گزارش جلسات گروه
چهل و پنجمین جلسه مطالعاتی گروه
تاریخ: 1394/12/04 سه شنبه ساعت 10 تا 12
مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، سایت دکترا
حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها عسگری، رجبی و رضوی زاده
این جلسه موضوع بحث ادامه ژن ژاک روسو و آثار و نظراتش بود. در این جلسه خانم عسگری مطالبی از کتاب خیال پروری های تفرج گرانزواجو، خانم رجبی مطالبی از کتاب امیل(کتاب اول) و خانم رضوی زاده نیز مقدمه کتاب قرارداد اجتماعی را مطرح کردند. بخشی از نکات ارائه شده در جلسه از این قرار بود:
درارائه خانم عسگری اشاره ای مختصر به ده گردشی که این کتاب را شامل می شود داشتند و این ده گردش عبارت بود از:مطلوب من، سرنوشت من، ایمان من: شناختن خدا در عزلت و از خلال طبیعت، حقیقت از نظر من، سعادت من، آزادی من،مشغله من، بی قیدی من، دوستی من با کودکان و مردم رنجبر، عشق من. و در کتاب امیل صحبت از عصر طبیعت با دوره تغذیه طبیعی کودک بود و حرف از این بود که روسو به دنبال تربیت یک انسان ازاد است که بنواند در مقابل تمام زور گویی ها از خود دفاع کند و به طور کامل یک انسان ازاد و بدون قید و بند باشد. او توجه و دقت زیادی به کار می برد که به نیازمندی های طبیعی کودک احترام بگذارد و به عقیده او آزادی کودک دومین مرحله نیازمندی وی به شمار می رود. و اما در مقدمه کتاب قرارداد اجتماعی روسو مالکیت را مهم ترین مسئله اجتماعی و علت العلل اختلافات طبقاتی دانسته و عنوان می کند که جامعه اصولا فاسد و معیوب است و هر چه بیشتر ترقی می کند فاسدتر می شود. از نظر روسو تفاوت بین زندگی طبیعی و متمدن بسیار زیاد است و برگشت از دومی به اولی محال است. بچه را باید از تاثیر جامعه دور کرد. او آزادی را به معنای اطاعت از اراده خود می داند. او هیچ یک از اقسام حکومت را بد نمی داند و فقط به طرز حکومت ایراد دارد. این ها از جمله نکاتی بود که در این جلسه بیان شد و در جلسه بعدی نیز برای تفهیم بهتر اندیشه های روسو همچنان در آثار دست اول او متمرکز خواهیم شد و در همین محور بحث خواهیم کرد.
زمان جلسه به زودی در وبلاگ اعلام خواهد شد.
با تشکر از حضور دکتر نوروزی و سایر دوستان