اولین نشست علمی تخصصی گروه انشا و نویسندگی
شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۲۷ ق.ظ
نوشتن در اسارت خواندن
خلاصه متن سخنرانی دکتر خسرو باقری
دانشگاه تربیت مدرس- 7 اذر 94
دانشگاه تربیت مدرس- 7 اذر 94
نوشته خانم حمیده فرحبخش
برگرفته از گروه رویکرد اسلامی عمل در شبکه اجتماعی تلگرام
موضوع سخنرانی نوشتن در اسارت خواندن بود. عنوان بحث یک
پارادوکس بود. به نظر دکتر باقری وقتی می خواهیم چیزی بنویسم اگر اول برویم سراغ
خواندن، اسیر می شویم در دام خواندن و دیگر نمی توانیم از ایده های خودمان
بنویسیم. سخنرانی در مورد این بود که چگونه یک نوشته اصیل داشته باشیم؟
نوشته اصیل هم نوشته ایست که در آن عنصر آفرینندگی باشد. اما ما در این
زمینه دچار آسیب شدیم. بعد استاد در مورد عوامل این آسیب بحث کردند که 1- اول
تقدم خواندن بر نوشتن بود. 2- کثرت نوشته ها در عالم مجازی که فرصت فکر
کردن را از ما می گیرد و ما تسلیم نوشته های دیگران می شویم. 3- بد خواندن، که ما منفعلانه یک متن را می خوانیم بدون خواندن همدلانه و خواندن انتقادی
و خواندن خلاقانه 4- بد نوشتن که زود دست به قلم می بریم و عجله می کنیم..
بعد استاد مراحل خوب نوشتن را توضیح دادند که 1- اول ننویسیم. اول خوب
فکر کنیم و ایده هایمان را مشخص کنیم با فکر فردی یا همکاری. بعد بنویسیم. 2-
نخوانیم و بنویسیم، ایده های خام خود را جدی بگیریم و آن ها را نگهداری کینم
و سازماندهی و پرورش بدهیم و 3- بخوانیم و بنویسیم، یعنی در این مرحله
خواندن آثار دیگران را آغاز کنیم و خوب بخوانیم (همدلانه، انتقادی، و
خلاقانه) 4- بی محابا بنویسیم. ترس را کنار بگذاریم و بنویسم و پاره کنیم
دوباره بنویسیم 5- کتاب بسته بنویسیم- پس از مراجعه به کتاب آن را ببندیم و
بعد بنویسیم. 6- نگارش نخست را نوشتنی بخوانیم. یعنی با دقت بخوانیم. ایده
هایمان را اصلاح کنیم. از دیگران بازخورد بگیریم. مرحله آخر هم نگارش
نهایی است. اینکه اصول نگارشی را رعایت کنیم.
با تشکر از خانم رجبی
۹۴/۰۹/۱۴
به نظرم مثل قضیه ایمان و عمل صالح در اخلاق، رابطه تنگاتنگ دو طرفه بین این دو هست.
سپاسگزارم اگر جایگاه نوشتن و خواندن تبیین بشود توسط استاد و دوستان عزیز.