گزارش جلسه نوزدهم
نویسنده گزارش: ساجده رضوی زاده
جلسه ای که در روز یکشنبه ۲۵ مرداد ماه با حضور آقای دکتر نوروزی و ۹ نفر از دوستان در دانشگاه تشکیل شد، در سه بخش متفاوت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در بخش اول در مختصر کلامی دکتر نوروزی به ضرورت صبور بارآوردن فرزندان و دانش آموزان اشاره کردند و این نکته را بیان کردند که عجله خود جزئی از دارایی های انسان است و لازم نیست ما آن را مجددا به او بدهیم و در تمامی عرصه های تربیتی معلمان و والدین سعی در ترویج ویژگی عجول بودن دارند که این برعکس اصول تربیتی صحیح به شمار می رود و آن چه مربیان باید مد نظر قرار دهند رشد ویژگی صبوری در فرد است و ما به عنوان دانشجویان حوزه تربیت باید در فرد یک سرعت مطمئنه ایجاد کنیم تا افراد بتوانند در مسیر صحیح رشد و انتخاب های درست قرار بگیرند.
و در بخش دوم برای ادامه و جمعبندی آگوستین، بخش های دیگری از اعترافات و شهر خدا، تاریخ فلسفه ملکیان، سیر تربیتی غرب کاردان و کتابی از یوستین گوردر که شامل نامه های فلوریا معشوقه آگوستین به او بود، مطرح و مورد بحث قرار گرفت. کلیتی که در اعترافات به چشم می خورد نشان دهنده ناآرام بودن همیشگی روح او و پی جویی حقیقت بر اساس عقل و توانایی خودش، است. او به دنبال ارائه دین مسیح است و اوج تربیت او، یک مسیحی کامل شدن است اما در نوشته هایش عشق به خدا، به انسان های دیگر، به مسیحیت و... مشاهده می شود و بیشتر به نظر می رسد که او یک سرگشته و عاشق و حیران و شاعر باشد تا یک انسان مسیحی و ایمانش هم از روی عشق و عاطفه است. و اما مواردی که در این مباحث بدان اشاره شد سرانجام به این سوال ختم شد که آیا کتاب اعترافات یک نوشته تربیتی است؟ که در نهایت پاسخ ها به نظر می رسد که این کتاب یک الگوی تربیتی است و با هدف اصلاح انجام گرفته است. در شهر خدا نیز بحث ها بر محورهای کلامی بنا شده بود.
و در بخش سوم مقاله هایی با موضوع پیچیدگی بررسی شد. پیچیدگی که تغییر نگرش به پدیده هاست در میانه ی طیفی که یک طرف آن قطعیت و طرف دیگر نسبیت است، قرار می گیرد و دارای درجه های متفاوتی است و اشاره به وجود یک نظم در بی نظمی دارد و پیچیده بودن انسان را در سطوح بالاتر نشان می دهد و عنوان می کند که یک دستورالعمل یکسان برای همه قابل تجویز نیست و انسان غیرقابل پیش بینی است و خیلی از معادلات در مورد جوامع انسانی جواب نمی دهد. پیچیدگی این فرصت را به ما می دهد که در تربیت عمیق تر و بازتر نگاه کنیم. کانت می گوید:« جهان یک سیستم بسته نیست و نمی تواند باشد.» و با توجه به این گفته باید جهان به عنوان یک سیستم باز نگریسته شود و در دنیای تربیت نیز باید باز به انسان نگریسته شود و در قضاوت های سطحی باقی نمانیم.
"در کتاب اعترافات،آگوستین نظام تربیتی زمان کودکی خود و ماجراهایی را که بر وی رفته است با شور و حال خاصی شرح می دهد."
" به نظر آگوستین، هدف تربیت بار آوردن فرد مسیحی حقیقی است."
.........
در این جلسه این برداشت شد که روی نظرات خود پافشاری داریم. اما به نظرم در فضای مباحثه علمی باید چنین بود و البته مراقب بود تبدیل به جدال بیهوده نشود...