با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسات گروه

چهارشنبه, ۱ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳ ب.ظ

سی و سومین جلسه مطالعاتی گروه در سال95

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 9 تا 10 دقیقه روز سه شنبه 30/ 09/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث دیالکتیک در اندیشه های فلسفی.

در ادامه بحث دیالکتیک در کتاب پل فولکیه از دیالکتیک ارسطو صحبت شد. دیالکتیک ارسطو به نظم درآوردن، نظم بخشیدن و گسترش دادن روش های مباحثه ای است که در کار افلاطون مطرح است. در نظر ارسطو دیالکتیک دان حق ندارد در مقدمات استدلال مورد بحث، به گفتگو بپردازد؛ کار او فقط این است که ببیند آیا نتایج به دست آمده به درستی استنتاج شده اند یا نه. او حق ندارد درباره حقیقت نتایج، که مربوط به حقیقت مقدمات است، اظهار نظر کند. بعد از او به بخش سوم یعنی دیالکتیک قدیم پس از سقراط، بررسی شد. از آن جمله به رواقیان که بر عکس ارسطو که دیالکتیک را مقابل منطق قرار داد، آن ها دیالکتیک را با معانی و بیان و دستور زبان بسیار نزدیک دانستند، افلوطین که در عین وابستگی به افلاطون، بشارت دهنده دیالکتیک هگل است و آگوستین قدیس که اندیشه او بازتاب کاملا روشنی از دیالکتیک فلوطین است(او راه عزیمت از محسوسات به معقولات، طریق اصلی دیالکتیک خاص افلاطون را می پیماید)، اشاره شد. گریزی به فصل دوم این کتاب که دیالکتیک را در قرون وسطی و قرون جدید بررسی می کند، نیز زده شد که در جلسه آینده به طور دقیق تری بیان خواهد شد.

در ادامه بحث دیالکتیک، به شرح مختصری از اندیشه باختین در کتاب منطق مکالمه پرداخته شد و توجه به متونی که "من" در آن من غیر است و خود متن نیز چندصدایی است و تنها مونولوگی و تک صدایی نیست، هدفمند است و قصد آگاهی رسانی و تغییر شرایط را دارد. اشاره شد که منطق مکالمه بر اثر استبداد و دیکتاتوری موجود در جامعه روسیه و اصطلاحاً تک صدایی بودن آنجا تئوریزه شد. سپس عنوان شد: مقوله دیالکتیک، در آثار و اندیشه بعضی از عرفای اسلامی که نگاه تعلیمی دارند، با توجه به ویژگی های موجود در آثارشان، نظیر: کنایه، ایهام، تضاد و تناقضهایی که در پی آن بدنبال خلق مفهوم جدیدی بوده اند، گفتگومندی، چند صدایی بودن متن ها برای تنبه و ایجاد تغییر و حرکت، امکان خوانش های متعدد و تأویلی، مکالمه ای و دیالوگی بودن، سیالیت و هدفمندی اندیشه ایشان که در قالب کلام هنری بروز یافته است و سایر مؤلفه های موجود، مورد بررسی و بحث قرار گرفت و تأمل در آنها به ملاحظه و مطالعه متفاوت حاضران و تفکر و گفتگوی دقیق تر  در این موضوعات، موکول شد.

۹۵/۱۰/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی