یک سه شنبه یک کتاب
اثر حاضر تلاش دارد تا با تکیه بر روانشناسی رشد به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی و با مطالعه چگونگی درک و نوجوانان از مفاهیم دینی به شیوه های مناسب آموزش معارف اسلامی در این دوره های سنی را پیشنهاد نماید.
این کتاب به دو سؤال مهم که در طول یکدیگر واقع شدهاند پاسخ می گوید: 1ـ کودک در رشد و تکامل دینی از چه دورههایی عبور میکند و ویژگیهای آن چیست؟ 2 ـ با توجه به ویژگیهای این دورهها و درک او از مفاهیم دینی، آموزش مفاهیم دینی چگونه باید صورت گیرد.
بخشهای این کتاب به این شرح است: مفاهیم دینی را چگونه به کودکانمان منتقل
کنیم؟ آنها کدام دست از این مطالب را درک میکنند و چه چیزهایی برای فهم
آنان سنگین است؟ کودک ما مفاهیم انتزاعی علت، خالق و ... را چگونه میفهمد؟
در ذهن او خدا چگونه جلوه میکند؟ او در مورد قیامت چه درکی دارد؟ چه نوع
موادی را در این سنین نباید به او آموزش داد؟ آیا مطرح کردن مفاهیم فلسفی و
انتزاعی ممکن است باعث دلزدگی کودک درباره این مسائل شود؟ معلم تعلیمات
دینی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ به چه دلیل کلاسهای دینی هنوز جایگاه
ویژه خود را نیافتهاند؟ چرا اسلامی که در این کلاسها مطرح میشود پاسخگوی
مشکلات دانشآموزان نیست؟ چرا معلمان در بیان مسائل دینی دارای مشکل
هستند؟ چرا آموزش دین در جامعه ما باید شاهد عقبافتادگی خود از آموزش سایر
ادیان در دیگر جوامع باشد؟