با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش دومین جلسه مطالعاتی گروه در سال 94

پنجشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۴۵ ب.ظ

دومین جلسه گروه، ساعت 8 صبح امروز در موسسه مهرآفرین تشکیل شد. در این جلسه، ذیل موضوع پیش سقراطیان،  با ارائه بحث توسط خانم شهریاری به طالس پرداخته شد. سایر دوستان نیز که از منابع مختلفی چون تاریخ فلسفه محمود هومن ،کاپلستون،خسرو پناه و ملکیان  مطالعه کرده بودند، درباره محورهای اساسی اندیشه طالس به بحث پرداختند. در نهایت دکتر نوروزی رئوس اندیشه های طالس را در سه محور زیر جمع بندی کردند:1- طالس به عنوان یک فیلسوف فیزیولوگ، آب را  ماده المواد همه اشیا می داند.2- او نخستین فیلسوفی است که بحث وحدت در کثرت را بیان می کند.3- نوع نگاه وحدتی به عالم طبیعت و همچنین جاندار دانستن آهنربا، نگاه ماوراء مادی تالس را پر رنگ تر می کند.

در ادامه  به «آناکسیمندر» پرداخته شد. او ماده المواد و عنصر اولیه را غیر متعین و نا متناهی و آپیرون می نامدکه تمام آسمانها و عوالم درون آنها از آن ناشی می شوند و از این منظر نگاهش نسبت به عالم، وسیع تر از نظر تالس بود. خانم منیره عابدی درباره نظر آناکسیماندر درباره تفاوت دوران کودکی انسانهای اولیه و امروزی و رویکردهای تربیتی آن مطالبی را گفتند. سپس به «آناکسیمنس» و نظرش در خصوص ماده المواد دانستن هوا پرداخته شد. پس از جمع بندی فلاسفه سه گانه ملطی به عنوان کسانی که بیشتر درباره طبیعت اندیشه کردند؛ از هراکلیتوس بحث شد. نکته اساسی در اندیشه های او تغییر و شدن بود. او علاوه بر فیلسوفان قبل که صرفا روی وحدت در کثرت متمرکز بودند؛ از کثرت در وحدت هم سخن گفته و راه پایین به بالا را همان راه بالا به پایین و ساخته شدن را همان از بین رفتن و خراب شدن می داند.در ادامه رابطه بین اندیشه های او و سیر وجودی و حرکت جوهری ملاصدرا هم مطرح شد.

پس از استراحت مختصری، در ادامه جلسه و در پاسخ به سئوالی در مورد شیوه صحیح مقاله نویسی، دکتر نوروزی توضیحاتی ارائه دادند. و با بیان چارچوب اصلی یک مقاله که شامل چکیده ، مقدمه، روش، یافته ها، نتایج و منابع می باشد؛ جداگانه نکات مهمی که در هر قسمت باید رعایت شود را مطرح کردند و بر چگونگی پردازش مقاله در یک ساختار نظام مند تاکید داشتند. که در این قسمت افزایش سطح مطالعات و دقت عمیق تر در پیشینه های موضوع مقاله می تواند ما را در تدوین ساختار متناسب با موضوع رهنمون سازد. همچنین در پاسخ به سئوالی دیگر در مورد راههای ارتباط برقرار کردن با نوجوان، قرار گرفتن در فضای فکری نوجوان و همدل و هم سخن شدن با او را مقدمه لازمی برای رساندن فکر صحیح به آنها بیان کردند.

این جلسه که از ساعت 8  صبح و با حضور هشت نفر از دانشجویان شروع گردید، در ساعت 11:30 به اتمام رسید. در جلسه آینده به فیثاغورثیان و مابقی فیلسوفان پیش از سقراط پرداخته خواهدشد.

                                                                                                                                                                            تهیه گزارش: زهرا عسگری

۹۴/۰۱/۲۷

نظرات  (۵)

باسلام .

رویش معرفت ؛ وبلاگی برای آشنایی بهتر با علوم انسانی.

سری به وبلاگ ما بزنید:http://rouyesh790.blog.ir/

درضمن ممنون از وبلاگ خوبتون

«...تمامی تفکر هایدگر در جهت گذشتن از متافیزیک و رفع حجاب از وجود است.وی یکی از راههای رفع حجاب و نزدیک شدن به تفکر اصیل را هم سخنی و همراه شدن با متفکران قبل از سقراط می داند. شاید بتوان نمونه ای از تفکر اصیل را در هراکلیت نشان داد...» علی اصغر مصلح در مقاله اومانیسم و نظر هایدگر

ظاهرا خود هایدگر، حرفی از هراکلیتوس نزده است، برداشت نویسنده بود.
خدا قوت خانم رجبی.با حرف شما موافق نیستم.هایدگر در جاهای مختلفی از نظرات خود از هایدگر نام برده،برای تموته میتوان به وبلاگ زیر سری بزنید.دhttp://aminiphilosophy.blogfa.co/post-111.aspx

در کل هراکلیتوس از فیلسوفان پیش  سقراطی تاثیر گذار در تاریخ فلسفه است و آثار نظرات او را میتوان نه تنها در هایدگر بلکه در  فیلسوفان زیادی مانند هگل،مارکس و دریدا هم مشاهده کرد.
سلام
بله در تاثیر فلاسفه پیش از سقراط و مخصوصا هراکلیتوس در هایدگر و فلاسفه دیگر حرفی نیست.
در مورد اشاره صریح خود هایدگر به تاثیر پذیری از هراکلیتوس مطمئن نبودم. ممنون از شما
سلام.با توجه به توضیحات استاد درباره روش در مقاله نویسی،خوب است به فصل اول و دوم کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی از دکتر باقری، مروری داشته باشیم.در این کتاب دکتر باقری محتوای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را صرفا از متون اسلامی برگرفته اند ولی در روش از فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت استفاده کرده اند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی