهریاری به طالس پرداخته شد. سایر دوستان نیز که از منابع مختلفی چون تاریخ فلسفه محمود هومن ،کاپلستون،خسرو پناه و ملکیان  مطالعه کرده بودند، درباره محورهای اساسی اندیشه طالس به بحث پرداختند. در نهایت دکتر نوروزی رئوس اندیشه های طالس را در سه محور زیر جمع بندی کردند:1- طالس به عنوان یک فیلسوف فیزیولوگ، آب را  ماده المواد همه اشیا می داند.2- او نخستین فیلسوفی است که بحث وحدت در کثرت را بیان می کند.3- نوع نگاه وحدتی به عالم طبیعت و همچنین جاندار دانستن آهنربا، نگاه ماوراء مادی تالس را پر رنگ تر می کند.

۵ نظر ۲۷ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۴۵

 پاورپوینت های زیر در مورد اندیشه های فلسفی در هند ، چین و ایران و همچنین فیلسوفان قبل از سقراط است.



لائوتسه و آیین دائوئیسم در چین- شهناز شهریاری

زرتشت و اهداف تعلیم و تربیت-  فاطمه هاشمی

بودا و اندیشه های او در هند - حسین دولت دوست

فیثاغورث - عزت الله کیشانی فراهانی

 پیش سقراطیان - زهرا نادری


با تشکر از دوستانی که پاورپوینت خود را جهت استفاده سایرین در اینجا قرار دادند.

۱ نظر ۲۳ فروردين ۹۴ ، ۰۰:۵۹

این مقاله نگاهی انتقادی به رویکردهای موجود در روشهای پژوهش تربیتی دارد و با دلایل و استدلالهای علمی و فلسفی، مشکلات ترکیب پارادایمهای کمی و کیفی در روشهای ترکیبی  را مورد بحث قرار می دهد. سپس برای حل مشکل، سیستم نمادین متفاوتی ،با فرم منطقی متفاوتی را برای توصیف پدیده های تربیتی، پیشنهاد می دهد :

پارا کمی گرایی. نظریه ی پارا کمی رویکردی است درارتباط با رابطه نزدیک بین پارادایم و روش، با استفاده از رئالیسم استعلایی پست پوزیتیویستی(برتر از تجربه) به عنوان یک آغاز فلسفی برای روش شناسی پژوهش (روش تحقیق) و استفاده از سیستم منطق عملیاتی یا سیستم منطق فازی، به عنوان منطق پژوهشهای علمی در تربیت.

با تشکر از خانم زهرا عسگری بابت ترجمه چکیده مقاله و تشکر از راهنمایی های استاد


جهت اطلاع بیشتر در مورد این روش به اصل مقاله رجوع نمایید.

دریافت Para-quantitative Methodology:

Reclaiming experimentalism in educational research
 by  BAKHTIAR SHABANI VARAKI  , ROBERT E. FLODEN,  TAHEREH JAVIDI KALATEHJAFARABADI


همچنین این مقاله  توسط Laura McInerney  سردبیر مجله schools week نقد و بررسی شده است که در وبلاگ شخصی آقای دکتر شعبانی به آدرس http://bshabani2.blogfa.com/1393/12 قابل دسترسی می باشد.


پ.ن:
 با تشکر از استاد محترم، آقای دکتر شعبانی که با ورود به وبلاگ و نظر خصوصی خویش، ما دانشجویان را در اصلاح ترجمه و فهم بیشتر مقاله خود یاری کردند. با اجازه ایشان و برای اطلاع دوستان توضیحات استاد در ادامه خواهد آمد:

«سلام. از توجه شما به مقاله اینجانب و همکارانم تشکر می کنم. فقط یادآوری می کنم معادل مناسب برای Paraqantitative پاراکمی است. فرا معادل meta است و ناظر به عزیمت به فراسوی یک قلمرو عینی یا معرفتی است. معذالک پاراکمی گرایی با ابتنا به نظام منطق عملیاتی قصد دارد کمیت را در عرصه مطالعات اجتماعی و تربیتی حفظ کند و در عین حال با انفصال از منطق ارسطویی دغدغه زبان طبیعی مورد نظر طرفداران پژوهش کیفی را  نیز مورد توجه قرار می دهد. بنابرای  پارا یا پیرا هر دو مناسبند. متشکرم شعبانی»




۰ نظر ۲۳ فروردين ۹۴ ، ۰۰:۱۹

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و ولادت حضرت امام خمینی(ره)

...............................................................

حضرت فاطمه زهرا (س) از مهارت سخن گفتن در نثر و نظم برخوردار بودند. ایشان در شروع زندگی خود با حضرت علی (ع)، اشعاری به ستایش از امام برایشان خواندند. در هنگام بازی کردن با فرزندانش حسن(ع) و حسین (ع)، شعرهایی هم برایشان می خواندندامام حسین (ع) را بر روی دست نوازش می داد و می فرمود:

انت شبیه به ابی                     لست شبیه به علی

(حسین جان تو به پدرم رسول الله(ص) شباهت داری و به پدرت علی(ع) شبیه نیستی)

امام علی (ع) سخنان فاطمه(س) را می شنید و تبسم می کرد.                                                                             برگرفته از فرهنگ فاطمیه، مهدی نیلی پور، ص 400،چ 82

...............................................

زمانی که به اقتضای رشته تحصیلی ام، یکی از متون فلسفی را می خواندم، بعضی از عبارات دشوار و مبهم کتاب را با امام در میان می گذاشتم.کم کم این پرسش و پاسخ به یک جلسه درس بیست دقیقه ای تبدیل شد.

۰ نظر ۲۱ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۱۰

اولین جلسه گروه در سال جدید، صبح پنجشنبه 20 فروردین با حضور استاد و ده نفر از دانشجویان در موسسه مهرآفرین برگزار شد. در این جلسه کتاب اول از تاریخ فلسفه محمود هومن که بر اساس قرار قبلی، توسط دوستان مطالعه شده بود، مورد بحث قرار گرفت. در ابتدا ، خانم نادری به بیان تعاریف مختلف از تاریخ، فلسفه و تاریخ فلسفه پرداختند و تقسیم بندی محمود هومن از  تاریخ فلسفه به چهار دوره بزرگ( پیش از سقراط، سقراط و افلاطون،از ارسطو تا دکارت و از دکارت تاکنون) را توضیح دادند.

سپس سئوالاتی در مورد سرآغاز فلسفه که از یونان بوده یا شرق،  مطرح شد و استاد با بیان اشاراتی به گفته های ارسطو  به نشانه هایی که احتمال شروع فلسفه از شرق را قوت می دهد؛ اشاره کردند. همچنین استاد به سه دیدگاه در مورد سرآغاز فلسفه از یونان، که می تواند از طالس، فیثاغورث و یا سقراط باشد اشاره کردند و کتاب و مقاله ای برای مطالعه بیشتر معرفی کردند. در ادامه مباحث توضیحاتی هم در مورد قدیمی ترین نوشته های فلسفی به نام «ودها» و «اوپانیشدها»  که از برهمنان هند بوده، داده شد و سئوالاتی نیز در خصوص آیین بودا و مفهوم رنج در آن و عرفان در این آیین مطرح شد.

- در جلسه آینده به فیلسوفان پیش از سقراط پرداخته خواهد شد.

- در این جلسه به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن و همچنین شروع سال جدید، از طرف استاد چهار جلد کتاب به عنوان عیدی، به همه دوستان حاضر داده شد.

- محتوای این جلسه در قالب پاورپوینت جهت استفاده دوستان،بارگذاری خواهد شد.


۵ نظر ۲۱ فروردين ۹۴ ، ۰۰:۱۰

مراد از تاریخ فلسفه،  شرح زندگانی فیلسوفان و آوردن سخنان آنان نیست.

 بلکه علمی است که تحولات تاریخی فلسفه را روشن می کند. در تاریخ فلسفه باید نشان داده شود که حرکت تکاملی اندیشه انسانی چگونه بوده است . تاریخ فلسفه پیشامدی جبری نیست که با پیشرفت زمان به خودی خود تکامل یابد و آنطور که هگل توصیف می کند فلسفه دوران جدیدتر به خودی خود کامل تر از فلسفه دوران های قدیم باشد. چه بسا فیلسوفان قرن نوزدهم و بیستم که در مراحل اولیه تکامل اندیشه انسان زندگانی کرده اند؛ در صورتی که افلاطون در بیش از دو هزار سال پیش اندیشه هایی داشته که هنوز برای پی بردن به عمق آنها علاوه بر داشتن آمادگی فلسفی باید چندین سال کار کرد.                                                          تاریخ فلسفه محمود هومن، کتاب اول، ص 30، چ1381


و کتابهایی در تاریخ فلسفه غرب:

   تاریخ فلسفه غرب- برتراند راسل       حجم: 9.03 مگابایت

  تاریخ فلسفه غرب -جلد اول- مصطفی ملکیان   حجم: 2.1 مگابایت

  تاریخ فلسفه غرب - عبدالحسین خسروپناه   حجم: 2.01 مگابایت

در مقدمه کتابهای  مصطفی ملکیان و عبدالحسین خسرو پناه، در مورد کتابهای موجود در زمینه تاریخ فلسفه غرب، توضیحاتی آمده است.که می توانید جهت آشنایی بیشتر با منابع موجود به این دو کتاب مراجعه نمایید.ضمن اینکه برای جلسه روز پنجشنبه گروه، در کنار منابع مشخص شده قبلی، منابع مناسبی جهت مطالعه دوره پیش از سقراط می باشند.




 

۱ نظر ۱۸ فروردين ۹۴ ، ۰۰:۰۰

کتاب رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، نوشته‌ی خسرو باقری با همکاری نرگس سجادیه و طبیبه توسلی، در سال 1389 توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است. رویکردها و روش‌های مورد بحث در این کتاب عبارتند از روش استنتاجی، تحلیل (تحلیل منطقی فرارونده، تحلیل زبانی)، ترکیبی، دیالکتیکی و انتقادی، پدیدار شناختی و هرمنوتیکی، تبار شناختی، و واسازانه که در ادامه به توضیح مختصری ازآنها پرداخته می‌شود.

دکتر خسرو باقری: « به ثمررسیدن تلاش برای سروسامان دادن به فلسفه تعلیم و تربیت و به طور کلی، به جریان انداختن اندیشه‌ورزی در باب تعلیم و تربیت، در گرو آن است که این حوزه، از حیث روش‌شناختی به غنا و باروری دست یابد.»

 این کتاب اولین اثر در باب روش شناسی در  فلسفه تعلیم و تربیت است، اما هنوز این رشته ظرفیت و نیاز کارهای جدی تر در حوزه روش شناسی را دارد. 



و محتواهای دیگری مرتبط با این موضوع:

دریافت  - تبیین رویکردهای غالب روش شناختی پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت در ایران و توصیف روش شناختی رساله های دکتری- معصومه  کیانی و علی رضا صادق زاده

 دریافت  - چیستی شناسی روش پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی - مهدی رضایی

دریافت - چکیده مقالات سومین همایش فلسفه تعلیم و تربیت ایران (روش شناسی و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت)

دریافت  Methods in philosophy of Education   by Frieda Heyting, Dieter Lenzen and White

 دریافت   Research Methods in Education by  Louis Cohen, Lawrence Manion and Keith Morrison



۲ نظر ۱۶ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۴۴

سلام دوستان.

در مدت کوتاهی که وبلاگ را به صورت آزمایشی شروع کردیم  استقبال دوستان عزیز و همراهی استاد محترم آقای دکتر نوروزی  برایمان نقطه قوتی در ادامه دادن راه بود. بی شک نیاز ما به دانستن  و تفکر بیشتر ، بر هیچ دانشجویی پنهان نیست. فراهم شدن زمینه ای برای تعامل بیشتر اساتید و دانشجویان هم  گمشده ای در نظام تعلیم و تربیت ماست .دراین راستا قصد داریم با حضور دانشجویان رشته و حتی سایر رشته های دیگر و  با همکاری اساتید محترم قدمی رو به پیشرفت برداریم.

هم اکنون بر خود لازم می دانیم که قبل از شروع رسمی تر کار،  بعد از ایام تعطیلات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما را هم مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم مسیر آینده را بهتر تعیین کنیم. پیشنهادات خود را در ارتباط با موضوعات مورد نیاز  به اطلاع ما  برسانید و هر نظر و انتقاد دیگر دارید مطرح نمایید.

ممنون از همراهی شما


۲ نظر ۱۱ فروردين ۹۴ ، ۰۸:۰۰

سلام دوستان

به اطلاع می رساند، اولین جلسه مطالعاتی اعضای گروه در سال جدید در روز پنجشنبه 20 فروردین ماه در ساعت 8:30 در محل موسسه مهرآفرین با حضور آقای دکتر نوروزی برگزار خواهد شد.

طبق قرار قبلی موضوع  فلاسفه پیش از سقراط  با محوریت جلد اول کتاب تاریخ فلسفه محمود هومن و فلاسفه یونان با محوریت جلد اول تاریخ فلسفه کاپلستون.

آدرس: میدان جمهوری،خیابان رباط اول، نرسیده به پل رباط، مقابل بانک رفاه، نبش کوچه گل یاس، ساختمان111

۰ نظر ۱۰ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۰۰

 فراتحلیل، تحلیل تحلیل هاست.

یکی از روش­های توصیفی است و عبارت است  از تحلیل آماری بسیاری از مطالعات و تحقیقات منفرد در حوزه ای معین به منظور ترکیب و یکپارچه سازی نتایج آنها. در این روش، تحلیل ها و تحقیقاتی که درباره یک موضوع انجام شده است؛ گردآوری شده و مورد تحلیل مجدد قرار می گیرند.

در فراتحلیل تحقیقات موجود، تاکید بر ترکیب و یکپارچه سازی نتایج آنها جهت استفاده علمی و کاربردی است. بنابراین فراتحلیل، مقایسه نتایج تحقیقات دیگران است. یعنی اینکه از تحقیقات و نتایج تحقیقات و تحلیل موجود، تحلیل دیگری عرضه کنیم.

در روش فراتحلیل سعی می شود یافته ها در قالب مفاهیم کمی و آماری قوی قرار داده شوند تا هماهنگی بیشتری در تحقیقات حاصل شود  یکی از مهمترین خدمات فراتحلیل این است که در این نوع تحقیقات نقاط قوت و ضعف تحقیقات انجام شده مشخص شده و از ناهماهنگی ها تا حدودی کاسته می شود.البته این روش در حوزه تحقیقات کیفی هم به کاربرد دارد.

توضیحات بیشتر را  می توانید در مقالات زیر دنبال کنید.

 فراتحلیل راهی به سوی شناسایی ارزشیابی ترکیب و تلخیص پژوهشهای گذشته -شمس السادات زاهدی و همکاردریافت 

 کاربرد فراتحلیل در تحقیقات علوم اجتماعی و رفتاری - مجتبی حبیبی -  دریافت
 رویکردی فراتحلیلی به نظریه های تربیت دینی - بختیار شعبانی ورکی- دریافت
 فراتحلیل: رویکردی به تلفیق و ارزشیابی پژوهش های علم اطلاعات و دانش شناسی- نورالله نصرالهی و همکاران- دریافت

 رویکرد فراتحلیلی: ظرفیتها و خلأها- دریافت




۳ نظر ۰۹ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۰۰

دانش مسلمین

آیا  جوانان مسلمان  می دانند که هزار سال پیش:                                                                              

ـ شمار کتاب‌های کتابخانۀ عمومی ری به ۱۰ هزار جلد می‌رسیده است.

ـ  کتابخانه بصره به طالبان علم که در آنجا مطالعه می‌کردند حقوق و کمک هزینه می‌داده است.

ـ  در شهر بغداد بیش از یکصد کتابفروشی وجود داشته است.

ـ  هنگام حملۀ مغولان به بغداد، آن شهر حدود چهل کتابخانۀ عمومی داشته است.

ـ  بزرگانی چون «صاحب بن عَبّاد»، عالم و وزیر شیعی، به قدر کتابخانه‌های اروپا کتاب داشته‌اند.

ـ  در آن زمان هیچ‌کس جرأت نداشت مال فراوان داشته باشد مگر آنکه با مال خود ادبیات و هنر را کمک کند.

ـ مسلمین بودند که اصول رسم بر سطح کره را شناختند و با ترکیب جبر و هندسه، اصول هندسه تحلیلی دکارت را به وجود آوردند.

ـ  توسط آنان در قرن دهم میلادی معادلۀ سرعت کشف شد.

ـ  مسلمین آغازگر علم جبر و دانش مثلّثات و وضع و کاربرد علامت صفر و نیز بسط ریاضیات و نقشۀ جهان بوده‌اند.

در کتاب « دانش مسلمین» نوشته محمدرضا حکیمی به جایگاه علم و ارزش آن در نظر مسلمانان پرداخته شده است . این کتاب برای فهم عمق دانش مسلمین و آشنایی با دستاوردهای آنان مفید  است. این کتاب به سه زبان روسی، اسپانیولی و عربی ترجمه شده است.در این کتاب درباره زمینه های متنوع فرهنگ مسلمین و گستره اطلاعات گوناگون آن مطالبی بیان شده است. برخی عناوین فصول عبارتند از:  از ترکستان تا اسپانیا،  فرا گرفتن دانش مسلمین، اعترافات،ابتکارهای مسلمین، ادبیات اسلام، شعر و هنر اسلامی،معارف عقلی، فقه، حقوق، حکمت عملی، اخلاق، نظام علمی 

و سایر کتب مرتبط  با این موضوع:

1.خدمات متقابل اسلام و ایران از استاد مرتضى مطهرى

2. کارنامه اسلام از عبدالحسین زرین کو ب

3. علم و تمدن در اسلام از سید حسین نصر

4. علم در اسلام به اهتمام احمد آرام


و  محتواهایی که به فهم بیشتر این موضوع کمک خواهد کرد.

 معرفی کتاب «تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی» از  ذبیح الله صفا - جواد قاسمی -دریافت

معرفی کتاب « علم و تمدن در اسلام» از  سید حسین نصر- دریافت

نقد کتاب دانش مسلمین دریافت

ارزیابی و گونه شناسی دیدگاه شرق شناسان، همدل با دانش اجتماعی مسلمانان- غلامرضا جمشیدیها و همکاران  دریافت



The Philosophy and Objectives of Education in Islam-Muhamad Hafiz Khamis Al-Hafiz      Mohamad Johdi Salleh, PhD  دریافت  





۱۲ نظر ۰۸ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۰۹

انتخاب روش  در پژوهش، یکی از مشکلاتی است که ما دانشجویان با آن مرتبط هستیم. معمولا در انتخاب روش در مقالات و پایان نامه هایی که انجام می دهیم؛ به تحقیقات دانشجویان پیش از خود رجوع کرده و روشها را تکرار می کنیم. هر چند که تکرار در روش ایرادی ندارد ولی دلیل و ملاکی برای انتخاب همین روش تکراری هم نداریم. عدم تسلط  دانشجویان بر روشهای تحقیق مخصوصا روشهای مرتبط با رشته، عدم انجام کار پژوهشی به صورت دقیق و علمی زیر نظر اساتید و دلایل بسیار دیگرسبب بروز چنین مشکلاتی برای ما دانشجویان است.
انتخاب روش تحقیق برای مقاله یا پایان نامه چه ملاکی دارد؟

دوستان  و اساتید محترم از تجارب خود برای ما بگویند. می توانید با ذکر عنوان مقاله خود و روش آن، دلیل استفاده خود از این روش را بگویید. 

۱۰ نظر ۰۷ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۴۴

 قرار دل

قراری است هفتگی در جمعه ها

فقط برای استفاده خودمان

شما هم خواستید به این قرار بیایید.

هر هفته با نکته اخلاقی، تربیتی، معنوی، فلسفی از زبان بزرگان دین و فلسفه

 شما هم ما را از نکات خود بی نصیب نگذارید.


اولین قرار دل:

شهاب الدین سهروردی در حکمه الاشراق می گوید:

« و بدترین قرنها، قرنی است که راه اجتهاد در آن در هم پیچد و سیر افکار بریده گردد و باب مکاشفات و راه مشاهدات بسته شود.»

نقل از ملاصدرا در ترجمه کتاب کسر اصنام الجاهلیه، ص 68، چاپ اول، انتشارات الزهرا




۵ نظر ۰۷ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۴۳

جهت اطلاع دوستان:

انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تصمیم به برگزاری کارگاهی با موضوع « پژوهش های تربیتی از منظر فلسفه تعلیم و تربیت» در تاریخ بیست و سه فروردین با حضور دکتر خسرو باقری دارد.

در این کارگاه دکتر باقری ابتدا بحث نظری خود را پیرامون جایگاه رشته فلسفه تعلیم و تربیت دربین سایر علوم ارائه خواهند کرد. در ادامه ضمن اشاره به معضل پایان نامه نویسی و بخصوص تعیین موضوع پژوهش در رشته فلسفه تعلیم و تربیت ، چگونگی تامین اصالت پایان نامه بحث خواهد شد.  سپس دانشجویان می توانند با مطرح نمودن موضوعات خود در فضای تعاملی به مسئله قابل پژوهشی دست یابند.

پوستر همایش


۰ نظر ۰۶ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۰۸

تحقیق کیفی از زوایای مختلفی تعریف می شود. در یک عبارت می توان نام کیفی را بر مجموعه تحقیقاتی قرار داد که  با شیوه‌هایی غیر از روش‌های آماری یا هرگونه کمّی کردن مرتبط باشد. شیوه کیفی به تحقیق درباره‌ی زندگی افراد، شرح حال‌ها، رفتارها، کارکرد سازمانی، جریانات و روابط اجتماعی  معطوف می باشدو در واقع به  نقش و اهمیت انسان در تحقیق اهمیت می دهد.

پژوهشگر کمی عینیت را ملاک خود قرار می‌دهد و از داده‌ها جدا می‌ایستد ولی پژوهشگر کیفی خود را بخش ناگسستنی از داده‌ها می‌داند. در حقیقت بدون مشارکت فعال پژوهش‌گر، داده‌ای وجود ندارد او واقعیت را به صورت بخشی از فرآیند پژوهشی خلق می‌کند.

در ادامه توضیح بیشتر روش تحقیق کیفی  در مقالات ارائه شده خواهد آمد.

مقالات:

  - نقش پژوهش های کیفی در علوم انسانی - محمد نمازی دریافت

 - مروری بر پژوهش کیفی و نرم افزارهای تحلیل دادههای کیفی - عباس دولانی و همکاران دریافت

- تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی - شقایق نیک نشان و همکاران دریافت

 - نمونه گیری در پژوهش  کیفی - هادی رنجبر و همکاران دریافت

- ارزیابی داده های کیفی- محدثه محسنپور دریافت

- گزارش کار درس روش تحقیق کیفی (روش گروه کانونی)-امید بهرامیان دریافت

 - روش شناسی تحقیق کیفی(پدیدار شناسی) - عبدالحسین امامی و همکاران دریافت

- کاربرد روش شناسی پژوهش های کیفی در مطالعات هنر اسلامی-صادق رشیدی دریافت


کتب:

- روش های تحقیق کیفی در پژوهش های اجتماعی(مجموعه مقالات) دریافت

- خلاصه ای از کتاب درآمدی بر تحقیق کیفی اثر اووه فلیک -ترجمه هادی خلیلی دریافت

- معرفی کتاب روش تحقیق کیفی ضدروش(منطق و طرح در روش شناسی کیفی) اثر احمد محمد پور دریافت

A Handbook of Qualitative Methodologies  for Mass Communication Research -Klaus Bruhn Jensen  and Nicholas W.Jankowski دریافت






۷ نظر ۰۵ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۱۷

روش تحقیق آمیخته، با ترکیب دو مجموعه از روشهای کمی و کیفی به انجام می رسد. در حال حاضر برای شناسایی مسائل و مشکلات سیستم های اجتماعی-رفتاری به طور اعم، و محیط های آموزشی به طور اخص، استفاده از روش های مبتنی بر ترکیب پارادایم های تحقیق از اهمیت برخوردار شده است. زیرا به رغم ماهیت پیچیده این سیستم ها و محیط ها، نمی توان فقط به استفاده از یک رویکرد (کمی یا کیفی) اکتفا کرد و به شناخت کافی نسبت به موقعیت های معین دست یافت. در راستای برآوردن این نیاز، در دهه ی اخیر استفاده از ترکیب روش های کمی و کیفی، تحت عنوان روش های تحقیق آمیخته، رایج شده است.
در این قسمت مقالات موجود در این زمینه برای آگاهی بیشتر از این روش ارایه می شوند. در گام های بعدی و در صورت فرصت به نقد این مقالات اقدام خواهد شد نقد و بحث بازدیدکنندگان نیز ما را در رسیدن به اهداف کمک خواهد کرد.


 پژوهش کمّی یا کیفی در گفتگو با دکتر عباس بازرگان  دریافت

مقایسه روش شنا سی پژوهش کمی وکیفی در علوم رفتاری-  احمد عابدی∗ علیرضا شواخی دریافت

روش تحقیق آمیخته -  عباس بازرگان دریافت

مبانی روش پژوهش آمیخته - یزدان منصوریان دریافت

روش های پژوهش ترکیبی: گونه شناسی-موسی سجادی و همکاران دریافت

مبانی نظری پژوهش ترکیبی - فریدون شریفیان دریافت

معرفی طرح ها و مدلها در روش تحقیق آمیخته- علی مبینی دریافت

اصول پارادایمی و روشهای فنی - احمد محمدپور دریافت

مبانی نظری و اصول عملی - احمد محمدپور دریافت


Mixed Methods Research-by R. Burke Johnson and Anthony J. Onwuegbuzieدریافت



۱ نظر ۰۵ فروردين ۹۴ ، ۰۶:۵۲