با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

۲۲ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

 نظام سازی گمگشته جهان اسلام

 نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی


اصلی‌ترین مأموریت دانش نظام‌سازی و نظام‌شناسی در اسلام، کشف و طراحی نقشه راه در جهت تحقق نظام مدیریت و تعلیم و تربیت قرآنی است. برای اجرایی کردن مباحث اسلامی، باید کارشناسان خبره نظام‌شناسی تربیت شوند. در این کتاب، مدلی برای پرورش استعدادهای عالی انسان همچون قلب، عقل ملکوتی، عاطفه و اراده‌ ارائه می‌شود.   از طریق آشنایی با نظام و نظام‌سازی، سیستم‌های وارداتی غرب ( نظیر تعلیم و تربیت، سینما، هنر، رسانه و...) را می‌‌توان اسلامی نمود.  با شناخت نظام مدیریت و تعلیم و تربیت، معلمان مدارس و اساتید دانشگاه‌ها خواهند فهمید که کار آنها در جهت محافظت و توسعه نظام تعلیم و تربیت غرب می‌باشد.از طریق نظام‌شناسی، عامل شکل‌گیری نظام تعلیم و تربیت فعلی ما بر اساس اندیشه‌های جهان کفر و سکولار روشن می‌گردد. نظام‌شناسی می‌تواند زمینه‌ساز درک صحیح از مبانی و پیش‌فرض‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن ها، تعلیم و تربیت‌ها، مدیریت‌ها، اقتصاد، سیاست و... گردد؛ اگر چه عنوان نظام نداشته باشند و نیز اگر چه عنوان اسلامی یا غیر اسلامی نداشته باشند

۰ نظر ۲۹ دی ۹۴ ، ۱۶:۴۳

41 امین جلسه مطالعاتی گروه


تاریخ:  27 /10/ 1394  یک­شنبه. ساعت 8:30 تا 10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها   رجبی، عسگری ،شفیعیون و عابدی

منبع: رساله در اصول علم انسانی؛ اثر جورج بارکلی


در ادامه مطالعه فلسفه برکلی ،  این جلسه هم  اندیشه های برکلی بررسی گردید. جایگاه خداوند در اندیشه برکلی و نگاه به این خدا در جهان بینی فرد، ویژگیهای تصورات ذهنی از نظر قوت و ضعف، انکار رابطه ضروری میان مفاهیم و تاکید برکلی بر تعریف صحیح از واژه هایی مانند جوهر جسمانی از مباحث مطرح شده در این جلسه بود. بارکلی وجود موجودات را قبول دارد اما به همان معنایی که خود از وجود و موجود می فهمد.به همین دلیل معنا شناسی و زبان شناسی در فلسفه او نقش مهمی دارد.   بارکلی به جای اینکه محسوسات خود را به جوهر های جسمانی نسبت دهد به اراده ی خداوند نسبت می دهداگر ما نباشیم اینطور نیست که هیچ چیز وجود نداشته باشد بلکه در ادراک خداوند حاضر است .پس آنچه که وجود دارد یکی ذات باری است و دیگری نفس . نفس یا روح، ذاتی است بسیط و فعال و فعلش دو جنبه دارد یکی ادراک و دیگری ایجاد .جنبه ی ادراکش عقل است و جنبه ی ایجادش اراده .آنچه اراده ایجاد می کند همان است که ما تخیل می گوییم .پس صور محسوس را خداوند در ما ایجاد می کند و تصور های مخیل را نفس. تصورهای مخیل نسبت به تصویرهایی که به اراده الهی و از طریق حواس ایجاد شده است، ضعیف تر است. برکلی  قوانین مستقر در طبیعت و هماهنگی بین تصویرهای ذهنی را دلیل وقوع برخی از رویدادها می داند نه رابطه ضروری بین مفاهیم که مقدمات اندیشه هیوم در نفی علت و معلول از برکلی گرفته شده است.

در انتهای جلسه، آقای دکتر نوروزی با توجه به موضوع مطالعه جلسه بعد، نگاهی اجمالی به اندیشه های هیوم داشتند و  برخی از آثار این فیلسوف را معرفی کردند. همچنین به سئوالات دوستان در موضوعات مختلف جواب دادند.

سپاس از حضور دوستان گرامی در این جلسه.



۰ نظر ۲۸ دی ۹۴ ، ۱۹:۴۲

۱ نظر ۲۵ دی ۹۴ ، ۰۶:۰۰

سلام به دوستان و همراهان گرامی


جلسه هفته آینده با خوانش آثار بارکلی ادامه می یابد.


توصیه می شود ضمن به پایان رساندن کتاب قبلی (رساله در اصول علم انسانی) به کتاب سه گفت و شنود، میان هیلاس و فیلونوس (ترجمه بزرگمهر) نیز مراجعه شود و این کتاب نیز توسط «همه» دوستان مورد مطالعه «جدی» قرار گیرد.


در ضمن کلاس هفته آینده، یکشنبه، رأس ساعت 8 صبح در اتاق آقای دکتر برگزار می شود. حضور به موقع همه دوستان علاقه مند به نظم هر چه بیشتر کلاس کمک خواهد کرد.


سپاس

۰ نظر ۲۴ دی ۹۴ ، ۰۵:۱۸

معرفی از: منیره عابدی

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان



فلسفه در قرن بیستم

نویسنده: ژان لاکوست

ترجمه: دکتر رضا داوری اردکانی

ناشر: سمت (تهران: 1391، چاپ هشتم)


کتاب فلسفه در قرن بیستم شامل یک مقدمه و پیشگفتار، هفت فصل و سه نوشته از رورتی، گادامر و هایدگر در بخش ضمیمه است. در مقدمه، داوری اردکانی، بحثی در مورد معیار انتخاب فلاسفه بزرگ و نیز راجع به چیستی فلسفه عصر و جایگاه فلسفه در عصر حاضر دارد. در پیشگفتار نیز لاکوست به دو رویه کلی در فلسفه معاصر اشاره می کند که شامل فلسفه تحلیلی در انگلستان به سرکردگی راسل و مور و فلسفه اروپایی آلمانی و فرانسوی زبان در آثار کسانی چون نیچه و هایدگر است.

۰ نظر ۲۲ دی ۹۴ ، ۰۶:۰۷

گزارش از: منیره عابدی

داتشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان


تاریخ:  20 /10/ 1394  یک­شنبه. ساعت 8 تا 9:30

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها  عابدی،  رضوی زاده، رجبی، عسگری و شفیعیون

منبع: رساله در اصول علم انسانی؛ اثر جورج بارکلی


کتاب اصول علم انسانی از سه بخش و یک مقدمه تشکیل شده است. در این جلسه مقدمه و بخش اول و دوم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیش از مقدمه، بارکلی در دیباچه ای کوتاه بیان می کند که گفته شدن حقیقت برای وی بر پذیرش از سوی مردم ارجحیت دارد و تلاش کرده است آنچه را خود به درستی آن رسیده است طوری بیان کند که دیگران نیز بتوانند درستی اش را درک کنند. که این نشانگر روحیه حقیقت طلبی و تلاش وی برای بی طرفی علمی است. در همین راستا، بارکلی از خوانندگان تقاضا می کند آراء وی را در کلیت آن ببینند و از جدا کردن یک جزء و قضاوت بر اساس آن پرهیز کنند که این امر خود حاوی نکته ترتبیتی مهمی است.

۱ نظر ۲۱ دی ۹۴ ، ۰۶:۱۹

مقاله ای کوتاه در مورد افلاطون


با تشکر از آقای سید مهدی میرهادی، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان



دریافت
عنوان: افلاطون فیلسوف تربیت

۰ نظر ۱۹ دی ۹۴ ، ۰۶:۱۶



سخت است،
فهماندن نکته ای به کسی که
منافعش در نفهمیدن است.


 


به یاد همه بزرگ مردانی که
فهم و عملشان در وظیفه بود و بس.
 در انجام این وظیفه مظلوم زندگی کردند
 و مظلومانه از دنیا رفتند.

۱ نظر ۱۸ دی ۹۴ ، ۰۶:۰۰

سلام دوستان.


این هفته نیز مطالعه بارکلی را به قصد درک بهتر اندیشه های این فیلسوف ادامه خواهیم داد.


با سپاس


۰ نظر ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۶:۲۱

۰ نظر ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۶:۱۷

معرفی از  : راضیه بدیعیان.

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

کتاب تاریخ فلسفه در جهان اسلامی

حنا فخوری و خلیل جر
ترجمه عبدالمحمد آیتی

این کتاب توسط حنا فاخوری وخلیل جر تالیف شده و  عبدالمحمد آیتی نیز آن را ترجمه نموده است. عنوان اصلی کتاب تاریخ الفلسفه العربیه و در دو جلد تدوین شده  است اما با توجه به اینکه در جاهایی دو نویسنده اشاره نموده اند که این کتاب را می توان تاریخ فلسفه اسلامی نیز نامید مترجم این عنوان را برای آن برگزیده است . کتاب به چهار باب تفکیک شده است. باب اول،مقدمات عامه، باب دوم فلسفه اسلامی،باب سوم فلسفه اسلامی در مغرب و باب چهارم فلسفه تاریخ و اجتماع است.

۰ نظر ۱۵ دی ۹۴ ، ۰۹:۰۸

سی و نهمین جلسه مطالعاتی گروه

این جلسه با معرفی کتاب «مبادی علم انسانی» درآمدی بر فلسفه برکلی بود تا در جلسه بعد با تفصیل بیشتری در اندیشه های این فیلسوف ایده آلیست بحث گردد. در این کتاب برکلی اندیشه هایش را در سه بخش آورده است. برکلی در بخش اول به بیان آرائ و نظریات خویش می پردازد. بخش دوم به بیان نقد و جواب منتقدین بر اندیشه هایش و در بخش سوم آثار و نتایجی که از فلسفه اش بدست می آید را مطرح می کند.

نکته اصلی فلسفه برکلی این است که چیزی به نام ماده وجود ندارد.  همهء اشیاء و جهان پیرامون ما تنها ساخته و پرداخته ذهن ماست.  هرآنچه که ما احساس و ادراک میکنیم در واقع همان ایده های ذهنی خود ما هستند، وجود خارجی ندارند. در قسمتی از این کتاب آمده است:

«از آنجایی که هیچ تصوری بدون علت نمی‌تواند در ذهن به وجود آید بنابراین جوهری به نام روح سرچشمهٔ ایجاد این تصورات است. تصورات ممکن است حاصل ارادهٔ خود ما باشد مانند تصور درختی خیالی یا موجودی خیالی مانند سیمرغ. اما تصورات دیگری هم موجودند که حاصل ارادهٔ انسان نیستند و انسان نمی‌تواند مانع بروز آن در ذهن خود شود مانند درختی واقعی که مسئول ایجاد آن‌ها خداست. آنچه که درخت نخست را از درخت اخیر جدا می‌سازد وجود مادی و بیرون از ذهن دومی نیست بلکه وجه تمایز آن‌ها علتشان است که در مورد درختی که واقعی می‌نامیم علت خداست.»

۰ نظر ۱۴ دی ۹۴ ، ۱۱:۴۴

چرا معلمان به آموختن فلسفه تعلیم و تربیت نیاز دارند؟

 اکثریت متقاضیان رشته فلسفه تعلیم و تربیت را معلمان تشکیل می دهند، اما به نظر ضرورت انتخاب این رشته و نحوه استفاده از آن برای آنها، مشخص نیست. این مقاله تلاش می کند روشنگری های فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت را در نیازمندی های حرفه معلمی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد و پیامدهای آموختن مباحث فلسفی را برای معلمان تبیین کند تا آنها ترغیب به استفاده بیشتر از این مباحث شوند.

در این مقاله ابتدا به بیان ویژگیهای ضروری یک معلم خوب می پردازد و اشاره می کند که پاسخ به این سوال، به راحتی میسر نیست ولی به عنوان نمونه الگوی لایه ای کورتاجن (از صاحب نظران حوزه تربیت معلم) را به عنوان یک الگوی بدیع و ارزنده در توصیف ماهیت ویژگی های معلم خوب تبیین می کند.

کورتاجن(2004) سطوح تغییر درونی معلمان را به لایه های سطح رفتار، سطح صلاحیتها، سطح اعتقادها، سطح هویت و سطح رسالت تقسیم می کند. که به ترتیب این سطوح بر همدیگر تاثیر می گذارند.سطح رفتار بیرونی ترین سطوح است. سطح رسالت هم درونی ترین لایه است که برخی محققان آن را سطح معنویت می نامند که با انگیزه های معلم از کاری که انجام می دهد سر و کار دارد. در حالت آرمانی میان این سطوح وحدت کاملی برقرار می شود.

۰ نظر ۱۲ دی ۹۴ ، ۰۷:۱۲


۱ نظر ۱۱ دی ۹۴ ، ۰۱:۰۶
Conference Theme
4th International Conference on Language, Literature, Culture and Sustainability
(COES&RJ-SG16/1) 
Venue : The Executive Centre, Singapore
Conference date : 25-26 January 2016 

۰ نظر ۱۰ دی ۹۴ ، ۲۱:۱۶

سلام.


این هفته در ادامه تاریخ فلسفه، به خوانش آثار جورج بارکلی می پردازیم.


۰ نظر ۱۰ دی ۹۴ ، ۰۶:۰۰

معرفی از: فاطمه داوری

دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه اصفهان

درباره فصوص الحکم:

فصوص الحکم در یک مقدمه و 27 فص، از مهمترین آثار محیی الدین ابن عربی ملقب به شیخ اکبر و در واقع وصیتنامه روحانی اوست و از سایر کتابهایش بیشتر خوانده می شود. به گفته شیخ تالیف آن نتیجه رؤیتی بوده که از پیامبر داشته. آن حضرت کتابی در دست داشتند و به شیخ فرمان دادند که آن را بگیرد و به جهانیان برساند تا همه از آن بهره مند شوند. خود عنوان کتاب که به معنی نگینهای حکمت است، رمزی از محتویات آن است. هر نگینی محتوی گوهری گرانبهاست که رمز یکی از جلوه های حکمت الهی آشکار شده بر یکی از پیغمبران است.

فصوص کتابی در باب عرفان اسلامی و تصوف محض نیست بلکه درباره فلسفه الهی آمیخته به عرفان و تصوف است. مقصود اصلی مؤلف در این اثر، بحث در طبیعت وجود (بطور کلی) و رابطه میان وجود ممکن (عالم) و وجود واجب (خدا)ست. از مطالب مهم این کتاب، پرداختن به "حقیقت الهی" است که در کامل ترین مظاهر خود، یعنی یعنی در صور پیامبران تجلی یافته است. زیرا هر یک از فصهای آن بر گرد حقیقت یکی از پیامبران که آن را کلمه فلان نامیده، می چرخد و این کلمه نشانگر صفتی از صفات حق است. مانند صفت الوهیت در فص آدمی، نفثیت در فص شیثی، سبوحیت در فص نوحی و... .

۱ نظر ۰۸ دی ۹۴ ، ۱۰:۱۵



دستی نوشت نام تو را : نون والقلم
حتی قلم به سمت مرکب نرفته بود

ناگه ستاره ای بدرخشید و ماه شد
مستی هنوز از سر یارب نرفته بود

نام تو با پیامبران نسبتی نداشت
گویی به بندگان مقرب نرفته بود

مثل من و تو بنده ای از بندگان عشق
یعنی به هیچ ملت و مذهب نرفته بود

آمد بهار من که قرار از دلم ربود
آمد نگار من که به مکتب نرفته بود


«مهدی جهاندار»

 

۲ نظر ۰۷ دی ۹۴ ، ۱۷:۰۰

گزارش جلسه سی و هشتم

 

تاریخ:  6 /10/ 1394  یک­شنبه. ساعت 8.30 تا 10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها  عابدی،  رضوی زاده، رجبی، داوری و عسگری.

در این جلسه به تکمیل آثار لایب نیتس در سه محور کتاب مابعدالطبیعه، نامه های او با کلارک و کتاب مقاله جدید در فهم انسان پرداخته شد.

۰ نظر ۰۷ دی ۹۴ ، ۰۹:۴۲

ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻋﺸﻖ ﺁﺷﻨﺎ ﺷﺪ، ﻣﺴﺖ ﺷﺪ!
ﻭﺍﺭﺩ ﯾﮏ ﺭﺍﻩ ﺑﯽ ﺑﻦﺑﺴﺖ ﺷﺪ...
ﻛﺎﺵ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻢ ﺷﺮﺍﺏ ِ ﻋﺸﻖ ﺑﺎﺩ
ﺧﺎﻧﻪﯼ ﺟﺎﻧﻢ ﺧﺮﺍﺏ ِ ﻋﺸﻖ ﺑﺎﺩ...!
ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﻋﺸﻖ ﺁﯾﺪ ﻭ ﺳﺎﻛﻦ ﺷﻮﺩ،
ﻫﺮ ﭼﻪ ﻧﺎﻣﻤﻜﻦ ﺑﻮَﺩ، ﻣﻤﻜﻦ ﺷﻮﺩ...!
ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺮ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻣﺎﻧﺪﻧﯽﺳﺖ،
ﺭﺩّﭘﺎﯼ ﻋﺸﻖ ﺩﺭ ﺍﻭ ﺩﯾﺪﻧﯽﺳﺖ...!
ﺷﻌﺮﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ِ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﺟﻬﺎﻥ،
ﺳِﺮّ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﺮﻭﺩ ﻋﺎﺷﻘﺎﻥ...!
‏ﺳﺎﻟﮏ! ﺁﺭﯼ ...؛ ﻋﺸﻖ ﺭﻣﺰﯼ ﺩﺭ ﺩﻝﺳﺖ
ﺷﺮﺡ ﻭ ﻭﺻﻒ ِ ﻋﺸﻖ ﻛﺎﺭﯼ ﻣﺸﻜﻞ ﺍﺳﺖ...
ﻋﺸﻖ ﯾﻌﻨﯽ ﺷﻮﺭ ﻫﺴﺘﯽ ﺩﺭ ﻛﻼﻡ !
ﻋﺸﻖ ﯾﻌﻨﯽ ﺷﻌﺮ، ﻣﺴﺘﯽ، ﻭﺍﻟﺴﻼﻡ ...!

"" مجتبی کاشانی""[?]

۱ نظر ۰۴ دی ۹۴ ، ۰۶:۰۰