با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش آخرین جلسه گروه در سال 94

چهارشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۴:۵۷ ب.ظ

چهل و هفتمین جلسه گروه  به بحث در مورد روسو گذشت تا سال 94 را با کتاب  امیل و قراردهای اجتماعیش به پایان ببریم.

بخشی از قراردادهای اجتماعی روسو توسط خانم عسگری ارائه گردید که بحث برانگیز شد. رعایت حقوق و انجام تکالیف برای شهروندان و غیر شهروندان در جامعه فعلی با شرایط قراردادهای اجتماعی روسو مقایسه گردید. روسو  قرارداد اجتماعی را انتخاب مردم جامعه می داند که آنها را ملزم به وظایفی می کند و هر کس در این قرارداد وارد نشود هیچ حقوقی ندارد. رعایت حق و انجام تکلیف دو روی یک سکه است و بسیاری از معضلات اجتماع به علت عدم توازن در حق و تکلیف است که در جامعه فعلی مشهود است.

در مورد تربیت اخلاقی روسو  از کتاب امیل هم مباحثی ارائه گردید. روسو تربیت امیل را بر اساس سناریوهای مختلفی که میچیند انجام می دهد که مبنای اصلی در این سناریوها رعایت آزادی کودک است. تعلیم کودک به گونه ای است که کودک خودش نیاز به تعلیم را حس کند نه اینکه برداشت نماید از طرف بالا به او دستوری داده شده است. در رعایت اخلاق اجتماعی اولین نکته فهم مالکیت و عدم تعرض به حقوق دیگری است، که با کاشتن بذری توسط امیل و مراقبت از آن و سپس خراب کردن گیاه تازه روییده برای فهم  مفهوم ظلم و ضرورت قرارداد اجتماعی توسط کودک این سناریو انجام می شود. روسو دستورهای دیگری برای تربیت کودکان سرکش و عصبانی ارائه می دهد و در  عناوین آموزشی به کودک عدم ضرورت مباحثی مانند تاریخ را توضیح می دهد و ضرورت پرورش دقیق حواس کودک را آموزش می دهد. سناریوهای مختلف برای تربیت کودک روشی است که روسو در این کتاب ارائه می دهد تا کودک هیچگاه احساس نکند به او دستوری داده شده است. البته امیل روسو با امیل های زمان فعلی متفاوت هستند و قطعا در تربیت کودک فعلی سناریوهای پیچیده تر و متنوع تری مورد نیاز است.

این جلسه از ساعت 10 الی 12 در کلاس ارشد روانشناسی و با حضور خانم ها رضوی زاده، رجبی و عسگری و آقای دکتر نوروزی تشکیل گردید.

جلسات بعدی گروه در سال آینده به شرط حضور جدی تر اعضا  ادامه خواهد یافت.

با آرزوی سالی خوش برای همگی.

۹۴/۱۲/۱۹

نظرات  (۲)

سلام و آدینه تان به خیر.
اخرین جلسه سال 1394! یکسال گذشت. خدا را شکر ، سال خوبی بود. جلسه های خوبی داشتیم.
خیلی از لحظه ها را واقها با فیلسوفها، زندگی کردم و خود را جای آنها میدیدم...  .
از دکتر نوروزی و دوستان، برای تشکیل و ادامه این گروه متشکرم.
سلام دوستان
یکسال بر چشم هم زدنی گذشت
یکسال هر هفته در پی لذت فهمیدن و کنجکاوی ندانستن سپری شد و ما سعی کردیم رشد کنیم
مطمئنا رشد و  تلاشمون به اندازه ظرفیت های واقعیمون نبود ولی حداقل کار گام برداشتن واسه فهم بیشتر بود که ما این کارا کردیم که البته این محقق نشد مگر با همکاری دکتر نوروزی و دوستان همراه و بنده به سهم خودم از هر دو گروه تشکر می کنم و آرزوی سال خوبی براتون دارم و همچنین امیدوارم که در سال پیش رو با همراهی قوی تر و گام های مستحکم تر، مسیر هموارتر بشه.
یا حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی