با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسات گروه

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۶ ق.ظ

نویسنده گزارش: ساجده السادات رضوی زاده

 چهارمین جلسه گروه در سال 95                                                                                                                              

با سلام

این جلسه روز سه شنبه1395/02/14 در سایت دکترای گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان با حضور دکتر نوروزی و خانم ها داوری و رضوی زاده با ادامه موضوع اندیشه های هگل برگزار شد.

در این جلسه خانم داوری به بیان نکاتی از پدیدار شناسی روح هگل پرداختند. از نکاتی که هگل در مقدمه ای بر پدیدار شناسی روح بدان توجه می کند، مسأله از انحصار خارج شدن "امر نو" یا همان فلسفه و دموکراتیک و همه فهمایی آن است. البته باید توجه داشت: هگل هرگز منظورش این نبوده که فلسفه را عامیانه کنند یا به زبان عوام بیان نمایند بلکه او می گوید: خروج از انحصار و در دسترس اندیشمندانی که میل به تفکر بر آن را دارند سبب رشد آن علم می گردد. او همین نگاه را در خروج از انحصار برای علومی چون ریاضی، فیزیک و... نیز دارد.
هگل که درک مطالب فلسفی اش حتی برای خواص علم فلسفه نیز دشوار است، فهم این دانش را منوط به تلاش و پشتکار اندیشمند علاقه مند می داند.
هگل با توجه به اعتقادش به "نو" بودن فلسفه، هر امر نویی را به خاطر نقایصش مستحق انتقاد می داند. اما می گوید: نقد نباید به گونه ای باشد که کل آن علم را درگرگون کرده و از بین ببرد و چنین نقدی پسندیده برای رشد آن علم نیست. او به ضدیت دو تفکر رمانتیسیم و روشنگری در عصر خویش توجه دارد که یکی همه فهم بودن فلسفه و حقیقت را مورد توجه قرار داده و دیگری نظر به الوهیت و درک بی واسطه حقیقت دارد، و خود نیز همه فهم شدن علم و حقیقت را حق می داند.
او در ادامه توجه به مضمون(معناگرایی) که امر مطلق را به گونه ای همه فهم بیان می کند را در ضدیت با صورتگرایی که امر مطلق را پدیده ای یکنواخت و غیر قابل فهم می شمارد، قرار می دهد و نوع نقد و توجه صورتگرایان به امر مطلق را مورد انتقاد جدی قرار می دهد.

هر چه بیشتر در آثار هگل و اندیشه هایش غور می کنیم بیشتر به سختی و پیچیدگی فلسفه هگل پی می بریم. جلسه بعد نیز موضوع حول همین محور خواهد بود.

با تشکر از حضور دلگرم کننده دکتر نوروزی


۹۵/۰۲/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی