با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

قرار جمعه ها

جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۰۰ ق.ظ





اگر جمعیت، آنگاه تربیت؟
اگر جمعیت، آنگاه معیشت؟
اگر جمعیت،آنگاه سلامت؟
...
آنگاه جمعیت، اگر و تنها اگر


قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ

بگو پروردگارم روزى هر که را خواهد گشاده کند یا تنگ گیرد، ولى بیشتر کسان نمیدانند. سبا/36

۹۴/۰۵/۰۹

نظرات  (۲۰)

سلام.
فعلا قابل توجه دوستان تک فرزندی گروه...
۰۹ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۱۶ رضاعلی نوروزی
سلام بر همه دوستان
امروز ساعت 11 صبح دم در دانشگاه قم هر چه تلاش کردم یه بچه 4 ساله از اومدن داخل دانشگاه منصرف کنم نشد که نشد هر دلیلی که فکرشا بکنید اوردم اما اون خیلی علاقه مند بود بیاد داخل دانشگاه از صب تا حالا دارم فکر میکنم اینجا نوشتم چون به نظرم یکی از دلایلشا خودمحوری ناشی از تک فرزندی بود.
پ ن:
عشق یعنی انتظار، تو دل یه مادر بیقرار
چشم تر مونده به راه ، واسه نشون یه مزار
عشق یعنی یه پدر ، که شبها بیداره تا سحر
عشق یعنی یه خبر ، خبر یه مفقود الاثر


سلام
یه جا بودیم. هفته قبل نسبت به این هفته کمتر توش بچه بود. اما این هفته: وای وای وای مهدکودکی بودا.
تو جمعیت مردا نگاه کردم: قشر روحانیت این هفته حضور پر رنگتری داشتند!
نکنه کم بچه آوردن برا قشر دانشگاهی کلاس محسوب میشه و زیاد بچه آوردن برا قشر حوزوی دیانت؟؟

با اجازه استاد، پ ن:
موندم خانمی که از من کوچکتره اما یه بچه 6 ساله داره یه بچه تو گهواره یکیم تو راه؛ واقعاً چرا بچه هاش رو انقدر اذیت کرده بود و خودش اومده بود دقیقاً برا چی؟

سلام

قبوله ..........اما نه برای مادری که سرکارمیره درس میخونه خانه داری میکنه تصمیم ادامه تحصیل هم داره و......فقط به دنیا آوردن بچه مهم نیست تربیت صحیح اونطوری که یه مادر تعلیم وتربیتی دوست داره هم هست!

سلام خانم اسحاقیان.
 تا حدودی موافقم. ولی یادتون نره که تو تعریف مادری درس خوندن و کار بیرون و ادامه تحصیل و حتی کار خونه نیومده. اینا بعدا اضافه شده...شاید نقش مادری را کاملترش کنه و شایدم ناقص ترش کنه. بستگی به مادر داره
اگه منیره عابدی اینجا بود. تو این موضوع خیلی خوب توجیهتون می کرد!!
سلام چقدر خوب که تو این موضوع وارد شدید...به موضوع پایان نامه منم نزدیکه بررسی رابطه جمعیت خانواده با خودگردانی فردی فرزندان...این موضوع باید زیربنایی بررسی بشه کار چند روزه نیست همون قدر که طول کشید تا مردم قانع کنند برای فرزند کمتر زندگی بهتر...حالا همونقدرم طول میکشه تا مردم دوباره گرایش پیدا کنند به فرزند بیشتر...از سن ازدواج باید شروع کنیم وقتی سن ازدواج بره بالا خواه ناخواه فرزندآوری میاد پایین...
۱۱ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۰ منیر عابدی
سلام.
فکر نمی کنید جمعیتی که تربیت نداره همون بهتر که اگر و تنها اگر باشه؟؟؟!!!
میگن بچه شیعه باید طوری باشه که یه نفرشون با ده نفر برابری کنه. می کنه؟
الان جمعیت شیعه زیاد نیست. درست! ولی همینا که هستیم خیلی بیشتر از 313 نفریم. پس چرا هیچ اتفاقی نمی افته؟ چون کمیت مهم نیست. مهم کیفیته. شیعه اگه شیعه باشه با 313 نفر هم دنیا رو متحول می کنه. 313 نفر با افزایش کمی فرزندها ساخته نمیشن. مهم کیفیته.

۱۱ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۸ منیر عابدی
با اون قسمتی هم که خانم رجبی در مورد نقش مادری گفتن خیلی موافقم. به نظر من زن حق داره انتخاب کنه که می خواد تو چه مسیری پیش بره. ولی وقتی همسر بودن و مهمتر از اون مادر بودن رو انتخاب کرد دیگه حق نداره تو خیلی از مسیرهای دیگه (هر مسیری که به این مسیر اصلی کوچکترین ضربه ای بزنه) وارد بشه. البته ممکنه یه نفر او نقدر آدم قوی یی باشه که بتونه بدون لطمه زدن به زندگی ش و مخصوصا بچه ش (که به نظر من وقتی هست اولویت زندگیه) درس هم بخونه، کار هم بکنه. ولی همه این طور نیستن.
به هر حال بچه ای که وارد زندگی دو نفر میشه به انتخاب خودش وارد زندگیشون نشده. پس اونایی که به انتخاب خودشون و به خاطر خودشون (!) بچه دار شدن در قبال زندگی بچه شون خییییلی مسوولند. خیلی بیشتر از این حرفا که بگن منم حق پیشرفت دارم و بچه نباید جلوی راهم رو بگیره. نمیشه هم خدا رو خواست هم خرما! میشه؟ و اون بچه هم خیلی حق ها داره که نباید فدای خودخواهیهای والدین بشه.
البته منظور من کلی و رو به شرایط کلی جامعه س.

خانم رجبی بحثی راه انداختینا! 
سلام دوستان و مشتاق دیدار.
سقراط در رساله میهمانی، مهمترین دلیل گرایش آدمی به فرزند آوری را در میل او به جاودانگی میدونه.در متون دینی ما هم چنین مضامینی وجود داره.اینکه فرزندان باقیات و صالحات و ادامه دهنده پدر و مادر هستند.
در واقع والدین با بچه دار شدن خود را جاودانه میکنند،جاودانه در مسیر یک نسل.و چگونگی تربیت این بچه هاست که چگونگی این جاودانگی را مشخص میکنه.
به نظر من این حرفها که" بچه به انتخاب خودش به این دنیا نمیاد،پدر و مادر مسئولند و ..." گفتمان دینی نداره.بحث خیلی بالاتر و عمیق تر از این حرفهاست.خلق صرفا رابطه ای است بین خدا و بنده و والدین وسیله اند.به تمام معنا وسیله.
بچه دار شدن مسئله ای ذاتی و خیلی بدیهی برای انسانه ،مثله آب خوردن.در متون دینی صرفا سفارش شده به این مسئله توجه ویژه داشته باشیم و مقدمات مادی و معتووی حداقلی براش فراهم کنیم.ولی دقت و مکث و تفکر بیش از حد به نظرم غیر عادی و در تضاد با سنتهای خدا و بر خلافه نوکله.
برای بچه دار شدن پدر و مادر کافیه حداقل های لازم را بررسی کنند،این حداقل ها هم خیلی سخت نیستند که ما آنها را سخت کرده ایم
سلام خانم عسگری. مام مشتاق دیدار شماییم.
به نظرتون حداقلهای لازم، کافیه؟
"بچه دار شدن مسئله ای ذاتی و خیلی بدیهی برای انسانه، مثل آب خوردن." شما صرفاً از نظر زیستی میفرمایید؟ دو مقوله متفاوتندها. این قسمت فرمایشتون رو اگه بی زحمت بیشتر توضیح بدید ممنون میشم.
بحث سر صزف دنیا آمدن بچه نیست، بیشتر گیر مراحل تربیتیه و سختی و مسؤولیت اون دوره که باعث میشه بعضی سختیای البته شیرین بوجود بیاد یا برخی آزادیا گرفته بشه و کمتر رغبت به بچه دار شدن نشون داده بشه.
نه،منظورم مقوله های زیستی نیست.ولی میگم بچه دار شدن را زیاد پیچیده کردیم.فکر میکنید قدیم تر ها پدر و مادر ها هم اینقدر برای بچه دار شدن و شرایط و لوازم اون فکر میکردند؟انصافا اونها بهتر بچه تربیت میکردند یا ما.
قبول دارم شرایط عوض شده ولی خیلی از شرایطم ما عوض کردیم.مثلا یکی از مهمترین شرایطی که باعث تربیت درست و همه جانبه کودک کیشه، وجود خواهر و برادر و شلوغی خوانواده در بستر بچه های عمه و خاله و عمو و داییه.

بله در ابعادی حق با شماست. بچه ها با هم تو جمع شلوغ رشد میکردند اما اینکه بگیم تربیت یافته تر بودند، شک دارم. اینم که بگیم حساسیتهای الان باعث شده تربیت یافتگی بچه بیشتر باشه، باز شک دارم.
گاهی باعث یاد گرفتن عادات  ناپسند میشد، گاهی افراد بی صلاحیت در تربیت بچه دخیل میشدند و گاهی دعواهای بدجوری پیش میومد بین بچه ها که خیلی تأثیر جالبی نداشت. اما بجاش بچه ها بشتر متکی به خود بار میومدند
درست مقابلش الانه که بچه ها آرومتر به نظر میان اما گاهی از پس کوچکترین کارشونم برنمیان. به قول مصاحبه پارسال استاد: این وابستگیا در خانواده تک فرزندی باعث میشه نسل جدید زوجها از پس زندگی برنیان.
شیوه مناسب چیست؟ شاید همراه نشدن با جو عمومی جامعه.
مسأله به آسانی که شما میفرمایید نیست.
سلام خانم عسگری.
رسیدن به خیر.
با نظراتتون موافقم.
بعضی وقتها خیلی رویکرد تربیتی و کیفیت گرایی میگیریم از سایر عوامل غافل میشیم.
وقتی حرف از جمعیت خانواده میشه، مگه صحبت از چند نفر آدمه که اونقدر تربیت و غلبه کیفیت بر کمیت برامون مساله میشه!
البته من در مقام دفاع یا رد نیستم، فقط همه جانبه به مساله نگاه کنیم.
http://www.imna.ir/fa/doc/interview/152358/%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%8A-%D9%86%D8%AA%D9%8A%D8%AC%D9%87-%D8%B2%D9%8A%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%8A-%D8%AA%D8%AC%D9%85%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%AE%D8%AA%D9%8A-%D9%87%D8%A7

این لینک مصاحبه آقای دکتر هستش.
اما جدیداً خود استاد متفاوت با مصاحبه پارسالشون صحبت میکنند. برای داشتن بچه خوب، قبل بچه دار شدن اگه خود والدین درست بشن بچه هر چندتا هم که پیدا کنند، صالحند. پس شاید بچه زیاد آوردن یا اصلاً بچه آوردن کار هر زوجی نیست.
این مصاحبه تلفنی صورت گرفته و متاسفانه خبرنگار محترم فایل را برای ویرایش و اصلاح و تاییدمنفرستادن برا همین غلط داره (احتمالا پشت تلفن درست نشنیدن)
البته بر خلاف نظر شما دیدگاه ما هیچ فرقی نسبت به پارسال نکرده
موضوع مصاحبه بحث خشونت در خانواده بود نه بحث تک فرزندی که تک فرزندی به عنوان یه اسیب برای جامعه امروز که زمینه ساز مشکلات میشه مطرح شده


سلام جمله ام رو تصحیح میکنم: دیدگاه شما تغییر نکرده منتها به جهات دیگر قضیه و آسیب شناسی و حل مشکلات موجود در ساحات دیگر مسأله توجه فرمودید.
شما تکفرزندی رو عامل نازپروردگی و توجه بی اندازه به بچه ها دونسته بودید. به حدی که این بچه ها وقتی وارد زندگی مشترک میشن تحمل هیچ سختی و قدرت حل مسائلشون رو ندارند. و فرموده بودید این باعث ناسازگاری، خشونت و ازهم گسیختگی زندگی امروزی شده. نقدهام که بر مصاحبه تون بود با این تصور بود که شما تنها، عامل تکفرزندی رو باعث خشونتها دونستید و توجه به این نداشتم که صرفاً یک عامل رو بررسی فرموده بودید که احتمالاً به دلیل ضعف برداشتی خودم و قلم مصاحبه کننده بوده.
معذرت از اشتباه برداشتی ام در گذشته و خطای فعلی ام در بیان.

سلاااااام   من اومدم!

خانم رجبی عزیز حرف شما کاملا درسته اما نه برای شخصی که هدف اصلی وبلند مدتش ادامه تحصیل برای خدمت به جامعه بوده نه ازدواج ومادر شدن همان ابتدای راه ...حالا پیش اومده ،،،دیگه نمیتونه هدف اصلیش را بذاره کنار وچشم پوشی کنه !! درهمین حدشم واقعا هنره که یه خانم خانه داری کنه بچه داری کنه سرکاربره وادامه تحصیل هم بده..

وبا نظرخانم عابدی موافقم کمیت فقط مهم نیست کیفیت را هم در نظربگیرید

ان شا الله اومدیم دکتری ،کار رو کامل میذاریم کنار

۱۵ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۳۲ مرضیه عابدی
سلام دوستان.
مشتاق دیدار فراوان.
به نظرم موضوع جمعیت شیعه مسئله خیلی جدی تری ازاین حرفهاس که هرکسی بیادموقعیت خودش رادراین قالب جابده وخودش راوطریق عملکردش رادر این موضوع توجیه کنه.به نظرم میادکه درزندگی حضرت زهرا(س)به عنوان برترین الگو.چیزی به عنوان کنترل وپیشگیری ازبارداری نبوده وشنیده ام که وقتی مادری فرزندش رو ازشیرمی گیره فرشته ای به او خطاب می کنه که تواماده بارداری هستی.بهتره حداقل مابیایم ازنگاه روایی به این قضیه نگاه کنیم نگاه علمی که اینقدر شده و نتیجه اش تغییرعکس دوفرزندبه سه فرزندشده.آقای عباسی،کارشناس مسائل تربیتی دینی.دراین زمینه بحث جامع ،مفصل وتکان دهنده ای دارن.یک جمله تکان دهنده ایشون این بود که همینطورکه دردفاع مقدس مادران بافداکردن فرزندانشون ازاسلام دفاع کردن.مادران امروزبافرزندآوری بایدازاسلام دفاع کنند.برای بحث تربیتشون هم دلیلهای موجهی دارن ازقبیل اینکه مگرتک فرزندهاالان موفق هستند...توصیه می کتم این فایلهای صوتی راازشبکه معارف گوش کنید.تاکمی دقیق تردراین موردبحث بشه به نظرمن دلیل عمده عدم تمایل به فرزندبیشترتغییرسبک زندگی است دو دهه است که خانواده عادت کردن زندگی راباچیدمان خاصی ببینندوکسی هم به این چیدمان آسیبی نزنه.وفرزندبیشتریعنی تعطیل دکوراسیون پردازی خانوادهها ودلیل دیگر ،فرار ا زسختی هاس مخصوصامادراماغافل ازاینکه هرانسانی قراره تواین دنیاباسختیهارشدکنه وکنترل نسل شکل سخنیهاراتغییرمیدهه.نه میزانشو...
سلام ممکنه آدما بتونن چند کار رو با هم بکنند. اینکه کسی هم مادر خوبی باشه هم محصل و کارمند خوبی، بسته به ظرفیتش داره. باید اولویتبندی کنه و از اصلی به غیر اصلی به همه اش برسه. شدنیه و اتفاقاً بعضیا اگه چند کار داشته باشند، بهتر میتونن از پس انجامشون بربیان. بعضیا مدیریت بحرانشون خوبه. فقط باید بدونند ازدواج و بچه دار شدن چه بخوان چه نخوان تعهد آوره.

۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۴۳ منیره عابدی
سلام.
اگه تک فرزندها خوب هم تربیت نشن، لااقل تعدادشون کمتره. حالا فکر کنید همین مادری که از عهده ی یه بچه برنیومده 3 تا 4 تا 5 تا بچه بیاره! اون وقت دیگه فاجعه س.
قدیمها که بچه ها خوب تربیت می شدن صرف این نبوده که چون زیاد بودن خوب شدن. مسائل زیادی دیگه ای هم بوده که الان نیست. گذشته از شرایط محیطی خوب، مادرهایی بودن که در درجه ی اول مادر و همسر بودن!و خیلی چیزهای دیگه.
در مضن در متون دینی صرف بچه دار شدن توصیه نشده. این همه بحث تربیتی در متون دینی رو نباید نادیده گرفت.
و این که:خلق صرفا رابطه ای است بین خدا و بنده و والدین وسیله، قابل انکار نیست. ولی وسیله بودن والدین در بچه دار شدن با وسیله بودن یک دستگاه صنعتی در تولید محصول خیلی فرق داره. من فکر می کنم به اسم توکل و کار خدا بودن و... بیش از حد داریمجبرگرایانه به قضیه نگاه کنیم.




ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی