با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسات گروه

دوشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷ ب.ظ

پنجمین جلسه گروه در سال 96

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 10تا 11.5 روز یکشنبه 01/ 05/ 1396، (از ساعت 8تا 10 کارگاه مقاله نویسی برگزار شد)

مکان جلسه: سایت دکترا، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: ارائه بحث فلسفی با محوریت هایدگر.

در ادامه بحث هایدگر، قسمتی از کتاب پرسش از تکنولوژی او بررسی شد. هایدگر می گوید: ما به پرسش از تکنولوژی می پردازیم، و با این کار می خواهیم با آن نسبتی آزاد برقرار کنیم. این نسبت از آن حیث آزاد است که وجود بشری(دازاین) ما را به روی ماهیت تکنولوژی می گشاید.

تکنولوژی با ماهیت تکنولوژی معادل نیست. ماهیت تکنولوژی به هیچ وجه امری تکنولوژیک نیست. ما  باید برای برخورد صحیح با تکنولوژی ماهیت آن را خوب بفهمیم تا بتوانیم به  درستی با آن مواجه شویم. به نظر قدما ماهیت یک شیء عبارت است از اینکه آن شیء چیست؟ و وقتی به پرسش از تکنولوژی می پردازیم، در واقع می پرسیم که آن چیست؟ برای تعریف تکنولوژی دو مفهوم ارائه شده: 1. وسیله ای است برای رسیدن به هدف و 2. یک فعالیت انسانی است. و این دو تعریف به هم تعلق دارند و مکمل هم  هستند. این تعریف بیشتر یک تعریف ابزاری است. تکنولوژی را از لحاظ فکر دست آموز خودکنیم و بر آن مسلط شویم اما بیان می شود که اگر چه این تعریف صحیح اما لزوما نمی توان گفت که امر حقیقی است و فقط امری حقیقی است که ما را به ماهیت موضوع مورد نظر را در نسبتی آزاد قرار دهد و این تعریف ابزاری برای ما ماهیت تکنولوژی را روشن نمی کند. هر جا هدفی دنبال می شود و وسیله ای به کار رود، هر جا که امر ابزاری حاکم باشد، علیت( مفهوم علل اربعه را از ارسطو وام گرفته) حاکم است. و به این ترتیب اینکه تکنولوژی- به عنوان وسیله- چیست؟، هنگامی مکشوف می شود که امر ابزاری را به علل اربعه تأویل کنیم. اما گاهی چون علیت هم روشن نیست و ابهام دارد تعریف دقیق ارائه نمی شود. چهار نحوه ره آوردن، یا علل اربعه، در فرا آوردن نقش دارند. و فرا آوردن فقط وقتی به وقوع می پیوندد که امری مستور، نامستور شده و به ظهور درآید که برای آن اصطلاح انکشاف یا کشف حجاب را به کار می برد.

این بحث ادامه دارد...

با تشکر از حضور دکتر نوروزی و سایر دوستان

 


۹۶/۰۵/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی