با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسه بیست و یکم

دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۲۱ ق.ظ

نویسنده گزارش: منیره عابدی


تاریخ:94/5/8 یک­شنبه.ساعت7:30تا10

مکان: دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

با حضور خانمها: داوری،رجبی.رضوی زاده، منیره عابدی وعسگری

 

قسمت اول:فلسفه غرب

موضوع:فلوطین

منابع: اثولوجیا (فلوطین)، تاریخ فلسفه (کاپلستون)، تاریخ فلسفه غرب (راسل)، در آمدی به فلسفه افلوطین (نصراله پورجوادی)، مقاله مقایسه­ تطبیقی مراحل صعود و نزول عرفانی در اندیشه فلوطین و سهروردی (سید مهدی ساداتی نژاد) و...

ارایه دهندگان: داوری،رجبی.رضوی زاده، منیره عابدی وعسگری

موضوعات مورد بحث:

1.      واژه ­شناسی اقانیم سه گانه:

مابعدالطبیعه فلوطین با تثلیث مقدس شروع می شود که عبارت است از واحد، روح و نفس. این سه اقنیم با واژه ­های متفاوتی ترجمه شده ­اند.

-        واحد یا احد

-        روح یا عقل یا ذهن (ترجمه nous)

-        نفس یا جان (ترجمه soul) 

1.      خدا شناسی فلوطین (بحث از احد)

خدا در رأس اقانیم قرار می­گیرد. ورای هستی است. از هر صفتی منزه است و حتی در قالب وجود نمی­گنجد (فراوجود است)، ذاتا بر هر چیزی مقدم و خیر مطلق است. هیچ حرکتی در او نیست زیرا حرکت نشانه ­ی نقص است. حتی برای آفرینش حرکتی در او اتفاق نیفتاده و اصلاً عالم مخلوق را در نظر نمی آورد. بلکه موجودات در نتیجه کمال وی و در اثر یک انتشاء ضروری و ذاتی به وجود آمده اند. در مورد خدا سکوت بیش از هر حرفی حاوی حقیقت است

2.      روح از دیدگاه فلوطین

تصویر واحد است که واحد در سیر خویشتن­جویی­ اش به آن می­رسد و نوری است که ذات احد خود را در آن می­بیند. واسطه ­ی احد و نفس است که نفس از او صادر می­شود. ارواح در زمان معهود به اجسام مناسب خود وارد می­شوند و مجبورند بر جسم که از آن­ها پست­تر است حکمرانی کنند. لذا از حقیقتی که برایشان روشن بوده جدا می ­افتند. اما هر چه روح به زندگی ابدی نزدیک­تر می­شود بیشتر حافظه ­اش را از دست می­دهد و طبیعت و حتی خود را فراموش می­کند تا در نهایت فقط به معقولات بپردازد.

3.      نفس از دیدگاه فلوطین

زاده­ ی روح و پدیدآورنده همه جهان است که یک جانب درونی دارد (متوجه روح است) و یک جانب بیرونی (متوجه دنیای خارج است). جانب بیرونی آن همان سیر نزولی است که طبیعت و ماده را به وجود می­آورد.

4.      طبیعت از دیدگاه فلوطین

پست­ترین درجه­ ی عالم است و با اجتناب نفس از نگرش بالا به وجود می­ آید. با این وجود نفس آن را از خاطره ای که از الوهیت دارد می سازد. یعنی نفس در قلمرو درونی ذات می­ اندیشد و مایل می­شود چیزی شبیه به آن به وجود آورد تا به جای مکاشفه ­ی درونی از بیرون مشاهده شود

5.      مقایسه فلوطین و سهروردی بر اساس مقاله مذکور در منابع و نقد آن


قسمت دوم: پژوهش

1.      ادامه بحث جلسه قبل در رابطه با فلسفه اخلاق (مساله نسبی و مطلق بودن اخلاق و احکام اخلاقی)

2.      تبادل نظر برای افزایش بار کمی و کیفی وبلاگ گروه و اختصاص هر روز به یک موضوع


با سپاس فراوان از حضور دوستان عزیز.

 

۹۴/۰۶/۰۹

نظرات  (۳)

سلام خدا قوت
گامهایتان استوار
سلام دوستان خداقوت
اگر ساعت کلاس بعدازظهرها میشد خیلی خوب بود چون این طور ما هم میتونستیم درکلاس حضورداشته باشیم. متشکرم
سلامت باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی