با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ

درآمدی بر تربیت دینی بر اساس حکمت متعالیه

نویسنده: ابراهیم راستیان

نشر: دانشگاه امام صادق

تعداد صفحه: 275

کتاب تربیت دینی بر اساس حکمت متعالیه تالیف ابراهیم راستیان در مرداد ماه سال 1395 منتشر شد. همانطور که میدانیم اساس خلقت عالم بر تربیت انسان است و انسان‌ها عصاره همه موجودات هستند. حقیقت تربیت دینی چیزی جز یک سفر معنوی نیست که در این سفر، این عصاره در انسان بالفعل می‌شود و انسان به کمال نهایی خود که همان لقای الهی است، می رسد. این سفر معنوی، آگاهی‌ها و آمادگی‌هایی می‌طلبد؛ مرکب و راهنمایی می‌خواهد که بدون آنها اساساً تربیت دینی امکان پذیر نیست. در این کتاب نگارنده تلاش می‌کند که با نگاهی روشمند و نظمی منطقی، مبانی حکمی مرتبط با امر تربیت دینی را تبیین کند و بر اساس آن، به تقریر اصلی‌ترین مسائل تربیت دینی حول محور «معرفت النفس» بپردازد.

نگارنده این کتاب را در دو بخش «مبانی و اصول حکمت صدرایی» و «تربیت دینی» و در ده فصل تنظیم کرده است. در پیش‌گفتار کتاب می‌خوانیم:
• مکاتب مختلف بشری بر اساس نگاهشان به جهان و انسان به تبیین تعلیم و تربیت پرداخته‌اند و به‌تبع آن جهان‌بینی و انسان‌شناسی، روش‌هایی را به بشر توصیه کرده‌اند. تفاوت روش‌های تربیتی در مکاتب گوناگون به کیفیت و چگونگی تبیین انسان در آن مکاتب بازمی‌گردد و انسان‌شناسی هر مکتبی نیز بر اساس یک هستی‌شناسی شکل می‌گیرد. حال اگر هستی‌شناسی‌ها متفاوت باشند، انسان‌شناسی‌ها و روش‌شناسی‌ها هم متفاوت خواهند بود.

• اگر بخواهیم از ثمرات تربیت توحیدی بهره‌مند شویم و اصطلاحاً به تولید علمی در زمینه‌های تربیتی دست یابیم باید معدن طیبی داشته باشیم که بر اساس آن، اصول را استخراج کنیم و از اصول، فروع را به دست آوریم و از فروع به ثمرات تربیت برسیم. حکمت متعالیه با الهام از آیات و روایات و با روشی شهودی‌عقلی به تبیین حقایق هستی پرداخته است.

• مؤسس حکمت متعالیه ملاصدرا است ولی هر فیلسوفی که در این زمینه با روش منطقی و با توجه به منابع عقل و نقل و شهود به بررسی مسائل فلسفی بپردازد، در راستای حکمت متعالیه قدم برداشته است. منظور از حکمت متعالیه در این کتاب صرفاً آراء ملاصدرا نیست بلکه تمام فیلسوفان صدرایی را دربر می‌گیرد.
• در این کتاب تلاش می‌شود که فارغ از نظریات متفاوت ملاصدرا، آراء نهایی او تبیین شود و بر اساس آن آراء مسائل تربیت دینی بررسی شود. منظور از نظریۀ نهایی ملاصدرا همان نظر وحدت شخصی وجود و لوازم منطقی آن است.
• مفاهیم و قواعد فلسفی صدرایی در زمینۀ هستی‌شناختی و انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی در این کتاب بازخوانی، بازتعریف و بازتبیین می‌شوند.
بخشهای مختلف کتاب عبارتند از:

بخش اول: مبانی و اصول حکمت صدرایی
فصل اول: مبانی هست یشناختی
فصل دوم: مبانی انسا نشناختی
فصل سوم: مبانی معرف تشناختی
فصل چهارم: مبانی دین شناختی
بخش دوم: تربیت دینی
فصل اول: ضرورت تربیت دینس
فصل دوم: چیستی تربیت دینی
فصل سوم: اهداف تربیت دینی
فصل چهارم: نقش اعتباریات در تربیت دینی
فصل پنجم: موانع تربیت دینی
فصل ششم: روش معرفة النفس
فصل هفتم: دو بال پرواز روش معرفة النفس
فصل هشتم: تعاملات اجتماعی
فصل نهم: تربیت بر مدار مربی
فصل دهم: ثمرات تربیت دینی

۹۵/۰۷/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی