با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۰۷ ق.ظ

معرفی از: منیره عابدی

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان



فلسفه در قرن بیستم

نویسنده: ژان لاکوست

ترجمه: دکتر رضا داوری اردکانی

ناشر: سمت (تهران: 1391، چاپ هشتم)


کتاب فلسفه در قرن بیستم شامل یک مقدمه و پیشگفتار، هفت فصل و سه نوشته از رورتی، گادامر و هایدگر در بخش ضمیمه است. در مقدمه، داوری اردکانی، بحثی در مورد معیار انتخاب فلاسفه بزرگ و نیز راجع به چیستی فلسفه عصر و جایگاه فلسفه در عصر حاضر دارد. در پیشگفتار نیز لاکوست به دو رویه کلی در فلسفه معاصر اشاره می کند که شامل فلسفه تحلیلی در انگلستان به سرکردگی راسل و مور و فلسفه اروپایی آلمانی و فرانسوی زبان در آثار کسانی چون نیچه و هایدگر است.

فصل اول با عنوان سرآغازها، به بررسی فلسفه تحلیلی می پردازد. در این فصل، ابتدا زایش جدید منطق در آثار فرگه مورد بحث قرار می گیرد. سپس نظریه شرح اسم راسل توضیح داده می شود که طبق آن کاربرد غیرمحتاطانه اوصاف معین  می تواند باعث اشتباه شود و لذا این اوصاف باید حذف و جملات به نحوی بیان شوند که متغیرها و محمولها روشن باشند. پس از توضیح مفصل این نظریه، نوبت به رساله منطقی- فلسفی ویتگنشتاین می رسد که در آن، فلسفه تلاشی برای تعین بخشیدن به افکار آشفته از طریق روشن کردن منطقی فکر است و لذا مولف صرفا به تحلیل منطقی زبان می پردازد.


موضوع فصل دوم، مذهب تحصلی و پدیدار شناسی است. در این فصل، ابتدا پوزیتویسم منطقی در چارچوب نظریات حلقه وین بررسی می شود. کار حلقه وین ادامه راه رساله فلسفی- منطقی بود و از روش تحلیل منطقی فرگه و راسل استفاده می کرد. آیر، فیلسوف انگلیسی با  پذیرش اصل تحقیق پذیری که مهمترین اصل حلقه وین بود، اصول حلقه وین را به انگلستان وارد کرد و نوعی تجربه انگاری همراه با شکاکیت را به وجود آورد. اما جریان دیگری نیز وجود دارد که رقیب جدی پوزیتویسم منطقی محسوب می شود و آن پدیدارشناسی هوسرل است که با طی مراحل خاص، در پی دستیابی به ماهیت نهایی اشیا و تدوین فلسفه به صورت علمی دقیق است. لاکوست بعد از بحث از اندیشه های هوسرل، مقایسه بین او و حلقه وین انجام میدهد. سپس به رد مفهوم روان از دیدگاه گیلبرت رایل می پردازد و معتقد است می توان گفتار مربوط به روان را با اصطلاحات رفتار ترجمه کرد. وی همچنین به تحلیل زبان هر روزی و عادی اعتقاد دارد. در ادامه، بحثی در ردّ سوء تفاهمات موجود در مورد رابطه هایدگر با هیتلر مطرح می شود. آن گاه اندیشه های هایدگر به طور خلاصه و در مقایسه با پوزیتویسم منطقی مطرح می گردد.


فصل سوم، تحت عنوان ماورای پوزیتویسم، به بررسی مسائل زیر می پردازد:

1- معنا شناسی (علم دلالت) کارناپ

2- جایگزین شدن اصل تحقیق پذیری پوزیتویستها با اصل بطلان پذیری پوپر

3- نظریه کواین در مورد ترجمه

4- طرح معمای جدید استقرا تحت عنوان پارادکس زمردها از نلسون گودمن در برابر معمای قدیم استقرا که توسط هیوم مطرح شده بود.


فصل چهارم به بررسی دوره دوم فلسفه تحلیلی می پردازد. یعنی زمانی که تحلیلیون به زبان رایج و متداول توجه نشان می دهند. به طور طبیعی این فصل با ویتگنشتاین و کتاب پژوهشهای فلسفی وی آغاز می شود و نظریه بازیهای زبانی وی به طور مفصل مورد بحث قرار می گیرد. سپس به منظور بررسی تحلیل زبان عادی در آکسفورد، مفهوم «فعل زبانی» آستین و مابعدالطبیع وصفی استراوسون مطرح می شود.


فصل پنجم با عنوان «از زبان تا روان» به فلسفه روان می پردازد. این فصل با بحثی راجع به ارتباط فکر و مغز شروع می شود. سپس نظریه مذهب اصالت کاربرد پانتام مورد بررسی قرار می گیرد که در آن عملکرد  ذهن و مغز انسان با کامپیوتر مقایسه شده است.این فصل با بحث از چیستی روان انسان از دیدگاه سرل پایان می یابد. در این دیدگاه، به نسبت پانتام توجه بیشتری به روان شده است.


فصل ششم به بررسی مذهب اصالت واقعیت و مذهب اصالت تاریخ اختصاص یافته است. در این فصل، به نظریه نامهای خاص که از سوی کرپیکی مطرح شده است به عنوان انقلابی در فلسفه تحلیل زبان اشاره می شود. بعد از توضیح این نظریه، دیدگاه کوهن در کتاب ساختار انقلابهای علمی معرفی می شود.سپس نظریه فوکو در باب چگونگی پیدایش علوم انسانی مطرح می شود. این دو نظریه (کوهن و فوکو) به شدت تاریخ انگارند و برای همه چیز به دنبال ریشه تاریخی می گردند. اما پانتام، که دیدگاه وی در ادامه این فصل بیان شده است، به مقابله با تاریخ انگاری می پردازد و به طور خاص، «آنارشیسم» کوهن را مورد انتقاد قرار می دهد.


بالاخره در فصل هفتم با هدف بررسی عمل و پیوند تفاهم، ابتدا نسبت زبان و عمل بررسی می شود. سپس نظریه های زیر مورد بررسی قرار می گیرد:

1- آزادی از دیدگاه سارتر و نقد آن

2- توجه به ارزشها و مسائل اخلاقی در فلسفه تحلیلی که با تحلیل مور از مفهوم خوب و بد شروع شده است.

3- نظریه عدالت جان رولز در مقایسه با مذهب اصالت نفع بنتام و نظریات غایت انگارانه عدالت

4- عقلانیت هابرماسی و گفت و گوی آزاد

5- دیدگاه دریدا 


در قسمت ضمایم نیز سه بحث مستقل مطرح شده است. اولین بحث، مقاله ای کوتاه از رورتی تحت عنوان «نتایج پراگماتیسم؛ صورتی از تاریخ انگاری جدید» است که در ان به علل کنار گذاشته شدن پراگماتیسم در نتیجه ظهور فلسفه تحلیلی و سپس بازگشت مجدد ان به صحنه تاریخ اشاه می شود. در مقاله دوم تحت عنوان «نکاتی در باب هرمنوتیک» گادامر به ظرح و بسط نظریه هرمنوتیکی خود می پردازد و در پایان، هایدگر، در مقاله «فلسفه چیست» سعی می کند با مراجعه به نخستین ریشه های فلسفه در یونان، به توضیح چیستی فلسفه بپردازد.

۹۴/۱۰/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی