گزارش جلسات گروه
دوازدهمین جلسه گروه در سال 95
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در شهر الله الاکبر
با سلام
تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9 روز سه شنبه 15/ 04/ 1395،
مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
اعضای حاضر گروه: خانم ها رضوی زاده، کریمی و داوری.
موضوعات مورد بحث: درباره زندگی و آثار جان دیویی و روش تحقیق کیفی با رویکرد شی یه و شانون..
دیویی:
جان دیویی در روز بیستم اکتبر سال ۱۸۵۹ میلادی در شهر برلینگتون در ورمونت آمریکا به دنیا آمد. او بیست سال ابتدایی زندگیاش را در روستا گذراند و تحصیلات مقدماتی خود را در همانجا به پایان برد. پس آن و پس از پذیرفته شدن مقالات فلسفی ابتداییش که اولین حرکت جدی فلسفی علمی او محسوب می شود، وارد دانشگاه جانز هاپکینز شد. وی در کنار تحصیل در رشته فلسفه به شغل آموزگاری در مدرسه نیز مشغول بود.
در جانز هاپکینز، دیویی تحت تعلیم دو متفکر و نظریه پرداز بزرگ بود که تاثیری دائمی بر تفکر وی گذاشتند. جوج سیلوستر موریس، یک فیلسوف هگلی که در آلمان تعلیم دیده بود، که دیویی را با مدل ارگانیک ویژگی های طبیعی ایده آل گرایی آلمانی آشنا کرد. جی. استنلی هال، یکی از مهم ترین روانشناسان تجربی آمریکایی در آن زمان بود، که دیویی را با قدرت روش شناسی علمی در کاربرد در حوزه های علوم انسانی آشنا کرد. این دیدگاه ها تفکر اولیه دیویی و نیز پایه های ایده های وی را در تمامی دوره کاری فلسفی وی شکل داد.
- طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق
- عقاید آموزشی من
- مدرسه و جامعه
- کودک و برنامه درسی
- مطالعاتی در نظریه منطقی
- علاقه و کوشش در تعلیم و تربیت
- فلسفه و سیاست آلمان
- مردم سالاری و تعلیم و تربیت
- بازسازی در فلسفه
- تجربه و طبیعت
- اجتماع و مشکلات آن
- در جستجوی یقین
- فلسفه اصالت فرد، قدیم و جدید
- هنر به منزله تجربه
- تجربه و آموزش
- منطق: نظریه تحقیق
روش تحقیق:
همة رویکردهای تحلیل محتوای کیفی از یک فرایند مشابه پیروی میکنند که هفت مرحله را دربرمیگیرد:
1. تنظیم کردن پرسشهای تحقیقی که باید پاسخ داده شوند؛
2. برگزیدن نمونة مورد نظر که باید تحلیل شود؛
3. مشخص کردن رویکرد تحلیل محتوایی که باید اعمال شود؛
4. طرحریزی کردن فرایند رمزگذاری؛
5. اجرا کردن فرایند رمزگذاری؛
6. تعیین اعتبار و پایایی؛
7. تحلیل کردن نتایج حاصل از فرایند رمزگذاری؛
بر اساس نظریة شییه و شانون میتوان رهیافتهای موجود در زمینة تحلیل محتوا را به سه دسته تقسیم کرد که عبارتاند از: 1. تحلیل محتوای عرفی و قراردادی؛ 2. تحلیل محتوای جهتدار؛ 3. تحلیل محتوای تلخیصی یا تجمعی.
1: تحلیل محتوای عرفی: در این حالت پژوهشگران از بکار گرفتن مقوله های پیش ادراکی اجتناب کرده و غرق در داده ها می شوند و اجازه می دهند تا مقوله ها و نام مقوله ها از بطن داده ها پدیدار گردد.
2: تحلیل محتوای جهتدار:در تحلیل محتوای جهت دار گاهی نظریه یی با پژوهشهای قبلی درباره ی پدیده یی وجود دارند که یا کامل نیستند و نیاز به کامل شدن دارند با توصیف بیشتر آنها سودمند خواهد بود در این نوع تحلیل محتوا، نظریه یا تحقیقات قبلی به وضوح سؤال تحقیق کمک می کنند و پیش بینیهایی را درباره ی متغیر یا متغیرهای مورد نظر فراهم می کنند.
3:تحلیل محتوای تلخیصی یا تجمعی: در این نوع از تحلیل محتوا تمرکز بر کشف معانی واژگانی است که در متن بکار رفته است.