با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

عنوان مقاله جذاب نیست!

شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۵۵ ب.ظ

انتخاب عنوان برای مقاله، ظاهرا مانند انتخاب تیتر اصلی برای روزنامه ها است که باید جذاب باشد تا مخاطب بیشتری را برای خواندن خبر روزنامه  جلب کند. حتما در مقاله هم  هر چه  عنوان جذاب تر باشد، احتمال بیشتری برای چاپ دارد. در مقالاتی که برای استاد جهت اظهار نظر می فرستیم، معمولا یکی از موارد بررسی این است: « عنوان جذاب نیست.» البته فعلا پرداختن به چگونگی ظاهر مقاله، هدف نوشتن نیست که خود جای بحث بسیار دارد که توجه به ظاهر و ساختار مقاله،  سبب شده است، فقط ساختار ارائه علم تنوع یابد، بدون اینکه توسعه ای در مرزهای دانش رخ دهد. 

هدف از این بحث، مقاله ای بود که آقای دکتر بختیار شعبانی ورکی برای اینجا فرستادند و عنوان مقاله خود را  از شعر فردوسی الهام گرفتند و به نظر اصل این کار  زیبا بود که  می تواند الگویی در انتخاب عنوان مقاله باشد. پیوند برقرار کردن با ادبیات فارسی،   به مقالات تازگی می بخشد و از بی روحی در می آورد . ادبیاتی که در آن  شعرای بزرگ «حکیم» نامیده شده اند و فلسفه هم در ایران و اسلام همان «حکمت» است.


هر آن چیز کو خواست اندر بوش        بر آن است چرخ روان را روش

پ ن:

دیروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی بود.

در جلسات قبلی گروه،  مقاله تکثر رشته ای دکتر شعبانی مطالعه و بررسی شد. به پیوست نقد و بررسی دوستان به همراه پاسخ دکتر شعبانی می آید.کار اصلی بررسی و نقد مقاله، توسط خانم شهناز شهریاری دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان صورت گرفت.


مقاله روش کیفی: روش یا بوش

بررسی مقاله تکثر رشته ای و جوابیه دکتر شعبانی



۹۴/۰۲/۲۶

نظرات  (۹)

درود
در مورد حتی عنوان مقاله ای که فرصت مطالعه اش را نداشتم پسندیده نیست قلم فرسایی نمودن. اما درباره عنوان مقاله بصورت کلی: عنوان در مقالات علمی چکیده کوچک کار است نیکو این است که صریح باشد و نه چندپهلو، آراسته شدن آن با واژه های ظریف و لطایف دقیق ادبی از لطف علمی کار میکاهد؛ در عین حال میتوان ضمن افزودن بر بلاغت آن با آراستنش به صنایعی که تأثیر کلام را افزون مینماید، صراحت خود در طرح اجمالی و صریح زمینه و موضوع پژوهش را نیز در عنوان حفظ نمود.
بدرود
سلام خانم داوری.
شما که کارشناس ارشد ادبیات فارسی هستید، اگر تجربه ای داشتید در زمینه مقاله و افزودن بر بلاغت آن با آراستگی به صنایعی که تاثیر کلام را زیاد کند و با صراحت در طرح اجمالی و صریح، زمینه و موضوع پژوهش را در عنوان حفظ کند! برای ما هم بگویید.
و همچنین شما معنای همین بیت  فردوسی را بهتر از ما می دانید و خوب هست بفرمایید.


سلام ماجرای این بیت کاملاً عشقیه. آقای زال عاشق رودابه میشه. رودابه خانم دختر مهراب شاه کابل هستش و جدش ضحاکه(واااای). لابد زال نشنیده بوده که"کبوتر با کبوتر باز با باز..." از طرفی هم میدونسته که بابا سام و شاه منوجهر با این وصلت موافقت نمیکنند. اینه که بعد کلی اندیشه، میاد با موبدان مخفیانه رایزنی میکنه و قرار میشه بابا سام رو راضی کنه که موافقت شاه منوچهر رو بگیره. شروع میکنه برای باباییش نامه بنویسه. بعد از حمد خدای یکتا، از کمبودهای زندگیش میگه که باباش تو ناز و نعمت بوده اما اون همون موقع محتاج توجه سیمرغ. سرتونو درد نیارم اینجاست که میگه: "هر آن چیز کو خواست اندر بوِش/ بر آن است چرخ روان را روش" یام که طبق نسخه ای میگه: "چو یزدان چنین راند اندر بوش/ بران بود چرخ روان را روش" اینجا از تقدیر الهی شروع به گفتن میکنه:
میگه: هر چه خدا خواست همان میشود. خدا خواست من این سختیا رو بکشم و سیمرغ بزرگم کنه و بعدم برگردم پیش باباییم. مربوطتر به مقاله اش کنم: خدا خواست یه اتفاقایی بیفته تو خلقت، نتیجتاً چهارچوب و اسبابش رو هم همونطوری که باید اون اتفاقات رقم بخوره، قرار داد.
بازم میگم مقاله رو نخوندم اما عنوان میگه: چون روش کیفی با محتوا درگیری بیشتری داره، روش(چهارچوب) رو مقابل بوِش(محتوا) قرار داده. در روش کیفی کدام مطرحترند و باید تکیه محقق روی اون باشه؟ محتوا یا روش؟؟؟
*
مقاله ای که اخیراً دادم رو طبق آموخته هام بدون صنایع ادبی در عنوان خواستم باشه اما استاد عزیزی که باهاشون نوشتم دنبال عنوانی بودند که هم ادبی باشه و هم صریح. منم یک جا 32 عنوان ردیف کردم تا ببینم کدوم رو موافقت میکنن. ایشون هم از همون پیشنهادای اولیم یکش رو برگزیدند. خیلی لذتبخش بود تلاش برای یادگیری حتی تو عنوان. چون هنوز پذیرش نشده و نویسنده دیگری هم داره که باید اجازه بدند تا اسمش رو بگم، مصداقی نمیتونم صحبت کنم.
بعضی صنایع مثل مجاز، کنایه و ایهام مناسب عنوان مقاله پژوهشی نیستند هر چند شاید برای کتاب بد نباشند. خوب نیست چون صراحت رو پایین میاره اما آرایه های تشبیه و استعاره و تعداد کمی از صنایع بدیعی میتونه به مؤکد شدن معنای عنوان و تأثیرگذاری کمک کنه و در عین حال لطافت یابندگی معنا و شیرینی لفظی رو هم داشته باشه: مثلاً: تربیت اجتماعی در سایه سار اندیشه صدرایی"، "پرورش نهال انسانی از دانه های معرفت سینایی"، "شکوه شمس" اکثر عنوانایی که زرین کوب انتخاب میکرده هم ادبیند و هم میشه ازش برداشت کرد که کار چیه.
نکته: بیت"هر آن چیز..." در اوایل داستان منوچهر هم آمده آنجا هم در نامه ای است که سام برای منوچهر مینویسد تا او را از جنگ با کابل منصرف کند. که این در معنا تغییری ایجاد نمیکند و هر دو بار در یک معنا و موضع آمده است.
سلام اتفاقا عنوان مقاله دکتر شعبانی خیلی جذابه
تفسیر ادبیشم که ادبا نوشتن
دیگه؟
سلام.
برای من هم عنوان جذاب و متفاوتی بود.و چقدر جای چنین عناوینی در کتاب ها و مقالات ما خالی است.
ولی خانم داوری تحلیل شما را درباره معنای این عنوان قبول ندارم.متناسب با چیزی که از مقاله فهمیدم،نویسنده دعوی بیان محتوا یا روش را نداشتند.
ولی در رابطه با عنوان سوالی داشتم:با توجه به اینکه دکتر شعبانی،روش کیفی را در فضای رویکردهای پدیدارشناسانه و تردید در مورد آنچه حقیقت است به کار برده اند،نمیتوان به روش کیفی "بوش" گفت.(ایشان عنوان را اینگونه نوشته اند:"پژوهش کیفی:روش یا بوش" و آنگونه که من فهمیدم " : " معادل "به معنای" میباشد) چرا که بوش به معنای تقدیر و سرنوشت تحت پارادایم حقیقت واحد و قطعی معنا دارد و بیت شعر فردوسی هم به همین اشاره میکند.
سلام  عید همگی مبارک
عنوان مقاله باید مفهوم اصلی مقاله را نشان بدهد-جذاب باشد-کوتاه وگویا باشد.

اگر عنوان مقاله کوتاه باشه به نظرم توجه خواننده را بیشتر به خودش جلب میکنه وخواننده را بیشتر کنجکاو میکنه که حتما مقاله را بخونه..
باعنوان های کوتاه خیلی موافقم.
سلام خانم عسگری عزیز
شرمنده؛ فقط نظرم رو راجع به عنوان نوشتم و اشاره کردم که فرصت خوندنش رو نداشتم و تا آخر هفته هم ندارم. برداشتم از ربط عنوان با متن رو ان شاءالله آخر هفته مینویسم. به پرسشهای خانم رجبی در حد توان و آنچه یادم می آمد، پاسخ دادم. بیشترم روی شعر متمرکز بودم. ببخشید
خانم داوری ممنون از زحمتی که کشیدید،درباره توضیح شعر واقعا کیف کرده بودم.
بعد هم صرفا نظر من و شما متفاوته و این در بحث علمی پویایی میاره و نیازی به ببخشید نیست.در هر حال ممنون از تواضعتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی