با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسه سی و پنجم

دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۶:۲۰ ق.ظ

تاریخ: 15 /9/ 1394  یک­شنبه. ساعت 8 تا 10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها  عابدی،  رضوی زاده، رجبی و شریف.

 

قسمت اول: نکته تربیتی

در ادامه بحث از ویژگیهای جبهه اهل حق، در این جلسه آقای دکتر به انتقادپذیری و خودانتقادی اشاره کردند و در این رابطه به بحث و گفت و گو با حاضرین پرداختند. از نظر ایشان، خودانتقادی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این معنی که فرد باید به طور مداوم در مورد رفتارها، برخوردها، تصمیمات و سخنان خود به طور عمیق و جامع بیندیشد و آنها را از ابعاد مختلف بررسی کند تا بتواند اشتباهات خود را به خوبی درک کند و متوجه شود چه رفتارهای جایگزینی می توانست به نتایج بهتر بینجامد. بر این اساس، فرد می تواند به خوداصلاحی بپردازد.

انتقادپذیری نیز از اهمیت برخوردار است. ولی از نظر آقای دکتر، خودانتقادی در اولویت است. به این معنی که افراد باید نظرات و انتقادات دیگران را با روی باز بپذیرند و جویای آن باشند، ولی نباید صرفاً بر اساس این نظرات در مورد خود قضاوت کنند یا تغییری در خود به وجود آورند. بلکه این نظرات، بخشی از داده هایی هستند که ما می توانیم از آنها برای عمق و جامعیت بخشیدن به تفکر در مورد خودمان از آنها استفاده کنیم. در نهایت این خود فرد است که باید در مورد رفتارهای خود بیندیشد، از خود انتقاد کند و برای تغییراتی که لازم می داند برنامه ریزی نماید.


قسمت دوم: جمع بندی اندیشه های اسپینوزا

در این قسمت، ابتدا برخی از مقالاتی که به مقایسه ملاصدرا و اسپینوزا می پردازند به طور خلاصه بررسی شد. به عنوان مثال، طبق مقاله «وحدت وجود در فلسفه اسپینوزا با نگاه به فلسفه وحدت وجودی صدرا» وحدت وجود اسپینوزایی و ملاصدرایی شباهت زیادی دارد. اما از آنجایی که اسپینوزا در فضای تعقلی محض می اندیشد، نتوانسته همه زوایای این نظریه را روشن سازد. در حالی که ملاصدرا برای رسیدن به شناخت، به برخورداری قلب از انوار الهی نیز معتقد است و لذا توانسته به تبیین بهنری دست

به منظور آشنایی بیشتر با مبحث فوق، مطالعه مقالات زیر توصیه می شود:

دریافت
عنوان: وحدت وجود 

دریافت
عنوان: برهان وجودی

دریافت
عنوان: حکمت متعالیه و وحدت وجود


در پایان این بحث، جمع بندی کلی از اندیشه های اسپینوزا ارائه شد که طبق آن، خدا در اندیشه اسپینوزا نقش محوری دارد. به طوری که وی جهان شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی خود را بر اساس آن قرار می دهد. در بحث از انسان نیز عقل از محوریت برخوردار است و با تقویت عقل و مهار عواطف می توان به شناخت ذات اشیا رسید که این امر از شناخت خدا سرچشمه می گیرد.


۹۴/۰۹/۱۶

نظرات  (۴)

۱۷ آذر ۹۴ ، ۰۹:۵۴ مرضیه عابدی
باسلام خدمت استادارجمند جناب اقای دکترنوروزی ودوستان عزیزم.درتاییدصحبت استاددرموردخود انتقادی می خواستم عرض کنم حیطه بسیارتودرتو وغیرقابل آشکاری است که به این راحتی رخ نمی نمایاند.امسال باز هم توفیق راهپیمایی اربعین را داشتم تمام لحظات احساس می کردم خودم روبروی خودم ایستاده ام وباخودم مواجهه شدم به نظرم یکی ازراههای خودشناسی این راهپیماییه چون خیلی خودمون برای خودمان رومی شویم.اما چه سودکه مواجهه باخودنیزکارسازنیست.زیرا توان مقابله باخودمان که سخت ترین دشمن خودمان هستیم رانداریم.درضمن بسیاربه یاد دوستان بودیم ودعا گو.مخصوصااستادعزیزونقل قولشان ازپیشگویی امام خمینی(ره)ازنفوذ ایران درعراق ومنطقه.مثال بارز آن وجود موکبهای متعدد ایرانی وفعالیتهای فرهنگی دوجانبه  ایران وعراق ازقبیل نمایشهای بسیارتاثیر گذار.
سلام خانم عابدی.مشتاق دیدار. زیارت قبول.
اریعین و راهپیماییش پدیده دینی و فرهنگی عجیبی شده  و متاسفانه ما که توفیق همراهی نداشتیم...
ممنون که به یاد دوستانتان  بودید.
افسوس که از قافله ی خون خدا، و اندر حرم کرب و بلا جاماندیم...
 
سلام و عرض ادب...
شعری از غلامرضا سازگار، تقدیم به دوستان جا مانده...

آمدن جابر به کربلا

بر پای گل از خار ستم آبله پیداست            سر سلسله ای را اثرسلسله پیداست

از فرش الی عرش خدا ولوله پیداست       در وادی خونین بلا قافله پیداست

دارند همه از شرر داغ  چراغی

خیزید کز این قافله گیریم سراغی

این قافله رو کرده به بیت الحرم عشق          کوبیده بمیدان اسارت علم عشق

گفته است بلی ها به بلاهای غم عشق           از بهر طواف حرم محترم عشق

احرامِ همه جامه ی خونین اسارت

کردند به خوناب جگر غسل زیارت

جابر به  سرتربت دلدار رسیده                  بر یاور بی یاور دین یار ، رسیده

گوئی که بر آن کشته عزادار رسیده             با سینه ی سوزان و دل زار رسیده

محرم شده و اشک فشان خوانده خدا را

با خونِ جگر شسته قبور شهدا را

آورده غریبی غم دل بهر غریبی                     افتاد حبیبی بروی قیر حبیبی

بیمار فراقی شده مهمان طبیبی                نه تاب و توانی نه قراری نه شکیبی

می گفت :  حبیبی که غمت کرده کبابم

من دوستم آخر بده ای دوست جوابم

۱۷ آذر ۹۴ ، ۱۴:۰۱ منیر عابدی
سلام خانم عابدی. زیارتتون قبول

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی