گزارش جلسه بیست و یکم
نویسنده گزارش: منیره عابدی
تاریخ:94/5/8 یکشنبه.ساعت7:30تا10
مکان: دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
با حضور خانمها: داوری،رجبی.رضوی زاده، منیره عابدی وعسگری
قسمت اول:فلسفه غرب
موضوع:فلوطین
منابع: اثولوجیا (فلوطین)، تاریخ فلسفه (کاپلستون)، تاریخ فلسفه غرب (راسل)، در آمدی به فلسفه افلوطین (نصراله پورجوادی)، مقاله مقایسه تطبیقی مراحل صعود و نزول عرفانی در اندیشه فلوطین و سهروردی (سید مهدی ساداتی نژاد) و...
ارایه دهندگان: داوری،رجبی.رضوی زاده، منیره عابدی وعسگری
موضوعات مورد بحث:
1. واژه شناسی اقانیم سه گانه:
مابعدالطبیعه فلوطین با تثلیث مقدس شروع می شود که عبارت است از واحد، روح و نفس. این سه اقنیم با واژه های متفاوتی ترجمه شده اند.
- واحد یا احد
- روح یا عقل یا ذهن (ترجمه nous)
- نفس یا جان (ترجمه soul)
1. خدا شناسی فلوطین (بحث از احد)
خدا در رأس اقانیم قرار میگیرد. ورای هستی است. از هر صفتی منزه است و حتی در قالب وجود نمیگنجد (فراوجود است)، ذاتا بر هر چیزی مقدم و خیر مطلق است. هیچ حرکتی در او نیست زیرا حرکت نشانه ی نقص است. حتی برای آفرینش حرکتی در او اتفاق نیفتاده و اصلاً عالم مخلوق را در نظر نمی آورد. بلکه موجودات در نتیجه کمال وی و در اثر یک انتشاء ضروری و ذاتی به وجود آمده اند. در مورد خدا سکوت بیش از هر حرفی حاوی حقیقت است
2. روح از دیدگاه فلوطین
تصویر واحد است که واحد در سیر خویشتنجویی اش به آن میرسد و نوری است که ذات احد خود را در آن میبیند. واسطه ی احد و نفس است که نفس از او صادر میشود. ارواح در زمان معهود به اجسام مناسب خود وارد میشوند و مجبورند بر جسم که از آنها پستتر است حکمرانی کنند. لذا از حقیقتی که برایشان روشن بوده جدا می افتند. اما هر چه روح به زندگی ابدی نزدیکتر میشود بیشتر حافظه اش را از دست میدهد و طبیعت و حتی خود را فراموش میکند تا در نهایت فقط به معقولات بپردازد.
3. نفس از دیدگاه فلوطین
زاده ی روح و پدیدآورنده همه جهان است که یک جانب درونی دارد (متوجه روح است) و یک جانب بیرونی (متوجه دنیای خارج است). جانب بیرونی آن همان سیر نزولی است که طبیعت و ماده را به وجود میآورد.
4. طبیعت از دیدگاه فلوطین
پستترین درجه ی عالم است و با اجتناب نفس از نگرش بالا به وجود می آید. با این وجود نفس آن را از خاطره ای که از الوهیت دارد می سازد. یعنی نفس در قلمرو درونی ذات می اندیشد و مایل میشود چیزی شبیه به آن به وجود آورد تا به جای مکاشفه ی درونی از بیرون مشاهده شود
5. مقایسه فلوطین و سهروردی بر اساس مقاله مذکور در منابع و نقد آن
قسمت دوم: پژوهش
1. ادامه بحث جلسه قبل در رابطه با فلسفه اخلاق (مساله نسبی و مطلق بودن اخلاق و احکام اخلاقی)
2. تبادل نظر برای افزایش بار کمی و کیفی وبلاگ گروه و اختصاص هر روز به یک موضوع
با سپاس فراوان از حضور دوستان عزیز.
گامهایتان استوار