با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسه سی و هفتم

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۶ ب.ظ

گزارش از: فاطمه داوری


زمان:  ساعت 8 تا 10 یکشنبه 29 آذرماه 1394

مکان: دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضران: آقای دکتر نوروزی و خانمها: عابدی، عسگری، رضوی زاده، رجبی و داوری


نکات تربیتی:

استاد در ادامه برشماری شاخص های افراد جبهه حق، به «داشتن نگاه اصلاحگری» و «لزوم تعریف صحیح شاخصهای حق توسط افراد» پرداختند و فرمودند: افراد جبهه حق روحیه اصلاحگری دارند و نه حذفی. آنها به ظرفیت افراد توجه کرده و سعی در رشد دهی آنها می کنند. افراد جبهه حق، شاخص های استاندارد حق را تعریف می کنند و بر مبنای ان عمل کرده جامعه را به پیش می برند، نه اینکه خود را ملاک حق بدانند و بقیه را در قالب جایگاهی که نسبت به آن ها دارند، قضاوت کنند. همچنین نگاه اصلاحی در اهالی جبهه حق تنها مربوط به نگاه ایشان به جامعه نیست بلکه ابتدا از اصلاحگری خود شروع میکنند تا به اصلاح جامعه برسند.  


اندیشه های لایب نیتس:

منابع: منادلوژی، تاریخ فلسفه غرب راسل، تاریخ فلسفه غرب ملکیان و...


منادشناسی: لایب نیتس جسم موجودات مادی را زنده می داند و می گوید این هنر خدا یا طبیعت است که انها را از ابتدا یک کل شده هماهنگ با هم می گرداند. منادهای بدن بوسیله یک مناد کلی(روح) با یکدیگر هماهنگ می شوند و نوعی هماهنگی تقدیری و از بیرون با یکدیگر می یابند. منادها ابعاد مختلفی دارد. در آنها یکی از ابعاد بر دیگر ابعاد چیرگی بیشتری دارد و همان بعد عینیت فیزیکی مناد(گیاه، حیوان، انسان و...) را به سمت آنچه که هست رقم می زند و مناد را به کمال می رساند. در انسان روح بر سایر اجزا و منادها برتری دارد و غالب می گردد.

مقایسه روح و نفسهای مشترک بین انسان و حیوان از نگاه لایب نیتس: کنه همه نفسها یکی است با دنیا حادث و همراه با آن فنا می گردد 1- حیوان تنها نفس حساسه دارد اما انسان به مرتبه خرد رسیده روح شده انسانی می گردد. 2- نفسها تنها آیینه عالم مخلوقات و خدا هستند این ارواحند که نظام الهی را درک می کنند.

نظام احسن از نگاه لایب نیتس: هر شیئی در ذات خودش که باشد درست است و مطابق تقدیر و نظام احسن. ذات حقیقی اشیاء باید درک گردد تا آنها همان گونه گردند. به عقیده راسل در کتاب تاریخ فلسفه اش، در نظام احسن خوبی با وجود بدی است که مشخص می شود. وجود گناه در نظام احسن، دلیل وجود اختیار است و اگر نبود، نظام بر مبنای جبر می شد. لایب نیتس می گوید:

اگر خدا چیزی را بهتر بداند، پس آن چیز بهترین است (علم مطلق الهی)> هر چیزی را که موجود شدنش را خدا بخواهد موجود می شود => پس با وجود علم و اراده عالی خداوند، هر چه بشود در عالم ممکنات، بهترین است. نظام احسن لایب نیتسی به بیشترین تأثیر با کمترین هزینه بر پدیده ها معتقد است و از طرفی دیگر دارای قوانینی ساده و پدیده هایی غنی است.

به حداکثر رسیدن تنوع پدیده ها از نگاه لایب نیتس به این معنا است که در نظام احسن خلقت، بهترین این است که از پدیده های ممکن بیشترینها موجود گردند. لایب نیتس کار خدا و جهان را بر پایه عدالت می داند و روابط بین خیر و شر را عادلانه برمی شمرد و طبق نظر ملکیان در تاریخ فلسفه اش، او در این دیدگاه متأثر از اسلام است. لایب نیتس پایه گذار ریاضیات گسسته است و کسی که شروع در پدیدآمدن منطق جدید از دیدگاههای او مایه می گیرد.

مطالعه و بحث در آثار درجه اول لایب نیتس همچنان ادامه می یابد.

۹۴/۰۹/۲۹

نظرات  (۲)

سلام.
دستتون درد نکنه خانم داوری.

به نظر می رسه اکثر دوستانی که در این وبلاگ مطلب می ذارن همونهایی هستند که در دوران دانش آموزی همیشه یادشون میرفته اسمشون رو بالای برگه شون بنویسن!!! :)
سلام دوست خوبم، خانم عابدی.
خواهش میکنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی