با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسات گروه

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۰۰ ب.ظ

دوازدهمین جلسه گروه در سال 95


ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در شهر الله الاکبر

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9 روز سه شنبه 15/ 04/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

اعضای حاضر گروه: خانم ها رضوی زاده، کریمی و داوری.

موضوعات مورد بحث: درباره زندگی و آثار جان دیویی و روش تحقیق کیفی با رویکرد شی یه و شانون..

دیویی:
جان دیویی در روز بیستم اکتبر سال ۱۸۵۹ میلادی در شهر برلینگتون در ورمونت آمریکا به دنیا آمد. او بیست سال ابتدایی زندگی‌اش را در روستا گذراند و تحصیلات مقدماتی خود را در همان‌جا به پایان برد. پس آن و پس از پذیرفته شدن مقالات فلسفی ابتداییش که اولین حرکت جدی فلسفی علمی او محسوب می شود، وارد دانشگاه جانز هاپکینز شد. وی در کنار تحصیل در رشته فلسفه به شغل آموزگاری در مدرسه نیز مشغول بود.

در جانز هاپکینز، دیویی تحت تعلیم دو متفکر و نظریه پرداز بزرگ بود که تاثیری دائمی بر تفکر وی گذاشتند. جوج سیلوستر موریس، یک فیلسوف هگلی که در آلمان تعلیم دیده بود، که دیویی را با مدل ارگانیک ویژگی های طبیعی ایده آل گرایی آلمانی آشنا کرد. جی. استنلی هال، یکی از مهم ترین روانشناسان تجربی آمریکایی در آن زمان بود، که دیویی را با قدرت روش شناسی علمی در کاربرد در حوزه های علوم انسانی آشنا کرد. این دیدگاه ها تفکر اولیه دیویی و نیز پایه های ایده های وی را در تمامی دوره کاری فلسفی وی شکل داد.

با اخذ مدرک دکتری در سال 1884 با رساله ای با موضوع: روان شناسی کانت، دیویی یک پست تدریس را در دانشگاه میشیگان در رشته فلسفه، به مدت ده سال قبول کرد. او سپس یک مدرسه آزمایشگاهی را در شیکاگو تاسیس کرد که توانست ایده های نوطهور خود را در ارتباط با روش تعلیم و تربیتی مورد آزمایش قرار دهد. عدم توافق با مدیران اجرایی در خصوص موضع مدرسه آزمایشگاهی به استعفای وی منجر شد و از دست دادن پست تدریسش در دانشگاه میشیگان در سال 1904. شهرت فلسفی وی بسیار بود، و به زودی از وی دعوت شد تا در دانشکده فلسفی در دانشگاه کلمبیا بپیوندد. دیویی باقی عمر حرفه ای خود را در دانشگاه کلمبیا گذراند و 1930 از آن دانشگاه بازنشست شد اما تا پایان عمر(1952) به تحقیق و فعالیت علمی اشتغال داشت. وی سعی داشت با اصل قرار دادن نگاه علمی به فلسفه، به طبیعت نیز نگاهی فعال داشته باشد. بعبارتی برای انسان نقش فعالانه و کاربردی در تغییر محیط قائل بود. دمکراسی مورد بحث او در جای جای عناصر هستی حضور داشت.
آثار:
- طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق
 - عقاید آموزشی من
- مدرسه و جامعه
- کودک و برنامه درسی
- مطالعاتی در نظریه منطقی
- علاقه و کوشش در تعلیم و تربیت
- فلسفه و سیاست آلمان
- مردم سالاری و تعلیم و تربیت
- بازسازی در فلسفه
- تجربه و طبیعت
- اجتماع و مشکلات آن
- در جستجوی یقین
- فلسفه اصالت فرد، قدیم و جدید
- هنر به منزله تجربه
- تجربه و آموزش
- منطق: نظریه تحقیق

روش تحقیق:
همة رویکردهای تحلیل محتوای کیفی از یک فرایند مشابه پیروی می‌کنند که هفت مرحله را دربرمی‌گیرد:
1. تنظیم کردن پرسش‌های تحقیقی که باید پاسخ داده شوند؛
2. برگزیدن نمونة مورد نظر که باید تحلیل شود؛
3. مشخص کردن رویکرد تحلیل محتوایی که باید اعمال شود؛
4. طرح‌ریزی کردن فرایند رمزگذاری؛
5. اجرا کردن فرایند رمزگذاری؛
6. تعیین اعتبار و پایایی؛
7. تحلیل کردن نتایج حاصل از فرایند رمزگذاری؛
بر اساس نظریة شی‌یه و شانون می‌توان رهیافت‌های موجود در زمینة‌ تحلیل محتوا را به سه دسته تقسیم کرد که عبارت‌اند از: 1. تحلیل محتوای عرفی و قراردادی؛ 2. تحلیل محتوای جهت‌دار؛ 3. تحلیل محتوای تلخیصی یا تجمعی.
1: تحلیل محتوای عرفی: در این حالت پژوهشگران از بکار گرفتن مقوله های پیش ادراکی اجتناب کرده و غرق در داده ها می شوند و اجازه می دهند تا مقوله ها و نام مقوله ها از بطن داده ها پدیدار گردد.
2: تحلیل محتوای جهت‌دار:در تحلیل محتوای جهت دار گاهی نظریه یی با پژوهشهای قبلی درباره ی پدیده یی وجود دارند که یا کامل نیستند و نیاز به کامل شدن دارند با توصیف بیشتر آنها سودمند خواهد بود در این نوع تحلیل محتوا، نظریه یا تحقیقات قبلی به وضوح سؤال تحقیق کمک می کنند و پیش بینیهایی را درباره ی متغیر یا متغیرهای مورد نظر فراهم می کنند.
3:تحلیل محتوای تلخیصی یا تجمعی: در این نوع از تحلیل محتوا تمرکز بر کشف معانی واژگانی است که در متن بکار رفته است.
سپاس از همراهی آقای دکتر نوروزی
۹۵/۰۴/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی