با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش چهاردهمین جلسه گروه در 23 تیر

پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۴۹ ق.ظ

    نویسنده گزارش: زهرا اسحاقیان

چهاردهمین جلسه گروه در ساعت 8 صبح سه شنبه دردانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان با حضور هشت نفر از دانشجویان و آقای دکتر نوروزی برگزار گردید .مطابق روال جلسات قبل در ابتدای جلسه از فیوضات قرآنی  استاد گرامی بهره مند شدیم. ایشان ضمن آرزوی قبولی طاعات وعبادات دوستان ،درموردتمثیلهای قرآن صحبت نمودند که درادامه به خلاصه ای از آن اشاره خواهیم کرد.

در قرآن ازتمثیلهای گوناگونی ازجمله بهشت ،جهنم ،حوری های بهشتی ، نهرهای پرآب و... سخن به میان آمده است .در واقع فضای جهنم وبهشت برای ما قابل درک نبوده و اینها همه نوعی تمثیل است برای اینکه ما بتوانیم تصویری از آن درذهن خودترسیم کرده وبه درکی از آن برسیم، متصدی امر تعلیم و تربیت در جامعه هم باید همانند این تمثیل ها را برای درک بهتر مفاهیم آموزشی خود به کاربندد تا امر آموزش ویادگیری به سهولت انجام گیرد. همچنین وظیفه دیگر او این است که راههای افزایش ظرفیت متربی، برای رسیدن به بهشت وعده داده شده را با اصولی که از قرآن و متون دینی استخراج می نماید به متربی بشناساند وچراغهای این راه را برای او روشن نماید.

در ادامه مباحث تاریخ فلسفه غرب، منطق ارسطو مورد بحث قرار گرفت و خانم داوری به ارائه مباحث کلیدی علم منطق پرداختند که به شرح ذیل است:

علم منطق از زمانی آغاز شد که انسان به وجود قواعد و قالبهایی در اندیشه خود که چهارچوب اندیشیدن صحیح اورا تشکیل می دهد پی برده است ..منطق ارسطو هم در مشرق زمین و هم در مغرب زمین کمال منطق و نهایت این علم شمرده می شد به طوری که حاج ملا هادی سبزواری که از حکمای نامدار دوره قاجار است در مقدمه شرح منظومه منطق ,منطق ارسطو را نهایت و کمال علم منطق می شمارد.

تعریف منطق :

منطق وسیله ای است قانونی (کلی )که مراعات آن ذهن را از خطا در تفکر باز می دارد .

موضوع علم منطق :

موضوع یک علم عبارت از آن چیزی است که از عوارض ذاتی آن در آن علم سخن می گویند .موضوع علم منطق نیز تصور و تصدیق است .

تعریف تصور :

تصور عبارت است از صورت حاصله ی از شی ء در ذهن

اقسام تصور :

1_ معدودی از تصورات چنانند که در ابتدا در ذهن انسان موجودند و نیازی به فراگیری آنها نیست . این گونه تصورات را تصورات بدیهی یا غیر اکتسابی می خوانند .

2_بعضی از تصورات مانند تصور مثلث , دایناسور , فرشته یا حالت ترس چنانند که باید آنها را فرا گرفت و از ابتدا در ذهن انسان موجود نیستند . این گونه تصورات اکتسابی یا غیر بدیهی هستند .

تعریف تصدیق :

تصدیق عبارت است از نسبت دادن چیزی به چیزی. تصدیق پدید ه ای ذهنی است و درونی .

اقسام تصدیق :

1- نخست تصدیقهایی که بر اثر تجربه یا از هر طریق دیگری به گونه ای روشن به دست آمده است که نیازی به مراجعه به تصدیق دیگر ندارد . این گونه تصدیقها را تصدیق معلوم یا بدیهی می خوانند .

2- تصدیقهایی که بر اثر ملاحظه و نظر در تصدیقهای معلوم قبلی برای انسان حاصل می گردد را تصدیق اکتسابی یا نظری می خوانند  .

همچنین ایشان در مورد مبحث الفاظ - دلالت واقسام آن - وجودلفظی - ذهنی وخارجی - مفاهیم ومحمولات ونسبتهای چهارگانه مفاهیم به طورکامل توضیحاتی را ارائه دادند.

در انتهای جلسه در مورد ضرورت مطالعه منطق و استفاده کاربردی از آن، بحث به میان آمد و استاد به بیان نمونه های استفاده از منطق در جریان زندگی اشاره کردند و استفاده از تعریف صحیح را برای اصلاح  برداشتهای غلط از سخنان یکدیگر را مفید دانستند که به بالا رفتن قدرت درک اشخاص کمک می کند.


این جلسه در ساعت 10:20 به اتمام رسید. با تشکر از آقای دکتر نوروزی که با مشغله های شب قبل جلسه، در جمع دوستان حاضر شدند و تشکر از حضور سر موعد سایر دوستان  و سپاس از خانم داوری بابت ارائه بحث. در جلسه آینده کتاب اخلاق نیکوماخوس و سیاست ارسطو بحث خواهد شد.

۹۴/۰۴/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی