با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

برنامه گروه در جلسه پنجشنبه این هفته

يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹ ب.ظ


سلام دوستان.

برنامه مطالعاتی گروه برای روز پنجشنبه سوم اردیبهشت ماه :

1- مطالعه ادامه مباحث تاریخ فلسفه غرب: فیثاغورث و...

2-مطالعه و بررسی  مقاله دکتر بختیار شعبانی ورکی: تکثر رشته ای، علیه فهم رایج از همکاری رشته ها

 

دریافت مقاله: تکثر رشته ای؛ علیه فهم رایج از همکاری رشته ها- بختیار شعبانی ورکی- امین بابادی

۹۴/۰۱/۳۰

نظرات  (۱۸)

معرفی اجمالی دکتر شعبانی ورکی:
ایشان استاد گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد هستند.
تحصیلات:
لیسانس:علوم تربیتی(1367)-فوق لیسانس:فلسفه تعلیم و تربیت(1371)-دکنرا:فلسفه تعلیم و تربیت(1376)-پست دکترا:فلسفه روش شناسی پژوهش در تعلیم و تربیت-دانشگاه ایالتی میشیگان-آمریکا
برای آشنایی بیشتر با آثار ایشان میتوان به http://bshabani.profcms.um.ac.ir/index.php/component/profactivity/?task=personalData مراجعه کرد
۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۰۱ رضاعلی نوروزی
با توجه به اینکه این مقاله بیشتر از اینکه در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت باشد در حوزه برنامه درسی است دوستان می توانند نظر دکتر نیلی یا دکتر شریفیان را راجع به مقاله بگیرند تا بر غنای کار افزوده شود.
می توان اندیشیدن و روحیه علم آموزی، را با موضوعات مختلف تجربه کرد. هر چند برای ما دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت، نقد مقاله ای در حوزه برنامه ریزی درسی کار آسان و حتی قابل قبولی نیست و طبق نظر استاد، رجوع به اساتید این رشته بر فهم و غنای کار می افزاید. ولی با مطالعه این مقاله شاید بتوانیم جایگاه رشته خود را  تحلیل کنیم.
تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش(گرایش تعلیم و تربیت اسلامی)!
این رشته قرار  است ما به کجا ببرد؟
قرار است بین موضوعات تاریخ ، فلسفه ، آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اسلامی چه همکاری محقق شود؟
تدوین عناوین دروس این رشته ناظر به کدام تلقی از همکاری بین رشته ای هست؟
و...
خوب یکی از دوستان یا خود خانم رجبی میتونه این وظیفه را برعهده بگیره البته دکتر باقری یه مقاله ای تو این زمینه داره وضعیت رشته را در کشور مورد تحلیل و بررسی قرار داده می تونید پیداش کنید اینجا بارگذاری کرده و نظر خودتونا هم به بحث بگذارید
سلام ،باتوجه به اینکه مقاله باتخصص دکتر نجفی هم مرتبطه من از نظرات ایشون مطلع میشم و گزارشش را در جلسه پنج شنبه ارائه خواهم داد.
سلام استاد.
بله انشاالله  انجام خواهد شد.
البته فعلا منظور بررسی وضعیت  رشته خودمان، ذیل موضوع «همکاری رشته ای» بود.

سلام
خانم رجبی موافقم .خیلی عالیه
سلام اگه قراره مقاله نقد بشه دوستان برنامه درسی نظر بدن و من نظرم رو دکتر شریفیان بود یا دکتر نیلی به ویژه دکتر شریفیان به دلیل شناخت از نظریه های برنامه درسی. اگه قرار جایگاه رشته ما باشه باید کار جدید بشه منتهی قبلا تو ذهنم دکتر باقری یه مقاله داشته اند در مورد رشته فلسفه تعلیم و تربیت یا شایدم تعلیم و تربیت اسلامی
هیچ اشکالی نداره از معرفت یا دانش دوستان دیگه استفاده بشه.
سلام بر دوستان
شما مستمع آزاد هم به جلساتتون راه میدید؟
پاسخ:
سلام.
از نظر ما (دوستان)، ورود به جلسات برای علاقمندان آزاد است. فقط همه اعضا نسبت به انجام برنامه های مشخص شده در گروه ملزم هستند مگر اینکه به صورت میهمان و فقط در حد چند جلسه حضور یابند.
و البته از نظر آقای دکتر نوروزی که مدیریت علمی جلسه را برعهده دارند هم، باید سئوال شود.
سلام.
خانم رجبی اگر درست فهمیده باشم،رویکرد فرا رشته ای که دکتر شعبانی مد نظر داشتند،رویکردی در طول سایر رشته هاست.رویکردی که در راستای اون فلسفه تعلیم و تربیت و برنامه درسی میتوانند تعامل داشته باشند
سلام خانم عسگری.
منظورتون این هست که رابطه ای که میان رشته ها در تکثر رشته ای برقرار میشه، رابطه طولی است نه عرضی. بله فکر کنم منظور همین بود.
البته تفاوتش با فرا رشته ای چی میشه؟
ضمن اینکه به نظرم چگونگی امکان تحقق این نظریه در عمل توضیح داده نشده.
ارتباط طولی را دکتر شعبانی بسته به مساله، پروژه و موضوع به تدریج از دانش ساده به پیچیده تعریف می کند.
دانش ساده و پیچیده تعریفش چیه و ملاکش چیه؟
البته این سئوالات احتمالا به علت ضعف دانش ما در حوزه برنامه ریزی درسی هست.شاید...

و یه نکته هم اینه
که چقدر در رشته برنامه ریزی درسی، واژه های متعدد و شبیه به هم خلق شده است!
یادم هست آقای دکتر شریفیان در کلاس نظریه های برنامه درسی گفتند که برای « نظریه» واژه های مشابه دیگری هم هست که به دنبال تفکیک معنای آنها نباشید
و برای ما که فلسفه می خوانیم و عادت کرده ایم به عمق مسائل سرک بکشیم، کمی تا اندکی سخت بود سیر در چنین فضایی!
۰۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۲۹ بختیار شعبانی ورکی
سلام خوشحالم که کارم را مورد نقد قرار می دهید. لطفا اینجانب را از دستاورد جلسه مطلع فرمایید.  در مورد وضعیت رشته فلسفه تعلیم و تربیت در ایران می توانید به مقاله دیگری که اینجانب به اتفاق آقای دکتر محمدی تحت عنوان تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت در ایران نوشتم مراجعه فرمایید.
پاسخ:
سلام استاد.
با تشکر از حضور شما. خوشحالیم که برای فعالیت دانشجویان ارزش قائل هستید و با تشکر از آقای دکتر نوروزی که بستر این کار و آشنایی با اندیشه های جدید این رشته را برای ما فراهم کردند.
همراهی اساتید، در ما شوق مضاعفی برای ادامه کار و تحقیق بیشتر در این رشته، ایجاد خواهد کرد.
مقاله شما توسط همه دوستان مطالعه شد و نگاه ما را در حوزه برنامه درسی، وسعت بخشید و همچنین سئوالات و نکاتی را برایمان ایجاد کرد .مقرر شد این موارد با آقای دکتر اعتمادزاده مطرح گردد و  پس از بحث مجدد در جلسه این هفته،جمع بندی نظرات برای شما ارسال گردد.

سلام.
بر خود وظیفه میدانم از آقای دکتر شعبانی،برای توجهی که به کار های ناقص ما دارند تشکر کنم.امید است با استفاده از اندیشه شما اساتید ،قدمی رو به جلو در علم بر داریم.همچنین از دکتر نوروزی متشکرم .استاد از اینکه اینگونه با سخاوت تمام برای ما دانشجویان وقت میگذارید و بستری برای فلسفیدن در علم برایمان مهیا کرده اید،بسیار ممنونم.
سلام
خوبه قدرشناسی ولی نصف نظرات تشکر نشه. یکی از وظیفه اساتید کمک به رشد دانشجویان یا شاگردپروریه. لذا هیچ منتی نیست انجام وظیفه است.
سلام دوستان.اگر موافق باشید،گفتگویی در فضای مجازی بر روی مقاله تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت در ایران از دکتر شعبانی داشته باشیم.این مقاله از این جهت که تاریخ رشته ما را در جهان و ایران بررسی میکرد و همچنین نظراتی درباره افق های پیش رو داشت،خیلی جالب بود.ایشان در این مقاله بیان میکنند هدف اساسی فیلسوف تربیتی باید ناظر باشد به توسعه و تعمیق فهم مبانی فلسفی تعلیم و تربیت و نه صرفا بهبود عمل آموزش و تاکید میکنند در این راستا باید ابتدا تمایز بین فلسفه و فلسفه محض در ایران برداشته شود.
در این رابطه من هم موافق و مشتاقم بیشتر به مبانی نظری پرداخته شود،ولی درباره عدم تمایز بین فلسفه محض و فلسفه تعلیم و تربیت:در نهایت میتوان گفت علی رغم اینکه مهمترین دغدغه فلسفه را بتوان پرداختن به وجود است،فلسفه تعلیم و تربیت مجبور است از موجود بگوید؛و بر خلاف فسلفه محض،فلسفه تعلیم و تربیت،فلسفه ای است ناظر به عمل؛چرا که تعلیم و تربیت ماهیتا به عمل بر میگردد و مجموعه ای از باید ها و نباید هاست(که البته مبانی آن به هست ها و نیست ها بر میگردد)
در ضمن در این مقاله تاریخ نعلیم و نربیت رسمی در ایران را با تاریخ تاسیس دارالفنون مقارن دانسته اند.سوالی داشتم:ولی ما قبل از اسلام در زمان ساسانیان دانشگاه جندی شاپور را داشته ایم.که بستری رسمی برای تعلیم و تربیت بود.حتی در منابع تاریخی از مراکز رسمی برای آموزش در زمان داریوش و هخامنشیان بخث است؛که البته بر خلاف جندی شاپور ،از آنها مکتوبی به جا نمانده است.
قصد ندارم بر سر اولین ها اصرار بدون فایده بکنم ولی به قول دکتر نصر:
ما مردم مشرق زمین هم در ساختن علم و تمدن جهانی سهمی داشته ایم و باید این سهم را بشناسیم تا مالکیت ما بر خانه علم و معرفت احراز شود،و آنگاه مانند دیگران با اطلاع از ریشه های این ساختمان به ترمیم و تکمیل آن بپردازیم.اگر دانستیم که این خانه ملک پدری ما بوده در تصرف آن دلیرتر میشویم و برای ورود به آن منتظر اجازه دیگران نمیمانیم ،مردانه در آن گام مینهیم و نشیمنگاهی برای خود اختیار میکنیم.
خانم رجبی لطف کنن هم مقاله دکتر شعبانی و هم یه مقاله انگلیسی با همین موضوع را اینجا بارگذاری کنند البته ذیل یه متن مجزا تا دوستان هر دو را بخونن و مورد بحث قرار بدن مفید خواهد بود.
پاسخ:
سلام استاد.
بله در اسرع وقت انجام خواهد شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی