با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش سیزدهمین جلسه گروه در سه شنبه 16 تیر

شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ب.ظ

نویسنده گزارش: طاهره رجبی


این جلسه در ساعت7.30 صبح سه شنبه  و در موسسه مهرآفرین  با حضور هفت نفر از اعضا و آقای دکتر نوروزی تشکیل گردید .مطابق روال جلسات قبل در ابتدای جلسه از نکات قرآنی توسط استاد بهره مند شدیم. استاد با اشاره به آیه والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا به بیان چگونگی هدایت خداوند پرداختند و مصادیقی از این هدایت را با ذکر آیات دیگری از قرآن بیان نمودند و ادامه دادند که این نگاه حمایتی خداوند منوط به نحوه و نیت جهاد انسان دارد که خودمحورانه یا خدامحورانه باشد.

بعد از نکات قرآنی، بنا به درخواست دانشجویان استاد از  ضیافت افطار اساتید در محضر مقام معظم رهبری سخن گفتند و خلاصه ای از بیانات ایشان را مطرح نمودند.

در ادامه جلسه و در ادامه تاریخ فلسفه غرب به موضوع فلسفه ارسطو پرداخته شد. خانم اسحاقیان بر اساس مطالعات خویش از کتاب سیر حکمت در اروپا به کلیاتی درمورد ارسطو و معرفی اهم نظریات ایشان پرداختند. بعد از ایشان خانم رجبی عقل و احساس را از منظر ارسطو بررسی کردند.  ارسطو در کتاب بوطیقای خود به طور اختصاصی مسئله هنر را مطرح می کند و غایت هنرهای زیبا را لذت معرفی می کند بر خلاف افلاطون که هدف را سودمندی می دانست. ارسطو معتقد است که کاشفان هنرهای زیبا فرزانه تر از کاشفان هنرهای مفید هستند. در تربیت کودک چون عقل هنوز به رشد کافی نرسیده است باید از احساس کودک بهره جست و با ابزار هنری مانند شعر و داستان بیداری حسی را در کودک ایجاد کرد و در مراحل بعدی رشد عقلانی را وارد کرد.

در ادامه خانم عسگری بر اساس کتاب اخلاق نیکوماخوس ارسطو به بحث از فضیلت دوستی پرداختند و نظریات مختلف در مورد دوستی را مطرح کردند. موضوع دوستی می تواند خیر، منفعت و لذت باشد. در این بین مهم این است که دو طرف دوستی طالب خیر برای هم باشند که دوام آن بیشتر است. دوستی کامل بین مردان خوب محقق می شود چون تنها آنها برای خیر رساندن دوستی می کنند و بالتبع لذت هم می برند.  در رابطه دوستی مشابهت و ضدیت و مساوات را بررسی کردند و برای هر کدام مصادیقی ذکر کردند و در مجموع در جامعه مدنظر ارسطو بر خلاف افلاطون فضیلت« دوستی» نسبت به« عدالت» در اولویت است.

در بخش دوم جلسه مقاله انگلیسی معرفی شده توسط استاد بررسی شد.این مقاله به بررسی رابطه فلسفه دوستی و فلسفه سیاست می پردازد. نویسنده مقاله به نقد این ارتباط می پردازد و بین این دو حوزه ارتباط مشخص و معینی برقرار نمی کند و دلایل خود را ارائه می دهد. نمی توان به علت تاثیر و تاثر درون و برون فرد،  ارتباط بین حوزه عمومی سیاست و حوزه فردی دوستی برقرار کرد. دوستی به رابطه خصوصی بر می گردد و لذا نمی توان به راحتی آن را به حوزه نهادهای رسمی منتقل کرد.سیاست ماهیت رسمی و عمومی دارد .موضوع فلسفه دوستی و سیاسی متفاوت است و فلسفه تعلیم و تربیت نمی تواند با در نظرگرفتن فاکتورهای اصلی در فلسفه دوستی مشکلات موجود در حوزه سیاست و نهادهای رسمی را حل کند.

با تشکر از حضور و راهنمایی آقای دکتر نوروزی و حضور سایر دوستان.


۹۴/۰۴/۲۰

نظرات  (۲)

تشکر از زحمات دوستان به ویژه خانم رجبی




دلها همه بهاران

شدازشمیم باران

مه،رخ نموده امشب

درعیدروزه داران

هرکس که در دعایش

یادی کند ز یاران

شیرین تر از عسل باد

کامش به روزگاران

اللهم عجل لولیک الفرج

پیشاپیش عید فطرمبارک


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی