با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۴۳ ب.ظ

 نظام سازی گمگشته جهان اسلام

 نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی


اصلی‌ترین مأموریت دانش نظام‌سازی و نظام‌شناسی در اسلام، کشف و طراحی نقشه راه در جهت تحقق نظام مدیریت و تعلیم و تربیت قرآنی است. برای اجرایی کردن مباحث اسلامی، باید کارشناسان خبره نظام‌شناسی تربیت شوند. در این کتاب، مدلی برای پرورش استعدادهای عالی انسان همچون قلب، عقل ملکوتی، عاطفه و اراده‌ ارائه می‌شود.   از طریق آشنایی با نظام و نظام‌سازی، سیستم‌های وارداتی غرب ( نظیر تعلیم و تربیت، سینما، هنر، رسانه و...) را می‌‌توان اسلامی نمود.  با شناخت نظام مدیریت و تعلیم و تربیت، معلمان مدارس و اساتید دانشگاه‌ها خواهند فهمید که کار آنها در جهت محافظت و توسعه نظام تعلیم و تربیت غرب می‌باشد.از طریق نظام‌شناسی، عامل شکل‌گیری نظام تعلیم و تربیت فعلی ما بر اساس اندیشه‌های جهان کفر و سکولار روشن می‌گردد. نظام‌شناسی می‌تواند زمینه‌ساز درک صحیح از مبانی و پیش‌فرض‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن ها، تعلیم و تربیت‌ها، مدیریت‌ها، اقتصاد، سیاست و... گردد؛ اگر چه عنوان نظام نداشته باشند و نیز اگر چه عنوان اسلامی یا غیر اسلامی نداشته باشند


معرفی کتاب

در عرصه‌ سیاست و حکومت‌داری چرا امام خمینی(ره) توانست انقلاب اسلامی را هدایت کند و حکومت جمهوری اسلامی را استقرار بخشد؟ چرا امروز کشورهایی چون مصر با وجود تظاهرات میلیونی مردم و براندازی رژیم حسنی مبارک، نمی‌توانند حکومت اسلامی برقرار کنند؟

در عرصه‌ تعلیم و تربیت چرا با وجود اقیانوس عظیم معارف الهی و تلاش‌های بسیاری که به دست فضلا، اساتید اخلاق، مدیران و مربیان مدارس، پدران و مادران و برنامه‌های موجود در رسانه‌ ملّی، در راستای تربیت فرزندان و متخلّق شدن آن‌ها به صفات والای انسانی صورت می‌گیرد، امّا در نهایت فرزندانی تربیت می‌شوند که شخصیّت آن‌ها حکایت از بی‌ثمری تلاش‌های موجود می‌کند؟ چرا ما قادر نیستیم مبانی نظری اسلام را به تولید انبوه برسانیم؟ مشکل اصلی فرهنگ شیعه در جهانی‌سازی اندیشه‌های ناب اسلام چیست؟ چرا اکثر فرزندان ما شیفته‌ فرهنگ غرب شده و هر آینه در آرزوی همرنگ نمودن خود با مدل‌ها و الگوهای غربی هستند و رویای شیرین زندگی در آمریکا و اروپا را در سر می‌پرورانند؟ علّت اصلی ناموفق بودن ما در تربیت اسلامی فرزندانمان و دلیل اصلی موفقیت غرب در همسو ساختن آن‌ها با جهان کفر و سکولار چیست؟ چه عاملی باعث شده است که نظام تعلیم و تربیت فعلی ما بر اساس اندیشه‌های جهان کفر و سکولار شکل بگیرد؟ تربیت دینی چگونه محقق می‌شود؟ آموزش دینی با تربیت دینی چه تفاوتی دارد؟ چرا استعدادهای عالی انسانی از جمله عقل ملکوتی، قلب، اراده و عاطفه در نظام آموزش فعلی پرورش نمی‌یابد؟ چرا در آموزش و پرورش ما کتاب‌های دختران و پسران یکی است؟ چرا در نظام تربیتی فعلی به اصل سعی متربی توجهی نمی‌شود؟ اثرات پذیرش مفاهیم و مکاتب غربی چیست؟ اگر مدیری در جامعه‌ اسلامی کلمه‌ دموکراسی را بدون آشنایی با پیش‌فرض‌ها، تبعات و پیامدهای آن در ادبیات و گفتمان سیاسی و مدیریتی و اجتماعی خود و جامعه وارد کند چه اتفاقی می‌افتد؟ شناخت صحیح نظام و توجه به خواص و کارکردهای آن از منظر قرآن و روایات، عامل اصلی بروز مشکلات ذکر شده در عرصه‌های مختلف بوده و پاسخ سوالات مطرح شده و بسیاری از سوالات دیگر را تبیین می‌نماید.
کتاب "نظام سازی گمگشته جهان اسلام"، الهام‌بخش مسئولین، برنامه‌ریزان و روش‌نویسان در ارائه راهبردها و راهکارهای قرآنی و زمینه‌ساز انفجار ایده در قلب‌های مشتاقان ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف برای طراحی نظام می‌باشد.

این کتاب داد مظلومیت و مهجوریت قرآن را سر داده و نشان می‌دهد چگونه دعوت قرآن به نظام‌مندی و نظام‌سازی از جانب مسلمانان نادیده گرفته شده است و نشان می‌دهد چگونه این بی‌توجهی، اندیشه‌های ناب قرآن و عترت را در حد تلاوت و قرائت نگاه داشته و مانع از ورود آن‌ها به ساحت برنامه‌ریزی و اجرا شده است.
نظام، یک نرم‌افزار یا یک اندیشه است که شناخت نقش تأثیرگذار آن در عرصه‌های مختلف بالاخص در عرصه‌ مدیریت و تعلیم و تربیت به ‌عنوان حلقه‌ واسطی که تضمین کننده‌ تحقق اندیشه‌های نظری هر مکتبی در شرایط انبوه می‌باشد ضروری است. این کتاب با معرفی شاخصهای نظام از دیدگاه قرآن و روایات زمینه را برای طراحی نظام یا نرم‌افزار در عرصه‌های مختلف فراهم می‌نماید.

این کتاب حاصل 15 جلسه‌ درسی از سلسله مباحث نویسنده  است که در 5 فصل تدوین شده است.

در فصل اوّل به ضرورت نظام ‌شناسی و نظام‌سازی پرداخته شده است.

در فصل دوم مفهوم نرم‌افزاری نظام، شاخص‌های آن و مفهوم حفظ نظام طرح شده است.

در فصل سوم در پی اثبات نظام‌مندی و نظام‌بینی اسلام به تمام شئون عالم بالاخص مدیریت و تعلیم و تربیت به تبیین جایگاه نظام در منابع اسلامی پرداخته و از این باب در پی پاسخ به شبهات مطرح شده از جانب اندیشمندان و صاحب‌نظران در عرصه‌ تعلیم و تربیت برآمده است.

در فصل چهارم نظام طبقه‌بندی محتوا در مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی معرفی گردیده است. البته ذکر این نکته ضروری است که طراحی این طبقه‌بندی منطقی و عقلانی از دستاوردهای موسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره سلام الله علیها می‌باشد که خود نقشه‌ جامعی در آموزش محتوای مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی و معرف تمام اجزاء و ارکان آن می‌باشد. از آنجایی که این کتاب مقدمه‌ طراحی نظام در عرصه‌ مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی می‌باشد.

در فصل آخر به واکاوی برخی از مشکلات ناشی از نفوذ نظام تربیتی غرب در آموزش و پرورش پرداخته و از این رهگذر در صدد برجسته نمودن نقش نظام‌سازی و نظام‌شناسی در این عرصه برآمده‌ایم.

در بخش تحقیقات نیز با هدف اثبات نظام‌مندی تعلیم و تربیت اسلامی به تدبر در آیات و روایات اهل‌البیت علیهم‌السلام پرداخته و نقش نظام در اسلام را تبیین نموده‌ایم.

.



۹۴/۱۰/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی