با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسه بیست و سوم

دوشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۴۰ ق.ظ

نویسنده گزارش: منیره عابدی


تاریخ:94/6/22 یک­شنبه.ساعت7:30تا 11

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

با حضورآقای دکتر نوروزی و خانمها: رجبی، رضوی زاده، منیره عابدی و عسگری

قسمت اول: نکته تربیتی 

در قسمت آقای دکتر نوروزی در مورد ضرورت گذر از سطحی نگری و تعجیل در قضاوت در مورد دیگران، به ضرورت نگاه وسیع تر به انسان ها، تلاش در شناخت بیشتر و بنا نهادن قضاوت ها بر این شناخت تأکید کردند و ضمن بحث و گفت و گو با دانشجویان مرز این تلاش برای شناخت با جست و جوگری در زندگی دیگران را روشن نمودند.

قسمت دوم: فلسفه غرب

موضوع: اندیشه های توماس آکویناس

منابع: تاریخ فلسفه غرب (راسل)، تاریخ فلسفه کاپلستون

ارایه دهندگان: عسگری. منیره عابدی

الف) خدا شناسی

1. حقیقت عبارت است از اعتقادات دین مسیح که از طریق عقل و ایمان  قابل دستیابی است و عقل تنهامی تواند به حقایقی دست یابد که در دین مطرح شده است.

2.براهین اثبات وجود خدا: برهان محرک اول، برهان علت اول، برهان تسلسل علل،وجود کمالات در دنیا، وجود غرض در همه چیز.

3. تعقل ماهیت خدا است و او از این طریق خود و همه چیزهای دیگر را به طور کامل می شناسدواین شناخت بر اساس شباهتها و تفاوتهای مخلوقاتش با او است.

4. خدا علاوه بر کلیات، جزئیات را هم (به صورت شناخت علت آنها)می شناسد . زیرا علمش بی نهایت است و از نیات پنهانی و هر آنچه هنوز موجود نیست هم آگاه است. شناخت خدا از کل جهان مستلزم شناخت جزئیات آن نیز هست.

5. موضوع اراده خدا خودش است و در اراده ی خود چیزهای دیگر را هم اراده می کند اما نه به طور ضروری. به علاوه، او نمی تواند چیزهایی را که فی نفسه محالند (مثل تناقض) اراده کند.

6. مهم ترین مخلوق خدا روح انسان است که جوهری عقلانی و فناناپذیر اس که در هر فرد از نو خلق می شود و عقل قسمتی از آن است که به شناخت کلیات خارج از روح کمک می کند.

ب) مسائل اخلاقی

1. شری امری ذاتی و سهوی است که بنا بر علل عارضی و ثانوی ایجاد می شود.

2. سعادت به امور جسمانی و احترام و ثروت و قدرت دنیوی و حتی به فضایل اخلاقی نیست. بلکه به تفکر در مورد خدا و دیدار ذات وی است که تنها پس از مرگ و برای کسانی که خداگناهانشان را ببخشد و اراده کند آنها را هدایت کند اتفاق می افتد. لازمه این امر ایمان است. ولی به هر حال هیچ کس مستحق تایید الهی نیست و خدا هر کس را بخواهد هدایت می کند و هر کس را بخواهد در گمراهی رها می سازد.

3. زنا و طلاق غیرمجاز است. زیرا در تربیت، پدر که دارای قوه عقلانی بیشتر است و برای تنبیه نیز نیروی بدنی بیشتری دارد باید در کنار مادر باشد؛ ازدواج غیرمجاز نیست ولی به اندازه پرهیز و کف نفس خوب نیست. جلوگیری از موالید به علت خلاف طبیعت بودن غزمجاز است. ازدواج باید فقط بین یک زن و یک مرد باشد تا نه به زن ظلم شود و نه در ابوت ابهام به وجود آید. ازدواج با محارم نیز به علت بغرنج شدن زندگی خانوادگی و مضرات دیگر غیرمجاز است.


قسمت سوم: آزاد

1. زیست جهان و نقش آن در روابط معلم و شاگرد

ارائه دهندگان: رجبی و عسگری

معلم و شاگرد با درک زیست جهان یکدیگر بهتر می توانند با هم به تعامل بپردازند. به ویژه معلم باید به جای آن که صرفا از دریچه زیست جهان خود به مسائل بنگرد و با رفتار مقتدرانه به دنبال ایجاد اطاعت در کودک باشد باید زیست جهان وی را هم در نظر بگیرد و از این طریق به او نزدیک شود.

2. دیدگاه اخلاقی فرانکنا

ارائه دهنده: منیره عابدی

به اعتقاد فرانکنا رفتار اخلاقی می تواند هم بر اساس انگیزهای مصلحت اندیشانه و غیرمصلحت اندیشانه تفسیر شود و هم بر اساس توجیه اخلاقی و در این بعد کاری که اخلاقا درست است باید بدون پرسش از چرایی آن انجام شود . معیار چنین اخلاقی دو اصل عدالت و نیکوکاری است و در هر کجا که این دو اصل تناقضی پیدا کردند عدالت اولویت می یابد. در حالت کلی اخلاق باید به زندگی خوب انسانها کمک کند نه این که در زندگی آنها مداخله کند.

 

۹۴/۰۶/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی