با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

معرفی کتاب

شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۰۹ ب.ظ

دانش مسلمین

آیا  جوانان مسلمان  می دانند که هزار سال پیش:                                                                              

ـ شمار کتاب‌های کتابخانۀ عمومی ری به ۱۰ هزار جلد می‌رسیده است.

ـ  کتابخانه بصره به طالبان علم که در آنجا مطالعه می‌کردند حقوق و کمک هزینه می‌داده است.

ـ  در شهر بغداد بیش از یکصد کتابفروشی وجود داشته است.

ـ  هنگام حملۀ مغولان به بغداد، آن شهر حدود چهل کتابخانۀ عمومی داشته است.

ـ  بزرگانی چون «صاحب بن عَبّاد»، عالم و وزیر شیعی، به قدر کتابخانه‌های اروپا کتاب داشته‌اند.

ـ  در آن زمان هیچ‌کس جرأت نداشت مال فراوان داشته باشد مگر آنکه با مال خود ادبیات و هنر را کمک کند.

ـ مسلمین بودند که اصول رسم بر سطح کره را شناختند و با ترکیب جبر و هندسه، اصول هندسه تحلیلی دکارت را به وجود آوردند.

ـ  توسط آنان در قرن دهم میلادی معادلۀ سرعت کشف شد.

ـ  مسلمین آغازگر علم جبر و دانش مثلّثات و وضع و کاربرد علامت صفر و نیز بسط ریاضیات و نقشۀ جهان بوده‌اند.

در کتاب « دانش مسلمین» نوشته محمدرضا حکیمی به جایگاه علم و ارزش آن در نظر مسلمانان پرداخته شده است . این کتاب برای فهم عمق دانش مسلمین و آشنایی با دستاوردهای آنان مفید  است. این کتاب به سه زبان روسی، اسپانیولی و عربی ترجمه شده است.در این کتاب درباره زمینه های متنوع فرهنگ مسلمین و گستره اطلاعات گوناگون آن مطالبی بیان شده است. برخی عناوین فصول عبارتند از:  از ترکستان تا اسپانیا،  فرا گرفتن دانش مسلمین، اعترافات،ابتکارهای مسلمین، ادبیات اسلام، شعر و هنر اسلامی،معارف عقلی، فقه، حقوق، حکمت عملی، اخلاق، نظام علمی 

و سایر کتب مرتبط  با این موضوع:

1.خدمات متقابل اسلام و ایران از استاد مرتضى مطهرى

2. کارنامه اسلام از عبدالحسین زرین کو ب

3. علم و تمدن در اسلام از سید حسین نصر

4. علم در اسلام به اهتمام احمد آرام


و  محتواهایی که به فهم بیشتر این موضوع کمک خواهد کرد.

 معرفی کتاب «تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی» از  ذبیح الله صفا - جواد قاسمی -دریافت

معرفی کتاب « علم و تمدن در اسلام» از  سید حسین نصر- دریافت

نقد کتاب دانش مسلمین دریافت

ارزیابی و گونه شناسی دیدگاه شرق شناسان، همدل با دانش اجتماعی مسلمانان- غلامرضا جمشیدیها و همکاران  دریافت



The Philosophy and Objectives of Education in Islam-Muhamad Hafiz Khamis Al-Hafiz      Mohamad Johdi Salleh, PhD  دریافت  





۹۴/۰۱/۰۸

نظرات  (۱۲)

۰۸ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۵۳ رضاعلی نوروزی
انتظارم اینه که اعضای محترم گروه این کتاب و کتابای مرتبط را به دقت بخونن و هر کدوم یه گزارش (توصیف) تحلیل و نقد همینجا ارایه بدن
سلام و خدا قوت.
از معرفی کتاب متشکرم،پیشاپیش معذرت میخوام اگر مطلبم به این قسمت ارنباط زیادی نداره.
راستش توی سایت انجمن فلسفه تعلیم و تربیت میتابیدم که توجهم به معرفی نشریه انجمن جلب شد با عنوان نظریه های فلسفه تربیت.در بین اسامی هیئت تحریریه نام اکثر اسانتد رشته هست ولی متاسفانه نشانی از اساتید دانشگاه اصفهان پیدا نمیشه.کمی دلم گرفت.
امیدوارم این وبلاگ دریچه ای باشه تا حداقل در فضای مجازی ،،فلسفه تعلیم و تربیت جزیره دانشگاه اصفهان با دیگر دانشگاهها ارتباط بیشتری داشته باشه.
سلام
البته در تعدادی از مجلات نام بعضی از اساتید دانشکده هم هست.
نکته اصلی اینه که
اینجا اصفهان است!

۰۸ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۰۱ حمیدرضا بهروان

با سلام و تبریک سال نو. آقای دکتر نوروزی وبلاگ شما را به من معرفی کردند. در چند روز گذشته مرتب به آن سر زده ام. امیدوارم عمر این وبلاگ (که ای کاش تبدیل به سایت می شد) به اندازه دوران چند ساله دانشجویی شما نباشد. منابع خیلی خوبی به ویزه در بخش مربوط به روش تحقیق معرفی کرده اید اما کاش به جای آن و یا همراه با آن خلاصه و نقد و نظری هم در باره آن ها ارائه کنید. ضمن این که ظاهرا برخی از لینک ها فعال نیست یا مشکلی دارند که من از آن بی اطلاعم مانند. درصورت امکان بررسی بفرمایید تا این مشکل حل شود. نکته دیگر آن که ما به عنوان دانشجویان و دانش آموختگان فلسفه تعلیم و تربیت بایستی دست کم با بخشی از واژگان و مفاهیم کلیدی در زمینه روان شناسی، جامعه شناسی و فلسفه آشنا باشیم. شما می توانید برای بحث و گفتگو در این زمینه مجالی فراهم کنید تا همراهان و دوستانتان به تحقیق در باره این مفاهیم بنیادین بپردازند و آن را در معرض نگاه دیگران قرار دهند. باری، این حرفها درآمدی برای گشایش باب دوستی و آشنایی بود. نکات دیگری هم هست که اگر رخصت دهید به تدریج خدمتتان عرضه خواهم کرد.

۰۸ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۴ رضاعلی نوروزی
سلام خانم عسگری این چیزا خیلی مهم نیست. مهم اینه که شما یه باری بردارید لذا لطف کنید کمک خانم رجبی بخشی از زحمات را بکشید. برای عضویت در هیات تحریریه مجلات باید اساتید حداقل دانشیار باشن نبود اسامی بیشتر به این دلیل است تا دلیل دیگر مثل اصفهانی بودن. هر چند ما هم جدی با دوستان تهران همراه نشدیم که عمدتا تقصیر ماست تا اونا. علایق غیر علمی انرژی ادما میگیره امیدوارم با فعالیت جدی تر دوستان این نقیصه برطرف بشه
آقای بهروان هم میتونن از راه دور عضو گروه بشن با علایق معرفتی جدی که دارن بخشی از بار گروه را بردارن. مثلا ارایه مطالب مفید یا همون نقد و تحلیل که خودشونم گفتن. امیدمون به اینه که این فضا جاودانه بمونه حتی بعد از جدایی برخی از اعضای گروه.
 اول پوزش میخوام اگر انرژی دوستان را گرفتم. قصد پرداختن به بحث های غیر علمی نبود.هر چند شاید ما علم را خیلی خشک  نعریف کرده باشیم و همه این بحث ها فضای نفس کشیدن علم باشد.قصدم مراوده بیشتر با دیگر دانشگاهها بود.ولی چشم استاد.
یا توجه به ارزش علم و دانش در نظر مسلمین همیشه این سوال برای من مطرح بوده که چرا از زمانی به بعد جلوه چنین نگرشی به علم را تنها میتوان  در زمینه های خاص دینی مشاهده کرد در صورتی که قبلا عالمان اسلامی در زمیته های متفاوت علمی توانمند بودند.مقاله علم و اندیشه در تمدن اسلامی از محمد ثقفی جوابی بود برای این سوال من.ایشان در این مقاله از این بخث میکنند از زمانی که نگرش ارزشی یه علم به صورت مطلق علم به درجه بندی کردن علوم از لحاظ ارزشی تغییر پیدا کرد،اندیشمندان مسلمان صرفا از یک سری دانشها استقبال میکردند و علومی که بیشترین درجه ارزش را داشتند رو به رشد قرار گرفتند.
قلم نویسنده در این مقاله روان و نگاه نسبتا نویی به مقوله علم دارند.
فکر کنم نگاه ارزشی به علوم به ماهیت علم و نگاه عالم بستگی زیادی دارد.جنس علوم در قدیم به گونه ای بود که اگر تفاوت در موضوع علم هم وجود داشت ولی در علت ها و غایت ها یک هماهنگی بین علوم مشاهده می شد و مطلق علوم ارزشمند بود. اما در دوران مدرن ماهیت علوم با قطع شدن از مبدا و مقصد اصلی،  تغییر کرد.
هم اکنون هم عالمانی وجود دارند که در علوم مختلف حرفی برای گفتن دارند هر چند که از نظر تعداد قابل مقایسه با گذشته نیست. مانند علامه حسن زاده آملی
"ملاک حال فعلی افراد است!"
گستردگی علوم و شاخه شاخه شدن ها و راحت طلبی عالمان، باعث شده پیشرفتهای همه جانبه ای که قبلاً مشاهده میشد، انجام نشه. بحرانهایی مثل، حمله مغول، جنگهای صلیبی و غارتهایی که در جنگهای جهانی اول روی داد، بسیاری از داشته های ما رو از ما گرفت و حتی در مواردی باعث قطع ارتباط ما با عصر شکوفایی علمی در اعصار گذشته شد و ما متأسفانه رفتیم زیر سایه علم و تمدن غرب بدون اینکه سعی کنیم خودباوری داشته باشیم. دانش مسلمین به بسط علوم ترجمه ای بیشتر خلاصه میشه و این عاملیه که نمیگذاره ارزشهای وصل به مبدأ و مقصد که قبلاً باعث رشد علوم میشد، الان به میدون بیاد. و دانش مسلمین وقتی به جایی که شایسته اونه میرسه که درست بدونیم وظیفه ما در مواجهه با علوم غربی شده و رشد علمی چیه.
هر دو جنگ جهانی منظور است که اشتباه تایپ شد
۰۹ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۰۳ رضاعلی نوروزی
سلام
با توجه به مشکلات این وبلاگ در بحث فایل های ضمیمه مطلب این وبلاگ رو بلاگ دیگرا به ادرس زیر بارگذاری شد.
http://eduphilosophyisf.blogfa.com/
البته اونم هنوز نهایی نیست انشاالله از هفته اتی با تقسیم کار بین دوستان هر دو وبلاگ فعال تر خواهد شد
دکتر نوروزی عزیز امیدوارم شاهد موفقیتهای روزافزون حضرتعالی باشیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی