با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۱۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

قرار است در هر ماه کتابی مرتبط با رشته برای دوستان معرفی گردد. این کتاب پیشنهاد آقای دکتر نوروزی جهت معرفی بود. در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی منبع تقریبا کاملی برای استفاده از آیات و روایات است. سایر دوستان هم می توانند کتب مفید مرتبط با رشته را جهت اطلاع سایر دوستان در اینجا معرفی نمایند.

     مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث - رضا فرهادیان

                                                                                

                                                                                                                                                                                        

این کتاب به ترسیم مبانی و اصول و روشهای تربیت از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته است. از آن جایی که قرآن بر اساس قوانین آفرینش انسان و نظام احسن بنا شده است، می تواند بهترین نسخه برای تربیت انسان باشد.نویسنده انسان صالح را میوه نظام تعلیم و تربیت قرآنی می داند که برای پرورش چنین انسانی  باید به  شناخت مبانى تعلیم و تربیت در قرآن پرداخت و قبل از هر چیز، اندیشه ها را از یافته ها و بافته هاى ذهنى مکتبهاى مختلف فلسفى و تربیتى غیر الهى و عادتهاى جاهلیت جدید و قدیم خالى کرد و در جست و جوى اصولى برآمد که آیات قرآنى، ما را بر اساس فطرت پاک انسانى مان، رهنمون مى سازد.

در این کتاب، نویسنده به جمع آوری آیات و روایات مرتبط با موضوع پرداخته است و  در خصوص تفسیر و توضیح آیات سخنی نیامده است. نویسنده در ابتدای کتاب هم به این نکته اشاره می کند: « انتخاب و گزینش آیات در هر فصل و بخشى از این مجموعه پس از مطالعه و بحث هاى فراوان، گردآورى شده است، به طورى که هر بخشى مى تواند خود به عنوان یک اثر مستقل، قابل بسط و تجزیه و تحلیل باشد؛ امّا از آن رو که هدف، بیان مبانى کلى تعلیم و تربیت اسلامى در قرآن و روایات بوده، تنها به ذکر کلى آیات و روایات و بعضاً توضیحاتى اجمالى در رابطه با مبانى بسنده شده است و نباید آن را یک مجموعه معمولى برآمده از انتخاب ساده و شتاب زده آیات و روایات تلقى کرد.»

۵ نظر ۳۰ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۰۰
نویسنده گزارش: طاهره رجبی

این جلسه در روز پنجشنبه ساعت 7:35 صبح در موسسه مهرآفرین شروع گردید. در ابتدای جلسه آقای دکتر نوروزی با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان،  به آیات قرآن در خصوص روزه اشاره و به بیان نکات تربیتی آن پرداختند و اولین درس روزه را تمرین صبر و استقامت دانستند. استاد برنامه تربیتی خداوند را ترکیبی از برنامه های مداوم مانند نماز و برنامه های مقطعی  مانند روزه دانستند که این برنامه مقطعی خود شامل جزییاتی متنوعی مانند افطاری، فطریه و...است که هر کدام کارکرد خاص خود را دارد.

سپس در ادامه مباحث جلسات قبل، رساله های افلاطون مورد بحث قرار گرفت. در این جلسه خلاصه ای از رساله کریتون توسط خانم مرضیه عابدی ارائه گردید.کریتون هنگامی که سقراط در زندان بود، به دیدار او می رود و از سقراط می خواهد که از زندان فرار کند. اما سقراط همواره برای قانون احترام قائل بود و با دلیل برای دوستش ثابت می کند که پس از فرار او از زندان، تلاشهایی که در طول این مدت برای احیای فضایل اخلاقی مانند عدالت در جامعه یونان کرده بود، بی حاصل خواهد بود.

در این جای بحث، از نحوه موضع گیری سقراط، سئوالی مطرح شد که چقدر این موضع عزتمندانه بوده است در صورتی که از سقراط  انتظار می رفت که اگر اتهام اشتباهی به او وارد شده است، تمام تلاش خود را برای نجاتش از مرگ بکند. استاد با بیان  اینکه نمی توان نسبت به گذشته های تاریخی، این گونه قضاوت کرد،  مواضع سقراط و نحوه مرگش را در راستای رسالت هدایت گونه اش تحلیل کردند.صحبت از لزوم آموزش ساختارشکنی به فرزندان و چگونگی تربیت انسان انقلابی، مطرح شد.استاد نسخه تربیت جهادی را نسخه قابل تجویز برای همه انسانها نمی دانست و ویژگیهای شخصیتی و ژنتیکی را موثر  در تربیت این گونه انسانها می دانست

۰ نظر ۲۹ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۵۹



 

خردمندان، عمل‌زده نیستند.هرچند تنها عملی، عمل است که خردمندان انجام دهند.روزه آن نوع عملِ خردمندانه‌ای است که با یک نوع بی‌عملی همراه است ولی بیکاری و تنبلی را به همراه نمی‌آورد. از آن‌جایی که دلبستگی به حق در ذات انسان نهفته است، اگر دلبستگی به بدن بخواهد دلبستگیِ ما را نسبت به حق تحت تأثیر خود قرار دهد، وظیفه داریم با «جوع» و «صوم» آن عهد ذاتی را تازه کنیم و

به خود آییم و ناخود را خود نپنداریم...

نجات از همان جایی می‌آید که خطر از آن‌جا آمد؛ یعنی با گرفتارشدن در لذّات بدنی، با روزمرگی ها و تنگناهای زندگیِ دنیایی روبرو می شویم و با آزادشدن از لذات بدنی از طریق «جوع» و «صوم»، نجات را در همان جایی جستجو خواهیم کرد که خطر از آن‌جا آمد.

 

برگرفته از کتاب رمضان دریچه رویت استاد طاهرزاده

کتاب «روزه دریچه ای به عالم معنا» از آقای طاهرزاده

 


دریافت- فایل صوتی از پناهیان

 

۵ نظر ۲۹ خرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۰

برنامه این هفته:

1- تاریخ فلسفه غرب: دوره آثار افلاطون

2- بررسی و نقد نظریه علم دینی بر اساس دیدگاه دکتر باقری


- ساعت شروع کلاس در این هفته،7:30 صبح می باشد.

- مقرر شد دوره آثار افلاطون، براساس تقسیم بندی رساله های باقیمانده بین دوستان مطالعه و مکالمات تحلیل گفتار شود.

- جلد یک و دو مجموعه چهار جلدی دوره آثار افلاطون به پیوست آمده است.

- در مورد نظریه علم دینی، فایل مصاحبه و میزگردی با دکتر خسرو باقری به پیوست جهت مطالعه آمده است.می توانید به منابع دیگری نیز مراجعه کنید.

- در ابتدای جلسه این هفته به مناسبت ماه مبارک رمضان، دقایقی توسط  استاد از نکات تفسیری قرآن بهره مند خواهیم شد.


دریافت - مصاحبه با دکتر باقری در مورد علم دینی

دریافت- کرسی نقد و نظریه پردازی: علم(تجربی) دیتی

جلد یک دوره آثار افلاطون - حجم: 13.1 مگابایت

جلد دوم دوره آثار افلاطون - حجم: 15.9 مگابایت

۶ نظر ۲۶ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۲۷

سال گذشته در همین ایام بود که جلسات هفتگی ما با آقای دکتر نوروزی شروع گردید و هفته ای یکبار دور هم جمع شدیم و به مطالعه و مباحثه مطالب مرتبط با رشته پرداختیم.  این جلسات برای تک تک اعضا محاسن و برکاتی داشت.

 نزدیک هشتاد درصد مطالبی که مطالعه شد برای دانشجویان ارشد و با درصد کمتر برای دانشجویان دکتری، جدید بود. مطالب در یک موضوع منحصر نبود و مخصوصا در اواخر، در حوزه های مختلف مطالعاتی صورت گرفت. جلسات هر چند وقت یکبار، توسط استاد مورد نقد و ارزیابی قرار می گرفت و بنا بر نیاز دانشجویان موضوع و مطلب، اضافه می شد. برگزاری جلسات به صورت بحث و گفتگو، توان مباحثه را در بین ما دانشجویان تقویت کرد. از محضر اساتید خارج از دانشگاه اصفهان بهره مند شدیم و بسیاری از محاسن و برکات دیگر که شاید در آینده بهتر متوجه شویم.

در اینجا وظیفه خود می دانیم که از حضور ثابت آقای دکتر نوروزی صمیمانه قدردانی نماییم، که اگر حضور  استاد نبود، مطمئنا امکان استمرار جلسات به راحتی مهیا نبود. حضور بی چشمداشت و بی منت،  علیرغم مشغله های گوناگون  و  هدایت و راهنمایی گروه و  ارسال مطالب جدید و متنوع  برای مطالعه، همگی شایسته قدردانی است.

و  از همه  دوستان زیر  که در طول این مدت در کنارشان  بودیم،   تشکر می کنیم که  از این با هم بودن ها، تجربه کسب کردیم.

خانم ها منیره عابدی، طاهره رجبی، زهرا عسگری، شهنازشهریاری، مرضیه عابدی،زهرا  اسحاقیان، فروزش فریدی زاد، ساجده رضوی زاده،زهرا نادری، مریم خاقانی، فاطمه داوری، راضیه بدیعیان، فاطمه هاشمی و دوستانی که در حد یک یا چند جلسه میهمان ما بودند: آقای میرهادی و میرزایی،خانم ها مهدیانی و آیتی و  خیر مقدم به دوستان جدیدی که علاقمند به همراهی گروه هستند.

 امام صادق (ع) می فرمایند: مبادا عملی را بر خود لازم گردانی و زیر یکسال قطعش کنی. خوشحالیم و خداوند را شاکر،  که این عمل به مرز یک سالگی رسید.



۱ نظر ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۰۰
نویسنده گزارش: شهناز شهریاری

این جلسه با حضور آقای دکتر نوروزی و هفت نفر از اعضای گروه در موسسه مهرآفرین تشکیل گردید. در ابتدای جلسه، خانم شهریاری به ارائه سه رساله افلاطون؛ منون، لیزیس و اویتیفرون پرداختند که در ادامه، گزارش جداگانه هر رساله خواهد آمد.در حین این ارائه در مورد مسائل مختلفی مانند عدم توجه به قابلیت های دانش آموزان در آموزش و پرورش، عدم ارائه تعریف صحیح توسط سقراط، مقایسه سقراط و افلاطون در زمینه نظام سازی و تاثیر این نظام سازی بر رشد و هدایت افراد بحث گردید. آقای دکتر نوروزی نظام سازی را  همراه با آفت هایی می دانستند که منجر به  ریزش افراد می شود  و در خصوص رشد و هدایت افراد تحت نظام تربیتی مشخص مانند روش افلاطون و تربیت افراد خارج از ساختار نظام مند مانند روش سقراط با ذکر مصادیق مختلف بحث صورت گرفت.

در بخش دوم ، موضوع استنباط گزاره های دینی بر اساس مقاله ای از آقای عباس پسندیده، بحث شد. ایشان در مقاله خود با عنوان « روش فهم و تبیین گزاره های دینی» چگونگی تبیین یک گزاره دینی (آیات و روایات) و نحوه توضیح رابطه بین مولفه های موجود در روایت را توضیح می دهند.

همچنین با توجه به یک ساله شدن جلساتمان توسط استاد، ارزیابی از کار صورت گرفت  و دوستان انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و مقرر شد در جلسات آتی، بخش سوم جلسه  به بررسی و تحلیل برخی از معضلات و مسائل فرهنگی اجتماعی جامعه پرداخته شود تا ضمن درگیر شدن ذهن دانشجو با مسائل و مشکلات جامعه، به راهکارها و پیشنهاداتی پرداخته شود.

با تشکر از حضور و راهنمایی های آقای دکتر نوروزی و ارائه بحث توسط خانم شهریاری و حضور سایر دوستان.

۰ نظر ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۱۴



خدایا!  مرا به خاطر گناهانی که در طول روز با هزاران قدرت عقل توجیهشان می‌کنم ببخش ...



۴ نظر ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۰


مطالعات این هفته:

1- تاریخ فلسفه غرب:  افلاطون

2- روشهای استنباط گزاره های تربیتی از متون اسلامی


بر اساس نظر استاد:

- مطالعه دوره آثار افلاطون تکمیل شود.

 - روشهای استنباط از متون دینی، بر اساس مقاله دکتر باقری و آیت الله اعرافی و مطالب مرتبط دیگر، جمع بندی شود.


۰ نظر ۱۹ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۴۳


این «من» را اگر انسان زیر پا گذاشت و «او» شد، اصلاح می کند همه چیز را...

 

 

 

۲ نظر ۱۵ خرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۰

افضل الاعمال انتظار الفرج...
وقتی در آموزه های دینی انتظار به عنوان «عمل» مطرح می شود، یعنی فراتر از بینش صرف می باشد و باید باعث حرکت انسان شود. حرکتی در راستای خودسازی، دگر سازی و زمینه سازی... این حرکت و عمل همان تربیت شدن آدمی ذیل مقوله انتظار است.
اما در جریان تربیت مهدوی، ممکن است سوء برداشت و سوء عملکردها باعث منحرف شدن این مسیر از هدف اصلی خود شود. دکتر خسرو باقری در دو مقاله به آسیب شناسی تربیتی مهدویت پرداخته اند و این مساله را ذیل موضوع کلی تر آسیب شناسی تربیت دینی و اسلامی بررسی کرده اند. ایشان با ذکر هفت مورد از آسیب شناسی دین با عناوین: حصاربندی و حصار شکنی، کمال گرایی و سهل انگاری، گسست و دنباله روی، قشری گری و عقل گرایی، خرافه پردازی و رازدایی، انحصارگرایی و کثرت گرایی به توضیح افراط و تفریط های مطرح در موضوع مهدویت پرداخته اند  و حد اعتدال در هر مورد را بیان نموده اند.در ادامه اصل مقاله جهت مطالعه بیشتر می آید.

دریافت آسیب شناسی تربیتی مهدویت، ش1- خسرو باقری

دریافت آسیب شناسی تربیتی مهدویت ش2- خسرو باقری

همچنین جهت بررسی بیشتر این موضوع مقالات دیگری که توسط خانم داوری ارسال شده است، به پیوست می آید.

دریافت موانع و آفات انتظار- رضا علی نوروزی و همکاران

دریافت تربیت حماسی الگوی تربیت مهدوی- سید مهدی موسوی

دریافت  تربیت سیاسی در پرتو انتظار- سید مهدی موسوی

 دریافت سیمای مهدویت در برنامه آموزشی مدارس - رحمت الله مرزوقی


۴ نظر ۱۱ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۱۱

با این خدا زندگی کن...

 


دریافت
مدت زمان: 4 دقیقه 46 ثانیه

 

۷ نظر ۰۸ خرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۰

جلسه امروز با حضور آقای دکتر نوروزی و هفت نفر از اعضا  در موسسه مهرآفرین تشکیل شد. ابتدای جلسه، تاریخ فلسفه غرب با ارائه مختصری از جلد دوم دوره آثار افلاطون آغاز شد. این جلد با رساله هیپیاس شروع می شود ولی بحث امروز با ایون آغاز گردید، ایون در این کتاب با عنوان راوی شناخته می شود. فردی است که به بررسی وتفسیر اشعار هومر می پردازد. سقراط پس از مناظره با ایون به او می فهماند که او، دانش شعر ندارد بلکه یک نیروی الهی او را به سمت شعر کشانده است، سقراط خطاب به ایون چنین می گوید:«تو مجذوب خدا هستی ولی دانش و آگاهی در مورد شعر نداری.» در اینجای بحث، صحبت از جایگاه خداوند در اندیشه سقراط به میان آمد و نقل شد که می توان گفت، هدف برتر سقراط دانایی نیست بلکه رابطه ونسبت انسان با خداست و این رابطه برای سقراط، ارزشمند است.

رسا له بعدی صحبت الکبیادس با سقراط است؛ الکبیادس فردی است که سقراط به دنبال جست وجوی فرصتی برای صحبت با اوست در حالیکه او هیچ میلی به این رویارویی ندارد واین ظاهرا به دلیل غرور الکبیادس است، نهایتا سقراط این فرصت را می یابد و با او گفت و گو میکند اما آنچه که در این منا ظره مشهود است نهایت ابراز عشق و محبت سقراط نسبت به اوست.مناظره به اینجا ختم می شود که ادعای الکبیادس مبنی بر دست یابی به رهبری مردم اشتباه بوده و او هیچ نمی داند. در پایان سقراط خطاب به او میگوید:تو ابله ترین مردمی هستی که وارد حوزه سیاست شده ای!!

۱ نظر ۰۷ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۰۲

برنامه مطالعاتی این هفته:

1- تاریخ فلسفه غرب:  افلاطون

 2- مقاله «روش شناسی استنباط آموزه های دینی در سیره و کلام امام علی(ع)» از حجت الاسلام علیرضا اعرافی



مطالعه دوره آثار افلاطون و ارائه گزازشی از هر کتاب، بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته در جلسه قبل بین دوستان می باشد.دوستانی که حاضر نبودند ج 7 و 8 دوره آثار را مطالعه نمایند.

دریافت مقاله آقای اعرافی

۰ نظر ۰۴ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۳۷

به بهانه سالروز بزرگداشت ملاصدرا


1- تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ فلسفه غرب برود که او را به شکاکیت می کشاند و بسیاری از کسانی که با فلسفه غرب شروع می کنند دیگر حاضر نیستند به فلسفه اسلامی دل بدهند و با آن کنار بیایند .

2- برخورد مدگونه با فلسفه ما را به جایی راهبر نمی‌شود. شنیده‌ام که در ایران مد می‌شود که همه از «ویتگنشتاین» یا «پوپر» صحبت می‌کنند و از کس دیگری صحبت نمی‌شود و بعد سراغ افراد دیگر می‌روند. اینها ما را به جایی نمی‌رساند. باید سعی کنیم ریشه نسل بعدی را در زمین فلسفه اسلامی بکاریم.

3- ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه می کنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.نمی شود بگوئیم فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفهی غرب، مربوط به این است.

4- بدون درک و فهم آرای ابن سینا نمی توان الهیات قرون وسطی را فهمید.

             و...

۵ نظر ۰۲ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۵۰

باز هم محضرتان نیستیم!

از دور، سلام...

...خوشا به حال خیالی که در حرم مانده

و هر چه خاطره دارد از آن محل دارد...

۸ نظر ۰۱ خرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۰