با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش پانزدهمین جلسه گروه در 30 تیر

جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۲۰ ق.ظ
نویسنده گزارش: منیره عابدی

شماره ی جلسه:15

تاریخ:94/4/30 سه شنبه.ساعت7:30تا11

مکان:مرکز مشاوره مهرآفرین

با حضور جناب آقای دکتر نوروزی 

و خانمها:اسحاقیان،خاقانی،داوری،رجبی.رضوی زاده،شفیعیون،عابدی،عسگری،


قسمت اول:فلسفه غرب

موضوع:ارسطو

منبع: اخلاق نیکوماخوس ارسطو

ارایه دهنده:منیره عابدی

مبحث:کتاب چهارم(بحث از فضایل متعدد)

باب اول:سخاوت

خلاصه:سخاوت یعنی دادن مال به افرادمستحق،به وقت لازم و به اندازه صحیح همراه با لذت یا لااقل بدون ناراحتی وگرفتن مال از منشاهای صحیح،به وقت لازم و به اندازه صحیح که البته دادن بیشتر دال بر سخاوت است.اسراف(افراط در دادن مال و تفریط در گرفتن آن) و بخل(تفریط در دادن مال و افراط در گرفتن آن)حالت افراط و تفریط و سخاوت حد وسط است.

باب دوم:دریادلی

خلاصه:سخاوت در چیزهای بزرگ(مصارف مناسب به مقدار زیاد)توسط افراد متمول،والانژادو نیکنام.حالت افراط آن فیض بیهوده(بیش از اندازه دادن به خاطر ریا و در موضوعی غلط و با روش غیرصحیح) وتفریطش کمینگی (تلاش برای کم مصرف کردن تا حد امکان و افسوس خوردن بخاطر هر مصرف کوچک) است.

باب سوم:مروت

خلاصه:فرد بامروت به کسب شرف بزرگ توجه زیادی دارد و لذا سعی میکند همه فضایل را داشته باشد.افراط آن خردمنشی (عدم درک صحیح از لیاقت خود برای خیر) و افراط آن خودپسندی(تلاش برای بزرگ جلوه دادن خود باتجملات و کارهای شرافتمندانه ظاهری) است.

باب چهارم:شرف دوستی

خلاصه:همان مروت است ولی موضوع آن شرف معتدل وکوچک است.افراط آن شرف دوستی بیش از آنچه باید و شاید و تفریطش شرف دوستی کمتر لز آنچه باید و شاید است.

باب پنجم:حلم

خلاصه:حلیم کسی است که بداند در چه اتفاقی،نسبت به چه کسی،با چه روشی و چه وقتی غضبناک شود.افراط آن غضب نابجا نامتناسب و تفریط آن بی غضبی و عدم توانایی دفاع از حقوق خود است.

باب ششم:شبه دوستی

خلاصه:انجام درست ومتناسب معاملات اجتماعی وتلاش برای ایجاد راحتی برای دیگران وپرهیز عز رنج دادن بر حسب مزاج طبیعی نه بر اساس محبت.افراط و تفریط آن تلاش زیاد برای حلب رضایت مردم و ناسازگاری با مردم است.

باب هفتم:راستگویی

خلاصه:صداقت در حیات و اقوال خود.حالت افراط وتفریط آن گزافگویی(ادعای داشتن آنچه ندارد یابیشتر نشان دادن داده های خود برای کسب اعتبار)و لب فشردگی و ناسپاسی (آنکار داشته ها وخود را کمتر از آنچه هست نشان دادن)است.

باب هشتم:مزاح

خلاصه:داشتن مهارت و ذوق در شوخی بدون رنجاندن دیگران.افراط آن تمسخر و ابتذال (تلاش برای خندادن دیگران به هرقیمت)و تفریطش بدخویی و ترشرویی است.

باب نهم:خجالت

خلاصه:شرمگین شدن به خاطر کار بد.این حالت را  نمیتوان فضیلت به حساب آورد.اما برای جوانان خوب است.

قسمت دوم:پژوهش

١.بحث در مورد ضرورت و کیفیت ساخت ابزار سنجش مهارتهای زندگی مشترک

٢.بحث در مورد هوش مصنوعی و نحوه کاربرد آن در تعلیم و تربیت

٣.ارایه خلاصه سخنرانی دکتر رحیم پور ازغدی با موضوع انواع  تشیع (توسط خانم خاقانی) و بحث انتقادی راجع به آن

۹۴/۰۵/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی