با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین نظرات

گزارش جلسه بیست و دوم

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۱۳ ق.ظ

نویسنده گزارش: طاهره رجبی


تاریخ:94/6/15 یک­شنبه.ساعت7:30تا10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

با حضورآقای دکتر نوروزی و خانمها: رجبی،رضوی زاده، منیره عابدی ،شریف و نادری

قسمت اول: نکته تربیتی ارائه شده توسط آقای دکتر نوروزی

افزایش ساحت ذهنی خود، به مظور عدم قضاوت عجولانه نسبت به دیگران، مقایسه تصویر های ذهنی خود از دیگران با واقعیت رفتارشان، توجه به رفتار دیگران، مهارت نحوه برخورد با افراد در موقعیت های مختلف از اهم مباحث مطرح شده توسط استاد بود.

قسمت دوم: فلسفه غرب

موضوع: سیری بر مکاتب دوره هلنیزم

ارایه دهندگان: رجبی. منیره عابدی

در این قسمت مکاتب کلبیان، هدوئیسم، اپیکوریان، رواقیون مورد بحث واقع شد.کلبیان فضیلت را تنها در غنای نفس می دانستند، عمده تعلیمات آنها، زهد و ریاضت، خودبسندگی فردی و پشت پا زدن به مقررات اجتماعی بود. علت نامگذاری آنها یا به محل زندگی آنها در حاشیه شهر اشاره می کند و یا منظور تعلیم زندگی بی مبالات است. بنیانگذار آن دیوژن می باشد.

فلسفه اپیکور، به فلسفه لذت معروف شده است و منظور از لذت،  لذات آنی و احساسات فردی نیست، بلکه لذتی است که در سراسر یک عمر، دوام دارد، و در واقع، لذت بیشتر عبارت است از غیبت و فقدان الم تا کام­یابی مثبت.

فلسفه اخلاقی رواقی تاثیرگذارترین جریان اخلاقی-فلسفی در طول تاریخ است. رواقیون معتقدند که لذت جسمانی، ثروت و حیثیت اجتماعی همواره با ناخشنودی همراه است و راه حل آن  از بین بردن میل است. برای رسیدن به این مرحله ریاضت لازم است. فضایل اخلاقی، رفتارهایی عاقلانه محسوب می‌شوند که همراه و همگام با طبیعت قانونمند هستند و این همراهی با قوانین طبیعت دقیقاً شرط خوشبختی انسان است. بدبختی زمانی است که انسان تسلیم هوای نفس  شود.  همچنین در مورد زمینه های شکل گیری این مکاتب و علل آن بحث و گفتگو شد.

قسمت سوم: آزاد

موضوع: مبنای الزام اخلاقی از دید فرانکنا

ارایه دهنده: منیره عابدی

     ادامه بحث جلسه قبل در رابطه با فلسفه اخلاق فرانکنا و بررسی دیدگاههای او در نفی الزام اخلاقی از منظر درونگرایان و برونگرایان 

 

 با سپاس از وقت گذاری آقای دکتر نوروزی و حضور دوستان

 

 

۹۴/۰۶/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی