گزارش جلسات گروه
تهیه گزارش: ساجده السادات رضوی زاده
دانشجوی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
چهل و چهارمین جلسه مطالعاتی گروه
تاریخ: 27 /11/ 1394 سه شنبه ساعت 10 تا 11
مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، سایت دکترا
حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها عسگری و رضوی زاده
این جلسه موضوع بحث ژن ژاک روسو و آثار و نظراتش بود. در این جلسه خانم عسگری مطالبی از کتاب امیل و بیشتر قسمت های پایانی این کتاب که در مورد زن و ازدواج بود را مطرح کردند. بخشی از نکات ارائه شده در جلسه از این قرار بود:
ژان-ژاک روسو (زادهٔ ۲۸ ژوئن ۱۷۱۲ - درگذشتهٔ ۲ ژوئیه ۱۷۷۸) متفکر سوئیسی، در سدهٔ هجدهم و اوج دورهٔ روشنگری اروپا میزیست. زندگی شخصی روسو بسیار پرتنش و مساله بر انگیز بوده است. بر مبنای اعترافات او در کتابی به همین نام، او پنج بچه با ترز داشته اند و هر پنج بچه را به نوانخانه سپرده اند. شاید بتوان کتاب امیل را مهم ترین اثر روسو در تربیت دانست. کتاب در مورد مراحل تربیت پسری به نام امیل بر اساس ایده های طبیعت گرایانه روسو است. او در این کتاب بچه دار شدن را به خاطر سه وظیفه ای که در قبال تربیت آن ها برای جامعه، مردم و دولت دارند، لازم می داند. و او هیچ توجیهی را برای شانه خالی کردن از وظیفه تربیت فرزند نمی پذیرد(اما او در مورد فرزندان خود برعکس این ادعا عمل نموده). او زن خوب را زنی می داند که تحت فرمان مرد باشد و باید به دنبال جلب رضایت همسر باشد. او در زنان یک نوع زیرکی و فریبندگی را می دیده و آن را می ستاید و چند ویژگی خاص را برای زن در نظر می گیرد، از جمله: حضور ذهن، نفوذ در اشخاص و مطالعات عمیق در علم زندگی.(او ویژگی هایی از جمله دروغگویی در زنان را برای طبیعتش لازم می شمارد). او تمام نظرات زنان را وابسته به نظرات مردان می داند. این ها نکاتی بودند که در این جلسه مطرح شد و امید است که در جلسات بعدی نظرات روسو در آثار دسته اولش دقیق تر و کامل تر کاویده شود.
موضوع بحث جلسه آینده ادامه روسو و مطالعه دقیق تر آثارش می باشد و زمان جلسه نیز به زودی در وبلاگ اعلام خواهد شد.
با تشکر از حضور دکتر نوروزی و سایر دوستان
بحث جالب و سوال برانگیزی از روسو در این جلسه شده بود...