با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش

دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ق.ظ

سی و نهمین جلسه مطالعاتی گروه

این جلسه با معرفی کتاب «مبادی علم انسانی» درآمدی بر فلسفه برکلی بود تا در جلسه بعد با تفصیل بیشتری در اندیشه های این فیلسوف ایده آلیست بحث گردد. در این کتاب برکلی اندیشه هایش را در سه بخش آورده است. برکلی در بخش اول به بیان آرائ و نظریات خویش می پردازد. بخش دوم به بیان نقد و جواب منتقدین بر اندیشه هایش و در بخش سوم آثار و نتایجی که از فلسفه اش بدست می آید را مطرح می کند.

نکته اصلی فلسفه برکلی این است که چیزی به نام ماده وجود ندارد.  همهء اشیاء و جهان پیرامون ما تنها ساخته و پرداخته ذهن ماست.  هرآنچه که ما احساس و ادراک میکنیم در واقع همان ایده های ذهنی خود ما هستند، وجود خارجی ندارند. در قسمتی از این کتاب آمده است:

«از آنجایی که هیچ تصوری بدون علت نمی‌تواند در ذهن به وجود آید بنابراین جوهری به نام روح سرچشمهٔ ایجاد این تصورات است. تصورات ممکن است حاصل ارادهٔ خود ما باشد مانند تصور درختی خیالی یا موجودی خیالی مانند سیمرغ. اما تصورات دیگری هم موجودند که حاصل ارادهٔ انسان نیستند و انسان نمی‌تواند مانع بروز آن در ذهن خود شود مانند درختی واقعی که مسئول ایجاد آن‌ها خداست. آنچه که درخت نخست را از درخت اخیر جدا می‌سازد وجود مادی و بیرون از ذهن دومی نیست بلکه وجه تمایز آن‌ها علتشان است که در مورد درختی که واقعی می‌نامیم علت خداست.»


در ابتدای این جلسه در راستای مباحثی که پیرامون جبهه حق مطرح گردیده بود و مسائل روز، سوالاتی مطرح شد و استاد به پاسخگویی پرداختند. چگونگی تشخیص اقدام مناسب و به موقع توسط جبهه حق و در نظر گرفتن تبعات حاصل از بعضی اقدامات عجولانه، اهمیت وحدت در جبهه حق و اقداماتی که این وحدت را خدشه دار می کند از مباحث مطرح شده در بخش اول بود که استاد به اهمیت ارائه شاخص در جبهه حق در تشخیص افراد و در تشکیل اجتماع گروههای مختلف جبهه حق اشاره کردند و برای تشخیص فاصله بین منفعت طلبی و خودمحوری افراد و جریانات در مقابل حق طلبی، نمونه هایی را مثال زدند.

لازم به ذکر است این جلسه در روز یکشنبه 13 دی ماه با حضور آقای دکتر نوروزی و خانم ها رضوی زاده، رجبی، داوری و عابدی از ساعت 8:15 تا 9:45  در سایت دکتری تشکیل گردید.



۹۴/۱۰/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی