گزارش دومین جلسه مطالعاتی گروه در سال 94
دومین جلسه گروه، ساعت 8 صبح امروز در موسسه مهرآفرین تشکیل شد. در این جلسه، ذیل موضوع
پیش سقراطیان، با ارائه بحث توسط خانم شهریاری به طالس پرداخته شد. سایر دوستان نیز
که از منابع مختلفی چون تاریخ فلسفه محمود هومن ،کاپلستون،خسرو پناه و ملکیان مطالعه کرده بودند، درباره محورهای اساسی
اندیشه طالس به بحث پرداختند. در نهایت دکتر نوروزی رئوس اندیشه های طالس را در سه
محور زیر جمع بندی کردند:1- طالس به عنوان یک فیلسوف فیزیولوگ، آب را ماده المواد همه اشیا می داند.2- او نخستین
فیلسوفی است که بحث وحدت در کثرت را بیان می کند.3- نوع نگاه وحدتی به عالم طبیعت
و همچنین جاندار دانستن آهنربا، نگاه ماوراء مادی تالس را پر رنگ تر می
کند.
در ادامه به «آناکسیمندر» پرداخته شد. او ماده المواد و عنصر اولیه را غیر متعین و نا متناهی و آپیرون می نامدکه تمام آسمانها و عوالم درون آنها از آن ناشی می شوند و از این منظر نگاهش نسبت به عالم، وسیع تر از نظر تالس بود. خانم منیره عابدی درباره نظر آناکسیماندر درباره تفاوت دوران کودکی انسانهای اولیه و امروزی و رویکردهای تربیتی آن مطالبی را گفتند. سپس به «آناکسیمنس» و نظرش در خصوص ماده المواد دانستن هوا پرداخته شد. پس از جمع بندی فلاسفه سه گانه ملطی به عنوان کسانی که بیشتر درباره طبیعت اندیشه کردند؛ از هراکلیتوس بحث شد. نکته اساسی در اندیشه های او تغییر و شدن بود. او علاوه بر فیلسوفان قبل که صرفا روی وحدت در کثرت متمرکز بودند؛ از کثرت در وحدت هم سخن گفته و راه پایین به بالا را همان راه بالا به پایین و ساخته شدن را همان از بین رفتن و خراب شدن می داند.در ادامه رابطه بین اندیشه های او و سیر وجودی و حرکت جوهری ملاصدرا هم مطرح شد.
پس از استراحت مختصری، در ادامه جلسه و در پاسخ به سئوالی در مورد شیوه صحیح مقاله نویسی، دکتر نوروزی توضیحاتی ارائه دادند. و با بیان چارچوب اصلی یک مقاله که شامل چکیده ، مقدمه، روش، یافته ها، نتایج و منابع می باشد؛ جداگانه نکات مهمی که در هر قسمت باید رعایت شود را مطرح کردند و بر چگونگی پردازش مقاله در یک ساختار نظام مند تاکید داشتند. که در این قسمت افزایش سطح مطالعات و دقت عمیق تر در پیشینه های موضوع مقاله می تواند ما را در تدوین ساختار متناسب با موضوع رهنمون سازد. همچنین در پاسخ به سئوالی دیگر در مورد راههای ارتباط برقرار کردن با نوجوان، قرار گرفتن در فضای فکری نوجوان و همدل و هم سخن شدن با او را مقدمه لازمی برای رساندن فکر صحیح به آنها بیان کردند.
این جلسه که از ساعت 8 صبح و با حضور هشت نفر از دانشجویان شروع گردید، در ساعت 11:30 به اتمام رسید. در جلسه آینده به فیثاغورثیان و مابقی فیلسوفان پیش از سقراط پرداخته خواهدشد.
تهیه گزارش: زهرا عسگری
باسلام .
رویش معرفت ؛ وبلاگی برای آشنایی بهتر با علوم انسانی.
سری به وبلاگ ما بزنید:http://rouyesh790.blog.ir/
درضمن ممنون از وبلاگ خوبتون