با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

معرفی مقاله

يكشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ

مبانی و اصول اخلاق اسلامی: ارتباط معلم با دانش آموزان

نویسندگان: مسعود صفایی مقد، بهاالدین رحمانی، محمدجعفر پاک سرشت، سید منصور مرعشی

مجله علمی پژوهشی پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت

سال 6 ، شماره 1، بهار و تابستان 1395.

تعداد صفحه: 23

هدف اصلی این پژوهش، بررسی مبانی و اصول اخلاق اسلامی در ارتباط معلم با دانش آموزان میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. بر پایه نتایج به دست آمده، نخست هشت اصل اخلاقی مربوط به ارتباط معلم با دانش آموزان از متون دینی و تربیتی اسلام استنتاج شدند.  بر این اساس، هر معلمی در حرفه و محیط کار خود باید به این اصول پایبند باشد و در ارتباط با دانش آموزان رفتارهای اخلاقی زیر را از خود نشان دهد:
1 ) هم در محیط مدرسه و هم در خارج از مدرسه کارهایی را که باید در ارتباط با دانش آموزان انجام دهد با صداقت و درستکاری تمام به انجام برساند؛
2 ) در مقابل دانش آموزانش- از هر طبقه و گروهی و در هر مقام و منزلتی که باشند- متواضع و فروتن باشد و دانش و مهارتهای خودش را به رخ آنان نکشد؛
3 ) با هر وسیله ای و از هر راهی که ممکن است به دانشآموزان آسیبهای جسمانی و روانی وارد نکند و اجازه ندهد که دانش آموزان در محیط کلاس هیچگونه آسیبی به یکدیگر وارد کنند؛
4 ) دانش آموزانش را برادر و خواهر دینی خود بداند و در برخورد با جنس مخالف و به ویژه کودکان، عفّت و پاکدامنی پیشه کند؛
5 ) برای تمامی دانش آموزانش- در هر مقام و موقعیت و از هر جنسیت و ملت و نژادی که باشند- احترام قائل باشد و احترام قائل شدن به آنها را تنها منوط به وضعیت درسی و  موزشی شان نداند و قبل از این که آنها را به عنوان یک دانش آموز ببیند، به آنها به عنوان یک انسان نگاه کند؛
6 ) در زمینه تعامل با دانشآموزان و آموزش و ارزشیابی آنها و نیز بهکارگیری نظام تشویق و تنبیه منصفانه و عادلانه برخورد کند؛
7 ) بدون اجبار و اکراه و از روی وظیفه به تمامی وظایفی که نسبت به دانشآموزانش دارد، بدون کم و کاست، عمل کند و به خاطر انجام دادن وظایفش بر آنها هیچگونه منّتی نگذارد؛
8 ) در موقعیتهای عادی و غیرعادی، بیش از وظایفش به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه نیکی کند و نیازهای آنان را برآورده نماید، بدون این که از آنها هیچگونه چشمداشتی داشته باشد و بر آنها منّت بگذارد.
بنا بر آنچه گفته شد، تحقق بخش زیادی از هدفهای تعلیم و تربیت نیازمند پیروی معلم از اصول و معیارهای اخلاق معلمی است.

دریافت فایل مقاله

۹۵/۱۰/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی