با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسات گروه

چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۰۳ ب.ظ

تهیه گزارش: ساجده السادات رضوی زاده
دانشجوی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

چهل و چهارمین جلسه مطالعاتی گروه

 

تاریخ:  27 /11/ 1394  سه شنبه ساعت 10 تا 11

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، سایت دکترا

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها عسگری و رضوی زاده

این جلسه موضوع بحث ژن ژاک روسو و آثار و نظراتش بود. در این جلسه خانم عسگری مطالبی از کتاب امیل و بیشتر قسمت های پایانی این کتاب که در مورد زن و ازدواج بود را مطرح کردند. بخشی از نکات ارائه شده در جلسه از این قرار بود:

ژان-ژاک روسو (زادهٔ ۲۸ ژوئن ۱۷۱۲ - درگذشتهٔ ۲ ژوئیه ۱۷۷۸) متفکر سوئیسی، در سدهٔ هجدهم و اوج دورهٔ روشنگری اروپا می‌زیست. زندگی شخصی روسو بسیار پرتنش و مساله بر انگیز بوده است. بر مبنای اعترافات او در کتابی به همین نام، او پنج بچه با ترز داشته اند و هر پنج بچه را به نوانخانه سپرده اند. شاید بتوان کتاب امیل را مهم ترین اثر روسو در تربیت دانست. کتاب در مورد مراحل تربیت پسری به نام امیل بر اساس ایده های طبیعت گرایانه روسو است. او در این کتاب بچه دار شدن را به خاطر سه وظیفه ای که در قبال تربیت آن ها برای جامعه، مردم و دولت دارند، لازم می داند. و او هیچ توجیهی را برای شانه خالی کردن از وظیفه تربیت فرزند نمی پذیرد(اما او در مورد فرزندان خود برعکس این ادعا عمل نموده). او زن خوب را زنی می داند که تحت فرمان مرد باشد و باید به دنبال جلب رضایت همسر باشد. او در زنان یک نوع زیرکی و فریبندگی را می دیده و آن را می ستاید و چند ویژگی خاص را برای زن در نظر می گیرد، از جمله: حضور ذهن، نفوذ در اشخاص و مطالعات عمیق در علم زندگی.(او ویژگی هایی از جمله دروغگویی در زنان را برای طبیعتش لازم می شمارد). او تمام نظرات زنان را وابسته به نظرات مردان می داند. این ها نکاتی بودند که در این جلسه مطرح شد و امید است که در جلسات بعدی نظرات روسو در آثار دسته اولش دقیق تر و کامل تر کاویده شود.

موضوع بحث جلسه آینده ادامه روسو و مطالعه دقیق تر آثارش می باشد و زمان جلسه نیز به زودی در وبلاگ اعلام خواهد شد.

با تشکر از حضور دکتر نوروزی و سایر دوستان

 


۹۴/۱۱/۲۸

نظرات  (۱)

سلام. ممنون خانم رضوی زاده که زحمت نوشتن گزارش جلسات را میکشید.
بحث جالب و سوال برانگیزی از روسو در این جلسه شده بود...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی